Best Practice a vállalkozástámogatásban
A tipikus magyar vállalkozó bizonyára maga kell, hogy megbirkózzon a feladattal, hiszen nincs külön jogásza, függetlenített főkönyvelője, marketingese és PR-osa, akik segítenének fellelni a részletes pályázati kiírást, a kért részletezettséggel elkészíteni a sikerre esélyes pályamunkát, beszerezni a kért dokumentumokat, igazolásokat és nyilatkozatokat, és még hosszan sorolhatnánk a "pályázattermelés" nehézségeit. "Vágj bele, vállalkozz, kalandozz!" – sugallják a hirdetések, holott a magyar kkv-szektor legnagyobb gondja már egy ideje nem a vállalkozási hajlandóság hazai hiánya, hanem a megalakult cégek egészségtelenül kicsiny mérete.
A kereken 1,2 millió bejegyzett és több mint 900 ezer működő gazdasági szervezettel a lakosság számarányához viszonyítva a középmezőny felett helyezkedünk el Európában, bár tegyük hozzá, az európai tapasztalatok éppen azt mutatják, hogy a fejletlenebb régiókban (pl. Görögország, Portugália) találunk nagyobb számban kisvállalkozásokat, míg a fejlettebb országok (pl. Németország vagy Franciaország) vállalkozói kevesebben vannak, de átlagosan nagyobbak és tőkeerősebbek.
Talán részben ennek tudható be, hogy a magyar támogatási politika struktúrájában még mindig jelentősen eltér a fejlettebb országokban megszokott támogatásoktól. A világ fejlett részein nem a piacot összezavaró közvetlen pénzbeli segítség dívik, hanem a vállalkozók helyzetbe hozása, a vállalkozói kultúra fejlesztése, a piacépítő közvetett támogatás. Érdemes ennek néhány példáját felidézni.
Piaci versenyhátrányok csökkentése
A kisvállalkozások versenyhátrányának csökkentése azokon a területeken megengedhető és fontos, ahol a normális piaci működést nem helyettesíteni próbálják, nem zavarják össze e támogatással. Különösen a közbeszerzések piaca emelhető ki ebből a szempontból, ott ugyanis a piaci automatizmusok máshol is szinte kizárják a kisvállalkozásokat. A versenyhátrányokat ellensúlyozó technikák igen sokfélék.
Angliában és az Egyesült Államokban például a kormányzati piacokban érdekelt kisvállalkozásokról adatbázist hoznak létre. Az adatbázis kétféleképpen is épül, gyarapodik, egyrészt a vállalkozások bejelentkezhetnek (ha az általános elvárásoknak megfelelnek), másrészt automatikusan szerepelnek benne azok a cégek, amelyek már vettek részt közbeszerzési pályázaton. Nekik rendszeresen díjmentesen küldenek pályázati lehetőségeket, felhívják a figyelmüket a különböző tenderekre.
Franciaországban kiemelten foglalkoznak a kormányzati tendereken való részvétel kritériumainak egyszerűsítésén. A legtöbb országhoz hasonlóan Franciaországban is információs és tanácsadó központok hálózatát hozzák létre, vagy a meglévő hálózatok hangsúlyos feladatát képezi a közbeszerzési tenderezés segítése.
Finnországban, Németországban programot hirdettek a közbeszerzésekről szóló jobb kormányzati tájékoztatás érdekében, több helyen bevett gyakorlat közbeszerzési műhelyek, közbeszerzési vásárok szervezése, van, ahol a fejlett információtechnikát (elektronikus médiák) is fokozottan kihasználják. (Itt kell megemlítenünk, hogy Magyarországon a kisvállalkozások internethasználata még rendkívül alacsony szintű, ezért ezen a módon igazi áttörést a közbeszerzésekben aligha várhatunk.)
A Budapesti Közgazdaság-tudományi és Államigazgatási Egyetem Kisvállalkozás-fejlesztési Központjának kutatásai alapján a következő, egy-egy országra sajátosan jellemző sikeres támogatási technikákat különböztetünk meg.
A legtöbb helyen sikerrel űzött gyakorlat mellett érdemes részletesebben megvizsgálni a kisvállalkozások közbeszerzési részvételének amerikai gyakorlatát.
Amerikai változat
Az amerikai Közbeszerzési Hivatal (Office of Government Contracting, továbbiakban GC) kizárólag nevében azonos magyar megfelelőjével. Feladata a hátrányos helyzetű, vagy pozitívan megkülönböztetett kisvállalkozások közbeszerzéseken való részvételének támogatása. Erre a feladatra törvény hatalmazza fel, mely hathatós eszközöket is biztosít számára céljai elérésében. A GC tevékenységének köszönhetően 2003-ban sikerült elérni az előírt 23 százalékos kisvállalkozói részvételi arányt.
Az amerikai gyakorlat megértéséhez meg kell említenünk, hogy nem ugyanazt értik kisvállalkozáson az USA-ban, mint Európában. A magyar besorolás az európaival összhangban – tevékenységtől és ágazattól függően – elsősorban létszámhatárok meghúzásával definiálja a kisvállalkozásokat. Az USA-ban kettős megközelítést alkalmaznak, egyrészt egy módfelett komplex és összetett táblázatban tevékenység szerint bontják le a kritériumrendszert, másrészt a vállalkozás besorolásánál lényeges szempont, hogy termékével vagy szolgáltatásával az adott regionális vagy szövetségi piacon milyen százalékos részarányt mondhat magáénak.
Az amerikai felfogás szerint az állami pénzből történő megrendelések kiosztása a gazdaságpolitika részét képezi, márpedig a gazdaságpolitikának méltányosnak kell lennie. Ez a követelmény feltételezi, hogy a kisvállalkozások is arányos részhez jutnak a megrendelésekből, s e politika koordinálója és végrehajtója a Kisvállalkozásügyi Ügynökség, a Small Business Administration (SBA). Az ügynökségen belül alakult meg a már említett Közbeszerzési Hivatal, amely évente tárgyalóasztalhoz ülteti az állami tulajdonú vállalatok és más gazdálkodási szervezetek vezetőségét, s egyénileg, üzleti egységenként megegyezik velük a rájuk vonatkozó százalékos értékben. A jelenleg érvényben lévő aggregált cél a 23 százalék, mely további alcélokra oszlik. Így például 5 százalékos részt kell kapniuk a női tulajdonban lévő kisvállalkozásoknak, 3 százalékot a szolgálat közben megsérült veteránok tulajdonában álló cégeknek, 5 százalékot a hátrányos helyzetű vállalkozásoknak, végül 3 százalékot a hátrányos területeken működő kisvállalkozásoknak.
A vázolt rendszert tovább bonyolítja, hogy a közbeszerzési pályázatok nyertesei is kötelesek "a legnagyobb erőfeszítést megtenni", hogy alvállalkozóik között minél nagyobb arányban legyenek kisvállalkozások. A várhatóan 500 000 USD-t is meghaladó közbeszerzések esetén a nyertes írásos tervet köteles benyújtani a Közbeszerzési Hivatalnak, melyben megállapít egy, a kisvállalkozások alvállalkozói részvételére vonatkozó százalékos célt. Ebben a dokumentumban részletesen szerepeltetnie kell az alvállalkozóként megjelenő kisvállalkozások várható feladatát és a fizetési konstrukciókat. Előbbinek kiemelkedő szerepe van a vállalati minősítést igénylő tevékenységek alvállalkozóinak kiválasztásakor, míg utóbbi a kisvállalkozások védelmére szolgál.
A rendszer természetesen nem adhat felmentést a beszerzésre kerülő termék vagy szolgáltatás esetében a szükséges műszaki, technikai paraméterek teljesítésétől. Éppen a Challenger űrhajó katasztrófája figyelmeztetett arra, hogy akár egy minőséghibás gumigyűrű is katasztrófát okozhat, holott a gumitömítés tipikusan olyan termék, amit kisebb vállalkozás is elő tud állítani. Emiatt azonban a megrendelők folyamatosan kénytelenek kutatni-keresni a potenciális beszállítókat, hiszen el kell érniük a kitűzött "kisvállalkozói százalékot", miközben csak relatíve kevés vállalkozás – kisvállalkozás – alkalmas a minőségi előírások megfelelő betartására. E kockázat csökkentésére hozták létre az ún. "Alkalmasság Igazoló Program"-ot (AIP). Az AIP célja, hogy a különlegesen fontos, speciális vagy veszélyes közbeszerzések alvállalkozóit előzetesen megvizsgálja és értékelje. A független minősítő intézetek által igazolt igen szigorú alkalmasságvizsgálat, bár költséggel terheli a vállalkozást, e költségek azonban idővel megtérülnek az állami megrendelésekből származó bevételekből.
Azzal, hogy törvényi kvótát szab meg a közbeszerzések kisvállalkozói részarányára, a vázolt rendszer automatikusan megoldja a vállalkozók informálásának problémáját, ugyanis a kiíróknak, valamint a pénzeket elnyerő fővállalkozóknak válik érdekévé a lehetőségek minél szélesebb körben történő meghirdetése, hiszen az egész rendszer működésének részükről ez az előfeltétele. Másik oldalról a kormányzati propaganda, miként a világon mindenütt, ösztönzi a vállalkozók képzését, információkkal való ellátását annak érdekében, hogy a vállalkozók képesek legyenek tenderen való részvételre, szakmai és minőségi követelmények teljesítésére stb.
Regisztrált és működő gazdasági szervezetek száma (2002/2003. június 30-i állapot) |
||||
Megnevezés |
Regisztrált szervezet |
Működő szervezet |
||
2002 |
2003 |
2002 |
2003 |
|
Jogi személyiségű társas vállalkozás |
193 777 |
202 902 |
161 494 |
175 183 |
Jogi személyiség nélküli vállalkozás |
241 201 |
247 195 |
204 229 |
216 369 |
Társas vállalkozás összesen |
434 978 |
450 097 |
365 723 |
391 552 |
Egyéni vállalkozás |
704 322 |
712 694 |
461 310 |
461 705 |
Egyéb gazdasági szervezet |
84 006 |
85 788 |
84 006 |
85 788 |
Összesen |
1 223 306 |
1 248 579 |
911 039 |
939 045 |
ebből: (foglalkoztatottak száma szerint) |
||||
500 fő és a felett |
619 |
613 |
618 |
613 |
250-499 fő |
783 |
762 |
778 |
761 |
50-249 fő |
8 058 |
8266 |
8 018 |
8 235 |
10-49 fő |
36 332 |
36 590 |
31 989 |
32 771 |
1-9 fő |
303 238 |
316 669 |
274 879 |
291 332 |
0 fő |
874 276 |
885 679 |
594 757 |
605 333 |
Forrás: KSH Statisztikai Közlemények |
Francia és német megoldások
Magyar vállalkozások százai tudnának mesélni arról, milyen terheket viselnek, ha elnyervén végül is valamilyen állami támogatást, teljesítik a feltételeket, és a kiíró, vagy szerződéskötő, vagy megrendelő állami szervezet csak hatalmas fizetési késedelemmel teljesít. A "csúszások" gyakran a fél évet is meghaladják, ami tekintettel arra, hogy a szerződések többségében a vállalkozótól előfinanszírozást követelnek, nagyon súlyos helyzetbe sodorhatja a fejleszteni kívánó vállalkozásokat. Nem volt ez másként például Franciaországban sem, azonban a problémát felismerve rendeletet hoztak arra, hogy amennyiben a vállalkozás jogosult lenne az adott pénzösszeg lehívására (tehát a szolgáltatás vagy termék átvétele megtörtént, a pályázat teljesült, és erről valamilyen elfogadó nyilatkozat született, avagy törvényi határidőn belül nem válaszolt az átvevő vagy ellenőr a teljesítési igazolásra), és az ilyen módon számított késedelem meghaladja a 30 napot, úgy a megfelelő bizonylatok benyújtásával, az erre kijelölt bank a vállalkozót megillető pénz 80-90 százalékát kifizetheti. A fennmaradó 10-20 százalék egyfajta garanciaalap az esetleges vitás tételek tisztázására, ezt a vállalkozó akkor kapja meg, amikor a szerződést véglegesen lezárták.
A rendszert azután kényszerültek bevezetni, hogy kiderült, az állammal szembeni követelések a piaci szisztémában, a faktorcégek számára sem elég vonzóak, nincs ugyanis eszközük a behajtásra, illetve a vevő fizetési készségének pontos megállapítására.
Figyelemre méltó a finanszírozás Németországban meghonosodott, piackonform gyakorlata. Ott, szemben a magyar modellel, ahol egy hitelért folyamodó vállalkozásnak általában arról kell nyilatkoznia, hogy az adott finanszírozandó projekthez nem vesz igénybe más bankból vagy támogatásból forrásokat, gyakori a tanácsadók által segített finanszírozási portfólió kialakítása. Németországban a vállalkozó egy-egy projektjét sokszor 4-5-féle forrás kombinációjával valósítja meg. Fáradságos kanosszajárás végeredményeként nálunk is elvétve kialakul hasonló helyzet, ott azonban ez eleve tervezett és optimalizált forrásallokációt jelent.
A támogatás kulcsa a képzés
A vállalkozók informálása, képzése minden országban megfogalmazódik, mint fejlesztési követelmény és úgy is, mint működő intézmények fejlesztése. Finnországban például egy központi projekt keretében már az óvodában kívánják megkezdeni a fiatalok vállalkozásra hangolását, természetesen az életkornak megfelelő tartalmakkal és pedagógiai technikákkal. Franciaországtól a skandináv államokig a legtöbb országban bevonulnak az általános közismereti képzésbe vállalkozói jellegű ismeretanyagok és egyre nagyobb szerepet kapnak a középfokú képzésben. A felsőoktatási intézmények ugyanakkor nem elégednek meg azzal, hogy hallgatóiknak ilyen jellegű kurzusokat hirdetnek, hanem az egyetemek válnak kisugárzásukkal, kapcsolataikkal, régiójuk vállalkozásfejlesztésének, gazdaságfejlesztésének motorjává.
Sajátos támogatási technikák |
|
Ország |
Technika |
Amerikai Egyesült Államok |
A kockázati tőke szerepe a kkv-k finanszírozásában, továbbá a Kisvállalkozási Hivatal (SBA) befektetőkre vonatkozó minősítésével |
Egyesült Királyság-Írország |
Széles körű tanácsadó hálózat és a mentori rendszer a tanácsadásban |
Finnország |
Életciklus-szemlélet a vállalkozásfejlesztési projektben, azaz a különböző fejlesztési programok vállalkozók életciklusához történő adaptációja |
Franciaország |
37 pontos program az adminisztráció csökkentésére, tanácsadói csekkek rendszere, a tanácsadás vállalkozói költségeinek csökkentésére, késedelmes állami kifizetések banki rendezése |
Németország |
Az állami és magántőke kiváló kombinációja a finanszírozásban, állami tulajdonú bankok szerepe kormányzati preferált célok és projektek végrehajtásában |
Olaszország |
Erős regionalitás, klaszterek kialakítása és működtetése |
Európai Unió |
Innovatív kisvállalkozások felkarolása, információellátottságuk fejlesztése (szabadalmak), finanszírozásuk javítása (üzleti angyalok), kockázati tőke stb. |