Beszélgetés Sárközy Tamás jogászprofesszorral
Az ember olykor meglepődik, hogy különböző pártállású politikusok, illetve más-más nézőpontokat a magukénak valló társadalomtudósok mennyire eltérő értékeléseket képesek adni a mögöttünk hagyott évszázadról. Pedig úgy tetszik, hogy itt bizony egy következetesen szerves, részeiben nagyon is egymással összefüggő, részeiben egymáshoz nagyon hasonló, egyszóval ugyanaz a történelem zajlik. Vagyis nincsenek olyan iszonyatos cezúrák, amilyeneket némelyek oly nagy igyekezettel próbálnak kimutatni.
Úgy gondolom, hogy az utóbbi mintegy százötven évben, lényegében az 1875-ös Kereskedelmi Törvénykönyvtől kezdve a magyar vagyonjogban az uralkodó irányzat az evolúció. Ez meglepő, hiszen az I. világháború után felbomlott az Osztrák-Magyar Monarchia, 1945 után bejött szovjet importként a szocialista jogrendszer, majd 1990 körül bekövetkezett a rendszerváltozás. De ha közelebbről megnézzük, az 1956-os népfelkelést követő politikai légkörben megalkotott 1959-es Polgári Törvénykönyv számos elemet átvett az 1928-as Magánjogi Törvénykönyv Javaslatból. Persze az adaptáció szocialista ideológiai köretben történt. Ezt az ideológiai burkot vettük le 1990 után, és az 1959-es Ptk. – persze módosításokkal – ma is hatályos, működőképes. Az 1968-as gazdasági reform utáni jogalkotás számos piaci intézményt vezetett be a magyar gazdaságba, amelyre nyugodtan lehetett alapozni 1990 után. De azt is megemlíthetném, hogy szemben a szocialista országok többségével, az említett Kereskedelmi Törvénykönyvet még Rákosi sem merte hatályon kívül helyezni, fenn is maradt 1988-ig, a társasági törvény szülte modernizációig. Vagy említhetem a ténylegesen közkereseti társaságként működő, 1980 körül keletkezett gazdasági munkaközösségeket és azt, hogy ezeknél a kis magánvállalatoknál már 10 évvel a rendszerváltozás előtt formálisan 30 munkavállaló dolgozhatott.
Eléggé ismert, hogy ön meglehetős elnézéssel szemléli a mindenkori purifikátorokat.
Hát persze. A lényeg azonban, hogy a magyar gazdaság civiljogában a rendszerváltozáskor is az evolúció dominált és nem a revolúció. Ez ténykérdés. Megemlíteném azonban, hogy a jogrendszer másik felében, a közjogban a revolúció volt az alaptendencia. Hiszen például a Szent Korona Tanra épülő magyar történelmi alkotmány és az 1949-es sztálinista magyar alkotmány között áthidalhatatlan különbség van, mint ahogy a szocialista igazgatású állam és a rendszerváltozás utáni többpártrendszerű demokrácia között is.
Látszólag nem idetartozik, szerintem mégis: ön erős szimpátiákat táplál Kína iránt. A riporter számára ez sok szempontból figyelemre méltó. Például azért, mert a magyar politikai elit egy bizonyos része valamiféle gyermekded Kína-ellenességet mutat, főként emberjogi szempontok miatt.
Kína ma is diktatórikus állam, ahol az emberi jogok amerikai, illetve európai értelmezés szerint nem érvényesülnek. Teljesen megértem, ha egy emberi jogi harcos nem szimpatizál Kínával. Szocialista időkben azonban a magyar és a kínai gazdasági reformok között jelentős hasonlóságok mutatkoztak, a kínai – Magyarország területénél nagyobb – úgynevezett különleges gazdasági övezetekben piaci reformok folytak, és a vállalati jogban elég sokat átvettek a magyar jogszabályokból. Nem véletlen, hogy Ota Sik, a szocialista piacgazdaság cseh elméleti megalapozója, miután az 1968-as prágai tavasz elbukása után Svájcba kényszerült, a kínai gazdasági reformról tartott kurzusokat. Az egyiket én is végighallgattam.
Az ön helyében nem szerénykednék. Azok közé tartozik, akik hozzájárultak – no persze, hogy milyen mértékben, azt nehéz megmondani – a mai Kína fejlődéséhez.
Tudni kell, hogy a kínai kereskedelmi jog éppúgy német dogmatikájú jog, mint a magyar, ezért a kínaiak számára könnyen átvehetőek voltak a magyar piaci megoldások. (Egyébként mostanában a vietnamiak kísérleteznek ezzel.) Többször voltam szakértőként Kínában, sőt a 80-as években még fehér hollóként a hongkongi kínai egyetemen is felléptem Demján Sándor protekciójának eredményeként. Írtam is annak idején egy kis könyvet a magyar és a kínai gazdasági jog összehasonlításáról, amelyhez a munkafeltételeket érdekes módon a hamburgi Max Planck Intézetben teremtették meg számomra.
Egy pillanatra térjünk vissza a német joghoz. Gondolom, kevesen tudják: annak ellenére, hogy Kínában az angolok, amerikaiak, japánok voltak a gyarmatosítás élharcosai, a németek rendkívül fontos szerepet játszottak.
Az angol és a francia jog a gyarmatosítás eredménye, a német kereskedelmi jog viszont a XX. század elején professzorexport révén terjedt. Egyébként a német kereskedelmi jogot először Japánba exportálták, onnan ment át Kínába az 1930-as évek elején alkotott kínai kereskedelmi törvénykönyvbe. De például a török polgári törvénykönyv egy svájci professzor munkája.
Társadalmi fejlődésünk ama kérdéseiről ejtettünk szót, amelyek azt bizonyítanák, hogy radikális átalakulások nélkül is lehetséges volna az előrelépés.
Nézze, én sosem voltam forradalmár, hanem csak reformer. Eleget láttam Nyugatból és Keletből, hogy tudjam, történelmi távlatban, hosszú távon a szocialista rendszer nem életképes. Ugyanakkor a Szovjetunió katonai ereje folytán úgy gondoltam, hogy a szocializmus Magyarországon még évtizedekig fennmarad. Ebben a helyzetben gondoltuk többen, hogy esélye van egy sajátos szocialista piacgazdasági rendszernek, amelyet a lengyel Brus vagy a már említett cseh Ota Sik valamifajta harmadik útként ábrázolt a 60-as, 70-es években. Ennek lényege, hogy az állami vállalatok és a szövetkezetek bázisán, kiegészítve az állampolgári kis magántulajdonnal és a nyugati vállalatokkal való joint venture-rel, szocialista politikai felépítmény mellett is lehet piacgazdaságot csinálni. Aztán a 80-as évek végére kiderült – egyébként Kínában is, ahol erre tankokkal reagáltak –, hogy ez nem megy, a kis magántulajdon szükségképp átmegy nagy magántulajdonba, a gazdasági verseny pedig még egy olyan puha diktatúrát sem tűr el sokáig, mint a Kádár-rendszer.
Sárközy Tamás1940-ben született Budapesten. 1963-ban szerzett diplomát az Eötvös Loránd Tudományegyetem Jogtudományi Karán. 1963 és 1969 között az Építésügyi Minisztérium jogtanácsosa. 1969-től a Magyar Tudományos Akadémia Állam- és Jogtudományi Intézetének tudományos munkatársa, majd főmunkatársa, illetve osztályvezetője. 1993-tól a mai napig ugyanitt másodállásban a polgári jogi részleg vezetője, tudományos tanácsadó. 1972-től 1979-ig a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem gazdasági jogi tanszékének docense, majd egyetemi tanára, 1981-től tanszékvezető professzora. 2001 óta a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem üzleti jogi tanszékének tanszékvezető egyetemi tanára. * 1987 és 1990 között a Minisztertanács parlamenti titkára, 1988-tól 1990-ig igazságügyminiszter-helyettes. 1989-1990: deregulációs kormánybiztos, a társasági törvényt kidolgozó kodifikációs bizottság vezetője. Főszerkesztője a Gazdaság és Jog című folyóiratnak. 1995-től elnöke a Magyar Jogász Egyletnek. 1972-ben lett az állam- és jogtudomány kandidátusa, 1978-ban pedig akadémiai doktora. 1985-ben Állami Díjjal tüntették ki. Nagyszámú tudományos munka szerzője. Fontosabb művei: A társasági törvény (1988), Gazdasági státusjog (1995), A hatékonyabb kormányzásért (1996), A rendszerváltozás és a privatizáció joga (1998) A magyar társasági jog Európában, a társasági és konszernjog elméleti alapjai (2001). |
Van itt egy érdekes kérdés. Erősen elméleti persze. Arról van szó, hogy ha az úgynevezett magyar út mögül kimegy a szovjet nyomás, vajon nem lehetett volna-e valamiféle sajátos, egyedi dolgot produkálni?
Ez a kérdés megválaszolhatatlan. Én annak idején azt hittem, hogy a szocialista rendszer a Szovjetunió katonai ereje nélkül azonnal összeomlik. Ez Közép-Európában meg is történt. De tudok ellenpéldát is mondani: Kuba. Castro 100 kilométerre az amerikai partoktól szovjet katonaság és világpiaci ár feletti szovjet cukorvásárlások nélkül is tartja magát.
Eljutottunk az egyik véglethez, Kubához. Nekünk azonban mégiscsak az a feladatunk, hogy Magyarországról beszéljünk. Ön igen sok elemzést végzett a hazai átmenettel kapcsolatban. Ezek közül az egyik legismertebb a Demokrácia Kutatások Magyar Központja Alapítvány által kiadott Magyarország politikai évkönyvei sorozatban 1998-ban megjelentetett Magyarország évtizedkönyvébe írott tanulmánya, amelyben a gazdasági törvényhozás 1988-1998 közötti eredményeit elemzi. Ebben a viszonylag rövid írásban elismerően ír a magyar társadalom eredményeiről, és messzemenően méltatja azokat az előnyöket, amelyekre nem utolsósorban az 1968 utáni időszakban tettünk szert a többi, térségünkhöz tartozó országgal szemben. Ez a cikke gazdasági törvényhozásunk eredményeiről szól. Érdekes az, ahogyan az 1989 előtti viszonyokat minősíti. Önnél nem 1990-ben kezdődik a rendszerváltás.
Nem, szerintem a gazdasági rendszerváltozás mintegy két évvel megelőzte a politikai rendszerváltozást, és kiindulópontja az 1988-as társasági törvény volt. Ez a törvény visszafordíthatatlan folyamatokat indított meg, és már egy kapitalistává váló társadalom gazdasági alaptörvénye volt. Ezt azonban csak azért lehetett 1988-ban megcsinálni, mert az 1960-as évek közepétől Magyarországon kialakult a gulyáskommunizmus, a kispolgári létet lehetővé tevő korlátozott piacgazdaság és annak törvényi alapja. A gazdaságban Magyarországon már a 70-es évektől – összefüggésben a soft diktatúrával – korlátozott jogállamiság, pszeudo-jogállamiság alakult ki. Az öreg Kádár János maga is a konzervatív nyárspolgár tipikus megjelenítője volt. Persze a szocialista ideológia benyomta a piaci elemeket, a párt informális főhatalma sértette a jog uralmát, adott szituációban a puha diktatúra is diktatúraként viselkedett, de Magyarországon a piacgazdaságot nem kellett lényegében a nulláról kezdeni, mint a Balkánon vagy a Szovjetunió utódállamaiban. Ezt lényegében minden nyugati elemző elismeri, szerintem itthon is csak napi politikai hangulatkeltés alapján lehet vitatni.
Tehát az, ami itt volt, amolyan fél-, háromnegyed polgári alakulatnak minősíthető?
Igen. Ettől függetlenül azért a rendszerváltozás mégiscsak rendszerváltozás volt. A gazdaság megszabadult a szocialista ideológiai kötelékektől, a politikai pluralizmus és a szabad piaci verseny egymást erősíti. Kialakult a polgári jogállam, a szabad egyesület- és pártalapítási jog, a hatalmi ágak megosztása. Az államhatalom gyakorlásának szervezeti rendszerébe intézményes ellensúlyok épültek be, például az Alkotmánybíróság, az önálló jegybank, a Versenyhivatal és a Számvevőszék. A többi szocialista államhoz képest nagyon liberális Kádár-rendszerben is az állami tulajdon aránya a nemzeti vagyonban meghaladta a háromnegyedet, most meg körülbelül 15 százalék. Összegezve tehát az evolúció hangsúlyozásával egyáltalán nem azt akarom mondani, hogy nem voltak változások. Ellenkezőleg, a gazdasági jogban is nagyon lényeges változtatásokra került sor. Csakhogy ezeknek a változásoknak nálunk megvoltak a gazdasági, jogi és társadalmi előzményei. Ilyen alapok – mondjuk a szovjet vagy az albán jogi nihilizmus talaján – nem voltak másutt.
Arról nem beszélve, hogy az említett országok, de még a náluk fejlettebbek is máig jóval mögöttünk vannak a privatizációban. Persze, ebben nyilvánvalóan közrejátszanak az említett országok társadalmainak mentális különbségei is.
Ez biztos. Azért mondom, hogy a magyar privatizáció – minden hibája, vesztesége, szennye ellenére – alapvetően sikeres volt, és ebben a jog úttörő szerepet játszott. Az egészen más helyzetből induló Németország után Magyarország volt a második, amely kialakította az Európai Unióban általános, polgári magántulajdon fölényén alapuló tulajdonszerkezetet. Ez óriási előny például a most kétségbeesetten privatizálni próbáló, államkapitalistának is mondható Romániához, Bulgáriához vagy Ukrajnához képest.
Gondolom, ez azzal is összefügg, hogy a jogi változások mindig megelőzték a politikaiakat. Ön például már 1987-ben a kormány mellett dolgozott jogászként, amikor még nagyon kevesen gondoltak a rendszerváltásra.
Azért az már a politikai változás jele volt, hogy 1987-ben három évre kölcsönkértek az egyetemről a kormányhoz a kormányzati modernizációs iroda élére. Év végére Kilényi Gézával és Kulcsár Kálmánnal kidolgoztunk egy átfogó stratégiai koncepciót – érdekességként megjegyzem, hogy beleírtam az úgynevezett kancelláriaminisztérium gondolatát. Talán egyszer történelmi relikviaként éppúgy meg lehetne jelentetni, mint nemrég a Fordulat és reformot.
Ezután következett 1988-ban a társasági törvény kidolgozása, amelynek elvégzésére az a Grósz Károly kérte fel önt, akit ma már általában csak a fehérterroros fenyegetéssel meg a sikerületlen Ceausescu-féle tárgyalással kapcsolatban szokás emlegetni.
Grósz Károly ideológiailag erősen baloldali volt, de okos ember és pragmatikus politikus. Alapvetően külpolitikai okok miatt belátta, kell a külföldi működő tőke, ehhez pedig társasági törvény is szükséges. A társasági törvény kidolgozását már 1984-85 körül tervbe vettük, de nem volt hozzá kellő politikai támogatás. Ahogy az amerikai politikában is egy konzervatív republikánus elnök könnyebben kötött paktumot a kommunista Kínával, mint egy liberális demokrata, a balos Grósz "át tudta vinni" Kádár Jánoson és az akkor még 1988 májusáig hatalmon levő idős vezetésen azt a társasági törvényt, ami a liberális Nyers Rezsőnek vagy Havasi Ferencnek nem sikerült.
Magánélet, szabadidőHa van ember, aki ebben az országban a polgár fogalom kritériumainak megfelel, hát Sárközy professzor az. Méghozzá talán a monarchiabéli polgár fogalmának a leginkább. Édesanyja osztrák. Anyai nagyapja Marburgban (a mai, szlovéniai Mariborban), anyai nagyanyja Bécsben született. A marburgi nagypapát Marentschitsch Ottónak hívták, szállodás volt, és az 1910-es évek elején küldte őt a Ritz szállodai konszern Budapestre, hogy legyen vezérigazgatója a Duna-palotának. A német anyanyelvű nagyszülők Budapesten tanultak meg magyarul, itt született leányuk, Sárközy Tamás édesanyja is. Az ifjú Sárközy élete első tíz esztendejének java részét anyai nagyszüleinél, először a Ritz szállóban, majd miután azt lebombázták, az Astoriában, illetve a Nemzeti Szállóban töltötte. Röpke, nem gasztronómiai kitérő: a példaképül szolgáló nagypapa, aki hosszú időn át volt a Nemzetközi Szállodai Szövetség elnöke, az ötvenes években több nyelvre fordította le Vas Zoltán 16 év a fegyházban című könyvét. Sárközy Tamás édesapja Komárom megyei nemesi család sarja. A teljes nemesi előnév így hangzik: nagybocsai bocsai, a professzort még erre a névre keresztelték: nagybocsai bocsai Sárközy Tamás Ottó Gyula József. Az apai család az 1800-as években szétszóródott a világban. Német-osztrák, francia területekre kerültek. A francia ágat képviselő rokonok közül ma a legismertebb Nicolas Sárközy, a jelenlegi párizsi kormány belügyminisztere. Sárközy Tamás nagyapja Bécsben volt mérnök, a fia is az osztrák fővárosban végezte az egyetemet. Az 1930-as években ismerkedett meg a majdani jogászprofesszor édesanyjával. A háború után megbecsülték szaktudását. A Betonútépítő Vállalat főmérnökeként dolgozott, vasárnaponként az Angolkisasszonyok templomában hallgatott misét, miközben fiai ministráltak, azt követően pedig a Mátyás Pincében ebédeltek. A mérnök úr 1954-ben, a Nagy Imre-kormánytól Kossuth-díjat kapott. Az akkor tizennégy éves Sárközy Tamás viszont jegyet a Népstadionba az angol-magyarra, amelyet, mint ismeretes, 7:1 arányban nyertünk. Sárközy professzor egész életét átszövi a sporthoz fűződő szerelem. Egyébként bohém ember hírében áll, aki sohasem tagadta, hogy híve az éjszakai életnek. Ez azonban nem volt akadálya annak, hogy tíz esztendőn át – 1988 és 1998 között – a Magyar Jégkorong Szövetség elnöke legyen. Sárközy Tamásnak két gyermeke van. Leánya kulturális menedzser, jelenleg gyesen van hároméves kisfiával, akivel nagypapája szívesen kirándulgat. A professzor fia ügyvédjelölt. |
Tehát 1988-ban megszületik a társasági törvény. Milyen további mérföldköveket tart ön megemlítendőnek a magyar gazdasági jog fejlődésében?
Az első szakasz az 1988-1990 közötti Németh-kormánybeli időszak, ahol sor került például a piaci adótörvények, az értékpapír- és tőzsdetörvény vagy a társasági törvényt kiegészítő egyéni vállalkozói, illetve az átalakulási törvény létrehozására. A második szakasz 1991-93 között a Kupa-programhoz fűződik, ez az alapvető pénzügyi törvények létrehozásának szakasza (pl. számviteli törvény, csődtörvény, banktörvények). Tulajdonképpen mintegy 1995-ig a magyar piacgazdaság alapvető hordozótörvényei megszülettek. 1994 és 2000 között zömmel az egyes gazdasági szakágazatok törvényeinek megalkotására került sor: energiatörvények, építési törvények, vasúttörvény és a többi. Ez az én szakmám szempontjából már úgynevezett másodlagos gazdasági törvényhozás. Ha az utóbbi két-három évet nézzük, látható, hogy új gazdasági törvény alig készül, a már meglévőket csiszoljuk, főleg az európai jogharmonizáció keretében.
Tehát merőben más ma a helyzet, mint 1988-ban volt?
Természetesen. Az első nagy gazdasági törvényeket – például a társasági vagy a versenytörvényt – gyakorlati tapasztalatok nélkül, nyugati törvényekből, könyvekből csináltuk. Ma már vannak releváns magyar gyakorlati tapasztalatok, amelyek verifikálásával a magyar körülmények között nem megfelelően működő szabályokat megváltoztathatjuk. Emellett az első években hihetetlen jogalkotási hajrában, a többpárti demokratikus törvényhozás terén teljesen tapasztalatlan parlamenttel és közigazgatással kellett törvényeket alkotni. Sok volt a törvényekben a technikai hiba. Lassan rá lehet térni a minőségi jogalkotásra, amelyben még egy hibát kell kiküszöbölni, a különböző időben született törvények összehangolatlanságát. És ezt a minőségjavítást úgy kell végrehajtanunk, hogy egyben kielégítjük az Európai Unió irányelveinek jogharmonizációs követelményeit is.
Megállapítható tehát, hogy a magyar gazdasági jog nem csupán piackonform, hanem egyszersmind EU-konform?
Az Európai Unió már 1994-ben megállapította, hogy az elsődleges magyar gazdasági törvények alapvetően EU-konformak. Ha 2004-re felvesznek minket az Európai Unióba, úgy az alapvető jelentőségű társasági vagy a versenytörvényünkön szinte semmit sem kell módosítani. Egy-két vonatkozásban még büszkélkedhetünk is. Például nekünk van már kodifikált konszernjogunk, az osztrákoknak még nincs. Mindezt nemzetközi összehasonlító konferenciákon a nyugati kollégák el szokták ismerni.
Azért bizonyára vannak elmaradásaink is.
Természetesen vannak, elsősorban az egyes gazdasági ágazatok, illetve a szakterületek törvényeiben. Főleg az agráriumban, környezetvédelemben, az új technológiák és az infrastrukturális törvényhozás terén. Ugyanakkor a jogi elmaradás sok esetben csak a felszín. Ténylegesen több területen azért nem tudjuk teljesíteni az európai jogharmonizációs követelményeket, mert gazdaságilag-technikailag elmaradottak vagyunk. A papír türelmes, le lehet másolni az európai hírközlési irányelveket. De ettől még nem lesz nálunk automatikusan minden faluban internet.
A szakmától, vagy inkább a gazdasági jog szenvedő alanyaitól, a vállalkozóktól kapott több kritikát?
Nemzetközileg elismert a magyar gazdasági kodifikációs és elméleti munka. Amikor a társasági törvény miatt a kilencvenes évek elején sok politikai támadást kaptam, mindig mondogattam, hogy skizofréniában élek, hiszen először Nyugaton megdicsőülök, majd Ferihegyen leköpnek. De azért a magyar vállalkozók nem szidalmaztak, csak az ideológusok és a politikusok. A magyar vállalkozók ösztönösen megérezték és ma is tudják, hogy a társasági törvény vállalkozóbarát. Az adó-, vám-, tb- és más pénzügyi törvényeket persze bírálják, de a társasági jogot általában nem.
Ön számos munkájában arról beszél, hogy a hajdani szovjet zóna országaival szemben többesztendős előnyünk van. Ismeretes, hogy nagyon gyorsan változnak a dolgok mostanában. Vajon még mindig megvan-e ez az előny, s ha igen, mi annak a záloga, hogy meg is maradjon?
Szerintem a gazdasági jog terén az előny változatlanul fennáll, talán még egy kicsit a csehekkel és a lengyelekkel szemben is. Vannak olyan posztszocialista országok, amelyeknél a polgári jogrend kiépítése még csak az első lépéseknél tart. Idetartozik a volt Szovjetunió, illetve a volt Jugoszlávia utódállamainak egy része vagy Albánia. Van egy csoport, amely lényegében a gazdasági jogrendszer kiépítésének a felénél tart, mint a balti államok vagy Románia és Bulgária, avagy Horvátország és Szlovénia. Végül szerintem Magyarország, Csehország és Lengyelország ma már nyugati értelemben is kiépített gazdasági jogrendszerrel rendelkezik. Úgy gondolom azonban, hogy a magyar gazdasági alaptörvények csiszoltabbak a többi uniós felvételre váró országéinál, és ha a Polgári Törvénykönyv már megkezdett reformját is sikerrel befejezzük, a magyar civilisztika nemzetközi elismertsége tovább fog növekedni.
Amiről ön beszél, az meglehetősen ismeretlen kérdés. A nem értelmiségiek, de még az értelmiségiek körében is általános az a felfogás, hogy ebben az országban a jog – és ezen belül a gazdasági jog – területén nagyon rosszul mennek a dolgok.
Nem hiszem, hogy valóban ez lenne a közvélemény. Persze ezt a kérdést sok oldalról meg lehet közelíteni. A jogrendszerünk valóban nem olyan finom, mint a svájci, de azért szomszédaink túlnyomó részénél fejlettebb. No de a svájci joggal a történelmi előzmények miatt az összehasonlítás igazságtalan – még ma is látni Ausztriában, hogy az 1955-ös államszerződés előtt mely területen voltak a szovjet csapatok és hol a nyugati szövetségesek. Emellett az erőltetett és szakmai szempontból túl gyors gazdasági jogalkotásban szükségképpen sok volt a hiba. Igen nagy az államapparátus túlszabályozó törekvése is, néha olyan jogszabályszörnyek is születnek, mint a 2001-es tőkepiaci törvény. Végül azt hiszem, hogy a kritika zöme nem a jogalkotásra, hanem a jogalkalmazásra vonatkozik. A jogalkalmazás szükségképp lemaradt a jogalkotáshoz képest, bizonytalan és túl lassú. Ám nagyon nehéz a szükséges tárgyi és személyi feltételeket a polgári igazságszolgáltatás számára megteremteni. Nem szabadna türelmetlennek lenni, hiszen még csak másfél évtized telt el a rendszerváltozás óta, más országokban a bírói szervezet reformja sokkal tovább tartott. Az európai uniós csatlakozásra való felkészülés sem egyszerű feladat.
Tehát újabb fejlődési időszak előtt áll a magyar jogalkotás?
Igen, és most ismét egyszerre lesz evolúció és revolúció. A mindennapi életben, vagy a kisvállalkozások körében bőségesen mód lesz továbbra is arra, hogy a magyar gazdasági jog nemzeti tradícióit tovább érvényesítsük. De az úgynevezett big businessben, a tőketársaságoknál, a pénzpiacon könyörtelenül hatni fog az Európai Unió szupranacionális joga. A csatlakozással a magyar jog új minőségi állapotba kerül, közvetlenül érvényesülni fog például nálunk az európai versenyjog. Mint sportmániásnak, engedjen meg egy sportpéldát. 2000-ben még meg lehetett tenni a sporttörvényben, hogy a nemzetközi szövetségek szabályzataival ellentétben a törvény lehetővé tegye, profi sportoló ne csak munkaviszony keretében sportoljon, hanem egyéni vállalkozóként kössön szerződést sportvállalkozásával, miként edzője is egy betéti társaság beltagjaként ül a kispadon. (Hasonlóan ahhoz, hogy egy bt. játssza a Hamletet a színházban vagy kkt. ír cikket a folyóiratban.) Ezt azonban – ha belépünk az Unióba – az európai versenyjog, illetve munkajog már nem engedi meg. Ha tehát ezt a gyakorlatot nem szüntetjük meg, azaz fenntartjuk a fiktív egyéni és társas vállalkozásainkat, nagyon csúnyán meg fognak büntetni bennünket. Itt tehát forradalmi változás várható. Ugyanakkor az evolúció ezen a téren is tetten érhető, hiszen már ma lehet találni olyan magyar bírói ítéleteket, amelyekben a bíróság megállapította, hogy a formálisan polgári jogi szerződés ténylegesen munkaszerződést burkol, és levonta belőle a szükséges jogkövetkezményeket. Az Európai Unió joga azonban egy-két év alatt el fogja intézni azt, amit esetleg a magyar bírói gyakorlat csak évtizedek alatt tudna kiharcolni.
Sárközy Tamás néhány korábbi megnyilvánulása,Amelyet ma is minden fenntartás nélkül vállal Az Orbán-kormányról 1998 őszén: "Egy polgári kormány többek között attól polgári kormány, hogy nem avatkozik bele feleslegesen állami eszközökkel a társadalmi-gazdasági folyamatokba, tiszteletben tartja a magántulajdonon alapuló piacgazdaság, illetve a társadalom civil szervezeteinek autonómiáját. Magam részéről remélem, hogy az új kormánystruktúra nem fogja növelni az állami beavatkozást a társadalmi-gazdasági életbe... * Majd meglátjuk. Egy jelentős fiatalítás a magyar politikai életre, illetve a kormányzati szervezetre mindenképp ráfért. Magam részéről az új kormány államszervezeti elképzeléseit alapvetően pozitívnak tartom, problematikus inkább a végrehajtás eddigi technikája és stílusa. Az új kormány vezetőinek van kellő politikai tapasztalata, tízéves parlamenti és pártrutinja, ami hiányzik – és az eddigi hibák jórészt ebből erednek –, a nagy munkaszervezetek vezetésében, illetve a közigazgatásban való tapasztalathiány. Ezt azonban csak a gyakorlatban lehet megszerezni. Továbbá a helyes célokat csak megfelelő munkamódszerrel és megfelelő politikai-társadalmi hangulatban lehet hatékonyan megvalósítani, nincs értelme feleslegesen, zömmel presztízsokokból vagy a médiában való szereplés érdekében feszültségeket gerjeszteni. (Persze ehhez az ellenzék kellő hozzáállása is szükséges – ilyen abszurd megjegyzések, mint »Gömbös-kormány«, teljesen feleslegesek.) Ez az elv irányadó a választási rendszer korszerűsítésére, a megyerendszer deformáló tendenciáinak megszüntetésére és a regionalizálásra, a parlament munkamódszereinek fejlesztésére, avagy az igazságszolgáltatási reformra egyaránt. A hatékony kormányzáshoz kölcsönös bizalom és társadalmi nyugalom szükségeltetik, ennek pedig egyik alapvető eleme a kulturált és tárgyilagos kormányzati stílus." (Magyarország politikai évkönyve 1999) Az Orbán-kormány négy éve: egy dél-európai típusú perszonális és populáris marketingkormány kiépítésének kísérlete "A négyéves kormányzati periódus végére tényleg lerakták egy az 1989-90-es alkotmányos rendbe beleillő, és az Antall- és Horn-kormánytól alapvetően eltérő kormányzati rendszer alapjait. Ennek lényege – ahogyan Körössényi András leírta – a miniszterelnök személyére épülő »prezidenciális« jellegű politikai kormányzás, mégpedig populista média-marketing jelleggel. Politikai oldalról nézve ez a kísérlet igen sikeres volt, Orbán Viktor hatalma jelentősen bővült a korábbi kormányfőkhöz képest. Egy politikai kormány eredményességét pedig alapvetően a politikai siker jelzi. * Másrészt azonban Lengyel Lászlónak is igaza van abban, hogy ez a konstrukció... hatalombővítésre, a politikai ellenfelek »hadállásainak« lerombolására modellezett, nem pedig a békés és szakszerű építésre, az ország előtt álló gazdasági és társadalmi hosszú távú lehetőségek kihasználására. Az európai kormányzati irányelvekkel szemben egy erős government, és nem csak a játékszabályok betartásán őrködő governance jött létre 2002-re Magyarországon. Ez a kormányzás azonban szerintem belefér az Európai Unió tűréshatáraiba, tudniillik egy olasz-görög-portugál-spanyol dél-európai parlamentáris demokráciaképnek-államképnek felel meg. * Az ilyen típusú politikai kormányzásnak alapvető előnye a gyors, határozott döntésképesség. Ugyanakkor nyilván jelentős negatívumai is vannak, főleg a társadalmi-gazdasági élet átpolitizálódása és a hatalomkoncentráció okozta szubjektivitás oldaláról. A negatívumok ellenére szerintem nyilván abszurdum az Orbán-kormány esetében Gömbös-kormányról vagy fasisztoid kormányról beszélni. A »fejlett narancsköztársaság« is még belefér az Európai Unió demokráciahatáraiba, de persze nem észak-európai, hanem dél-európai módra. Magyarország ezen az úton a kormányzati intézményrendszer és stílus szempontjából nem Dániához vagy Norvégiához, hanem Olaszországhoz vagy Görögországhoz fog közelíteni." (Magyarország politikai évkönyve 2002 |