A magyar gazdaság perspektívái
A magyar gazdaság nemzetközi megítélése 2003 nyarán kevésbé kedvező, mint az 1997 óta eltelt időszakban bármikor. Azt is mondhatjuk, hogy a kilencvenes évek átalakulását lezáró gazdasági konszolidáció óta először tapasztalhatók komolyabb makroszintű válságjelenségek. Hosszú idő után Magyarországra már nem mint a régió egyik élenjáró országára tekintenek a nemzetközi intézményekben és befektetői körökben; sokkal inkább a közelmúlt hibás gazdaságpolitikai lépései által is leleplezett, gyengébb makrogazdasági alapokra utalnak. A helyzet azonban távolról sem drámai, nem hasonlítható az 1995-ös magyar vagy az 1997-es cseh válsághoz sem, ezért nem tesz indokolttá drasztikus stabilizációs intézkedéseket sem.
Meglepő gazdaságpolitikai lépések
A jelenleg tapasztalható gazdasági feszültségek okai sokrétűek. Annyit mindenesetre célszerű leszögezni elöljáróban, hogy a május végén és júniusban hozott – szerencsésnek éppen nem mondható – gazdaságpolitikai döntések csak látványosan érzékelhetővé tették, de nem okozták a magyar gazdaság versenyképességi és egyensúlyi problémáit.
A forint árfolyamsávja június 4-ei eltolásának szándékolt üzenete – a központi árfolyam 2,26 százalékos leértékelésével – feltehetően az volt, hogy a költségvetési megszorítások esetén, valamint a fiskális és a monetáris politikai hatóságok koordinált döntéshozatalakor gyengébb árfolyamszint mellett is elérhetők a középtávú inflációs célok. Mégpedig úgy, hogy közben a versenyképességi és az egyensúlyi szempontok is érvényre juttathatók. Ezzel az intencióval szemben a befektetők inkább egyfajta negatív szignálként értelmezték a döntést, ami egyrészt a magyar gazdaság instabilitását, másrészt a monetáris politika inkonzisztenciáját kommunikálta számukra. Kétségtelen, hogy a folyamatosan nyilvánosságra kerülő negatív makrogazdasági adatok egyre kedvezőtlenebb színben tüntetik fel a magyar gazdaságot. Azt mindenesetre érdemes megjegyezni, hogy még a 2,7 százalékos első negyedéves növekedés is fél százalékponttal nagyobb, mint a cseh vagy a lengyel GDP (egyaránt 2,2 százalékos) bővülése. Ugyanakkor az egyensúlyi mutatók rosszabbak, és Magyarország vitathatatlanul elveszítette két legfontosabb regionális versenytársával szemben a korábbi években tapasztalt előnyét.
Tartósan gyenge világgazdasági konjunktúra
A lassúbb növekedés mögött meghúzódó okok egyik része külső eredetű. A világgazdasági konjunktúra lanyhulása, az eurózóna gazdaságainak és különösen Németországnak a gyengélkedése alapvetően korlátozza a magyar gazdaság külpiaci lehetőségeit. Bár recesszióról egyelőre nem beszélhetünk, a nagy nyugat-európai gazdaságok elhúzódó, stagnálás-közeli állapota rövid távon nagyon megnehezíti egy exportvezérelt gazdasági növekedés kibontakozását.
Amint az az ábrából is kiderül, a magyar gazdaság tendenciájában szorosan együtt mozog az eurózónáéval, bár negyedévről negyedévre 1,5-2,5 százalékponttal meghaladja azt. Paradox módon a túlzottan szoros integrálódás az európai gazdaságokhoz jelenleg inkább hátrány, mintsem előny. A magyar exportáló vállalatoknak érdemes egy új külpiaci reorientációban gondolkodniuk, ami szinte tükörképe a 10-13 évvel ezelőtt lezajlott folyamatoknak. Akkor a keleti piacok elvesztését és leépítését a nyugat-európai – elsősorban a hagyományos német, osztrák és olasz – piacokra történő fokozatos behatolás ellentételezte. Most a közép- és kelet-európai országokban a gazdasági növekedés lényegesen gyorsabb, a piacok (az importkereslet) bővülése pedig számottevően meghaladja az eurózónában rejlő lehetőségeket.
Versenyképességi problémák
A meglevő külpiaci lehetőségek kihasználása is komoly nehézséget okoz a hazai gazdasági szereplők többségének. A tavalyi parlamenti és helyi önkormányzati választásokhoz kapcsolható, 2001 derekától kibontakozó – és a kormányváltás ellenére folytonosságot mutató – populista gazdaságpolitikai intézkedések együttese ugyanis egyértelműen aláaknázta a magyar exportáló vállalatok nemzetközi versenyképességét.
Mindezt a legplasztikusabban az euróban mért fajlagos bérköltségváltozás mutatójával szemléltethetjük: 2001-ben és 2002-ben együttesen a külgazdasági teljesítmény szempontjából meghatározó feldolgozóipari vállalatok euróban mért fajlagos bérköltsége közel 25 százalékkal emelkedett. Amint az táblázatunkból is kiderül, a versenyképesség-romlás meghatározó tényezője a termelékenység javulását messze (2001-ben közel 10 százalékkal, 2002-ben is több mint 7 százalékkal) meghaladó béremelkedés volt. A versenyszektorban is megfigyelhető túlzott bérnövekedés persze részben állami intézkedések eredménye: a minimálbér kétszeri emelése, valamint a közszférában végrehajtott példátlan mértékű béremelések tovagyűrűző hatása a feldolgozóipari bérek indokoltnál nagyobb emelkedéséhez is döntő mértékben járult hozzá. Ehhez járultak még a későbbi tényadatokat számottevően meghaladó vállalati inflációs várakozások, amelyek ugyancsak feljebb srófolták a béreket.
Ráadásul a már forintban is példátlan mértékű béremelkedéssel egyidejűleg a magyar fizetőeszköz jelentősen felértékelődött az euróval szemben. Ha mindehhez hozzátesszük, hogy ezek a folyamatok éppen a világgazdasági prosperitás dekonjunktúrába fordulásával egy időben mentek végbe, akkor inkább azon kell csodálkoznunk, hogy ilyen körülmények mellett miként tudta egyáltalán megúszni az idei első fél évig a magyar gazdaság a külső egyensúlyhiány drámai növekedését.
Ennek magyarázata részben az, hogy a forint korábbi alulértékeltsége és a sokáig kelet-közép-európai összevetésben is nyomott magyarországi bérszínvonal miatt 2001-ben még csak a korábban felhalmozott versenyképességi előnyünk egy részét éltük fel; a 2002-es intézkedések nélkül a "bérfelzárkózás" üteme még elviselhető lett volna. Az azonban, hogy a külső egyensúly – a folyó fizetési mérleg egyenlege – tavaly csak szerény mértékben romlott (sőt a külkereskedelmi mérleg egyenlege még javult is), már bővebb magyarázatot igényel.
A fajlagos bérköltség változása a feldolgozóiparban, euróban mérve (változás, előző év = 1,000) |
||
2001 |
2002 |
|
Bruttó termelés (1) |
1,043 |
1,036 |
Foglalkoztatottak száma (2) |
0,993 |
0,985 |
Termelékenység (3=1/2) |
1,050 |
1,052 |
Bruttó keresetek, forintban (4) |
1,148 |
1,124 |
A forint euróárfolyama (5) |
1,013 |
1,056 |
Bruttó keresetek, euróban (6=4x5) |
1,163 |
1,187 |
Fajlagos bérköltség, euróban (7=2/1x6) |
1,107 |
1,129 |
Forrás: KSH, MNB, saját számítás |
A külső egyensúlyhiány és okai
Normális állapotban az egyes gazdasági szektorok – a lakosság, a vállalatok, az államháztartás és a külföld – egymáshoz viszonyított pozíciója viszonylag egyszerű képlettel írható le. Alapvetően a lakosság megtakarításai – pontosabban megtakarításainak és hitelfelvételének egyenlege – fedezik a vállalatok jövőbeni növekedést megalapozó beruházásainak hiteligényét, valamint az államháztartás (nem kiugró mértékű) finanszírozási szükségleteit. Amennyiben felzárkózó gazdaságról van szó, úgy a természetesnek mondható modernizációs deficit miatt átmenetileg jelentősebb külföldi források bevonására is szükség lehet. Ha a konjunktúraciklus fellendülése várható, akkor a vállalati beruházások meglódulása miatt a külföldi finanszírozás szerepe megnő, és a folyó fizetési mérleg egyenlege romlik. Ellenkező esetben, vagyis lanyha konjunkturális időszakban a külső egyensúlyhiány csökkenése valószínű.
A magyar gazdaság azonban már jó ideje patologikus állapotban van. A betegség tünetei latensen már a múlt évben jelentkeztek, de csak az idei év első negyedévére váltak nyilvánvalóvá. Az államháztartási hiány tavalyi drasztikus megugrása (a hivatalos hiány megközelítette a GDP 10 százalékát) ugyan részben a korábbi évek kreatív könyvelésének tisztázásából fakadt, de a tényleges makrogazdasági hatást kiváltó hiány is elérte a bruttó hazai termék 7,5 százalékát. Ehhez a fenntarthatatlan ütemű állami költekezéshez járult a háztartások szinte csillapíthatatlan mértékű hiteléhsége, ami abból fakadt, hogy az államilag támogatott, rendkívül kedvezményes feltételű ingatlanhiteleket használt lakások vásárlására is kiterjesztették. A gazdaság viszonylagos stabilitását és külső egyensúlyát ebben a helyzetben a vállalatok ugyancsak szokatlan viselkedése biztosította: nem pusztán visszaesett a beruházási célú hitelfelvétel, de a vállalatok saját forrásaik jelentős részét sem használták fel. Szabad pénzeszközeiket bankbetétekben tartották, átmenetileg lehetővé téve ezzel a háztartások növekvő hitelfelvételének, illetve az államháztartás kiadási expanziójának belföldi finanszírozását.
2003 első negyedévében aztán ez a viszonylagos – és rossz típusú alkalmazkodásokra épülő – egyensúly látványosan felborult. Egyrészt, a vállalatok viselkedése kezdett visszatérni a szokásos kerékvágásba. A múlt évben lekötött betéteiket felhasználták, sok esetben nem is beruházási célokra. Valószínű, hogy a nehezedő gazdasági helyzetben egyre több cég kényszerült rá a tartalékok átmeneti felélésére. Bár hitelfelvételük – 2002 utolsó negyedévéhez hasonlóan – tovább csökkent, a tavaly felduzzadt betétállomány leépítése következtében a vállalatok már nem finanszírozzák a lakosság és az állam költekezését. Ezzel párhuzamosan a lakosság az idén januárban már több hitelt vett fel, mint amennyivel megtakarításait gyarapította. A lakáshitelek igénybevétele ugyanis alig csökkent a csúcsponthoz, a tavaly őszi hónapokhoz képest – a lakosság hosszú lejáratú hitelfelvételei havi átlagban meghaladják a 65 milliárd forintot –, miközben a háztartási megtakarítások a 2002 eleji szinten stagnálnak. Erre a jelenségre, vagyis hogy a magyarországi háztartások – negyedéves szinten – nettó hitelfelvevők lettek, még nem volt példa Magyarország legújabb kori gazdaságtörténetében.
Amennyiben átmeneti állapotról lenne szó, amikor a vállalati hitelek már nem, a lakossági megtakarítások pedig még nem finanszírozzák az államháztartás hiányát, nem kellene nyugtalankodnunk. Ami aggasztó, az az, hogy a háztartási megtakarítások – amelyek emelkedésére a korábbinál számottevően magasabb kamatszint mellett azért bizton számíthatunk – a beruházási pangás időszakában sem tudták fedezni a vállalati szektor nettó finanszírozási igényét. A jelenlegi trendek fennmaradása tehát még az államháztartás hiányának fokozatos csökkenése esetén is a külső finanszírozási igény növekedéséhez és az ország adósságának felduzzadásához vezetne. Ennek elkerülésére nemcsak a lakossági megtakarítások ösztönzése és az államháztartási hiány egyidejű mérséklése szükséges – a kialakult helyzetben egyik sem ígérkezik könnyű feladatnak –, hanem Magyarország működőtőke-vonzó képességének javítása is elengedhetetlen.
Az állam, a lakosság és a vállalatok (nettó) finanszírozási képessége, illetve igénye 2002 és 2003 első negyedévében (milliárd forintban) |
|||
2002. I. negyedév |
2003. I. negyedév |
Változás |
|
Államháztartás |
–202,5 |
–186,3 |
16,1 |
Lakosság |
87,3 |
–7,9 |
–95,2 |
Vállalatok |
–73,0 |
–261,6 |
–188,6 |
Külföldi finanszírozás |
189,5 |
373,7 |
184,2 |
Forrás: MNB |
Folytatódó dezinfláció
Az infláció csökkenése az elmúlt néhány hónapra kiterjedő időszak jószerével egyetlen gazdaságpolitikai sikere. Nemzetközi összevetésben ugyanakkor ez az eredmény már korántsem tűnik annyira kiválónak: 2003 májusában a magyarországi fogyasztói árak 12 hónapra visszatekintő emelkedése közel 1 százalékponttal meghaladta a 2004-ben csatlakozó EU-tagjelöltek inflációjának átlagát. Mindenesetre 2003 májusáig folytatódott a 2001 közepe óta tartó dezinfláció: a 2002 decemberi 4,8 százalékról májusra 3,6 százalékra mérséklődött a 12 havi árszintváltozás. A magyarországi dezinfláció azonban alapvetően külső hatások eredménye; ezt jól mutatja, hogy 2003 első négy hónapjában a forintban számított importárak 3,2 százalékkal csökkentek. A szabályozott árakon kívül valamennyi termék- és szolgáltatáscsoportban lassult az áremelkedések üteme, sőt az élelmiszerárak egyenesen csökkentek: 2003 májusában átlagosan fél százalékkal alacsonyabbak voltak, mint egy évvel azelőtt. Persze az élénk lakossági kereslet miatt a külpiaci árcsökkenés csak részben érvényesült a belföldi fogyasztói árakban – az iparcikkek árszintje még mindig magasabb, mint egy évvel korábban volt. Ráadásul február óta ebben a termékcsoportban nem lassul az áremelkedés: a 12 havi infláció hónapról hónapra változatlanul 1,2 százalék. Alig mérséklődik a piaci szolgáltatások árindexe: tavaly májushoz képest mindössze 0,8 százalékpontos az infláció lassulása (8,2 százalék). Mindez ugyancsak arra utal, hogy a háztartások dinamikusan bővülő fogyasztásának időszakában az áremelkedések üteme csak kismértékben lassul – még erős árfolyam és alacsony világpiaci árszint mellett is. Bár március óta gyorsul a szabályozott árak emelkedése, még mindig csak épphogy eléri az átlagos infláció szintjét. Azt, hogy az árindex közelmúltbeli lassulásában az élelmiszeráraknak és a hatósági díjszabásnak kitüntetett szerepe van, jól mutatja, hogy a feldolgozatlan élelmiszer-, energia- és üzemanyagár-változások nélkül számított maginfláció 2003 májusában 4,5 százalék volt.
Az év hátralevő részében a fogyasztói árak alakulását három fő tényező befolyásolja. Nem egyértelmű az egzogén tényezők hatása: a deflációs világgazdasági környezet tartósnak ígérkezik, ugyanakkor a világpiaci olajárak és az euró/dollár árfolyam legfeljebb semleges hatású, de valószínűbb, hogy inkább kismértékben növelik az importált inflációt. Másrészt, a lakossági fogyasztás bővülése egyre kevésbé lesz expanzív, vagyis keresleti oldalról gyengül az áremelkedési nyomás. Végül, a forint árfolyamának romlása az importárak emelkedését vonja maga után, ami tompítottan ugyan, de a belföldi fogyasztói árakban is megjelenik. Emellett számolnunk kell azzal is, hogy a közelmúlt fokozatosan lassuló áremelkedési üteme jelentősen mérsékli a gazdasági szereplők inflációs várakozásait. Mindezek alapján az év átlagában 4,6 százalékos infláció várható, decemberben pedig 5 százalék közelében lehet a 12 havi fogyasztóiár-index. 2004-re éves átlagban 4 százalékos, decemberre pedig a jegybanki 3,5 százalékos célt alig meghaladó infláció valószínű.
Az ipari termelői árak 2003 első öt hónapjában csak 0,3 százalékkal emelkedtek 2002 azonos időszakához képest. Az exportárak 2,6 százalékos esésével szemben a belföldi árak 3,9 százalékkal nőttek (amiben a közüzemi díjak 6 százalék feletti emelkedésének van kitüntetett szerepe.) Az év hátralevő részében az árnövekedés üteme enyhén gyorsul, és 2003 átlagában 1 százalék körül lehet.
Árfolyam- és kamatpolitika
A forint euróárfolyamának idei első félévi alakulása jól tükrözte a makrogazdasági fundamentumok egyre világosabban észlelhető romlását és a gazdaságpolitikai lépések ellentmondásosságát. Az évet a forint az árfolyamsáv erős széléhez közel kezdte, és január közepére elérte a sáv szélét. Az árfolyamsáv kiszélesítésére, illetve eltolására irányuló spekulációt elsősorban Magyarország országkockázati megítélésének javulása táplálta. A 2004-es uniós csatlakozás kézzelfogható közelségbe kerülése a makrogazdasági egyensúly romlása ellenére is mérsékelte a kamatprémiumot, ezt azonban a jegybank kamatpolitikája egy ideig nem követte. Január 16-án, illetve 17-én aztán az MNB kétszer is radikális kamatvágásra kényszerült: az alapkamat 48 óra leforgása alatt összesen 200 bázisponttal, 6,5 százalékra csökkent. Ezt követően a forint euróárfolyama május végéig a 242-248 közötti sávban mozgott. Május utolsó napjaiban aztán a forint hirtelen meggyengült; ekkorra egyre nyilvánvalóbbak lettek a magyar gazdaság külső egyensúlyi problémái, és a devizapiac, bár némi késéssel, de elvégezte a szükséges árfolyam-korrekciót.
Ebben a helyzetben jelentette be a Pénzügyminisztérium és az MNB a forint árfolyamsávjának eltolását, mégpedig a sávközép 2,26 százalékos, 282,36 forint/euróra történő gyengítésével. A döntést általános értetlenség és zavar fogadta, ami a forint további látványos gyengüléséhez vezetett. A külföldi befektetők bizalma egyértelműen megingott, a magyar gazdaságpolitika inkonzisztenssé, bizonytalanná válását vélték észlelni. A megváltozott bizalmi környezetben a jegybank további kétszeri, összesen 300 bázispontos kamatemelése is csak megállítani tudta a forint értékvesztését: június végén egy euró 266,3 forintot ért. Ez az árfolyamszint ugyan több mint 10 százalékkal gyengébb, mint január elején volt, hosszabb távot – például a forint árfolyamsávjának 2001 május eleji kiszélesítése óta eltelt időszakot – tekintve azonban még mindig a forint euróval szembeni enyhe reálfelértékelődését jelzi, és a folyamatosan gyengülő zlotyval, valamint a sokáig trendszerűen erősödő cseh koronával szemben a magyar fizetőeszköz csekélyebb volatilitását mutatja.
A növekedés szerkezeti jellemzői
A 2003 első negyedévi GDP-növekedés (2,7 százalék) a gazdaság lassulását mutatja ugyan, ez azonban önmagában – az adott nemzetközi feltételek mellett – még mindig nem számít rossz teljesítménynek. A szerkezeti jellemzők ugyanakkor egyértelműen alátámasztják mindazt, amit korábban a vállalatok versenyképességének romlásáról, gyenge beruházási aktivitásáról, illetve a lakosság túlságosan gyors fogyasztásnövekedéséről írtunk.
Ami a GDP előállítását illeti, különösen a feldolgozóipar hozzáadott értékének 0,5 százalékos csökkenése ad okot aggodalomra. Ez ugyanis (figyelembe véve a feldolgozóipari termelés első negyedévi 3,5 százalékos növekedését) egyértelműen arra utal, hogy az alacsonyabb hozzáadott értékű ágazatok felé tolódott el az ipari termelés szerkezete. Ebből az is következik, hogy a növekedés forrása jelenleg szinte kizárólag a szolgáltatások és az energiaszektor teljesítménye, ami a jövőbeli kilátásokat tekintve nem túlságosan biztató.
Fontosabb makrogazdasági jelzőszámok 2001-2002-ről, előrejelzés 2003-2004-re (változás az előző évhez képest, %-ban) |
||||
2001 |
2002 |
2003* |
2004* |
|
GDP |
3,8 |
3,3 |
3,2 |
3,5 |
Magánfogyasztás |
5,3 |
8,8 |
6,0 |
3,5 |
Beruházás |
3,5 |
5,8 |
4,0 |
5,5 |
Export |
8,8 |
3,8 |
3,5 |
5,5 |
Import |
6,1 |
6,1 |
6,0 |
6,0 |
Ipari termelés |
4,1 |
2,6 |
5,5 |
7,0 |
Infláció |
9,2 |
5,3 |
4,6 |
4,0 |
Munkanélküliségi ráta (éves átlag, %) |
5,7 |
5,8 |
6,3 |
6,3 |
Nettó reálkeresetek |
6,4 |
13,2 |
10,0 |
4,0 |
Folyó fizetési mérleg egyenlege (a GDP %-ában) |
–3,4 |
–4,0 |
–5,7 |
–5,3 |
Államháztartás egyenlege (a GDP %-ában) |
–4,5 |
–9,2 |
–5,4 |
–3,9 |
Forint/euró, éves átlagárfolyam |
257 |
243 |
254 |
252 |
* előrejelzés Forrás: KSH, MNB, PM, Kopint-Datorg, saját előrejelzés |
Jövőbeli kilátások
A jelenlegi bizonytalan gazdasági helyzet ellenére nem indokolt sem a pánikkeltés, sem a riogatás. A közelmúlt szerencsétlen gazdaságpolitikai lépései akár még kedvezőbb színben is feltűnhetnek, feltéve hogy sikerül a nemzetközi üzleti és szakmai körök bizalmának visszaszerzése. A kialakult magasabb kamatszint ugyanis már rövid távon ösztönzőleg hathat a lakossági megtakarításokra, miközben a gyengébb árfolyam a külpiaci versenyképesség szempontjából lehet üdvös. Arra számíthatunk, hogy az idei nehézségek után a magyar gazdaság fokozatosan visszatérhet a fenntartható növekedési pályára, és mindez nem teszi szükségessé drasztikus, áldozatvállalással járó stabilizációs intézkedések meghozatalát.
Jövőre az export és az import növekedése közötti olló jelentősen szűkül, és a folyó fizetési mérleg egyenlege sem romlik tovább. Gyorsul az ipari termelés növekedése, bővülnek a beruházások, stabilizálódik a munkaerőpiac. Folytatódik az államháztartás hiányának csökkenése, bár még mindig közel 1 százalékponttal meghaladja majd a maastrichti kritériumokban megfogalmazott, GDP-arányos 3 százalékot. Eközben a lakossági áldozatvállalás csupán átmeneti és mérsékelt lesz; annyit jelent csupán, hogy a reálkeresetek, illetve a fogyasztás bővülése nem haladhatja meg érzékelhetően a gazdasági növekedést, de nem is marad el attól. Mindez természetesen meglehetősen optimista, de távolról sem valószerűtlen forgatókönyv. Leginkább az szükséges hozzá, hogy a gazdaságpolitikai döntéshozatali centrumokban belássák: egyrészt nem szerencsés túl gyakori irányváltásokkal próbára tenni a befektetők türelmét és bizalmát, másrészt a társadalmi igazságosság elvei szerint mégoly indokolható jóléti intézkedéseknek is határt szabnak a gazdasági realitások.
Végezetül érdemes szemügyre venni nemzetközi összevetésben is Magyarország felzárkózási eredményeit az 1995 óta eltelt időszakban. A táblázatból kitűnik, hogy az utolsó hét év alatt Szlovénia után Magyarország közelített legjobban – közel 10 százalékpontot ledolgozva lemaradásából – az Európai Unió átlagához, miközben a kelet-közép-európai országok némelyikében (pl. Csehországban vagy Romániában) a vásárlóerő-paritáson számolt egy főre jutó GDP-t tekintve növekvő lemaradás tapasztalható.
A tartós felzárkózási folyamathoz azonban semmiképp sem szabad szem elől téveszteni két irányelvet. Egyrészt, rövid távon sem szabad veszélybe sodorni a jórészt az 1996-2000 közötti időszakban elért eredményeket; azaz átmenetileg sem tanácsos a reális gazdasági teljesítőképességhez viszonyítva túlságosan gyors "bérfelzárkózást", árfolyam-erősödést, kamatkonvergenciát kitűzni célként. Ez ugyanis előbb-utóbb gazdasági instabilitást gerjeszt, és a befektetők bizalmának megingásához vezet. Másrészt, a növekedés és a felzárkózás hosszabb távon nem oldható meg árfolyamgyengítéssel, illetve a hagyományos makrogazdasági eszköztár elemeivel; ehhez mindenekelőtt az oktatás és a munkaerőpiac reformjára van szükség.
Az egy főre jutó GDP, vásárlóerő-paritáson számolva (EU-15 = 100,0) |
||
1995 |
2002 |
|
Csehország |
62,26 |
59,21 |
Észtország |
33,97 |
40,29 |
Görögország |
64,80 |
66,50 |
Lengyelország |
34,39 |
40,62 |
Magyarország |
45,62 |
55,09 |
Románia |
27,94 |
24,42 |
Szlovákia |
45,97 |
47,80 |
Szlovénia |
62,94 |
72,55 |
Forrás: Eurostat |