Egyre vonzóbb a műkereskedelmi befektetés
E folyamatnak sok-sok érdekessége van. Válasszuk most ki ezekből célzottan azt, amelyik a befektetések szempontjából figyelemre méltó! A rendelkezésünkre álló adatok szerint a nemzetközi műkereskedelemben megforduló műalkotások ára a XX. század hányatott történelme során egyenletesen, visszaesés nélkül felfelé ívelt. Ezt azért érdemes hangsúlyozni, mert száz év alatt szinte mindennek emelkedett az ára, a nyersanyagoké, a félkész és készáruké ugyanúgy, mint a szolgáltatásoké.
Csakhogy ezek a termékek és szolgáltatások hol vesztettek az értékükből (esetenként jelentősen és robbanásszerűen), hol megugrott az áruk. Az előbbire jó példa a válságok sora (köztük az 1929-34-es gazdasági világválság), az utóbbira pedig az emlékezetes, 1973-as olajárrobbanás. Mindeközben a pénz értéke folyamatosan romlott. Ha csak arra gondolunk, hogy az I. világháború előtti kor vezető világvalutája, az angol font mit és mennyit ért száz évvel ezelőtt és ma (nemcsak a más valutákhoz való viszonyában, hanem hazai vásárlóerejéhez mérten is), s ha ugyanezt megnézzük a II. világháború után az amerikai dollár vagy a legszilárdabbnak vélt svájci frank esetében, akkor azt látjuk, hogy a világon végbement pénzromlás szinte pontosan ellenkező irányú grafikonnal ábrázolható, mint a műkereskedelmi áraké.
Első féléves árverési adatok |
|||
Év |
Árverések száma |
Forgalom (M Ft) |
Arány az éves forgalomhoz (%) |
1993 |
13 |
70,9 |
28,6 |
1996 |
13 |
278,5 |
30,4 |
1997 |
16 |
516,9 |
32,2 |
1998 |
22 |
1030,8 |
43,3 |
1999 |
26 |
1167,4 |
36,4 |
2000 |
30 |
1861,3 |
48,2 |
2001 |
26 |
1665,9 |
32,5 |
2002 |
34 |
1756,9 |
43,2 |
2003 |
31 |
2557,3 |
Biztos, ami biztos
Ez a kétségbevonhatatlan tény további összehasonlításokra ösztönzi az elemzőt. A professzionális invesztálók általában néhány, általánosan kialakult befektetésbe helyezik el megtakarításaikat, illetve több-kevesebb időre nélkülözhető tőkefölöslegüket. Ilyenek az állampapírok és a kincstárjegyek, a kereskedelmi bankok által kibocsátott hitellevelek, a befektetési alapok portfóliói, a részvények, a határidős és opciós ügyletek, a devizapiaci spekulációk, az ingatlanbefektetések, a nemesfém- és drágakővásárlások és így tovább. Ezek a befektetési módozatok többé vagy kevésbé megbízhatóak, attól függően, hogy ki vagy mi garantálja a hasznot (és a befektetett összeg visszafizetését a megállapodott határidőre).
A befektetési tanácsadók egyöntetűen az állampapírokat mondják a legbiztosabbnak, még az aránylag alacsony tőkejövedelem ellenére is (vagy éppen azért). (A biztonság nagysága és az elérhető haszon mértéke egyébként fordított arányú összefüggésben van egymással, ami olyan gazdasági axióma, mint az, hogy két pont meghatároz egy egyenest.) A XX. század történelme azonban sok olyan esetről tud, amikor az értékpapírt kibocsátó állam fizetésképtelenné vált, és hitelezői – az állampapír vásárlói – mehettek a garanciáért a "Nemzetközi Sóhivatalba", akár intézményi, akár magánbefektetők voltak. Egy-egy bank vagy tőzsdei részvénykibocsátó csődbemenetele pedig jószerével a business-as-usual kategóriába tartozik.
Tévedés ne essék: nem azt állítjuk, hogy az állampapír-befektetés nem biztonságos, vagy hogy a tőzsdei kereskedésben nem lehet egyetlen nap leforgása alatt nagy összegeket keresni. Arra hívjuk fel a figyelmet, hogy mindezekkel a befektetési értéknövekedésekkel szemben a műkereskedelmi invesztíciók a szolid hozamoknál valamivel jelentősebb haszonnal, az egyéb befektetési piacok állandó bizonytalanságával (a folyamatosan föl-le csúszkáló értékekkel és hozamokkal) szemben állandó bizonyosságot mutatnak a lassan, de biztosan emelkedő trendmutatók dokumentumérvényességű grafikonjai szerint.
Táblázataink egyike arról szól, hogy csak az utóbbi évtizedben milyen érték- és hozamnövekedés volt regisztrálható az egyébként kicsiny és aránylag tőkeszegény magyar műkereskedelmi festményaukciós piacon.
Az egyes árverőházak első féléves eredményei 2003-ban |
||
Cég |
Árverések száma |
Forgalom (Ft) |
Kieselbach Galéria |
2 |
1 003 498 000 |
Mű-Terem Galéria |
1 |
650 850 000 |
Nagyházi Galéria |
4 |
345 082 000 |
Polgár Galéria |
4 |
265 211 000 |
BÁV |
5 |
159 099 000 |
Abigail Galéria |
2 |
43 961 000 |
Villás Galéria |
1 |
39 747 000 |
Detre-Ferenczy-Bozsik |
1 |
18 744 000 |
Pless & Fox |
6 |
14 466 000 |
Csók Galéria |
4 |
8 330 000 |
ARTE |
1 |
8 181 000 |
Világos játékszabályok
A magyar műkereskedelemben mindenekelőtt az aukciós piaccal foglalkozunk, aminek több, ésszerű oka van. Mindenekelőtt az, hogy az árverések nyilvánosak: több száz ember részvételével – mi több, eladói és vevői közreműködésével – zajlanak le. A szemük előtt történik, ki mit, mennyiért vett. Ezzel szemben a bármilyen más jellegű műkereskedelmi adásvétel két fél szigorúan üzleti titokként kezelt megállapodása.
Tény az is, hogy – legalábbis Magyarországon – a műkereskedelmi aukciós árak nagyon erősen befolyásolják a piac egészét, igazodási pontként hatnak. Lássunk erre egy szélsőséges példát! Ami más országokban szinte elképzelhetetlen: az Ecseri piacon az eladók – ha a vevő komolyan akar alkudni a felkínált árura – előkapják az éppen érvényes aukciós katalógust, és az abban szereplő árakra hivatkozva megtagadják az alkut.
A műkereskedelmi aukciók és a tőzsdei kereskedés közt sok hasonlóság van. Például az, hogy egy adott időszakban – a tőzsdei kereskedés napján, illetve a művészeti és régiségaukció lebonyolításakor – csak meghatározott számú részvény van a virtuális parketten, illetve csak meghatározott számú tételt visznek kalapács alá. Ezekre csak az aznap érvényes feltételek mellett lehet érvényes vételi ajánlatot tenni, s amennyiben több a venni szándékozó jelentkező, mint az eladásra szánt érték, akkor ez áremelő tényezővé válik.
A különbség legfeljebb csak annyi – és itt a magyarázat a műkereskedelmi árak folyamatos, töretlen emelkedésére –, hogy a műkereskedelmi aukciókon kalapács alá kerülő nagy értékű áruk, a műalkotások többnyire csak abban az egyetlen példányban léteznek (festmények, egyedi tervezésű bútorok, műtárgyak, ékszerek, szőnyegek), vagy kisszámú sorozatban fordulnak elő (kisplasztikák, étkészletek, kerámiák, sokszorosított grafikák). És az az egyetlen – vagy néhány – példány esetleg évekre, évtizedekre mozdíthatatlanul bekerül egy gyűjteménybe. Az már gyakoribb eset, hogy ugyanattól a művésztől egy másik alkotás kerül elő egy másik aukción, de az már kiszámíthatatlan, hogy holnap, a jövő héten, vagy esetleg tíz év múlva.
Törő István, a Mű-Terem Galéria társtulajdonosaA magyar műkereskedelem mára túljutott a "Sturm und Drang" korszakon, az utóbbi évtizedben megjelent a profizmus. A kilencvenes évek elejére-közepére kialakult az a modell, amely kisebb-nagyobb változásokkal ma is működik – és persze folyamatosan változik. Kisebb-nagyobb cégek alakulnak és szűnnek meg, míg Nyugat-Európában már legalább 50-100 éve szinte változatlan a struktúra. * Ennek oka elsősorban az, hogy míg nálunk a jelentősebb cégek is One-Man-Show-ként működnek, addig "odaát" a tulajdonosi kör réges-régen elvált a működtetői körtől. Ennélfogva megjósolható, hogy a vezető magyar aukciós házak az első tulajdonosváltás után a korábbitól eltérő módon, vagy sehogy sem fogják tevékenységüket folytatni – erre példa a Belvárosi Aukciósház esete, amely tulajdonosának váratlan halála óta nem működik árverőházként. A műkereskedelem annyira bizalmi jellegű tevékenység, hogy a jelenlegi személyekhez szokott eladói és vevőkör nehezen vészeli majd át a változást. Az újabb nemzedék tagjai talán már úgy kerülnek bele a "nagy darálóba", hogy mindazt tudni fogják, amit mi a magunk bőrén, a gyakorlatban tanultunk meg. * Ami a magyar műkereskedelem jövőjét illeti, az EU-hoz való csatlakozásunk után bizonyára tovább fog növekedni a pénzforgalom, megnövekszik a külföldről, főleg Nyugatról "hazatérő" értékek száma, és további nagy értékű tárgyak jelennek meg a színen, ahogy az a kisebb, néhány éve uniós taggá vált országok esetében történt. Nálunk aránylag alacsony a műtárgypiaci forgalom összértéke: a Budapesti Értéktőzsdén egy jó kereskedési napon több pénz fordul meg, mint a műkereskedelmi aukciós forgalomban egész évben. A befektetési alapok azonban máris mérlegelik a magyar műtárgypiacban való részvétel lehetőségeit. |
Felértékelődött alkotások
Lassan másfél évtizede annak, hogy a korábban nagyon szigorúan állami monopóliumként kezelt műkereskedelem átkerült a magánszférába, és nagyjából "megtalálták helyüket" nemcsak a művek és a művészek, hanem az árak is. A magyar műkereskedelem, amelynek nyilvános, aukciós adásvételein mintegy tíz-tizenkét cég viszi kalapács alá a régiségeket, a XIX. és a XX. századi, valamint a kortárs alkotásokat, mára a nemzetközi műkereskedelem figyelmét sem kerülik el.
Ékes példája ennek a világ legnagyobb aukciós háza, a londoni székhelyű, de amerikai tulajdonban levő Sotheby's, amely tavaly és az idén is rendezett egy-egy olyan festményaukciót – évente egyébként több száz árverést tart a világ több mint ötven országában –, amelyen tömegesen szerepeltek magyar művészek alkotásai. A Sotheby's 1744-es alapítása óta ilyesmire nem volt példa, és a kísérlet sikeresnek bizonyult. (Tíz éve a Christie's – a Sotheby's legnagyobb brit ellenlábasa – próbálkozott Amszterdamban effélével, s a minőségi anyag ellenére kudarcot vallott vele.)
Vajon mi más lehet ennek az oka, ha nem az, hogy a magyar műkereskedelem ma már tényezőnek számít a világban? S hogy a magyar festők műveinek a színvonala ugyan eddig is olyan volt, mint most, de a gazdasági és az esztétikai környezet fejlődése sokat segített a jogos elismerésben. Utoljára, de nem utolsósorban az is számított, hogy Magyarország hamarosan bekerül az Európai Unióba, és így néhány évig jó üzletnek ígérkezik magyar festménybe fektetni. Hiszen az áru piacképes lesz, viszont még aránylag olcsón megszerezhető.
Festménycsúcsárak aktuális listái |
|||
Tétel |
Leütési ár (M Ft) |
Év |
Árverőház |
1996 |
|||
Munkácsy Mihály: Kézimunkázó nő |
12 |
1996 |
NAG |
Csontváry Kosztka Tivadar: Halászat Castellamareban |
5 |
1994 |
BG |
Id. Markó Károly: Vándor és védelmezője |
5 |
1996 |
NAG |
Rippl-Rónai József: Lazarine |
4,8 |
1995 |
PG |
Domenico Tiepolo: Madonna kisdeddel |
4,7 |
1995 |
BG |
Munkácsy Mihály: Az alvó nagyapó |
4,6 |
1994 |
BÁV |
Vaszary János: Virágcsendélet |
4,6 |
1996 |
NAG |
Ligeti Antal: Trencsén vára |
4 |
1996 |
BÁV |
Toszkán festő XVI. sz.: Madonna a gyermek Jézussal és Keresztelő Szent Jánossal |
3,6 |
1996 |
NAG |
Vaszary János: Pompadour |
3,2 |
1996 |
PG |
1999 |
|||
Szinyei Merse Pál: Parkban |
70 |
1998 |
KG |
Rippl-Rónai József: Lazarine |
44 |
1999 |
PG |
Bernardo Bellotto: Velencei részlet |
40 |
1999 |
PG |
Rippl-Rónai József: Fiatal nő virágcsokorral |
28 |
1999 |
MTG |
Paul Troger: Szent Péter kiszabadulása |
28 |
1999 |
PG |
Id. Markó Károly: Ruth és Boáz találkozása |
25 |
1999 |
MTG |
Tihanyi Lajos: Asztali csendélet |
24 |
1999 |
BG |
Aba Novák Vilmos: Subiaco |
22 |
1999 |
MTG |
Rippl-Rónai József: Zorka kékköves gyűrűvel |
21 |
1998 |
MTG |
Kassák Lajos: Kompozíció |
19 |
1999 |
BG |
2003. első félév |
|||
Munkácsy Mihály: A baba látogatói |
160 |
2003 |
MTG |
Gulácsy Lajos: Régi instrumentumon játszó hölgy |
95 |
2002 |
MTG |
Gulácsy Lajos: Nakonxipánban hull a hó |
80 |
2002 |
KG |
Szinyei Merse Pál: Parkban |
70 |
1998 |
KG |
Vaszary János: Dinnyés csendélet |
60 |
2001 |
MTG |
Rippl-Rónai József: Sárga zongoraszoba |
58 |
2003 |
KG |
Szőnyi István: Zebegényi Dunakanyar viadukttal |
50 |
2003 |
KG |
Nemes Lampérth József: Csendélet |
48 |
2003 |
MTG |
Rippl-Rónai József: Az Arno partján |
46 |
2002 |
MTG |
Bernardo Bellotto: Velencei részlet |
46 |
2003 |
KG |
Czóbel Béla: Párizsi utca |
46 |
2003 |
MTG |
Magyarázat: BÁV = Bizományi Kereskedőház és Záloghitel Rt., BG = Blitz Galéria, KG = Kieselbach Galéria, MTG = Mű-Terem Galéria, NAG = Nagyházi Galéria, PG = Polgár Galéria |
Százmillió fölött
A 2003-as esztendő első felét a szakma minden bizonnyal úgy fogja majd jegyezni, hogy ekkor törte át a százmillió forintos határt az egy árverési tételért folyó licit, mégpedig nem is kevéssel. A Mű-Terem Galéria április 12-ei árverésén Munkácsy Mihály: A baba látogatói című olaj-vászon képe (110x150 cm) 160 milliós leütési árat ért el (új tulajdonosa mintegy 20 százalékkal többet fizetett a képért az adókkal és a járulékokkal együtt). Ez a magyar műkereskedelem nagy eredménye, az aukciós ház kétségtelen és jogos büszkesége, egyúttal egy évtizednyi fejlődés csúcseredménye, amelyet előbb-utóbb bizonyára további csúcsok követnek.
Magyarországon 2002-ben – leütési áron számolva – mintegy ötmilliárd forint volt a szűken vett képző- és iparművészeti tárgyak aukciós forgalma (könyv, numizmatika, bélyeg, papírrégiség és egyebek nélkül). Ez az érték természetesen nem olyan hatalmas, mint mondjuk a mezőgazdasági termékek éves forgalma, amely százmilliárdokban mérhető, ám sokkal több szó esik a csúcsárat elért képekről, mint a búza (esetleg negatív csúcsot hozó) felvásárlási áráról.
Már csak azért is, mert a műkereskedelem megkérdőjelezhetetlenül sikerágazat: évről évre nemcsak a forgalom emelkedik, hanem a kalapács alá vitt tételek minősége és esztétikai értéke – tehát az egy tételre kifizetett összeg – is.
A legnagyobb forgalmú árverések az év első felében |
||
Cég |
Sorrendben hányadik árverés |
Forgalom |
2003 |
||
Mű-Terem Galéria |
13. |
650 850 000 |
Kieselbach Galéria |
24. |
644 390 000 |
Kieselbach Galéria |
25. |
359 108 000 |
Nagyházi Galéria |
95. |
205 596 000 |
Polgár Galéria |
46. |
123 586 000 |
2002 |
||
Mű-Terem Galéria |
10. |
490 490 000 |
Kieselbach Galéria |
21. |
475 010 000 |
Nagyházi Galéria |
84. |
108 155 000 |
Polgár Galéria |
39. |
79 546 000 |
BÁV |
40. M* |
69 950 000 |
2001 |
||
Kieselbach Galéria |
15. |
316 580 000 |
Mű-Terem Galéria |
7. |
280 600 000 |
Nagyházi Galéria |
68. |
184 570 000 |
Polgár Galéria |
36. |
105 246 000 |
Blitz Galéria |
20. |
100 315 000 |
* M = művészeti |
Kétpólusúvá vált a mezőny
Természetesen itthon sem folyamatos ünnepi körmenet a műkereskedelem: árverőházak szűnnek meg, alakulnak át, és újak jelennek meg. Mindeközben a hazai mezőny egyre erőteljesebben szétszakadni látszik a két vezető házra (Kieselbach Galéria, Mű-Terem Galéria), illetve az őket követő többiekre. Egyértelműen megállapítható, hogy miként a hazai gazdasági élet, akként a hazai műkereskedelem is évről évre előbbre tart, minden vélt vagy valódi nehézség ellenére.
Az idén az első féléves forgalom leütési áron (a kamaraárverések nélkül): 2,557 milliárd 307 ezer forint volt 31 árverésen, míg 2002 azonos időszakában 34 árverés összesen 1,769 milliárd 431 ezer forintot ért el. A számok tanúsága szerint tehát emelkedett az aukciók átlagos forgalma, mindenekelőtt a két vezető árverőházé, amelyek a tavalyi, már akkor kimagaslónak értékelt forgalmukhoz képest is növelni tudták eredményüket.
Tovább emelkedett a festmények részaránya – nem az árveréseken kalapács alá vitt és elkelt tételek száma, sokkal inkább a leütési ár szerint. Ez nem csoda, hiszen a két vezető aukciós ház jószerével kizárólag festményekkel foglalkozik. Ám az egyre izmosodó Abigail Galéria, a Nagyházi Galéria, a BÁV és a Polgár Galéria árverési eredményei is azt mutatják, hogy a nemzetközi tendenciának megfelelően összességében ezen a területen érik el a legmagasabb leütési árat, nagyságrenddel többet, mint a bútor-, ékszer-, szőnyeg- vagy műtárgyárveréseken.
Az elmúlt több mint egy évtizedben folyamatosan emelkedett a műkereskedelmi összforgalom, amit egyértelműen mutat a néhány év első félévi eredményeinek egybevetése. Figyelemre méltó tendencia az is, hogy korábban (öt-nyolc évvel ezelőtt) az év első felében jóval kevesebb árverés volt, mint a másodikban, a leütési áron számolt forgalom pedig az utóbbi harmadát érte el, ám a különbség kiegyenlítődni látszik.
A tíz, művészeti és régiségárveréssel foglalkozó cég eredményei ugyancsak a polarizációról tanúskodnak. A két éllovas az év első felében a teljes féléves forgalom 64,7 százalékát adta, s a 31 árverésből 3 rendezvényen 1,654 milliárd forintos forgalmat ért el. Az utánuk következő három vállalkozás összesen 13 árverésen 769 millió forintos forgalmat bonyolított le. Míg a két vezető cég aukcióira 551 millió forintos átlagos forgalom jutott, addig a következő hároméra 59,1 millió, a többiek pedig még ennél is kevesebbet forgalmaztak. Bár mindez a piac koncentrációját mutatja, a debreceni Villás Galéria és a budapesti Abigail Galéria tevékenysége ékes bizonyítéka annak, hogy jó szakmai munkával, megfelelő piacismerettel, a helyzet józan felmérésével és a piaci résekbe való sikeres betöréssel a kisebb, kevésbé tőkeerős, szerényebb célokért küzdő vállalkozásoknak is van keresnivalójuk.
A műkereskedelmi torta minél nagyobb szeletének kihasításáért jelenleg mindössze ketten vannak versenyben. Az ő külön játszmájukban évről évre emelkednek az árverési eredmények az összforgalom és az egy leütött tételre jutó átlagár tekintetében egyaránt. Magyarországon – amint ez évekkel ezelőtt kiderült – nem érdemes egyszerre 200-250 tételnél többet kalapács alá vinni, mert az már rontja az eredményt. Az egy tételre jutó áremelkedés viszont azt mutatja, hogy az elkelt alkotások minősége magasabb, mint a korábban megvásároltaké. Vagy – és itt kezd izgalmas lenni a dolog a műkereskedelmi befektetésekkel kapcsolatban – a hasonló minőségű alkotások ára a nemzetközi tendenciának megfelelően folyamatosan emelkedik.
A két nagyot követők eredményei ugyancsak évről évre javulnak – nem hasonló mértékben, de mégiscsak hegymenetben vannak. Ez az egész mai magyar műkereskedelem és műgyűjtés szempontjából fontos, hiszen azt mutatja, hogy nemcsak a legtehetősebbek számára van vételi lehetőség az aukciós piacon, hanem a középmezőny is megtalálhatja számítását – akár vevőként, akár eladóként. Ha nem így volna, akkor komolyan kellene aggódni – ez a magyar gazdasági-társadalmi élet torzulásaira is utalna, de erről szerencsére nincs szó.
A csúcsár dicsőséget hoz
Mint mindenütt a világon, a legmagasabb műkereskedelmi aukciós árakat Magyarországon is a festmények érik el, s a csúcsár egyben az adott árverőház dicsősége. Az ilyen eseménynek komoly hírértéke van, a sajtó felkapja, a közönség megjegyzi. Jelentős bizalomépítő hatása is van, hacsak nem valami botrányszagú üggyel kapcsolatos (mint amilyen a Seuso-ezüstök tervezett, majd meghiúsult árverése volt). Nem véletlen tehát, ha egy-egy árverési szezon vagy naptári év végén nyilvánosságra hozzák ezeket az adatokat. Egy-egy adatsor érdekes lehet önmagában is, de akkor igazán sokatmondó, ha összehasonlítható a korábbi időszakok eredményeivel.
Ilyen összehasonlító táblázatot adunk közre három, egymástól nagyjából hasonló távolságra levő időszakról – az adatok önmagukért beszélnek. Tanulmányozásukkal képet lehet alkotni a mai magyar műkereskedelem fejlődéséről, a festményárveréseken megforduló művészeti és anyagi értékek növekedéséről, az értékes műalkotások megszerzésére fordított összegek – következésképpen a tehetősebb rétegek anyagi helyzetének – alakulásáról, az ízléskultúra változásáról.
Eddig alig esett szó az aukciós műkereskedelem festményeken kívüli műfajairól: a bútorokról, a szőnyegekről, a porcelánokról, kerámiákról és az üvegekről, valamint az egyéb műtárgyakról, a militáriákról, a népművészeti és keleti régiségekről, az ezüstökről, ékszerekről és órákról. Egyszóval mindarról, ami a tavalyi év több mint ötmilliárd forintnyi forgalmát összeadta, és ami az idén várhatóan még többet hoz.
Szegedi László gyűjtő, nyugdíjas mérnök– Emlékszem, 1978-ban vagy 1979-ben 60 ezer forintért ütötték le azt a Vaszary-képet, ami az idén tavasszal 26 millióért kelt el. Akkoriban 3-4 ezer forint volt az átlagfizetés, vagyis valódi minőséget 15-30 havi átlagbérért lehetett venni. A legmarkánsabban a festménypiacon figyelhető meg, hogy a folyamatosan emelkedő árak előcsalogatják a minőségi műveket, újabban külföldről is. * Az értékesebb bútor már a kilencvenes évek elején kamionszámra indult határainkon túlra (főként Olasz- és Németországba) a szabadabbá vált feltételek következtében, ilyesmihez itthon is aránylag olcsón lehetett hozzájutni. Jelenleg már csak agyonrestaurált, kiegészített, kevés eredeti elemet és anyagot tartalmazó bútort lehet nagyobb számban találni, ezért az áremelkedés e téren elmarad a festményeké mögött. * Az ékszerpiac minősége nemzetközi összevetésben nem igazán említésre méltó, mivel az értékes példányok különféle úton-módon a háború előtt és után külföldre kerültek, itthon a másod-harmadvonalat képviselő kispolgári értékek maradtak. Ezüstben az antik daraboknak lenne értékük, ám ezek is hiányoznak a piacról. Nagy ritkaságnak számít, ha feltűnik egy-egy augsburgi, nürnbergi vagy erdélyi XVII-XVIII. századi kupa, netán egy XIX. század eleji osztrák vagy olasz darab. Bezzeg a bécsi Dorotheumban...! * Itthon az 1872-1937 között készült, úgynevezett Dianás ezüst uralja a piacot, aminek az az oka, hogy azokban az évtizedekben már szinte nagyüzemben gyártották a 6-12 személyes kávés-, teás-, evőeszköz- és egyéb készleteket. Egy-egy különleges fogvájótartó- vagy fűszertartó-pár, esetleg egy szép, zománcdíszes gyűszű esetében az árat a gyűjtői érdeklődés emelheti meg |