Járműipar és szállítmányozás

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. június 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 62. számában (2003. június 1.)
Útépítési, illetve közlekedésfejlesztési tervekből ma sincs hiány Magyarországon, a megvalósításhoz szükséges forrásokból annál inkább. Ez a kettősség érvényes a Magyar közlekedéspolitika 2002-2015 című, hamarosan a parlament elé kerülő, hosszú távú koncepcióra is, amelyet egyelőre sem a kormányzati ciklus végéig szóló elképzelésekkel, sem a költségvetés teherbíró képességével nem hoztak összhangba. Az elmúlt esztendő derekán sokan feltételezték, hogy a világszerte sújtó recesszió nálunk is visszaveti a tehergépjármű-értékesítést. A tavalyi eladási adatokat összevetve a 2001-essel megállapítható: alaptalan volt a pesszimizmus. A fuvarozók és a szolgáltatók többsége a legmodernebb szállító járművekre vált, ezzel is javítva versenyképességét az egyre szigorúbb követelményeket támasztó piacon. A szállítók vasúttal szembeni versenyhátránya azonban továbbra is fennáll, hiszen ők az üzemanyag jövedéki adójából nem kapnak visszatérítést. Tavaly a 2001. évihez hasonló mennyiségű árut szállítottak a magyarországi vállalkozások, közülük azonban csupán a közúti szállítók javítottak némileg a pozíciójukon. A speditőrök munkáját könnyítő logisztikai háttér az elmúlt évtizedben gyökeresen átalakult, a korszerű központok zöme a főváros környékére koncentrálódik.

Ötödik sebességben

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. június 1.) vegye figyelembe!