Hangszerműhelyek Magyarországon régen és ma
Magyarország soha nem volt hangszerkészítő nagyhatalom, de az olasz, angol, német és japán iskolák mellett a XIX. század második felétől a II. világháborúig a magyar műhelyeket is számon tartották a világban. A valódi indulást a kiegyezést követő általános ipari fellendüléstől számítják. Akkor a magyar Stradivariként emlegetett Nemessányi Sámuel (1837-1881) hegedűi például felvették a versenyt a muzeális értékű antik darabokkal. Egy korabeli szakvélemény lényegre törő leírása szerint: "hegedűit sem színben, sem alakban, sem hangzásukban nem lehet megkülönböztetni a nagy olasz mesterek munkáitól". A megtévesztő hasonlatosság aztán meg is mozgatta a hamisítók fantáziáját. Nem egy esetben "kivették" a magyar mester jelzését, és helyébe applikáltak egy jóval korábbit. A múlt század elején megtörtént az is, hogy a párizsi hangszerkiállítás Zongora Nagydíját a már akkor is jól hangzó Bösendorferek előtt egy Beregszászi-féle remekmű érdemelte ki.
Az utolsó kenet után
A ma is hegedűkészítéssel foglalkozó Kónya-dinasztia alapítója, Kónya István például első hegedűit 14 éves korában bicskával faragta ki, és bár megélhetési gondok miatt évtizedekre felhagyott a hangszerkészítéssel, amikor – 40 évesen – visszatért, néhány éves tanulás és gyakorlat után olyan hegedűt tudott készíteni, amely elnyerte a nagydíjat Cremonában.
1945 után azonban rossz idők jártak Európa keleti felén a hangszerkészítőkre. A szocializmus első évtizedei csaknem feladták az utolsó kenetet a szakmának. Eszközeikben a világégés önmagában is nagy pusztítást végzett. Sok gépet leszereltek és Nyugatra szállítottak, az életben maradt és munkaképes mestereket pedig "beterelték" a Minőségi Hangszerkészítő és Javító Vállalatba, a többieknek az Állami Orgonaüzem vagy a Zongoragyár vált kényszerű munkahelyükké, ahol aztán – visszaemlékezéseik szerint – az igényes hangszerkészítés sorvadni kezdett. A még megmaradt kéziszerszámok jelentős része a MÉH-be került. A műhelyek felszámolásakor számos hangszer, szerszám, rajz, szakértői anyag, fénykép, leírás, értékes antik hangszerekről készült gipszlenyomat elveszett. Az országban talán öt magányos mester dolgozott, sanyarú körülmények között. Megszűnt az a természetes folyamat, amely a mesterről tanítványra öröklődő szaktudás fennmaradását hiánytalanul biztosítani tudta. Ilyen előzmények után nincs csodálkoznivaló azon, hogy 15-20 éve még a legelfogultabbak is kihalófélben lévőnek ítélték a művészi hangszerkészítést.
A rendszerváltás után azonban mind több tanítvány döntött úgy, hogy érdemes az idős mesterektől, többnyire az államosított műhelyekben megtanult fogásokat önállóan és függetlenül alkalmazni. A Magyar Hangszerkészítők Szövetsége által 2002-ben megjelentetett "Hangszerműhelyek Magyarországon" című kiadványban szereplő mesterek egyáltalán nem aggastyánok: fiatal vagy javakorabeli (többnyire) férfiak mutatják be, hogy mire jutottak az utóbbi évtizedben különleges tudásukkal, kézügyességükkel és nem utolsósorban magas szintű hangszertudásukkal. A készítők létszáma alapján manapság már egyeseknek az a véleménye, hogy talán túl sokan is vannak a potenciális megrendelőkhöz képest.
Magyarország – Liszt, Erkel, Bartók, Kodály, Szokolai és a többiek, meg a nép- és a cigányzene révén – mindig is zenei nagyhatalomnak számított. A hazai előadó-művészet pedig mindenkor használta, "fogyasztotta" a hangszereket. Azt, hogy Magyarországon pezsgő zenei élet volt, van és feltehetően lesz is, senki sem vitatja. Erre legjobb garancia fejlett zeneiskolai rendszerünk, amelyet Japántól Amerikáig mindenütt elismeréssel emlegetnek. A szakmának mindeddig biztos pontot adott az a rendelet is, hogy 400 tanuló felett az oktatási intézményeknek hangszerkészítőt is alkalmazniuk kell. 2003-tól azonban az iskolafenntartó önkormányzatok szűkösebb anyagi lehetőségei miatt nehéz helyzetbe kerültek a zeneiskolák is. Jobb esetben átveszi őket a megye, rosszabban átszervezik vagy bezárják az intézményt.
A magyar zenészek képzettek és keresettek a világban. Jövedelmük azonban – ha idehaza muzsikálnak – negyede Nyugaton élő kollégáiknak. Ez pedig könyörtelenül visszahat háttériparukra, a hangszerkészítésre. Szerényi Béla, a Magyar Hangszerész Szövetség elnöke szerint ma a magyarországi hangszerkészítő műhelyekben – ágazatonként eltérő arányokban – többnyire csak javítanak (90 százalékban); kevés új hangszer készül. Az előbbi tevékenységből a megélhetésre, utóbbiból – már ahol van – a fejlesztésre futja. A hangszerkereskedelem nálunk – ellentétben a világ számos országával – nem válik el a gyártótól. Ha a mester fiatal, elszánt és bírja a tempót, sikereket érhet el, új megrendelőket szerezhet magának, ha viszont nem ilyen, akkor többnyire megmarad azok körében, akik eddig is ismerték. Magyar jellegzetesség az is, hogy a szakma "kristályosodási pontja" Budapest, pontosabban a Zeneakadémia környéke, illetve a belváros: a honi hangszerkészítő műhelyek 80 százaléka itt található.
A magyar hangszerek ára típusonként eltérő, általánosságban azonban kijelenthető: a világ középmezőnyében foglal helyet. Például egy új mesterhegedű 500-600 ezer forintnál kezdődik és másfél-két milliónál végződik – ez utóbbi plafon feltétele azonban, hogy az alkotó a világ által respektált díjakkal rendelkezzen. Ugyanaz a díj azonban általában kevésbé srófolja fel egy magyarországi hangszerész árait, mint mondjuk egy londoni vagy olaszországi mesterét. A világ elismert hangszerkészítő centrumai ugyanis árfelhajtóak. Kitűnően illusztrálja ezt a háromgenerációs hegedűkészítő Kónya család. A nagypapa nyomdokaiba lépő két fivér közül az egyik Cremonában, a másik Tatabányán folytatta a mesterséget. A testvérek között élénk a családi és a szakmai kapcsolat, folyamatosan értékelik a két műhelyben készült hegedűket. A véleményük egyöntetű: a hangszerek minősége azonos. Az árarány azonban 4:1 – a cremonai javára.
A Magyar Hangszerész Szövetség 1992-ben 17 alapító taggal indult, 2002-ben azonban már hat szakosztályában – fa- és rézfúvós, gitárkészítő, hegedűkészítő, historikus és népi, zongorakészítő és orgonaépítő – több mint 100 tagot tömörített.
A művészi hangszerkészítés és -javítás piacán ma éles a harc. Sok a képzett és jó képességű mester, évről évre jönnek a frissen végzettek, piacuk viszont korántsem bővül ilyen ütemben. Egyes vélemények szerint a szövetség létrejöttének hátterében a piac konszolidált felosztása áll, másrészt viszont a tőkeerősebb nyugati cégek nyomulásával szemben szervezettséget kellett – s kell ma is – felmutatni.
Trombitagyár
A fúvósműhelyek kevés új hangszert készítenek. 2002 tavaszán a Budaörsi Ipari Parkban 670 négyzetméteren megkezdte működését a német tulajdonú Sternberg Hangszer Manufaktúra, ahol rézfúvós hangszereket (trombitákat, kürtöket, harsonákat) szerelnek össze. Ezek – Juhász Zoltán ügyvezető szerint – felső és középkategóriás, valamint profi hangszerek. Egy-egy darabot többen is készítenek – ennyiben nem felelnek meg az egy alkotóhoz köthető mesterhangszer kívánalmainak –, de a gyártás ma már olyan drága gépparkot igényelne, amit egy kis műhely sehol a világon nem tud megfizetni. Budaörsön a Németországból érkező alkatrészeket összehegesztik, csiszolják és polírozzák. Az első évben 3-4 hangszerészt és 15-16 betanított munkást foglalkoztattak. Évente 3000-3500 hangszert készítenek, amelyeket a német anyavállalaton keresztül értékesítenek.
Budaörsön – az alacsonyabb munkabérek miatt – olcsóbban tudják a hangszereket előállítani, mint az anyavállalatnál. (Egy betanított munkás 100 ezer forint körüli bruttó bért visz haza, a hangszerészek – végzettségtől, teljesítménytől és esetleg a túlóradíjaktól függően – ennek a kétszeresét.)
A budaörsi "trombitagyárban" nem tartanak olyan kínai offenzívától, mint amelyik megpecsételte a Szegedi Hangszergyár sorsát (lásd keretes írásunkat), viszont aggasztónak találják az emelkedő költségeket (villany, gáz, bérlet) és az erős forintot. Ezek lerontják a kezdetben jó hatékonysági mutatókat.
A hazai kis fúvósműhelyek az elmúlt években – a szükségből erényt kovácsolva – a javításokra profilírozták át magukat, azt viszont ma már olyan színvonalon művelik, hogy a "fúvósnagyhatalom" Németországból is idehozzák "gyógyulni" a sérült hangszereket. Reklámra, hirdetésre nemigen futja. A javításra szakosodott műhelyek jó hírét főként az elégedett megrendelők terjesztik. Szilágyi Miklós pilisvörösvári fúvóshangszerész-mester szerint évi bruttó 2-2,5 millió forint bevételre lehet szert tenni a folyamatosan érkező, de sohasem sok megrendelésből.
Szakmai berkekben szenzációnak számított, amikor 40 év után először készült Magyarországon koncerttrombita. Az alkotó, Andrik István rézfúvóshangszerész azonban nem tulajdonít nagy jelentőséget a kézzel készített, egyedi daraboknak. Nézete szerint a piac nem igazán értékeli és igényli a bravúros megoldásokat. Ezért az a vállalkozás is, amelyben ő dolgozik, elsősorban hangszer-kereskedelemmel és -javítással foglalkozik. Az utóbbiból származik az évi 50 millió forintos árbevételük tíz százaléka.
Pluszpénz a muzsikusoknakAz előző kultuszminiszter még távozása előtt bejelentette: 300 millió forintos támogatást ad erre az évre saját keretéből a Budapesti Fesztiválzenekarnak. Nemzeti intézményként a zenekar további két évig hasonló apanázsra számíthat, a korábbi legfeljebb 50 milliós helyett. Az erről kötött szerződés működési támogatásként jelöli meg a szóban forgó összeget, így annak egy része hangszervásárlásra is fordítható. A zenekar egyik képviselője szerint bizonyosan költenek erre is, de azt, hogy honnan vásárolnak, mindig a hangszer minősége és nem a származási helye dönti el. * Az idén a többi magyarországi zenekar állami támogatása is emelkedett. Az önkormányzati fenntartású együttesek például kétszer akkora összeghez, összesen 990 millió forinthoz jutottak, mint a korábbi években. De megfejelt summát kapnak a többiek is: a Nemzeti Filharmonikus Zenekar 1 milliárd 658 millió, a Liszt Ferenc Kamarazenekar 66 millió, a MÁV Szimfonikus Zenekar 54 millió, a Budapesti Filharmonikus Társaság Zenekara 40 millió, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara 30 millió forintot kap. A legtöbb zenekar a most kapott keret mellett az előadások bevételein túl más forrásokra is számíthat. A Budapesti Fesztiválzenekar például a Fővárosi Önkormányzattól további 350 millió forintot, magántámogatóitól pedig mintegy 100 milliót kasszíroz. Talán a többletforrásokból több jut majd a hangszerkészítő-szakmának is. |
Vonósok: még bírják
A fúvósoknál csak kicsit vannak jobb helyzetben a 300 éves múlttal és ezen idő alatt több mint ezer mesterrel büszkélkedő vonósok, pedig Európában a magyar hegedű még mindig fogalom. A mai alkotók kivétel nélkül végigjárták a szükséges mesterfokozatokat, legtöbben külföldön is gyarapították tudásukat, és rendszeresen részt vesznek nemzetközi versenyeken, ahonnan – Semmelweis Tibor, a Magyar Hangszerész Szövetség tiszteletbeli elnöke szerint – az első három díj valamelyikét mindig hazahozzák, ami a világ élvonalába tartozásukat bizonyítja. Mindez azonban náluk sem párosul arányos anyagi gyarapodással. A hangszerek javításán ugyanis maximum 8-10 százalék a nyereség. Egy átlagos, 30-40 négyzetméteres, egy-két személyes műhelyben hetente két-három reparálás adódik. A munka időtartama viszont – azonos nyereségtartalom mellett – a néhány percestől a több hetesig terjedhet.
Valamivel több – mintegy 30 százalék – haszon képződik akkor, ha a mester megvásárol egy rossz állapotban lévő régi hangszert, és azt újjávarázsolva eladja. A legtöbbet persze – elméletileg – egy új hegedűn lehet keresni. Az 500 ezer forintos átlagárat azonban kevesen tudják megfizetni a zenéből élők közül. Így kevés a vevő, holott "áru" volna bőven. A honi mesterek nem is tudják kapacitásukat maximálisan lekötni. Amíg Olaszországban a legtöbb mester már az év elején leszerződik arra a 8-10 hegedűre, amit 12 hónap alatt elkészít, addig Magyarországon két-három megrendeléshez is kivételes szerencse kell.
Az olasz hírnevet, a patinát (amit a mediterrán országban koroktól és kurzusoktól függetlenül minden illetékes igyekezett megvédeni) persze meg kell a vevőnek fizetnie; egy ottani műhely évi bevétele eléri – átszámítva – a 15-18 millió forintot. Itthon a folyamatos reklámot nem helyettesíthetik, pótolhatják a mégoly híres magyar előadóművészek sem. Holló Bence, a vonósszakosztály vezetőjének kalkulációja szerint a Magyarországon elérhető évi 3-4 millió forintos bevételből nem futja olyan hírverésekre, amelyek a világ tehetősebb feléről is idevonzanák a vevőket. Külső tőke bevonása pedig ezen a területen ismeretlen. A mikrovállalkozás tulajdonosa legfeljebb hitelt vesz fel, de nem társul – legalábbis ez idáig nem állt össze szívesen – idegennel. A Széchenyi-hitel sem hozott áttörést. Az eredeti 1 millió forintos keretet túl kicsinek, az 5 millió forintost pedig – a 3 milliós fedezeti igény miatt – elérhetetlennek ítélték az érintettek.
Furulya, citera, tekerő...
A kordivat ma leginkább a historikus és népi zeneszerszámok készítőinek kedvez. Talán szokatlannak tűnik – fejtegeti Szerényi Béla, aki nemcsak a szövetség elnöke, hanem több mint 10 éve népi iparművészként készít tekerőlantokat –, de nevükkel ellentétben ennél a hangszercsoportnál nem a múlt, hanem a jelen, s még inkább a jövő kerül előtérbe. Ebbe a kategóriába több száz különböző hangszer (furulya, citera, tekerő, csembaló, ütőgardon, duda, mandolin, hárfa, tilinkó... stb.) tartozik. Világszerte mind népszerűbbek a régizene- és népzenei együttesek, de más műfajok művelői is szívesen használják őket. Az sem meglepő, ha egy kortárs zeneszerző dudára írja művét, vagy egy dzsesszmuzsikus csembalón játszik. A különleges hangzás mellett vonzó az érdekes, az átlagostól eltérő forma is. Mostanra az a furcsa helyzet állt elő, hogy ezek a sok száz (gyakran több ezer!) éves instrumentumok még a zenekedvelők körében is az abszolút újdonság erejével hatnak. Mindez erőteljesen megnöveli a megrendeléseket is. A vásárlóközönség azt is hajlandó respektálni, hogy e hangszerek készítői nemigen támaszkodhatnak az ellesett fogásokra: gyakran csak képek, rövid leírások alapján dolgozhatnak. Bán György fafurulyái például remekül helyettesítik a fröccsöntött, világhíres márkájú műanyag hangszereket. Ezt bizonyítja, hogy a magyar mester legtöbb megrendelése Japánból érkezik.
Jellemző, hogy historikus és népi hangszerek fiatalabb és vállalkozó kedvűbb készítői gyakran meg is szólaltatják az általuk készített zeneszerszámokat: előadóművészek, sőt zeneszerzők is. Istvánfi Balázs dudakészítő mesternél mindez még akusztikai kutatásokkal is kiegészül.
A régi hangszerek életre keltői jó érzékkel "tapintják ki", hogy mit igényel a piac. Szerényi Béla tekerőlantjainak zöme klasszikus, a népi hagyományokat követő modell. A magyar piac, valamint a nyugat-európai, középkori zenét interpretáló művészek is ilyet igényelnek. A rockzene előadóművészei viszont, bár előszeretettel használnak népi hangszereket dallamaik fűszerezésére, inkább a modernebb változatokat rendelik. Ezekből Szerényi Béla minden nehézség nélkül el tud adni évente 30-35-öt. (Körülbelül ennyi egy jól felszerelt műhely egész évi kapacitása.) Az áruk – kidolgozottságtól és típustól függően – 200-800 ezer forint.
Koncertkörúton a lantcsembalóMindössze néhány kotta, néhány lelkesült leírás és hagyatéki leltár utalt arra, hogy egykor létezett egy különös hangszer, amelyben a billentyűket kombinálták a bélhúrokkal. A legendás hangú lantcsembalóba a zene fejedelme, Johann Sebastian Bach is beleszeretett. Támogatta fejlesztését, zenedarabokat írt rá, sőt legalább két ilyen hangszert birtokolt is. A meglehetősen sovány emléktöredékeket és az esetleges leírásokat Romanek Tihamér, Velence községben élő hangszerkészítő-mester különleges kihívásnak tartotta. És 26 évnyi dédelgetett álomból, másfél évnyi munkával, 3 millió forintos befektetéssel életre keltette a lantcsembalót. * A tekintélyes méretű (150 cm x 126,5 cm széles, 43 cm mély, 36 kilós), mahagónilábakon álló és további nemesfákból (jávorfa, finn fenyő, kongói rózsafa, citromfa, bukszusfa) készült hangszert a szakma nagy elismeréssel fogadta. Cremonában – más mestermunkákkal együtt – nagy sikerrel képviselte a művészi magyar hangszerkészítést. A zenetörténeti és technikai bravúr azonban egyelőre nem párosult anyagi sikerrel. A lantcsembaló még nem törte át a világhírnévhez szükséges információs küszöböt. De talán az idén sikerül ez a "mutatvány" is. Az újjászületett hangszer, a francia kultuszminiszter támogatásával, európai körútra indul. Bernard Poulelaouen zenetudós ugyanis olyannyira fellelkesült a barokk instrumentum életre keltésén, hogy francia, német, magyar és más városokban 20 koncertből álló sorozatot szervezett, amelyen nemcsak az eredeti lantcsembalóra komponált művek szólalnak meg, hanem új darabok is. * A Magyar Hangszerész Szövetség a lantcsembaló elkészítéséért Ezüstkoszorús Mester címmel jutalmazta Romanek Tihamért. |
Orgona: lendületben
Tán a legrégibb hangszerkészítő-szakma az orgonaépítés. A Római Birodalom aquincumi székhelyű tűzoltótestületének i. e. 228-ban ajándékba kapott víziorgonáját ugyanis számos különböző technikájú hangszer követte a kereszténység elterjedésével Magyarország területén. Volt idő – a XIX. század végén –, amikor négy orgonagyár versenyzett egymással. Az 1945 utáni államosítás a nagy hagyományú gyárakat elsorvasztotta. A klerikálisnak bélyegzett orgonaépítészet vegetált; kevés hangszerre volt igény, koncerteket ritkán rendeztek. A javításokhoz szükséges (nyugati) alkatrészek beszerzése mind nehezebbé vált, így az orgonák állaga is sokat romlott. A hetvenes-nyolcvanas években fordult jobbra a helyzet. 1985 és 1988 között felmérték a hazai orgonaállományt: mintegy 2000 műemlék hangszert vettek lajtsromba. Ezt követően megkezdődött a restaurálásuk, amely máig munkát ad.
Időközben az orgonaoktatás is újjáéledt: zene-, szak- és főiskolai szinten orgona tanszakok indultak. A Zeneakadémián ismét "megnyílt" az 1949-ben bezárt egyházzenei tanszék. Az új templomok építésével párhuzamosan újabb műhelyek alakultak. Jelenleg Magyarországon – ismét – négy nagy "orgonagyár" működik, egyenként 10-15 alkalmazottal. Mellettük még legalább öt kisebb cég próbál boldogulni. Az üzemek kapacitáslekötöttsége változó, olykor 1-2 évre előre megvan a feladat, máskor várni kell a megrendelésekre.
Az orgona megépítése nem olcsó mulatság. Egy regiszter, amely az alapsípsort tartalmazza, egymillió forintba kerül, 6-10 regiszternél kisebb orgonát azonban nem érdemes készíteni, mert erőtlen volna a hangzása. Egy-egy hangszerben 12-14 havi munka van.
A műhelyek alkalmazottai 50-200 ezer forint között visznek haza havonta. A vállalkozók ennél többet, viszont övék a kockázat is. Vági Gyula, az orgonakészítő szakosztály vezetője szerint a piacot egyelőre nem veszélyezteti a nyugati konkurencia. Ennek fő oka, hogy a magyar mesterek feleannyit kérnek, mint az osztrákok, negyedét, mint a németek, és ötödét, mint az amerikaiak és a kanadaiak. Talán ezeknek a "védőáraknak" is köszönhető, hogy a tőkeerős cégek érdeklődése ma inkább a balti államok, Csehország, illetve az erősen katolikus, ennélfogva sokorgonás Lengyelország felé fordult.
Hangszerészképzés1991-ben alakult meg a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Hangszerészképző Iskolája. Az alapítók szerint a képzés feladata olyan hangszerésznemzedék felnevelése, amely a hagyományok megőrzése mellett a mai modern lehetőségeket kihasználva, értékes hangszereink állapotmegőrzéséért, javításáért, fejlesztéséért hathatósan, szakértelemmel tud munkálkodni. A tanulók létszáma évfolyamonként 40-50. A képzés hároméves, nappali tagozatos. Az iskola jelenleg középfokú szakképesítést ad. * A gyakorlatban tevékenykedő mesterek szerint jelenleg túlképzés van. Müller György úgy tapasztalja, hogy a zongorakészítő szakmunkásoknak mintegy 30 százaléka talál szakmunkát, de csak mintegy 10 százalékuk nyit önálló műhelyt. Hasonló a helyzet a fúvósoknál is. Andréka Gábor szakosztályvezető szerint az iskolából kikerülő, végzett szakmunkások nehezen tudnak elhelyezkedni; az idén végző 7 fafúvóstanuló közül jó, ha kettő marad a szakmában. |
Zongora: csak reparálás
A zongorakészítés magyarországi "karrierje" 1880-tól a második világháborúig töretlenül ívelt felfelé. Két hazai gyár sem tudta kielégíteni az igényeket, ezért a kereskedők a világ legjobb márkáit is sikerrel kínálták. Az államosítás azonban itt is pusztított. Új hangszert kizárólag a jó nevű Musica Rt.-ből létrejött Fővárosi Hangszerkészítő Vállalat készíthetett – az 1960-as évekig. Azóta a mesterek a hangszerek karbantartásával, javításával, felújításával és hangolásával foglalkoznak. Nem is akárhogyan: ma már gyakran Európa gazdagabb országaiból is idehozzák a hangszereket, amelyek aztán újjászületve nemegyszer a tengerentúlon találnak új gazdára.
Ma évente kevesebb mint 100 új zongorát adnak el hazánkban, áruk 2 millió forintnál kezdődik, ám egy Steinway elérheti az 50 milliót is. Használt, de működőképesből viszont több tízezer "kering" az országban. Ezekkel azonban az a gond, hogy gazdájuk gyakran nem képes megfizetni a javítás költségét; az igényes felújítás tarifája akár egymillió forintra is felkúszhat. Emiatt az ország hangszerállománya meglehetősen elhasználódott.
A zongorajavítás jellemzően apáról fiúra szálló mesterség. Az Operaház hangszereit például száz éven keresztül a Müller-dinasztia tartotta karban. Müller György szerint – aki szakosztályvezetőként is ismeri a szakma helyzetét – a javítás jövedelmezősége annyira lecsökkent, hogy már-már deficites. A művelődési házak, színházak, de még az együttesek is szinte eltűntek a megrendelői körből. A reparálásnál több hasznot hoz egy-egy romos hangszer teljes felújítás utáni értékesítése. Ezeket főként külföldiek veszik meg, az árat viszont itt sem lehet a végtelenségig srófolni, mert ők éppen a zeneeszközök viszonylagos olcsósága miatt jönnek hozzánk vásárolni.
A legnagyobb hasznot – e területen is – az új hangszerek értékesítése adja, amihez viszont tetemes tőke, meg hát kereskedelmi szemlélet és megfelelő piacismeret kell(ene). Ezek azonban többnyire hiányoznak a szakma minden csínját-bínját ismerő mesterekből.
A zongoragyártás megváltozott a világban is. Az egyedi mesterhangszerek készítése szinte teljesen eltűnt. Ma már nincs olyan – mondja Müller György –, hogy a műhelyben egy-két ember gyalulgat egy zongorát. A hangszerek gyárakban, futószalagon készülnek. A nagy márkák (Bösendorfer, Blüthner, C. Bechstein... stb.) még léteznek, de a tulajdonosok legtöbbször már távolról, más földrészekről irányítják az üzletet.
A gitár és a beatkorszak
A szövetség "legfiatalabb" szakoszálya a gitárkészítőké. Bíró Ádám szakosztályvezető szerint ők a hatvanas, hetvenes években, a beatkorszakban élték aranykorukat. Egyedi mesterhangszerek azonban most is készülnek a magyar műhelyekben. A latin zene híres előadója, Tátrai Tibor "kis piros gitárját" annyira magáénak érzi, hogy elkészülte óta (1997) nem is használ más elektromos lapgitárt, de egyedi hangszerek más előadóművészeknél is feltűnnek. A mesterhangszerek ára 300 ezer forinttól indul, és – Bíró Ádám becslése szerint – a csillagos égnél végződik. Olcsóbbak a gyári (külföldi) darabok, áruk 38 ezer forintról indul, s felmegy 1 millió 200 ezerig.
A fizetőképes kereslet minden kategóriában szerény. A neves mesterek évente legfeljebb 3-4 gitárt készítenek, idejük nagyobb részét – napi 4-6 órát – a javítás tölti ki. Ebből azonban kevéske a jövedelem. Marad tehát itt is a külföldi márkák eladása. Ezekkel együtt is mintegy 5 millió forint éves forgalmat könyvelhet el egy-egy honi gitárkészítő műhely.
Nincs tehát, de soha nem is volt könnyű dolguk Magyarországon a művészet és a kézművesség határán egyensúlyozó hangszerkészítőknek. Beregszászi Lajos zongorakészítő mester, akinek újításait a világ leghíresebb gyárai is átvették, száz évvel ezelőtt ekképp panaszkodott: "A honi közönség ódzkodik a magyar munkáktól." A mai utódok is hasonlóképpen vélekednek; Szilágyi Miklós fúvóshangszer-készítő szerint: "Nehéz dolog itt a zenéből talpon maradni."
Szeged: jönnek a kínaiak2003 tavaszán bezárt az ötvenéves Szegedi Hangszergyár. A dolgozókat négyhavi végkielégítéssel elbocsátották. Jelenleg a végelszámolás folyik. Másfél évvel ezelőtt még szembekacagták volna azt, aki akár a legapróbb bajt is feltételezte volna a szépen prosperáló manufaktúra jövőjében, de hát – idézi Milne klasszikus hősét, Micimackót dr. Sivó Róbert tulajdonos – "egy perccel a baj előtt még nem volt semmi baj". Másfél éve a Szegedi Hangszergyár még a csúcson volt, 9400 hangszert adott el, árbevétele közelítette a 300 millió forintot. A tavalyi évre sem panaszkodhatnak, 5200 darabra volt megrendelésük. Az idén 4000-re kaptak megbízást, amiből 1600-at januárban váratlanul stornózott fő vevőjük, a Steinway cég leányvállalata. A megmaradt rendelést áprilisig legyártották, de a vevőnek az a halovány ígérete, hogy decemberben talán majd ismét jelentkezik, kevésnek bizonyult a fennmaradáshoz. Na meg hiányzott az a mintegy 40 millió forint, amennyibe a hónapokig tartó állás került volna. * Szegeden vonós tanulóhangszerek készültek. Ezekkel szemben az a fő követelmény, hogy legyenek olcsók, mutatósak, jók, és sok legyen belőlük. A szegedi hegedűk, brácsák, csellók és bőgők mindeddig valamennyi feltételnek megfeleltek. Az amerikai piacon "nyomuló" kínai vonós hangszerek minősége azonban az utóbbi években érdemben javult, és amikor a saját terjesztőhálózatuk megkezdte a kiskereskedőknek való közvetlen értékesítést, akkor e kategóriában szinte minden versenytársat kiütöttek. Egy szegedi hegedűt 70, egy románt 50, a kínait pedig 20-40 dollárért adtak el az amerikai piacon. Igaz – mondja Sivó Róbert –, az alacsonyabb árfekvésű kínai hangszerek erősen közelítenek az egyszer használatos színvonalhoz, de a 40 dollárosak már megütötték a mértéket. Az árverseny mellett kárukra gyengült a dollár, illetve erősödött a forint is. A tavalyi 270 forintos dollárnál egy 100 ezer dolláros szállítmány 27 millió forintos bevételt takart, amiből 2,5 millió forint volt a nyereség. Az idei 220 forintos dollár ugyanekkora "csomagnál" már csak 22 millió forintos bevételt és 3 millió forint veszteséget hozott. Szegeden megpróbálták csökkenteni a költségeket. Sablonra vágott hangszertetőket és -hátakat vettek Erdélyből, ezzel megspóroltak ugyan némi élőmunkát, de belátták, nem tudnak versenyezni a havi 25 ezer forintért dolgozó kínai hangszerkészítőkkel. A magyar munkabérek többé nem szoríthatók vissza erre a szintre. (Meglehet persze, hogy a kínaiak sem sokáig. |