Az osztrák kormány reformtervei
Tavaly is Karl-Heinz Grasser volt a pénzügyminiszter. Ő volt az, aki az augusztusi nagy árvíz idején – napokkal a kormány felbomlása és az egy évvel előrehozott választások kiírása előtt – hivatalosan bejelentette, hogy a terv vágyálom marad. A szakértők egy része – a Sunnyboynak becézett politikuskedvencet kevésbé csodálók táborából – eleve kételkedett a terv megvalósíthatóságában. Ők attól a megállapítástól sem riadnak vissza, hogy az árvízkárosultak megsegítésének, a károk helyreállításának valódi terhe csak ürügyül szolgált ahhoz, hogy kihátráljon a meggondolatlan ígéretből, amit mellesleg még az ugyancsak szigorú Európai Unió sem kért Ausztriától.
Füstbe ment terv
Emlékeztetőül: Grasser terve az volt, hogy az osztrák költségvetés 2002-re nullszaldós lesz. A terv megvalósításához 2001-ben 90 milliárd, 2002-ben 101 milliárd schillingre lett volna szükség, amit az akkori néppárti-szabadságpárti koalíció háromnegyed részben a kiadások csökkentése és csak egynegyed részben a bevételek növelése révén kívánt előteremteni. A 2000. évi 54,7 milliárd schillinges költségvetési deficitet (a GDP 2 százaléka) 2001-ben 32,8 milliárdra (1,1 százalék) kívánták csökkenteni, a 2002-re szövetségi szinten betervezett 11,4 milliárd schillinges (a GDP 0,4 százalékának megfelelő) hiány pedig a tervezet szerint eltűnt volna. Bár 2001-ben még egyszer jelentősen – a 2000-es 781,5 milliárd schillingről 813,5 milliárdra – tervezték növelni a költségvetési kiadásokat, 2002-re már csak 804 milliárdos kiadást irányoztak elő. Az állami bevételeket 2001-ben az előző évi 726,8 milliárd schillingről 780,7 milliárdra, majd 2002-ben 793,4 milliárdra kívánták növelni.
A költségvetési hiány nullára szorításához 2001-ben szükséges 90 milliárd schilling megtakarítás 62 százalékát – a kiadási oldalon – egyebek között egy 11 ezres létszámleépítéssel járó közigazgatási reform, különféle alapok (munkanélküli-segély stb.) lefölözése és az adósság csökkentése, s ezzel a kamatszolgáltatás mérséklése révén képzelte el a kormány, a többit a bevételi oldalon jórészt a munkavállalókat sújtó terhek hozták volna be. Még a pénzügyminiszter is elismerte, hogy a bevétel növekedéséből 28,1 milliárd schilling az adóintézkedések eredménye lett volna.
Új vezérelv
Azóta, a 2003-as költségvetés készítése idején történt egy és más változás. Bár a pénzügyminisztert továbbra is Karl-Heinz Grassernek hívják, ez a még mindig kifejezetten fiatalnak számító politikus már nem a Jörg Haider nevével fémjelzett – hivatalosan évek óta nem az ő vezetése alatt álló – Szabadságpártot képviseli a mellesleg ugyanúgy néppárti-szabadságpárti, második Schüssel-kormányban.
Grasser igyekezett kimaradni a Haiderhez hű Szabadságpárt tavaly őszi lázadásából, amely azután a koalíció felbomlásához és az előrehozott választásokhoz vezetett. Amikor pedig a népszerű politikust az új választásokra készülő Schüssel kancellár csapatába hívta erősítésként, a pénzügyminiszter gondolkodás nélkül elfogadta az ajánlatot. Később ki is lépett a Szabadságpártból, így jelenleg a Néppárthoz közelebb álló függetlenként erősíti a kormányt.
Ráadásul a párthovatartozással együtt mintha szemléletet is váltott volna: a nyár közepén életbe lépett – és utolsó pillanatban kidolgozott és elfogadott – kétéves költségvetés már nem tekinti céljának a nullszaldós hiányt. Sőt, Grasser immár maga is úgy véli: 2007-ig ilyesmire egyáltalán nem lehet számítani.
Az aktuális vezérelv "a kiegyensúlyozott államháztartás, amely segít átvészelni a konjunktúraingadozást". A 2003-2004-es költségvetés előirányzata szerint a deficit az idén a bruttó nemzeti össztermék (GDP) 1,3 százalékát teszi ki, vagyis az előző évi kétszeresére emelkedik. Jövőre – abból kiindulva, hogy beindul a gazdasági fellendülés, s a gyarapodás eléri az 1,7 százalékot – a hiány ismét 0,7 százalékos lesz.
A Pénzügyminisztérium számításai szerint 2005-ben megint nő a deficit – 1,5 százalékra –, és 2007-ben is legfeljebb a 0,4 százalékos hiány valósítható meg. Az adósságok lefaragása tekintetében is 2007 a bűvös évszám: ekkorra tervezi Grasser a 2002-ben felhalmozott 67,8 százalék leszorítását a maastrichti előírások szerinti 60 százalék alá.
A költségvetés sarokszámai szerint 2003-ban az állami kiadások valamelyest csökkennek – 61,8 milliárd euróról 61,5 milliárdra, 2004-ben azonban a növekvő nyugdíj-, családisegély- és katonai kiadások miatt ismét emelkednek, mégpedig 62,6 milliárd euróra. Ugyanezt a tendenciát követik a bevételek: 2003-ban csekélyebb a növekedés – a bevétel összege 57,41 milliárd euró, 2004-ben azonban alaposan megemelkedik, 59,24 milliárdra. Ez utóbbi elsősorban a konjunktúra remélt növekedésével – a jövedelemadó-befizetések emelkedésével és a magasabb ásványiolaj-adóval – függ össze. A deficit ennek megfelelően 2003-ban 3,9 milliárd euró (maastrichti mércével a GDP 1,8 százaléka), jövőre 3,4 milliárd.
A Wifo konjunktúra-előrejelzései |
||||||
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
|
A GDP reálértékének változása az előző évhez képest (%) |
2,7 |
3,5 |
0,7 |
1,0 |
0,7 |
1,2 |
A munkanélküliség alakulása (a foglalkoztatottak %-ában) |
6,7 |
5,8 |
6,1 |
6,9 |
7,0 |
7,1 |
A fogyasztói árak változása (az előző évhez képest, %) |
0,6 |
2,3 |
2,7 |
1,8 |
1,3 |
1,3 |
A magánfogyasztás alakulása (az előző évhez képest, %) |
2,3 |
3,3 |
1,5 |
0,9 |
1,3 |
1,6 |
Forrás: Wifo |
Hidegzuhany
Még meg se száradt a tinta az elfogadott költségvetésen, amikor napvilágot láttak a legnagyobb gazdaságkutató intézetek és a Nemzeti Bank ismét lefelé kerekített konjunktúra-előrejelzései – s az sem bizonyos, hogy ezek a pesszimista jóslatok az utolsók. Hideg zuhanyként hatott a Wifo, az osztrák Gazdaságkutató Intézet legújabb elemzése, amely az idei évre eddig feltételezett 1,1 százalékos növekedést 0,7 százalékra vette vissza. Jövő évi prognózisa most 1,2 százalék, a korábbi 1,6 százalék helyett. (Megbízható forrásokból származó értesülés szerint egyes kutatók a nulla növekedést sem zárják ki.)
Az idei évre vonatkozóan a Nemzeti Bank is 0,7 százalékot jósol, ám 2004-et illetően kicsit derűlátóbb, és egyelőre tartja az 1,6 százalékot. Az ok egyrészt az erős euró – az amerikai dollárhoz viszonyított árfolyam –, ami előbb-utóbb lecsapódik a külkereskedelemben, másrészt a nyugdíjreformról folyó belső viták és az ezzel összefüggő bizonytalanság fogyasztás-visszafogó ereje.
Adó- és nyugdíjreform
A kormány varázsszava az adóreform, amelynek első szakasza már 2004-től megvalósul, nagyobb hatású intézkedései pedig – állítólag 2,5 milliárd eurós lakossági megtakarítással – 2005-től lépnek életbe. Ennek eredményeként a mai történelmi rekordról, a teljes költségvetési bevétel 45,6 százalékáról 2006-ra 42,9 százalékra csökken az adóbevétel aránya a teljes költségvetési bevételből.
Az államháztartást egyensúlyban tartó intézkedések fontos része az oly sok vihart kiváltó nyugdíjreform. Ennek legfontosabb elemei: a korkedvezményes nyugdíjba vonulás lehetőségének megszüntetése 2017-ig; a női korhatár hozzáigazítása a férfiakéhoz (60-ról 65 évre), valamint a szigorúbb járulékszámítás. A korai nyugdíjazás Ausztriában népbetegség: a tavalyi szigorítás nyomán a korhatár nőknél jelenleg 56,5 év, a férfiaknál 61,5 év, s "büntetés", azaz a járulék százalékos csökkentése jár azért, ha az érintett nem rendelkezik az előírt 40 év munkaviszonnyal. Ennek ellenére a férfiak ténylegesen átlagosan 58,7, a nők pedig 57,3 éves korukban vonulnak nyugállományba, s az idén, aki csak teheti, még él ezzel a lehetőséggel: év végéig 300 ezer kérelemre számítanak.
A leginkább zsebbe vágó intézkedés a járulék kiszámításának változása. Eddig az utolsó 15 évet vették alapul, ami a reform bevezetésével 40 évre emelkedne. A veszteség egyes korcsoportokban a 30 százalékot is elérné. A tiltakozások nyomán a kormány a maximális veszteséget 10 százalékra korlátozná, ami persze csökkenti a várt megtakarítást. A reform ellenzői a kisebb nyugdíjaknál ezt is sokallják.
A kormány kisebbik pártja, a Szabadságpárt – a háttérben Jörg Haiderrel – szeretné elérni, hogy az 1000 eurónál kisebb nyugdíjakat vegyék ki a változásokból. Ez megkérdőjelezi az egész reformelképzelést, s a szakértők rosszallását váltja ki, mivel a nyugdíjak hatvan százaléka nem éri el az 1000 eurót. Jelenleg a minimálnyugdíj egyedülállók esetében havi 643,5 euró (évente 13-szor), házastársakat vagy életközösségben együtt élő párokat tekintve pedig összesen 965 euró.
A reform – amit egyelőre csak a parlament alsóháza hagyott jóvá – nem érinti azonban a legkirívóbb visszásságot, a különböző nyugdíjrendszerek párhuzamosságát. Ez a közhivatalnokoknak, a politikusoknak, egyes ágazatok foglalkoztatottjainak lényegesen jobb feltételeket teremt, mint a többséget képező alkalmazottaknak, illetve munkásoknak. E rendszerek harmonizálása fontos feladata lenne a reformnak, az elképzelések azonban e téren is eltérőek.
A kormány a nyugdíjreformmal 2006-ig 624 millió euró megtakarítására számít. A jelenlegi rendszer nem tartható fenn, mivel Ausztria 2000-ben a GDP 14,5 százalékát fordította nyugdíjakra, s ha nem történik változás, ez az arány 2020-ig 16 százalékra nő (szemben a 15 EU-tagország 2020-ra várható 11,5 százalékos átlagával).
A köztisztviselők nyugdíjkiváltságait a kormány egyelőre nem bolygatja, létszámuk további csökkentése azonban fontos része a megtakarításoknak. Tizenkilencezer köztisztviselői – főként egyetemi oktatói – álláshelyet egyszerűen leválasztanak a költségvetésről, s más címszó alá helyezik.
Igazi megtakarítást jelent azonban az a terv, hogy 5880 munkahelyet teljesen megszüntetnek. Ezzel a 2002-es évi 10,6 milliárd eurós személyi költség 2004-ig 10,4 milliárd euróra csökken. Ezen túl is sújtja a takarékoskodás az egyetemeket, amelyek ugyan a tavalyival azonos összeget, 1,467 milliárd eurót kapnak 2003-ban is, ám ebből maguknak kell kigazdálkodniuk a fizetésemeléseket.
A társasági adó mértéke a világ néhány országában (%) |
||
2002. január 1. |
2003. január 1. |
|
Ausztria |
34 |
34 |
Németország |
38,26 |
39,58 |
Szlovákia* |
25 |
25 |
Csehország |
31 |
31 |
Magyarország |
18 |
18 |
Svájc |
24,5 |
24,5 |
Lengyelország |
28 |
27 |
Románia |
25 |
25 |
Oroszország |
24 |
24 |
Belgium |
40,17 |
33,99 |
Dánia |
30 |
30 |
Finnország |
29 |
29 |
Franciaország |
34,33 |
34,33 |
Olaszország |
40,25 |
38,25 |
Horvátország |
20 |
20 |
Luxemburg |
30,38 |
30,38 |
Hollandia |
29/34,5 |
29/34,5 |
Svédország |
28 |
28 |
Kanada |
38,6 |
38,6 |
Egyesült Államok |
40 |
40 |
* 2004-től 19% |
||
Forrás: KPMG |
Végkiárusítás, kérdőjelekkel
Elvben a költségvetés bevételi oldalát erősíti a privatizáció. Már nem sok nagyvállalat van, amelyben az államnak a privatizációs ügynökség (ÖIAG) révén tulajdona van, de azért a várható bevétel a Telekom Austria, a Voestalpine, a VA Tech, a Böhler Uddenholm, az Austrian Airlines és az OMV eladásából százmilliókra rúghat. A terv szerint a privatizációt 2006-ig befejezik, és a vagyonügynökséget feloszlatják – na persze miután az ÖIAG 2003-ban 200 millió, 2004-ben 100 millió euró osztalékot leszállított a költségvetésnek. (Az állami ingatlanholdingtól az idén 182 millió, 2004-ben 282 millió euró rendkívüli osztalékot vár el a pénzügyminiszter.)
Hogy Grasser számításai nem egészen stimmelnek, az nem csak a konjunktúra romló kilátásai miatt egyértelmű. Éppen a privatizációs tervek döcögése teszi nyilvánvalóvá, hogy az ilyesfajta tervezgetésekbe hiba is csúszhat. A Telekom Austriára egyszerűen nincs vevő, pontosabban az egyetlen, amelyik még nem lépett vissza, az – egyébként igen szívesen látott Swisscom – is legalább egy euróval kevesebbet szánna egy-egy részvényre, mint amennyit az osztrákok elvárnának.
A Voestalpine magánosítása viszont igazi botrányba fulladt: kiderült, hogy suba alatt "elígérték" a Magna konszernnek: a stájerországi, elsősorban autóalkatrész-beszállító cég tulajdonosa a Kanadából visszahonosodott Frank Stronach, aki különleges tehetséggel és nagy bőkezűséggel gyűjti be jól fizetett menedzserként az egykori politikusokat, vígan "használva" aztán azok korábbi kapcsolatait.
Maga a pénzügyminiszter is Stronach birodalmából tért meg a politikába pár éve, amikor Jörg Haider – a korábbi rivalizálást megbocsátva – "húzóerőként" visszahívta a Szabadságpártba, de Stronach hívei ott ülnek mindenütt, még az ÖIAG vezérkarában is. Az ügylet a Voestalpine végét jelentette volna: Stronach minden ellentétes fogadkozása dacára, nyilván a számára szükséges termelést megtartva, a többit leépítette volna, feldarabolva így Ausztria parádés iparvállalatát, amely Linzben, Hitler egykori szűkebb pátriájában Hermann Göring Művek néven teremtette meg a felső-ausztriai nehézipar alapjait.
Az alku híre kiszivárgott, és Grasser rákényszerült egy olyan nyilatkozatra, amely szerint stratégiai partner nem lehet új tulajdonosa a gyárnak – csakis olyan pénzügyi befektető, amely nem fog beleszólni termelési kérdésekbe. A kiválasztás pedig EU-konform tendereztetéssel történik. Az ügy foltot ejtett a korábban olyannyira csodált pénzügyminiszter hírnevén, de más baj is adódott vele: tanácsadóknak kifizetett eurómilliók, egy saját magát dicsőítő honlap költségeinek állami kasszából való fedezése, és a gyanú, hogy nem véletlenül kapta a csaknem 2 milliárd eurós vadászgépügylet megbízatását az EADS, a Eurofightert gyártó európai konszern.
Az osztrák állami kiadások összetétele (1998-2002, %) |
|||||
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
|
Dologi és személyi kiadások |
31,3 |
31,8 |
31,7 |
28,8 |
28,4 |
Magánháztartásoknak nyújtott juttatások (köztisztviselői nyugdíj, ápolási pénz, munkanélküli-segély stb.) |
48,3 |
48,8 |
49,7 |
51,9 |
53,2 |
Támogatások (pl. osztrák államvasutak) |
9,7 |
9,4 |
9,3 |
10,1 |
9,3 |
Kamatszolgálat |
7,2 |
6,9 |
7,3 |
7,1 |
7,0 |
Egyéb |
3,5 |
3,1 |
2,0 |
2,1 |
2,1 |
Forrás: Államadósság Bizottság |
Tátongó lyuk, csökkenő vonzerő
E kellemetlenségeken túl egyéb kifogások is vannak Grasser költségvetése ellen. Szakértők kimutatásai szerint mindent összevetve a számítások nem stimmelnek, azokban optimális esetben is van egy 3 és fél milliárd eurós lyuk. Eszerint a nyugdíjreform az egymilliárd eurós megtakarítási céllal szemben csak nyolcszázmilliót hoz; az egészségügyi intézkedések (az orvosi vizitek térítési kötelezettségének bevezetése) egymilliárd euró helyett csak 660 milliót jelentenek; a közigazgatási reform, amelytől Grasser szerint szövetségi szinten 1,3 milliárd, a helyi és tartományi intézményeknél 1 milliárd eurós megtakarítás várható, ennek maximum az ötven százalékát képes teljesíteni. Az így keletkező 1,5 milliárd hiányhoz jön még az adóreform szükséglete – aminek fedezete legfeljebb az eladósodás növelésével képzelhető el.
Ugyanakkor nem babra megy a játék. Az adóreform tétje nem csak a lakossági fogyasztás élénkítése, hanem Ausztria telephelyszerepének megőrzése is. Egyre több jele van annak, hogy az ország ma már nem elég vonzó. Egy, a Boston Consulting által nemrégiben közzétett tanulmány szerint a következő években kevesebben alapítanak új regionális központot Bécsben, és sok régebben itt működő cég is elvándorol – Prágába és Budapestre.
Pontosabban nem feltétlenül a központok bezárását tervezik, inkább azok méretét csökkentik, több munkatársat az érintett területen létesítendő "alközpontokba" helyeznek át, és a vállalatirányítás több funkcióját is oda delegálják. Ez összesen háromezer munkahely elvesztését jelentheti Bécs számára – plusz a beszállítói megbízásokat, amelyek mértéke nehezen becsülhető fel.
A bökkenő az, hogy a tanulmány nem ajánl ellenszert. A szakemberek egy része szerint ráadásul veszélyes lehet az a verseny, amely a társasági adó csökkentése terén az utóbbi időben az Európai Unióban kialakult, és az esetleges "pontszerzés" sem jelent feltétlenül eredményt. A kisebb bevétel ugyanis tovább csökkenti az államok mozgásterét, vagyis még kevesebb lesz az infrastrukturális állami beruházás.
Orvoslás tehát sem Ausztrián belüli, sem határain túli használatra nincs. Az adatok viszont megfelelnek a valóságnak: egy másik, az Economist angol hetilap kutatórészlege által készített összehasonlítás szerint Ausztria az 1998 és 2002 közötti 17. helyről a 21.-re esett vissza a kedvelt gazdasági telephelyek ranglistáján. (Az összehasonlítás 60 országra terjedt ki, és hetven szempontot vett számba, vagyis azt, hol a legkedvezőbb a gazdasági környezet az infrastruktúra, a tőkepiac és a piaci viszonyok stb. szempontjából.)
Csőd hátán csőd
Eközben az ausztriai gazdaság napi hírei egy az egyben igazolják a tudományos felméréseket. Csőd csődöt követ – olyan hagyományos intézménynek számító cégek voltak kénytelenek csődeljárást kérni, mint az Ankerbrot vagy az Augarten porcelángyár –, s nem múlik el nap valamilyen patinás vállalat eladásának híre nélkül. A BBAG osztrák söróriást a holland Heineken nyelte le, a Römerquellét a Coca-Cola, és a sor folytatódik, s egyebek között azzal a veszéllyel párosul, hogy tovább romlik az amúgy sem rózsás – mondhatni mélyponton lévő – munkaerőhelyzet.
Igaz, Grasser költségvetése 780 millió eurót betervezett a munkanélküliség enyhítésére – tovább- és átképzőtanfolyamokra –, de ezek eddig is legfeljebb a statisztikát javították, mivel az éppen tanfolyamra járók kikerültek a munkanélküli-besorolásból. Marad a remény, hogy a gazdaság kilábal a stagnálásból, s végre a kutatóintézetek is derűsebb prognózisokkal állhatnak majd elő.
A legkedveltebb telephelyek rangsora |
||
2003-2007 |
1998-2002 |
|
1. |
4. |
Kanada |
2. |
1.* |
Hollandia |
3. |
8. |
Finnország |
4. |
3. |
Nagy-Britannia |
5. |
1.* |
Egyesült Államok |
6. |
6. |
Svájc |
7. |
7. |
Szingapúr |
8. |
5. |
Hongkong |
9. |
11. |
Dánia |
10. |
9. |
Írország |
21. |
17. |
Ausztria |
* megosztott első hely |
||
Forrás: APA, Economist |