A világútlevél megjelenése óta mi, magyarok is utazó nemzetté váltunk. Számunkra is természetessé vált, hogy a szakmai fejlődés érdekében külföldön rendezett kiállításokra, konferenciákra utazzunk, s egész éves fáradalmainkat egzotikus tájakon pihenjük ki. A vásárlóerő növekedésével arányosan változnak a távolságok – állítják az utazási szakemberek. Tíz-tizenöt évvel ezelőtt még irigylésre méltó programnak számított például egy görögországi utazás, napjainkra azonban már az olcsó tömegturizmus helyszínévé váltak a görög szigetek. A tehetősek már nem oda, hanem az "Óperencián túlra" vágynak.
Kollektív kirándulások
Nehéz definiálni a luxusút fogalmát, hiszen kérdés, hogy azt az ár, a helyszín, az ellátás színvonala vagy a programok egyedisége határozza-e meg. Például egy kilenc éjszakás ceyloni all-inclusive út már mintegy 300 ezer forinttól elérhető. Ekkora összeget a belföldi szállodák némelyikében is elkérnek (méghozzá anélkül, hogy átlagon felüli szolgáltatást nyújtanának érte), viszont az itthoni kikapcsolódás általában nem minősül fényűzésnek. Luxusutazáson elsősorban a távolabbi, egzotikus vidékek felkeresését értjük.
Zimonyi Katalin, a Coral Tours ügyvezető igazgatója úgy tapasztalja, hogy az utóbbi években jelentősen nőtt az incentive utaztatás iránti igény. Egyre több cég engedheti meg magának, hogy évente egyszer-kétszer kollektív külföldi kirándulásokat tegyen, illetve a dolgozóit, üzletfeleit utazásokkal jutalmazza. A Coral Tours ügyfelei elsősorban a banki szférából, az építőipar területéről, orvosok, gyógyszerészek, kereskedők közül kerülnek ki. Az utak többsége szakmai események, kiállítások, konferenciák köré szerveződik, de mivel a megrendelők szívesen kötik össze a kellemest a hasznossal, a helyi történelmi nevezetességek megismertetésének, az aktív pihenésnek is szerepet kell kapnia a programban.
Az idei tél slágere Malajzia. Malájföld igazi, egzotikus csábítás az ínyenceknek, hiszen természeti és kulturális adottságai páratlanok. Délkelet-Ázsia trópusi paradicsoma az Egyenlítőtől hétfoknyira északra található. A hazánknál háromszor nagyobb ország szokatlan elhelyezkedésű: részben a Maláj-félszigeten, Thaiföld és Szingapúr között fekszik, két tartománya, Sabah és Sorawak azonban a világ harmadik legnagyobb szigetén, Borneón van. 1007 kisebb-nagyobb sziget tartozik az országhoz, amelyek közül 38-at védett nemzeti parkká nyilvánítottak. A lakosság nagy becsben tartja a növény- és állatvilágot, s környezete érintetlen jellegét a turizmus oltárán sem hajlandó feláldozni. Penang szigetén látható a világ legnagyobb pillangóparkja és botanikuskertje. Kuala Lumpurban három kultúrával, a hindu, a kínai és az iszlám szellemiséggel, illetve építészeti remekekkel találkozhat az utazó. A természeti és kulturális kincsek, az örök nyár, a pazar szállodák és a helybéliek vendégszeretete mellett az is Malajzia mellett szól, hogy rendkívül jó a közbiztonság. (A Balin elkövetett merénylet óta sokan az indonéz szigetekre tervezett útjuk helyett választják a malájok földjét.)
Egy tizenkét éjszakás úti csomag ára – ötcsillagos szállodában – 390-460 ezer forint. Ez a relatíve csekély összeg az iroda szerencsés külföldipartner-választásának köszönhető. Zimonyi Katalin elmondta: a magukra adó utazási szakemberek számára elengedhetetlen a nemzetközi kiállításokon való részvétel, a tájékozódás, az üzleti kapcsolatok építése és ápolása, hiszen azok alapozzák meg egy-egy iroda kínálatát.
Távoli tengereken
Évek óta kedvelt úti cél Dominika, amelynek partjainál 1492. december 5-én, első európaiként, Kolumbusz Kristóf kikötött. A csodálatos karib-tengeri térség a hajózást kedvelők számára fontos kiindulópont. Népszerűségének oka a kristálytiszta tenger, a szikrázó napsütés, a 27 °C körüli vízhőmérséklet, és persze az ott élők barátságos természete. A strandolás mellett számtalan sportolási és szórakozási lehetőség között lehet választani, így kirándulhatunk Puerto Plata kikötőjébe, a Samana-félszigetre vagy a fővárosba, Santo Domingóba. Ötcsillagos hotelben, all-inclusive ellátással fejenként 650-700 ezer forintba kerül két hét a Dominikai Köztársaságban.
Mexikó egyszerre nyújt felhőtlen kikapcsolódást, üdülést és felejthetetlen kulturális élményeket. Történelmi emlékeinek alaposan megismeréséhez több hónap is kevés lenne, de némi ízelítőt már egy kéthetes út is nyújt. Az egyik legérdekesebb látnivaló a Kukulkan-piramis, amely az asztronómia és a naptárismeret mesterműve. Kilenc talapzata a maja mitológia alvilági szféráit jelképezi, a piramis minden oldalán 91 lépcső visz fel a csúcsra, amely a 365. napnak felel meg.
A tengerparti szállodák természetesen minden igényt kielégítenek, bőven kínálják a sport- és szórakoztató programokat, továbbá a kulináris élvezeteket. Egy kéthetes mexikói tartózkodás repülőjeggyel együtt 600-800 ezer forintba kerül.
A Karib-tengeren a világ legnagyobb luxushajója 8 napos utazást kínál. A 311 méter hosszú, 142 ezer tonna súlyú, 3500 utas magas színvonalú ellátására épült Explorer of the Seas Miamiból indul, majd Haitin, San Juanon, Puerto Ricón, St. Thomason, a Bahamákon át tér vissza Miamiba. A hajó afféle úszó város, az éttermektől az üzleteken, a fodrász- és kozmetikai szalonokon át a sportközpontokig minden megtalálható benne, amire az utasoknak igénye lehet. A sportolni vágyók a 12. emeleten lévő futópályán kezdhetik napi edzésüket, majd a kosár-, a röplabda-, a minigolf-, a korcsolyapályákon, illetve az aerobiktermekben, továbbá a medencékben folytathatják. Az édes semmittevés hívei a gyönyörű napozóteraszokon, jéghideg koktélokat kortyolgatva múlathatják az időt. Aki netán egyhangúnak találná az Explorer of the Seas programját, egyedi úti célokat is kialakíthat a Royal Carribbean Cruise Line luxushajóinak valamelyikén, de akár vitorlást is bérelhet. Az egyhetes luxushajózások az oda-vissza vezető repülőúttal együtt már félmillió forinttól elérhetők, a luxusjacht- vagy vitorlásbérlés azonban ennél jóval többe is kerülhet.
Pakuts Tamás, a TPG Utazási Iroda tulajdonosaAngol-német szakos tanárként kezdte a pályafutását, majd másoddiplomaként jogi végzettséget szerzett. Szakterülete a repüléssel kapcsolatos nemzetközi jog. A repülési gyakorlatban a navigátorságig, illetve a légiutas-kísérőségig vitte, egyéb szakértelmére nem tartott igényt a Malév. * Akkor elhatározta, hogy létrehoz egy saját légitársaságot, apránként megteremti a technikai, személyi, szervezési, jogi feltételeit. Első lépésként másodmagával alapított egy utazási vállalkozást, amelynek egyik fontos tevékenysége a légitársaságok képviselete, a charterjáratok bérlése, illetve a repülőjegy-értékesítés. A magyar piac időközben megérett arra, hogy a Malév mellett más légiflotta is megjelenjen, ezért a TPG önálló gépparkkal rendelkező, saját pilótákkal repülő, alapvetően az üzleti utazókat kiszolgáló társaság létrehozásán dolgozik. Azokat az üzletembereket szeretné eljuttatni a kisebb repülőterekre, akiknek fontos a gyorsaság, nincs idejük például a hosszadalmas beszállásra, a csatlakozásokra várni. * Számos cégnek vannak kis gépei, azonban azok nem szervezett formában repülnek. Az újonnan létrejövő légitársaság, amely várhatóan 2003-ban kezdi meg működését, ezeket a gépeket fogja majd össze avégett, hogy a kis (1-15 fős) csoportok biztonsággal, rendszeresen repülhessenek. |
Hosszú hétvégék, utazási csekkek
A TPG Utazási Iroda ügyfélkörét döntően az üzleti élet szereplői alkotják. Megrendelői közé tartoznak a világ nagy olajcégei, például az Agip, a Shell, amelyek számára szemináriumokat szervez. Az iroda tulajdonosa, Pakuts Tamás tapasztalata szerint a gazdasági recesszió hatása elérte a nagy konszerneket is. Három-négy évvel ezelőtt még a 150 fős szemináriumok voltak jellemzőek, manapság azonban inkább kis csoportokat mozgatnak. Igaz, a programok sokszínűbbek, mint korábban. A kollégák továbbképzése mellett szabadidőt is hagynak maguknak a résztvevők, s elvárják, hogy a szervezők minden évben új ötlettel rukkoljanak elő. A wellness-programok, a folklórműsorok, a zenés estek ideje lejárt, ilyesmivel ma már nem lehet elkápráztatni az igényes megrendelőket. Nekik minimum vadvízi evezést, sivatagi vagy őserdei túlélőtúrát kell rendezni.
Az üzleti utak időtartama is változott, a régebbi egy héttel szemben mostanában csupán 2-3 munkanappal megtoldott hétvégéket, sőt sokszor mindössze egy napot áldoznak ilyen jellegű időtöltésre a cégek. Az utazási irodák egyre több olyan megbízást kapnak, amelyek ugyan villámlátogatásokra szólnak, de annál több extraszolgáltatást tartalmaznak. Egy Európába szervezett, kis repülőgépes, exkluzív egynapos utazás például arra tökéletesen elegendő, hogy a partnerek megismerjék egymást, amellett maradandó élményt is nyújt. A legtöbb üzleti úton cégtulajdonosok, felső vezetők vesznek részt, de folyamatosan nő az asszisztensek, titkárnők, középvezetők, illetve azok aránya is, akik az érdemi döntéseket hozzák. Ezzel is magyarázható, hogy az utak mind rövidebbé válnak, hiszen a munka közvetlen irányítói nélkülözhetők a legkevésbé.
Az ügyfelek egy része határozott elképzelésekkel keresi fel az utazási irodákat, pontosan megmondja, hol és mit szeretne, mások azonban csak keretösszeget adnak meg. Az utaztatók ez utóbbi változatot tartják a hálátlanabb feladatnak, mert a rendelkezésre álló pénz és az igények csak ritkán állnak arányban egymással. A pár napos európai utak fejenként 200-300 ezer forintba kerülnek, távoli földrészekre azonban – főleg akkor, ha nem turistaosztályon akarnak utazni – hét számjegyű összegért juthatnak el a megrendelők.
Mind a Coral Tours, mind a TPG vezetője egybehangzóan állítja, hogy az incentív utak nem tartják el az irodákat (legfeljebb havi egy-két megrendelésre számíthatnak, ami a bevételük csekély százalékát adja), viszont az ilyen jellegű minőségi szervezőmunkával lehet felkelteni az ügyfelek érdeklődését egyéb szolgáltatások iránt is. Azok a megbízók, akik jól sikerült üzleti utat tudhatnak maguk mögött, magánemberként is a bevált irodához fordulnak.
A cégek között egyre inkább terjed az a szokás, hogy dolgozóikat szabadon felhasználható utazási csekkekkel jutalmazzák. Az alkalmazottak ezt a gesztust általában többre értékelik, mint a szervezett vállalati utakat, amelyeken kollégáik, főnökeik társaságában kell eltölteniük a szabad idejüket. Utazási csekkre egyébként kevesebbet költenek a cégek. Ha csomagot, azaz teljes körű szolgáltatást vásárolnak, akár 500 ezer forintot is áldoznak egy-egy kiemelt partnerükre, dolgozójukra, utazási utalványra viszont csak 150-200 ezret. Jutalomutazásra – elsősorban üzletfeleik megajándékozására – a gyógyszer- és a szoftvercégek fordítják a legtöbb pénzt.
Mivel az utazások költségeit csak részben írhatják le az adójukból a vállalatok, igyekeznek azokat szakmai programok keretei közé szorítani. A szervezők számára nagy kihívás a megfelelő szakmai programok felkutatása. Szerveztek már például Egyiptomba adószakértői tanácskozást s a Távol-Keletre ügyvédi találkozót. A TPG egyik legextrémebb feladata az volt, amikor egy, a sivatag közepén tartott továbbképzéshez projektort és ahhoz áramforrást kellett biztosítania.
Pásztor Eszter, az Essilor Optikai Kft. kereskedelmi igazgatójaRutinos utazó, hiszen az Essilornál, amely a világ három legnagyobb optikai cégének egyike, többéves hagyomány a partnerek utaztatása. Ezt a szokást a magyarországi leányvállalat is átvette. Az utóbbi időkben Rómában, Thaiföldön, Párizsban jártak üzletfeleik egy-egy (30-60 fős) csoportjával. Pásztor Eszter szerint az utazások remek alkalmat kínálnak a kapcsolatteremtésre, illetve -építésre, ennek köszönhetően szinte minden partnerükkel baráti viszonyba kerültek. 2002 októberében Párizsban, a PSILMO optikai kiállításon jártak. A négynapos programba a franciaországi anyavállalat bemutatása, a párizsi nevezetességek, például a Diadalív, az Eiffel-torony, a Moulin Rouge megtekintése, sőt egy kis szajnai hajókázás is belefért |