Az új hitelkártyák átrendezhetik a piacot
Néhány éve Magyarországon is – részben a fogyasztás növekedésével és a gazdaság stabilizálódásával összefüggésben – mindinkább elfogadottá vált a bankkártyahasználat. A hagyományos, terheléses plasztiklapok mellett a hitelkártyák is egyre népszerűbbek. A pénzintézetek természetesen figyelnek egymásra e tekintetben is, s abban egyöntetű a hazai bankszakemberek véleménye, hogy teljesen átrendezheti a hazai bankkártyapiacot a legnagyobb kereskedelmi bank. Az OTP Bank Rt. ugyanis még októberben – lassan kétéves halogatás után – piacra lépett klasszikus, azaz kamatmentes költési időszakot ígérő hitelkártyájával. Hargitai Terézia, a pénzintézet bankkártyaosztályának vezetője szerint a kibocsátás többszöri csúszását az okozta, hogy egy teljesen új infrastruktúrát kellett kiépíteni a hitelkártyák számára, és ez meglehetősen sok időt vett igénybe.
Konkurensek az új kártyáról
A versenytársak ugyanakkor szkeptikusan fogadják ezt az indoklást. Braun Csaba, a Raiffeisen Bank bankkártyafőosztály-vezetője szerint ugyanis az OTP jószerivel csak azért lép piacra klasszikus hitelkártyával, hogy ne mondhassák: náluk nem található meg ez a termék. Az OTP-nek ugyanis aligha éri majd meg a hitelkártya: azonnali terheléses, csak kártyával igénybe vehető hitelük, a C-hitel a legnépszerűbb magyar hiteltermék, a forgalomban lévő C-hitelhez kapcsolt hitelkártyák száma meghaladja a 150 ezret. A Raiffeisen szakembere szerint az új hitelkártyával az OTP nagyon sok új ügyfelet aligha tud majd magához vonzani, az pedig, hogy a régi C-hiteleseket átállítsák a banknak jóval kisebb profitot hozó klasszikus hitelkártyára, – gazdaságilag aligha lehet vonzó az OTP-nek. Hargitai Terézia szerint ugyanakkor ezt is számításba vették a termék kidolgozásakor, és úgy vélték: a C-hitelesek "átállításából" származó bevételkiesést bőven kompenzálja majd a reményeik szerint tovább növekvő kártyás fizetésekből származó jutalék. Ezt a vélekedést némileg alátámasztja, hogy a hitelkártyák esetében a Visa kimutatásai szerint 8 százalék körüli a hitelkártyával történő pénzfelvétel aránya. Ugyancsak a Visa szerint a magyarországi bankkártyás vásárlások aránya 2003 júniusát megelőzően 61 százalékkal 163 milliárd forintra nőtt. Mint ismert, Magyarországon továbbra is igen magas, 2 százalék körüli a kereskedőktől elkért banki jutalék mértéke.
Braun Csaba szerint ugyanakkor jól jöhet a továbbra is gyengének jellemezhető hazai hitelkártyapiacnak, ha a legnagyobb lakossági bank az új kártyája bevezetéséhez jelentős kampányt is csatol. Az OTP főosztályvezetőjének tájékoztatása szerint ez így lesz: a bank reklámjaiban a hitelkártya-használat oktatásában is szerepet kíván vállalni. Talán épp ennek, a felvállalt "tanítói" szerepnek köszönhető az, hogy a hitelpiacon jelen lévő versenytársak egyelőre kedvezően nyilatkoznak az OTP piacra lépéséről, mondván, a pénzintézet megjelenése nem veszélyezteti pozícióikat a hitelkártyapiacon. Reigl Beatrix, a Magyar Külkereskedelmi Bank kommunikációs munkatársa szerint bankjuk kondícióit versenyképesnek ítélik meg, s szerintük a hitelkártya-szolgáltatásukkal megcélzott felső jövedelmi kategóriába tartozó ügyfélkörük elégedett az MKB Classic hitelkártyával.
A bankkártyák számának növekedése (millió db) |
|||||||
2000. 06. 30. |
2000. 12. 31. |
2001. 06. 30. |
2001. 12. 31 |
2002. 06. 30. |
2002. 12. 31. |
2003. 06. 30. |
|
MasterCard |
2,573 |
2,850 |
2,871 |
3,105 |
3,218 |
3,360 |
3,459 |
Visa |
1,377 |
1,477 |
1,568 |
1,787 |
1,911 |
2,035 |
2,093 |
Egyéb* |
0,139 |
0,141 |
0,151 |
0,194 |
0,174 |
0,277 |
0,332 |
Összesen |
4,089 |
4,468 |
4,590 |
5,086 |
5,303 |
5,672 |
5,884 |
* Diners, Amex és saját védjegyű Forrás: MNB |
Kamatverseny a piacon
Arra ugyanakkor mindenképpen választ kell találniuk a hazai versenytársaknak, hogy az OTP komoly árharcra kényszeríti őket. Az előzetes hírek szerint – bevezetési akció gyanánt – a minimum 60 ezer forintos havi jövedelemmel rendelkező ügyfeleknek a jövő év június 30-áig, az elszámolási időszak végéig nem törlesztett hitelrészletre havi 1,2 százalékos kamatot kell fizetniük. Ez 20 százalék alatti éves hiteldijat eredményez. A később is versenytársaknál kisebb kamattal számoló OTP-hitelkártya vélhetően éppen azok körében számíthat kedvező fogadtatásra, akik nem mintapolgárként akarják használni a plasztikot, azaz nem fizetik vissza minden elszámolási időszak végén az addig elhasznált hitelösszeget. A korábbi, általánosan megszokott havi kamat 2-3 százalékos, drasztikus csökkentése komoly versenyt idézhet elő a piacon. A megkérdezett bankárok ugyanakkor nem szívesen nyilatkoznak olyan termékekről, amelyek jelenleg még csak a bevezetési időszakban vanak. Azt, hogy az OTP valóban tarolni akar a piacon, azért jól mutatja, hogy a kamatok fölött elegánsan átsikló Hargitai Terézia szerint úgy számolnak, hogy rövid távon több mint 100 ezer hitelkártyát dobnak piacra.
A hitelkárya-kibocsátás több pénzintézet tervei között is szerepel, ám a piacra lépés valódi időpontjáról üzleti okokra hivatkozva mind a bankok, mind a hitelkártyaprogramok szervezésében aktív szerepet játszó kártyatársaságok hallgatnak. Annyit ugyanakkor sikerült megtudnunk, hogy a régiós hitelkártyaközpontját Prágába helyező Bank Austria Creditanstalt csoport magyar tagjánál, a HVB-nél sem elképzelhetetlen, hogy még az idén csatlakoznak a klasszikus hitelkártyával rendelkező bankok (Citibank, IEB, K&H, MKB, OTP, Raiffeisen) egyre bővülő táborához. Szűk körnek ugyanakkor, de még karácsony előtt megérkezik a Volksbank Arany hitelkártyája. A kiemelt lakossági és a vállalati üzletfelek vezetőinek kínált plasztik minimális havi keretösszege 1 millió forint lesz.
A kibocsátói üzletágban kimutatott károk megoszlása kártípusonként (százalék) |
||
2001 |
2002 |
|
Elveszett kártyák |
3 |
2 |
Ellopott kártyák |
25 |
10 |
Hamis adatokkal igénybe vett |
5 |
9 |
Hamisított kártya |
52 |
63 |
Mail/telefon/internet |
9 |
7 |
Egyéb |
6 |
9 |
Összérték (millió Ft) |
232,5 |
150,7 |
Forrás: MNB |
Segíthetnek a partnerek
Braun Csaba véleménye szerint a bankok számára a hitelkártyák felfuttatásában komoly segítséget jelenthetnek azok a kereskedelmi partnerek, akikkel együttműködve lehet piacra dobni bankkártyákat. A Raiffeisen Banknál például a várakozásoknál némileg kisebb számú Oxigén hitelkártya forgalmát nagyban elősegítette, hogy tavasszal az ÁB-Aegon Biztosító dolgozóinak, illetve ügyfeleinek kínált kártyával jelentek meg a piacon. A pénzintézet tavaly decemberben még 12 ezer kibocsátott hitelkártyánál tartott, mára azonban ez a szám meghaladja a 20 ezret. A legnagyobb co-branded "hitelkártyaflottával" a Citibank rendelkezik. A Westel aranykártyás ügyfelei számára kínált Citibank-Westel hitelkártyák száma a Citibank 150 ezer körüli hitelkártya-portfóliójának több mint harmadát teszi ki. Az ilyen, vásárlásra ösztönző, s ráadásul a szolgáltatónál kedvezményt ígérő programokra épít nagyban a CIB Bank Rt. Bevásárlókártya-programja. A közel 25 ezer kiadott MasterCard Electronic típusú Bevásárlókártyának ma még kisebb részét teszi ki a co-branded partnerekkel közösen kibocsátott plasztikok száma, ám a kártyacsoportban már megtalálható a MediaMarkt, az Euronics és a Photo Hall emblémáit viselő co-branded kártya. Ez azonban heteken belül változhat, hiszen november elejétől a CIB-partnerek köre a Matávval bővült. A Rubin Bevásárlókártya kizárólag Matáv-ügyfelek számára elérhető, hívási kedvezményt és hívókártya-szolgáltatást is nyújt tulajdonosának.
A co-branded termékekben igen nagy üzletet látnak az áruhitelező cégek is. Mint azt Lendvai János, a Magyar Cetelem vezérigazgatója elmondta, a jelenleg forgalomban lévő 270 ezer Aura hitelkártya 50-55 százalékát teszik ki a kereskedelmi partnerekkel közösen kiadott kártyák. A Cetelem co-branded partnereinek száma 15, köztük megtalálható az Elektro Pont, a Herta, a Domus, a Quelle, a D-Max, legújabban pedig az OBI barkácshálózat s a Hifi-Net is.
LoyaltykártyákA pontgyűjtésben természetesen a legnagyobb piacot nem a bankkártyák, hanem a kereskedelmi és szolgáltatócégek által kibocsátott egyéb plasztikok uralják. A kedvezményre váltható kártyákat eltérő módon osztják a társaságok: van, ahol boldog-boldogtalan "törzsvásárlóvá" válhat – itt az akció célja inkább csak marketingjellegű, a beígért kedvezmény általában nem általános, sokszor csak egy-egy termékre szól. A legtöbb esetben ugyanakkor egy bizonyos szintű vásárlás, illetve – szolgáltatás igénybevétele esetén – kitartás a feltétele a hűségkártyának. * Az egyik legnagyobb – és mégis legszűkkörűbb – kártyaprogramnak a Magyar Könyvklub programja számít. A társaság kártyabirtokosai jelenleg csak a könyvklub boltjaiban remélhetnek kedvezményt a megvásárolt könyvek után – ezenfelül csak az egyszerűsített ügyintézésnek örülhetnek. Talán nem véletlen, hogy ahelyett, hogy a könyvklub terjeszkedne, tagságát "szövik" be az egyéb kártyaprogramok: említettük már a Budapest Bank co-branded Magyar Könyvklub áruhitelkártyáját, míg a társaság honlapját böngészve az is kiderül: egyes könyvekre SuperShop többletpontot lehet kapni. * Az elmúlt hetekben lett felhasználóbarátabb a Cora áruházlánc törzsvásárlói kártyája. A társaság korábban valamennyi 1000 forint feletti vásárlásért 1 pontot adott, és csak kivételes esetekben (hétfői vásárláskor, illetve akciós termék beszerzésekor) lehetett többletpontokat szerezni. A fentiek miatt megmosolyogtató volt, hogy ugyanakkor egy melegvíz-forralót 600 pont környékén lehetett beszerezni. Augusztus elsejétől újragondolták a törzsvásárlói programot: jóval komolyabb pontokkal honorálja a cég a költést, bizonyos értékhatárok átlépéséért bónuszpontokat osztva. * Van példa időszakos akciókra is. A legtöbb taxitársaságnál bevett lehetőség a törzsutaskártya osztogatása, amelynek révén az ügyfél a legkedvezőbb (szerződéses) díjszabás mellett használhatja a gépkocsikat. A Budataxi ugyanakkor a társaság fennállásának 20 éves jubileumát megünneplendő adott ügyfeleinek kedvezménykártyát, ami még ez év végéig használható. * A kedvezménykártyák egy jelentős részét igyekeznek a kibocsátók azzal is forgalomképessé tenni, hogy nem pusztán saját szolgáltatásukat kínálják ügyfeleik számára, hanem a kártyával gyűjtött pontokat egyéb cégek termékeire is beválthatóvá teszik, illetve úgy szerződnek kereskedelmi partnereikkel, hogy a kártyabirtokosoknak kedvezményeket ajánlhatnak, ha az adott cégnél szolgáltatást vesznek igénybe. Az egyik legnagyobb ilyen jellegű kártyaprogram a Westel Aranykártya-programja, ahol egyebek mellett éttermekben, utazási irodáknál lehet élni a kártya nyújtotta szolgáltatásokkal. Hasonló elvet követ a Heti Világgazdaság című gazdasági lap Klubkártya-programja, de ilyen jellegű szolgáltatás az ÁB-Aegon NetKlub is, ahol immár több mint 20 ezer tagot tartanak nyilván. Kereskedői vélemények szerint ugyanakkor a kedvezménykártyák ma még nem hozzák meg azt a forgalmat, amellyel valóban hasznot hoznak az elfogadóhelynek, ám – ha másért nem – a presztízsért még mindig érdemes bekerülni egy ilyen kártyaprogram elitcsapatába. * Hogy szűkebb környezetünkről, az újságírókról is szó essék: a Magyar Újságírók Országos Szövetsége által kibocsátott tagsági kártyák esetében is növekszik azon partnerek köre, ahol a MÚOSZ-kártyával kedvezményekre számíthatunk. A közelmúltban például az egyik bank, a HVB ajánlott kedvezményes számlavezetési és hitelkondíciókat az újságíróknak, mint ahogy kedvezményekre számíthatnak az újságírók a szövetség stratégiai partnerénél, a Westel Rt.-nél is. Ha már Westel: a mobilcég az idei nyáron a Nemzeti Sportszövetséggel szerződött arról, hogy a tagsági kártyával rendelkező sportolók bizonyos szolgáltatásokat kedvezményesen vehetnek igénybe. |
Pontgyűjtés – az újabb kapcsolat
A bankok és a szolgáltatócégek közötti együttműködésnek a co-branded kapcsolaton túlmutató jele az úgynevezett közös pontgyűjtő kártyák kibocsátása. Az első pénzintézettel közösen kibocsátott pontgyűjtő kártyát a SuperShop jegyzi: a Kaiser's, a Plus, a Skála, az OBI és az OMV hálózatában pontgyűjtésre és levásárlásra alkalmas SuperShop kártyákhoz a program indulásakor a Kereskedelmi és Hitelbank által kibocsátott Cirrus-Maestro kártyákat is lehetett igényelni. Máig tisztázatlan okok miatt a kereskedelmi bank egy időben távozni készült a pontgyűjtő program tagjai közül, s megszüntette az új SuperShop bankkártyák kiadását. A hitelkártyapiacra való visszatérés előtt néhány hónappal a K&H újra megjelent az időközben több mint 1 millió kártyát kibocsátó SuperShop-program partnerei között, s az idén szeptemberben piacra lépett az első pontgyűjtésre is alkalmas hitelkártyával, a SuperShop-Visa hitelplasztikkal. Ugyanakkor nem ez volt az első pontgyűjtésre is alkalmas klasszikus hitelkártya, ám a májusban debütált Citibank-Shell hitelkártya, bár képes arra, hogy tranzakciónként pontokat hozzon birtokosának, a bankkártyával szerzett pontokat "rá kell telepíteni" a tulajdonos külön Smart kártyájára, miután a Citibank-Shell kártya nem tartalmazza a pontokat nyilvántartó csipet. A várakozások szerint ugyanakkor hamarosan feltűnik a következő pontgyűjtő, halasztott fizetésű hitelkártya: Lantos Csaba, az OTP Bank lakossági divíziójának vezetője szerint az októberi debütálás után, várhatóan a jövő év elején piacon lesz a bank halasztott fizetéses Multipont-kártyája is. A Multipont-program során augusztus végéig több mint 170 ezer, pontgyűjtésre alkalmas kártyát bocsátottak ki, amelyek közül mintegy 50 ezret a bank azonnali terhelésű hitelkártyájának formájában kértek az ügyfelek. A Multipont-programnak vélhetően komoly lökést ad, hogy szeptember elsejétől a pontgyűjtésbe és -felhasználásba az "alapítók" (Matáv, Mol, OTP) mellett bekapcsolódik a Fotex-csoport is. Az újonnan érkezővel megoldódik a Multipont-program eddigi legnagyobb hibája: az eddig csak a Mol-kutaknál árura vagy szolgáltatásra váltható, illetve a Mol törzsvásárlói programjának ajándékkatalógusából ajándékra váltható pontokkal ezentúl a Fotex tagvállalatok (egyebek mellett a Fotex Foto, az Ofotért, az Azúr, a Keravill és az Ajka Kristály) mintegy 300 boltjában is lehet majd fizetni.
Vásárlásra ösztönöznekA nyári hónapokban jelent meg a Budapest Bank első hitelkártyája. A BB áruhitelkártya nem klasszikus típus, hiszen a hitelhez nem kapcsolódik kamatmentes költési időszak. A pénzintézet ezért döntően korábban áruhitelt már igénybe vett ügyfeleinek kínálja a terméket, amelynek 31,8 százalékos teljes hiteldíjmutatója csak árnyalatnyival marad el az egyéb áruhitel-kondícióktól. A fentiek miatt vélekedik úgy Lendvai János, a Magyar Cetelem vezérigazgatója, hogy az általuk kibocsátott Aura kártyák piaci pozícióit nem igazán veszélyezteti a BB áruhitelkártya, amelynek első co-branded változata is elkészült a Magyar Könyvklubbal. A Cetelem üzletpolitikáját dicséri ugyanakkor, hogy a korábban csak a bank üzleti partnereinél elfogadható Aura kártyákat jó néhány hónappal ezelőtt elkezdték átállítani a MasterCard emblémáját viselő Aura-MasterCard Electronic és Aura-Cirrus kártyára. Az átalakítás során a ma forgalomban lévő Cetelem bankkártyák harmada viseli a kártyatársaság emblémáját, és így készpénzfelvételre is használható. A Budapest Bank szintén a MasterCard Electronic kártyatípust választotta – ennek a kártyafajtának különlegessége, hogy csak országhatáron belül használható –, a kártyatulajdonosok hitelösszegük harmadát vehetik fel banki ATM-ből készpénzben. Egyes vélekedések szerint ugyanakkor az OTP megjelenésével egyre szélesedő hitelkártyapiac és a Budapest Bank új kampánya is indokként szolgált a kártyapiacon meglehetősen visszafogott – mindössze egyetlen, saját logó alatt futó BricoStore-hitelkártyával rendelkező – Credigen Bank ősz elején bejelentett 2 százalékos áruhitelkamat-csökkentéséhez. |
Mágnescsík vagy csip
Bár az idei ősz a szakemberek szerint nem hoz majd igazán szemmel látható eredményt, ám a pénzintézeteknél egyre nagyobb kapacitásokat köt le a bankkártyák csipkártyára történő átállításának feladata. Mindkét nagy kártyacég deklarált célja, hogy a MasterCard esetében 2005. január elsejétől, a Visánál 2006. január 1-jétől az új kibocsátású bankkártyák már magukon viseljék a hagyományos mágnescsíknál számottevően nagyobb biztonságot jelentő csipeket is. Magyarországon jelenleg egyetlen bank, a Kereskedelmi és Hitelbank kezdte meg a csipes kártyák kibocsátását: a 2002. áprilisi indulás óta már bőven 100 ezer fölé emelkedett a számos többletfunkciót – így, mint láttuk, a SuperShop-program pontjainak kezelését – is ellátni képes csipekkel felszerelt kártyák száma. Mint azt a banknál elmondták: jó ütemben zajlik a felkészülés az elfogadói oldalon is: a bank többségi tulajdonában lévő Giro Bankkártya Rt. által üzemeltetett második legnagyobb elfogadói hálózat több mint 10 ezer POS-termináljának és 250 készpénzkiadó automatájának 40 százalékát alakították át olyan berendezéssé, amely képes a csipkártyák elfogadására.
A K&H új technológia iránti fogékonyságát az is jelzi, hogy a bank idén ősszel az ELTE co-branded bankkártyával az első hazai MasterCard-csipkártya kibocsátói címet is megszerezte. Az ügyfelek novembertől találkozhatnak a pénzintézetnél a csipes Cirrus/Maestro kártyával is.
A szakemberek szerint az igazi nagy kérdés, hogy a legnagyobb hazai elfogadóhálózatot üzemeltető OTP mikor lép a K&H után. Hargitai Terézia szerint túl vannak a tesztidőszakon, jelenleg a rendszer belső hálózati elemeit állítják át, amivel reményei szerint még az idén elkészülnek. Az OTP tehát 2004-től már képes lesz csipes kártyák piacra dobására, ám vélhetően csak az év második felében történik meg majd az első kibocsátás, mivel a főosztályvezető szerint a jelenlegi helyzet az, hogy az EU-hoz csatlakozó országok jobban állnak a csiptechnológia elterjesztésében, mint némely, sok kártyával rendelkező uniós tagállam. A fentiek alapján aligha lehet véletlen, hogy a nagy kártyacégek is inkább csak jövőre várják az újabb csipes kártyák megjelenését – ha hinni lehet a piaci pletykáknak, az idén csak a CIB rukkol ki ilyen termékkel.
A szakértők szerint a fentiek miatt programozható a csúszás a csiptechnológia elterjedésében, így viszont kétségessé válik, valóban lesz-e lehetősége a két nagy kártyacégnek, a csiptechnológiában szorosan együttműködő Visának és MasterCardnak arra, hogy – korábbi fenyegetéseit betartva – magasabb tranzakciós díjjal büntesse a csiptechnológiára késéssel átálló partnerbankjait. Braun Csaba szerint a csiptechnológia körüli jelenlegi feszültség részben mesterséges, amit – szavai szerint – a francia ipari lobbi kezdeményezett. Franciaországban immár 95 százalékos a csipes kártyák aránya, a gyártó cégeknek új piacokra van szükségük. A bankkártyákkal való visszaélések száma nem indokolja azt a jelentős többletköltséget, amellyel a csiptechnológia elterjesztése jár – vélekedik a Raiffeisen bankkártyafőnöke, akinek szavait a Magyar Nemzeti Bank legutóbbi jelentése is igazolja. Eszerint 2002-ben összesen 8279 alkalommal éltek vissza bankkártyával, az okozott kár összesen 340 millió forint volt, ami 40 millióval kisebb, mint a 2001-es adat volt. A teljes forgalomra vetítve a 2001. évi 0,006 százalékról 0,005 százalékra csökkent a visszaélések aránya. Külön öröm, hogy a hamísított kártyákkal okozott kár – ez ellen védene leginkább a csip – jelentősen, mindössze 60 millió forintra esett vissza. A Raiffeisen Bank osztályvezetője szerint az az érv sem állja meg a helyét, hogy a csipkártyák többletfunkcióik miatt keresettek lennének. Véleménye szerint a Multipont-program sikere megmutatja, hogy a loyalityprogramok kitűnően futnak a mágnescsíkos környezetben is, míg az egyéb funkciók – személyi adatok igazolása, elektronikus pénztárca – használatát a teljesen kiépítetlen elfogadói környezet akadályozza.
Visa kontra mastercardAz OTP hitelkártyájának bevezetésekor a legnagyobb kereskedelmi bank a hírek szerint szakít az eddigi "borítékolható" kapcsolattal, s elsőként nem csak MasterCard-emblémával ellátott terméket kínál majd ügyfeleinek, hanem párhuzamosan Visa-logós hitelkártyával is előrukkol. Mint azt az OTP főosztályvezetője elmondta, terveik szerint a dombornyomású kártyákon a hitelkártya tulajdonosának fényképe is feltűnik majd. Idáig ilyen plasztikokat csak a Citibank bocsátott ki Magyarországon. Azzal, hogy az OTP választási lehetőséget kínál majd a két nagy társaság hitelkártyái között, felsorakozik a Kereskedelmi Bank, illetve a Citibank mögé. |
Kártyák vállalkozóknak
A vállalkozók számára is tartogat újdonságot az idei ősz. A nagy nemzetközi kártyacégek az elmúlt hónapokban igen nagy figyelmet szenteltek annak, hogy a vállalkozásokat is becsábítsák a kártyahasználók egyre népesebb táborába. Ehhez ugyanakkor szemléletváltozásra volt szükség: korábban a vállatoknak szinte csak a felső vezetőket célzó prémiumkártyákat ajánlották, ám ezek széles körű terjesztésében aligha reménykedhettek a bankok. Az elektronikus fizetési módok elterjedésével ugyanakkor egyre komolyabb igény mutatkozott arra, hogy a cégek a plasztikokkal ne csak a vezetőik hotelszámláit, repülőjegyeit, hanem tényleges vásárlásaikat is tudják fizetni. Alapvető elvárás volt ugyanakkor, hogy a kártya minimális presztízsigényt is kielégítsen: a vállalkozások jelentős része nem igazán örül annak, hogy "lecsupaszított" Cirrus-Maestro, illetve Visa Electron kártyával kell fizetnie – noha ezen kártyatípusok mellett is szólnak érvek. A csupán elektronikus környezetben használható kártyáknál ugyanis valamennyi tranzakció engedélyezéshez kötött, vagyis anélkül nem lehet használni őket, hogy a kibocsátó bank ne adná beleegyezését a tranzakcióhoz.
A nagyobb mozgástér iránti igényt a lakossági üzletágban jól fedte le a MasterCard Electronic kártya. A Cirrus-Maestro kártyáknál szélesebb felhasználhatóságot, többletszolgáltatások (biztosítás) lehetőségét nyújtó kártyák sikerén felbuzdulva a napokban kezdi meg a Business MasterCard Electronic kártyák melletti kampányt a kártyacég. Mint azt Szabó Lívia Judith, a társaság Horvátországért és hazánkért felelős ügyfélkapcsolati igazgatója elmondta, reményeik szerint a partnerbankok is felismerik az új termékben rejlő lehetőségeket, mint ahogy sikerrel debütált az új termék Lengyelországban is.
Magyarországon sem ismeretlen fogalom az üzleti körökben a MasterCard Electronic kártya: az új kártyatípus megjelenésével egy időben indult el a Széchenyi-hitelkártya-program, amelynek során az igénylők a dombornyomott változatot kapják. A Széchenyi-hitelkártyák terén persze nem ez a legnagyobb újdonság, hanem az, hogy a jelek szerint kezdi megtalálni helyét a vállalkozások támogatására szánt fizetőeszköz. Azáltal, hogy július elsejével 1 millió forintról 5 millióra nőtt a kártyával igényelhető hitelkeret, és egyszerűsödött az igénylés, valamint a visszatöltés feltételrendszere, jelentős kereslet mutatkozik a termék iránt a bankoknál. Mint azt Krisán László, a Ka-Vosz Rt. vezérigazgatója elmondta: az idén júniusig kiadott 3700 kártya után július-augusztusban összesen 1800 Széchenyi-kártya talált gazdára.
A növekvő hitelkeret vonzóvá tette a kártyákat a társas vállalkozások között: míg korábban a kártyatulajdonos cégek fele egyéni vállalkozó volt, ma ez az arány már csak 20 százalékos. Az egyszerűsödő hiteligénylésnek köszönhetően a bankok által elutasított kártyakérelmek aránya 40-ről 20 százalékra csökkent. Bár az első visszatöltések még előttünk vannak, az a tény, hogy a korábbi szabályozás 50 százaléka helyett immár csak 20 százalékos a visszatöltési kötelezettség, azt sejteti, hogy nem nő az adósságban maradt cégek száma – nyilatkozta Mészáros Róbert, a Magyar Külkereskedelmi Bank osztályvezetője.
Az 5 milliós hitelkeret sikeres – ezt igazolják az MKB számai is. Mészáros Róbert szerint az igénylők 60 százaléka a legnagyobb hitelkeretet igényli. A magasabb költési limit a bankok várakozásai szerint jótékonyan hathat a vállalkozások bankkártyás tranzakcióira. Mint azt Hargitai Terézia elmondta: az OTP kimutatásai szerint a vállalkozások plasztikhasználata sem különbözött jelentősen a lakossági szokásoktól: esetükben is 70-80 százalék volt készpénzkiadó automatákból a pénzt azonnal leemelők száma, ám ez az arány az utóbbi hónapokban jelentősen csökken: mind nagyobb arányt képvisel a kártyás fizetés.
Bankkártya-kibocsátás és -forgalom adatai credit, debit és charge kártyák esetében, 2003. I. félév |
||||||||
Készpénzfelvétel |
Kereskedői forgalom |
Összesen |
||||||
Kibocsátott kártyák száma |
Műveletek száma, darab |
Műveletek értéke |
Műveletek száma |
Műveletek értéke |
Műveletek száma |
Műveletek értéke |
||
Europay |
credit |
454 809 |
1 329 001 |
25 065 |
790 071 |
7 618 |
2 119 072 |
32 683 |
debit |
3 003 810 |
31 247 268 |
1 056 222 |
13 815 914 |
109 521 |
45 063 182 |
1 165 743 |
|
charge |
67 |
90 |
4 |
1 658 |
37 |
1 748 |
41 |
|
Visa |
credit |
116 484 |
143 307 |
3 279 |
1 131 749 |
12 861 |
1 275 056 |
16 140 |
debit |
1 976 981 |
19 009 042 |
532 806 |
8 912 072 |
72 153 |
27 921 114 |
604 959 |
|
charge |
84 |
240 |
33 |
723 |
14 |
963 |
47 |
|
Diners |
charge |
3 449 |
3785 |
302 |
13 639 |
364 |
17 424 |
666 |
AMEX |
credit |
564 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
charge |
4 121 |
515 |
30 |
16 528 |
806 |
17 043 |
836 |
|
Saját logós |
credit |
223 938 |
0 |
0 |
209 744 |
2 258 |
209 744 |
2 258 |
debit |
99 674 |
661 312 |
102 596 |
115 189 |
1 862 |
776 501 |
104 458 |
|
Összesen |
credit |
795 795 |
1 472 308 |
28 344 |
2 131 564 |
22 737 |
3 603 872 |
51 081 |
debit |
5 080 465 |
50 917 622 |
1 691 624 |
22 843 175 |
183 536 |
73 760 797 |
1 875 160 |
|
charge |
7 721 |
4 630 |
369 |
32 548 |
1 221 |
37 178 |
1 590 |
|
Forrás: MNB |