Vállalati informatikai eszközök

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. május 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 61. számában (2003. május 1.)
A vállalati informatika alapkérdése, hogy milyen eszközöket szerzünk be, állítunk rendszerbe. Mostanra a munkahelyek többsége valamilyen számítógépet már működtet, ezek és az alapvető szoftverek ismerete alkalmazási feltétel. Az irodák felszerelése a megfelelő hardverelemekkel ezért természetes velejárója az eredményes tevékenységnek.

Mit és hol vásároljunk, ez az, amivel először szembekerülünk. A döntés első eleme, hogy márkás vagy noname gépet vegyünk-e. A második, hogy a gép egyes tulajdonságai hogyan illeszkedjenek egymáshoz: vagyis a feladat milyen eszközt igényel. S mindezt mikor tegyük? A legtöbb cég ma már nem a nulláról indul, s kérdés, mi legyen a már meglévő hardverrel.

A hardvereladási csúcsok kapcsán manapság gyakran emlegetik a "számítógép-életciklus menedzsment"-et. Ez sokat segíthet az informatikára szánt pénz ésszerű elköltésében. A világgazdasági növekedés megtorpanása és a technológiai jellegű kiadások csökkentése miatt a vállalati informatikusok ott spórolnak, ahol csak lehet.

A kívánság megfogalmazása

A választás biztonsága az igények meghatározásával kezdődik. A kisvállalatok döntése egyszerűbb, nagyvállalatnál azonban feltétlenül rendszerben kell gondolkozni. Az előbbiek egy-egy feladatra nyilván maguk is válogathatnak, hálózatépítés esetén azonban megoldásszállítóra kell támaszkodnunk. Ő lesz az, aki megállapítja, mit kell akarnunk. A fenti dilemmák persze ezzel együtt élnek, s dönteni a megrendelőnek kell.

A noname (névtelen), vagyis a nem neves gyártótól származó gépek nagy előnye az olcsóság. Ráadásul a kívánságunk szerint állítják össze a megfelelő konfigurációt. Ebben azonban csak szakember segítségével döntsünk. A lényeg, hogy így kedvező áron juthatunk jó minőségű gépekhez. A későbbiekben pedig, egy-egy alkatrész elavulása vagy bővítési igény esetén könnyedén cserélhetünk, fejleszthetünk, akár az egész dobozt átpakolhatjuk.

A boltban dönteni nagyon bizonytalan szituáció. Számos hangzatos nevű, idehaza összerakott gép például a processzor (CPU) teljesítményében megfelel ugyan az elvárásoknak, de más, létfontosságú összetevők nem elégítik ki a minimális igényeket sem. A számítógép teljesítménye csak kismértékben függ a CPU órajelétől, döntő viszont a megfelelő nagyságú memória (RAM), amiből tipikus irodai felhasználáshoz ma már legalább 128 MB-ot kell munkába állítani. A dolgunkat a szoftvergyártók nehezítik: az új Microsoft XP például a 250 MB-ot is falja, bár a program leírásában ennél kevesebbet is elégségesnek tartanak. Fontos a megfelelő méretű merevlemez (HDD, hard disk), ebből nem nagyon érdemes 10-20 GB-nál (gigabyte) kisebbel beérnünk, későbbi bővítése aránytalanul többe kerülne.

Az egyes elemek összehangolását illetően nagyobb biztonságban lehetünk, ha komoly, márkás gépet vásárolunk. A kisebb kockázattal viszont a rugalmasság egy részéről is lemondhatunk, ezek módosítása, újrakonfigurálása sokszor lehetetlen. Cserébe megbízhatóságot, többévi garanciát, tesztelt alkatrészeket kapunk. Jelentős viszont az árkülönbség.

A kínálat csakugyan elképesztő mindkét fajtából. A vezető helyen a Dell áll, második az eladási listán a Compaq-kal nemrég fuzionált Hewlett Packard (HP). A harmadik helyezett az IBM, s előkelő helyen áll még a Fujitsu Siemens és a NEC (ami lehet Bull, Packard Bell és Zenith is, hiszen egyesültek). A hazai szerelésű gépek közt ismert az Albacomp, a Műszertechnika, és se szeri, se száma a többi "márkanévnek".

Amint jeleztük, a választást a telepítendő funkció szabja meg. Nagyvállalatoknál, hálózatokban a nagy programok a szervereken futnak, a munkaállomások igénye ezáltal egyszerűsödik (de ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy beérhetjük primitív eszközzel). A hálózati operációs rendszerek piacvezetője, a Novell – a NetWare kifejlesztője – mellett számos konkurens cég van jelen. Ezt már megoldásszállítók telepítik, akik rendszerint a számítógépeket – szervert és PC-t is – és a hálózati elemeket hozzák magukkal. Az egyedi PC vásárlásánál a komplett számítógép egyik fontos előnye lehet, hogy a csomag többnyire tartalmazza a legfontosabb szoftvereket is. Így lényegesen olcsóbban jutunk az általában egy operációs rendszerből és valamilyen irodai szoftverből álló létfontosságú programcsomaghoz.

Alkalmazásbérlet vagy kihelyezés

Hardverek és szoftverek beszerzésének nem az egyetlen módja ma már a vásárlás. Megfelelő, például kábeltévés internet-hozzáférés esetén a szoftver megszerzését megoldhatják az alkalmazásszolgáltatók, az ASP-k (Application Service Provider) is. Főleg akkor előnyös ez, ha a beruházás típusú költségeket folyamatosan elszámolható rezsiköltségre szeretnénk váltani. A szolgáltatás lényege, hogy a szoftverek karbantartása, menedzselése az ASP feladata, az ügyfél azt az interneten keresztül veheti igénybe. A lehetőség szinte korlátlan, az egészen egyszerű alkalmazásoktól, például szövegszerkesztő, táblázatkezelő, egészen az összetett vállalatirányítási rendszerekig (ERP). Nagy előnye, főleg kisvállalatnál az üzemeltetéshez szükséges szakember "bérlése" az alkalmazással együtt. Az alkalmazás telepítésével, frissítésével az ASP erre specializálódott szakemberei foglalkoznak ugyanis.

Amikor már mind a szoftver, mind a hardver folyamatos "élesben" tartása is teher, akkor lépnek be a képbe a speciális alkalmazásszolgáltatók: ezt a tevékenységet az angolszász kifejezéssel outsourcingnak hívjuk. Lényegében magát a tevékenységet, hardverrel, szoftverrel helyezzük a vállalaton kívülre, a szolgáltató a komplett feladatellátást "szállítja" a megbízónak. A költségcsökkentésnek azért is jó módja ez, mert a géppark és a szoftverek folyamatos frissítésének gondja így a szállítóra hárul. Gyakran a szakképzett munkaerőt is a szolgáltató adja, de elképzelhető ennek az a változata is, amikor a saját szakembereinket ültetjük be a jól felszerelt munkahelyre, sőt előfordul a kettő kombinációja is.

Adattárolás és biztonság

Az információtechnológiai rendszerek terjedésével párhuzamosan megnőtt a biztonság iránti igény is: egy-egy kiesés, adatvesztés felbecsülhetetlen károkat okozhat. Sajnos, a nemzetközi tapasztalatok szerint a problémák túlnyomó többsége belülről indul, a kívülről történő behatolások is rendszerint belső okokra vezethetők vissza. Pedig egy gépidőkiesés költségein túl az adatlopásból vagy -vesztésből eredő károk is hatalmasak lehetnek. Ráadásul a hálózatba kapcsolt számítógépek mindegyike veszélyezteti az egész rendszert, elég egyetlen gyenge láncszem. Emiatt a teljes gépparkra kell vonatkozniuk a biztonsági intézkedéseknek.

Az adatvédelmet persze technikai eszközök sora igyekszik erősíteni. A vírusirtóktól a tűzfalig, a korszerű adattároló hardverig minden rendelkezésre áll. A nagyvállalatok számára, különösen bankok, biztosítók rendszereinél szinte már kötelező a kettős adatmentés, tehát az adattárolókat két helyre – földrajzilag is egymástól elkülönülve – kell telepíteni, s mindent duplán menteni.

Számos neves vírusvédelmi megoldás létezik, vannak erre szakosodott szolgáltatók, akik nemcsak kiválasztják a számunkra leghasznosabbat, hanem gondoskodnak folyamatos frissítéséről is. Tanácsos legalább havonta, de akár hetente beszerezni a regisztrált vevők számára általában díjmentes update-eket, így már viszonylag biztonságban érezhetjük magunkat. A vírusok terjedésének két gyors módja van: illegális szoftverekbe rejtőzve és az interneten, elsősorban e-mailen keresztül. Ha nem installálunk a gépünkre bizonytalan eredetű programokat, akkor az előbbit egyszerűen kivédhetjük, az elektronikus levélbe rejtett vírusok ellen nincs tökéletes védekezés.

Az internettel létrehozott kapcsolat az előnyök mellett veszélyeket is hordoz. Ha elégtelenek a védelmi intézkedések, egyszerűsíti a rosszindulatú behatolók dolgát. Ezért fontos megfontolni, hogy szükséges-e belső hálózatunkat ilyen támadásoknak kitenni, közvetlen összeköttetés hiányában nagyobb biztonságban tudhatjuk féltett adatainkat. A belső hálózatok és az internet közötti adatcsere ellenőrzésére és szabályozására szolgál a tűzfal. Ez a bonyolult rendszer azonban – s ezt kevesen tudják – nagyon pontos konfigurálást és folyamatos karbantartást, frissítést igényel, tehát itt sem tanácsos a profi rendszergazda segítségét megspórolni. A vírusvédelmet és a tűzfalat szállítók közül a legnagyobbak, legjobbak, csak felsorolásszerűen:

Symantec AntiVirus Research: www.symantec.com,

Microsoft AntiVirus Center: www.microsoft.com,

Norton AntiVirus: www.symantec.com,

McAfee: www.mcafee.com,

Panda Antivirus: www.pandasoftware.com,

Stonesoft, Watchguard: www.piksys.hu.

Outsourcing (erőforrás-kihelyezés) szolgáltatás

Nem kell a cégnek munkaerőt keresnie és alkalmaznia, mert a szükséges szaktudással rendelkező személyeket a szükséges időre "bérelheti", eszközeikkel együtt: ez az outsourcing lényege. * A leggyakrabban így nyújtható szolgáltatások: rendszer-üzemeltetés (hw, sw); programozás; rendszerszervezés; projektvezetés; WEB Hosting. * Az interneten számos ilyen ajánlat található, hasonló díjakkal, illetve szolgáltatási körrel, mint az alábbiak:

Általános óradíjak

1 nap = 8 óra u 1 hónap = 22 nap u 1 év = 11 hónap

Szoftver

Óradíjak

1 óra

10 óra

10 nap

1 hónap

3 hónap

6 hónap

1 év

Konzultáció

10 000

9 000

-

-

-

-

-

Rendszerszervezés

-

-

-

7 500

7 000

6 500

6 000

Programozás

7 500

7 000

6 500

6 000

5 800

5 500

5 200

Projektvezetés

-

-

-

-

Egyedi

Egyedi

Egyedi

Oktatás

3 500

3 000

2 500

-

-

-

-

Hardverüzemeltetés

Számítógépi hálózat rendszergazdai teendőinek ellátása

Szolgáltatás

Szükséges munkaóraszám

Munkaóradíj

Sürgős, Novell, UNIX, Linux vagy AIX alapú, a hálózat leállását okozó hibák nonstop GSM-telefonos hibabejelentése (a hibajelenség bejelentő általi feljegyzése a "gépnaplóba") 6 munkaórán belüli kiszállás.

A hiba felmérése, az elhárítására alternatív javaslatok kidolgozása: kb. 4 munkaóra. A hiba elhárítása: minimum 4 munkaóra.

Az elhárításhoz szükséges munkaórákra 3500 + áfa óradíj számlázása történik. Vagy havonta, havidíjként 8500 Ft+áfa/szerver.

Kliens oldali, PC-s, MAC-es, NC- vagy NCD-alapú, nem rendszerösszeomlást okozó hibák elhárítása, a hibákat megelőző számítógépi karbantartás. A hiba bejelentése a korábban leírt formában történik.

Gépenként átlagosan (elsősorban MS Windows környezetben) havonta minimum 2-3 munkaórát igényel.

A szükséges munkaórákra a 2500 Ft + áfa óradíj számlázása történik. Vagy havonta, havidíjként 3500 Ft+áfa/kliens.

Nem havidíj választása esetén: kiszállási díjat számolnak.

 

Kiszállási díj Budapesten: 2000 Ft/alkalom. Kiszállási díj vidékre: 70 Ft/km.

Beszerzési szaktanácsadás. Naprakész árajánlatok kérése külső szállítóktól, összehasonlító elemzés készítése döntéshozók számára a döntéshozás megkönnyítéséhez.

Nem a megrendelő telephelyén, de a megrendelő esetleges "házi" beszállítóinak előnyben részesítésével, havonta nem korlátozott óraszámban. Csak a fentebb leírt tevékenységekkel együtt, azt kiegészítve vehető igénybe.

Havi 18 000 Ft + áfa.

A hálózatban felhasznált, egyedi fejlesztésű értékesítési, pénzügyi, könyvelési szoftverek fejlesztőivel való kapcsolattartás.

Havonta kb. 2 munkaóra.

A szükséges munkaórákra 2500 Ft + áfa óradíjat, vagy havonta havidíjat számláznak.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2003. május 1.) vegye figyelembe!