A kisebb cégek még várhatnak
A Smart Hungary, azaz Okos Magyarország befektetésösztönző program célja az, hogy a hazánkba áramló működő tőke mennyisége az idén várható másfél milliárd euróról legalább 3 milliárdra növekedjék – legalábbis kormányzati berkekben ebben reménykednek. Bíznak benne, hogy már az év végén meglódul a befektetési kedv, amelynek jótékony hatása a jövő év elején már a statisztikákban is megmutatkozik. Kérdés persze: a külföldi befektetők számára sikerül-e a kormányzatnak a 10 éves normatív adókedvezmény helyett hasonló preferenciát nyújtania, sőt még olyan új intézkedéseket bevezetnie, amelyek a jelenleginél sokkal vonzóbb befektetési terepet kínálnak. Önmagában az adókedvezmény ugyanis nem elsődleges, az adózási szempontok általában a 4-5. helyen szerepelnek, amikor a multinacionális vállalatok telephelyet választanak. A 18 százalékos társaságiadó-kulcs ugyanakkor igen vonzó, különösen, ha még az érvényesíthető adókedvezményeket is figyelembe vesszük: így a gazdálkodó szervezetek átlagos adóterhelése évek óta csupán 12 százalék körül van.
Erős a verseny
A májusban felállt Medgyessy-kormány elsődleges fontosságúnak tartja a külföldi befektetések növelését, azt, hogy az ösztönző programnak köszönhetően mértékük elérje majd a GDP 10 százalékát. Erre már csak azért is szükség lenne, mert míg korábban Magyarország élenjárt a kelet-közép-európai országok között a beáramló működő tőkét tekintve, az utóbbi időszakban a helyzet megváltozott. Szakértők szerint ennek külső és belső okai egyaránt vannak: a külső okok között említhető, hogy nálunk a tömeges privatizáció szakasza már rég lezárult, míg más országokban éppen mostanában zajlik. Ráadásul a régióbeli versenytársaink egyre vonzóbb terepet kínálnak a befektetési lehetőséget kereső tőke számára. A belső okok között pedig – szakértők szerint – az is szerepel, hogy az előző kormány néhány, nem igazán piacbarát intézkedése elbizonytalanította a befektetőket, s mivel a stabilitás a tőke számára az egyik legfontosabb tényező, inkább más országokban telepedett le. Közrejátszott a beáramló tőke csökkenésében a jelentősen emelkedő bérek miatti termelésiköltség-növekedés és a forint erőteljes felértékelődése is.
Ugyanakkor az is tény, hogy miközben tavaly harminc éve nem látott mértékben zsugorodott a működőtőke-áramlás a világban, addig a térségünkben ezzel ellentétes folyamat zajlott: éppen hogy nőtt a tőkebeáramlás. Magyarország pedig egyenesen éllovas volt 2001-ben: a régiónkban egyedüliként – a versenytársakat megelőzve – sikerült a tőkebeáramlást növelnie, s az egy főre vetített tőkebeáramlás tekintetében még mindig vezetünk. Tavaly az előző évihez képest 51 százalékkal kisebb működőtőke-beáramlást regisztráltak világszerte, összesen 735 milliárd dollárnyit. Főleg a fejlett országokba áramló tőke mennyisége esett vissza, mégpedig 59 százalékkal az előző évihez képest. A közép-európai régiónak viszont – ha kismértékben is, de mégis 2 százalékkal – növekedett a tőkevonzó képessége. Ráadásul – bármi is zajlik a versenytársainknál – mégis csak egyedül a Magyarországra érkezett működő tőke mennyisége haladta meg az előző évit. A hazai tőkebevonás többsége társult befektetések eredménye volt, tehát annak köszönhető, hogy a betelepedett – autóipari és elektronikai – gyártók nemzetközi beszállítói is termelőkapacitásokat hoztak itt létre.
Intézkedéscsomagok
A befektetésösztönző program lényegében három fontos intézkedéscsomagra bontható: először is 2003. január elsejétől nálunk is az uniós irányelveknek megfelelő befektetési adókedvezményeket vezetnek be, másrészt meghatározott célokat – telephely-létesítés, infrastruktúra-fejlesztés, munkahelyteremtés – közvetlenül támogatnak, a csomag harmadik része pedig arra öszpontosít, hogy megkönnyítse a vállalkozók "életét", tehát hogy leépítse a bürokráciát, egyszerűsítse a hatósági eljárásokat.
A magyar kormány többéves "huzavona" után megegyezett az Európai Unióval: 2003. január elsejétől már nem szerezhetnek jogot a nagyberuházások a jelenlegi adókedvezményekre, hanem helyette az uniós előírásoknak megfelelő fejlesztési adókedvezményt vezetik be. Az Orbán-kormány – az ország tőkevonzó képességét szem előtt tartva – évekig küzdött Brüsszellel a nagyvállalatoknak biztosított beruházási adókedvezmény ügyében. Az uniós szakértők ugyanis azt szerették volna elérni, hogy Magyarország már a csatlakozás előtt ne csak átvegye, hanem végre is hajtsa a közösség versenyjogi szabályait. A magyar szakértők viszont – a hazai multinacionális vállalatokkal karöltve – azért próbáltak lobbizni Brüsszelben, hogy ezek a szabályok csak az uniós tagság napjától lépjenek hatályba. A – mondhatni – patthelyzetet a Medgyessy-kormány igyekszik mindenki számára megnyugtató módon rendezni: vagyis hogy a multik is jól járjanak, s persze Brüszszel haragja is elszálljon, ráadásul Magyarország se veszítse el a külföldi befektetők bizalmát.
Alkotmányellenes lenne az elvonás
S hogy igen nagy feszültség alakult ki e kérdésben a két tárgyaló delegáció között, az nem véletlen. A költségvetési bevételekért általában mindig "foggal-körömmel" harcoló pénzügyi kormányzat ugyanis nem teljesen előzmények nélkül helyezkedett arra az álláspontra, hogy a csatlakozásig normatív alapon járjon a társaságiadó-kedvezmény, s ha ezt valaki még az uniós tagság előtt megszerzi, attól az el nem vehető. A multinacionális vállalatok beadványára ugyanis az Alkotmánybíróság még egy 1996-ban hozott határozatában megtiltotta a vegyesvállalati adókedvezmények megnyirbálását. Az AB szerint ugyanis a már megszerzett, határozott időre szóló adókedvezményeknek a határidő lejáratát megelőző csökkentése, illetve megvonása a jogállamiság követelménye alapján általában alkotmányellenes. Ugyanakkor a taláros testület határozatában azt is rögzítette, hogy a hosszú időre szóló kedvezmények szigorú, előre meghirdetett feltételek mellett megvonhatók. Ez utóbbi, igen fontos elvet figyelembe véve igyekszik most a kormányzat a már megszerzett adókedvezményeket is EU-konform-má átalakítani a csatlakozás után. Azt ugyanis az adókedvezménnyel rendelkező multinacionális vállalatok már korábban is kifejtették: elfogadják, ha valamilyen módon – például közvetlen támogatás formájában – kompenzálják őket az elvesztett adókedvezmény miatt. Összesen egyébként évi 100-150 milliárd forint adókedvezményről van szó, amellyel idejövetelük során a multik feltétlenül számoltak, tehát annak kompenzáció nélküli megszüntetéséről szó sem lehet – hangzik a nagyvállalatok álláspontja, s ebben a kérdésben a kormány sincs – és nem is lehet – más véleményen. Ugyanakkor az unió az ellen tiltakozik leginkább, hogy a már megszerzett, 10 éves adókedvezményeket 2011-ig, tehát az uniós tagságunk után is érvényesíthessék a multinacionális vállalatok. (Lapzártánk idején még nem dőlt el, hogy miben állapodik meg a kormány az EU szakértőivel a 2011-ig megszerzett adókedvezményeket illetően.)
A "Smart Hungary" befektetésösztönző csomag elemeiKedvezmények az adórendszeren keresztül: * Fejlesztési adókedvezmény a nagyberuházásokhoz. * Adómentes beruházási tartalék képzésének lehetősége évente maximum 500 millió forintig. * Az elismert tőkepiacokon kötött ügylet alapján elszámolt bevétel 50 százaléka adóalap-csökkentő tétel. * A mikro- és kisvállalkozások beruházásaihoz kapcsolódó adókedvezmény a szellemi termékekre (szoftverek) és az ingatlanfelújításra, bővítésre is kiterjed. * A tételes egészségügyi hozzájárulás havi összege 4500 forint/főről 3450 forint/főre csökken. * Költségvetési támogatások biztosítása: * Szakképzett munkaerő növelése: ha az adott cég az oktatás támogatásán keresztül közreműködik az adott körzet foglalkoztatásának a bővítésében, akkor jogosult lesz szubvencióra. * Az állam ipari telephelyeket vesz, s azokat kedvezményesen bérbe adja olyan cégeknek, amelyek ilyen célokra nem akarnak nagy összegeket áldozni. * A vállalkozók életének megkönnyítése: * A hatósági eljárásokat a befektetések engedélyezése során lényegesen egyszerűsítik. * Igyekeznek minden területen a vállalkozók érdekében a bürokráciát leépíteni, az eljárásokat lerövidíteni. |
Az uniós normák átvétele
A problémát az okozta Brüsszel és Budapest között, hogy a nálunk hatályos beruházási adókedvezmények az uniós szabályok szerint működési támogatásnak minősíthetők, ami viszont összeegyeztethetetlen a versennyel. Ugyanakkor az is igaz, hogy a közösségi jog nem tiltja az adókedvezményt, mint az állami támogatás egyik formáját, azonban az erre vonatkozó szabályok eltérnek a magyar előírásoktól. Az Európai Unió tagállamaiban az egy főre jutó bruttó hazai termék alapján regionális térképet készítenek, s a térségek besorolása dönti el, hogy hol, mekkora adókedvezmény adható. Vagyis a régió fejlettsége határozza meg az adókedvezmény mértékét. Lényeges eltérés a hazai szabályoktól, hogy az EU-tagállamokban lényegében ismeretlen fogalom a normatív adókedvezmény. Ott ehelyett pályáznak a kedvezményekre, s egyedileg döntenek odaítélésükről. Az Unió legszegényebb térségeiben – ahol az egy főre jutó bruttó hazai termék nem éri el a közösségi átlag 75 százalékát – a nagyobb cégek számára maximum a befektetés összköltségének 50 százaléka lehet az adókedvezmény. A fejlettebb régiókban ennél alacsonyabb kulcsokat alkalmazhatnak a tagállamok és a helyi hatóságok. A kis- és középvállalkozásoknál engedékenyebb a szabályozás: az adókedvezmény felső szintje esetükben magasabb, mint a nagyobb cégeknél.
Az MKIK javaslatai a vállalkozásbarát környezetértSaját gépjármű üzleti célú, valamint az üzleti gépjármű magáncélú használatának elszámolását egyszerűsítsék. * Mérsékeljék a vállalkozók számára az adó- és a járulékrendszerben az adminisztrációs kötelezettségeket: egy számlára kelljen a vállalkozónak minden befizetését teljesíteni. * A jelenlegi "egyablakos" rendszert úgy kellene továbbfejleszteni, hogy a bejelentett adatokban bekövetkező változást csak egy helyen és egyszer kelljen közölni. * A legkisebb, legfeljebb 5 főt foglalkoztató vállalkozások helyzetét könnyítsék meg oly módon, hogy a járulékfizetési kötelezettségeiknek negyedévenként tehessenek eleget. * Az elektronikus úton való adó- és járulékbevallás rendszerének kiépítésével párhuzamosan teremtsék meg a vállalkozói számlalekérdezés, -egyeztetés és -rendezés feltételeit is, amit később a támogatásokra is ki kellene terjeszteni. * Az éves bevallásra kötelezett vállalkozásoknál a magánnyugdíjpénztárakkal kapcsolatos bevallás ne havi, hanem a többi bevallással azonosan éves kötelezettség legyen. * A magánnyugdíjpénztárakkal kapcsolatos adatszolgáltatást elektronikus úton is lehessen teljesíteni. * Szabályozzák a különféle ellenőrzések, különösen az adó- és tb-ellenőrzések tartalmát, vizsgálati szempontjait. * Az áfa-visszaigénylési jogosultság 4 millió forintos nettó árbevételi korlátját oldják fel. |
Beruházás helyett fejlesztés
A tervek szerint tehát már 2003. január elsejétől megszűnik a beruházási adókedvezményekre való jogszerzés lehetősége, helyette viszont bevezetik a fejlesztési adókedvezményt. A kormány számításai szerint az új típusú kedvezménynek köszönhetően már 2004-ben 60 milliárd forintnyi megtakarítást érhetnek el a vállalkozások. Az új ajánlatnak vannak előnyei, de hátrányai is: ez utóbbiak közé sorolható, hogy a jelenlegi normatív kedvezménnyel ellentétben egyedi elbírálás alapján ítéli meg a kormány, amely a lobbizás terepén nyit új ösvényeket. Bár a törvény azt is tartalmazza majd, hogy ha a vállalkozás az adókedvezményre vonatkozó feltételeket teljesíti, akkor a kormány nem mérlegelhet.
Egyes szakértők szerint a normatív adókedvezmény hatályon kívül helyezése nem nagy érvágás a vállalkozóknak, már csak azért sem, mert az első 3-4 évben egyébként is veszteségesek szoktak lenni az új beruházások, tehát adókedvezmény nélkül sem kellene adót fizetniük. Ugyanakkor a természetben nyújtott támogatások – például a vállalkozás indulásához szükséges telek, épület biztosítása, közművesítése, az infrastruktúra fejlesztése – akár értékesebbek is lehetnek a beruházók számára, mint a későbbi adókedvezmény.
A fejlesztési adókedvezmény hátránya az is, hogy odaítélése jóval bürokratikusabb lesz, mint a jelenlegi beruházásié. Arra ugyanis pályázni kell, mégpedig nemzetgazdasági szempontból kiemelkedő jelentőségű fejlesztési program alapján. S hogy ez utóbbi kategória mit is jelent valójában, azt a kormány mondja meg a társaságiadó-törvény felhatalmazása alapján kiadott rendeletében.
Ugyancsak a hátrányok között említhető, hogy nem 10, hanem maximum 5 adóévben érvényesíthető. Megszűnik a nagyberuházóknak az a mai lehetősége is, hogy egyetlen beruházáshoz lényegében annyi állami támogatást "kapartak össze", annyi helyről, ahányról tudtak: a jövőben kormányrendelet fogja meghatározni, hogy az összes beruházási értékhez képest mekkora lehet az állami támogatás aránya. Ezt a hányadot ágazatonként határozzák meg, az úgynevezett érzékeny ágazatoknál sajátos százalékos arányokat és sajátos feltételeket rögzítenek. Az új típusú kedvezmény előnye viszont, hogy lényegében minden ágazatban érvényesíthető – ellentétben a jelenlegivel, amely csupán a termék-előállítást preferálja –, viszont az érzékeny ágazatoknál nagyon szigorú feltételek alapján lehet csak hozzájutni.
Adómentes fejlesztési tartalék
Új eleme a befektetések ösztönzésének az adómentes fejlesztésitartalék-képzés lehetősége: e szerint a vállalkozások adóévenként nyereségük 25 százalékáig, de legfeljebb 500 millió forintig fejlesztési tartalékot képezhetnek adózás előtti eredményükből. A lekötött összeget a lekötés évében és az azt követő 4 évben kell a vállalkozónak – kizárólag – beruházásra fordítani. Ha azonban ezt mégsem teszi meg, akkor a határidő letelte után az általános – 18 százalékos – társaságiadó-kulcs szerint le kell adóznia, ráadásul még önellenőrzési pótlékot is fizetnie kell. Szakértők szerint az új rendelkezés a kis- és középvállalkozások számára nyújt majd kedvező lehetőséget a beruházásra. Az érintett vállalkozók egyébként örömmel fogadták az intézkedést, hiszen eddig lényegében kimaradtak abból a körből, amelyiknek a beruházásait az adórendszeren keresztül ösztönözték.
Az adószabályok módosítása révén egyéb módon is igyekszik a kormány kedvezőbb gazdálkodási feltételeket teremteni: így például a kutatás-fejlesztési támogatás érdekében azt javasolják, hogy a költségvetési szervnek K+F tevékenységre adott támogatás minősüljön adománynak. Ennek megfelelően a társaságiadó-alap megállapításakor az adózás előtti nyereség 20 százalékáig érvényesíthető lenne az adóalap-kedvezmény. Az informatikai eszközök gyorsabb elterjedését szolgálja majd a gyorsított ütemű értékcsökkenés. A számítástechnikai eszközök beszerzési értékét várhatóan 50 százalékos leírási kulcs mellett számolhatják el költségként. S hogy ne csak a munkahelyi, hanem az otthoni internetezést is támogassa a kormányzat, ezért adómentes lesz a munkáltató által biztosított számítógép-használat és internet-hozzáférés is, illetve az is, ha két év használat után a munkáltató térítés nélkül átadja a dolgozójának a számítógépet. Kedvező változás az is, hogy a mikro- és kisvállalkozásokat megillető, maximum 30 millió forintos adóalap-kedvezmény a jövő évtől kiterjed a szellemi termékekre (szoftverekre) és az ingatlanfelújításra is.
A befektetések ösztönzésére tervezett adójellegű intézkedések között szerepel a tételes egészségügyi hozzájárulás fokozatos eltörlése is. A jelenlegi havi 4500 forint/fő eho összege már jövő januártól 3450 forintra mérséklődik, 2005-től pedig véglegesen megszűnik.
Költségvetési támogatások
A befektetésösztönző eszközök második csoportját a közvetlen költségvetési támogatások teszik ki. Ebben az esetben nem a be nem fizetett adókkal ösztönöznének, hanem meghatározott célokra adnának központi támogatást. Így például a szakképzett munkaerő növelése érdekében szubvenciót kapnának azok a vállalkozások, amelyek ilyen célokra áldoznak, vagy azok is, amelyek részt vállalnak a foglalkoztatás bővítésében. Támogatást adnának emellett telephely kialakítására, valamint az infrastruktúra fejlesztésére is.
Ugyanakkor a kormány azzal is tisztában van, hogy – az adórendszerbeni ösztönzők és a közvetlen támogatások mellett – az is nagyon fontos, hogy vállalkozóbarát gazdálkodási környezet alakuljon ki. Éppen ezért a befektetésösztönzési csomag harmadik része olyan intézkedéseket tartalmaz, amelyek a befektetések engedélyezése során a hatósági eljárások egyszerűsítését, a bürokrácia leépítését célozzák. Az ugyanis sem az állami bevételeket, sem az állami kiadásokat nem befolyásolja, ha egyszerűsödik a jogi-pénzügyi szabályozási rendszer, ha gyorsul a hatósági ügyintézés, ha mérséklődik az adminisztrációs teher, s általában is megszűnnek a vállalkozások működését nehezítő, felesleges előírások.
A fejlesztési adókedvezményLegalább 10 milliárd forint – elmaradott térségben 3 milliárd forint – értékű, nemzetgazdasági szempontból kiemelkedő jelentőségű beruházás esetén ítélheti meg a kormány, ha azt a vállalkozó legalább 5 évig üzemelteti, * a beruházás új létesítmény létrehozatalát, meglévő létesítmény bővítését, vagy az előállított termék, a termelési eljárás alapvető változását eredményezze, valamint új munkahelyeket teremtsen, vagy a kis- és középvállalkozások beszállítónként való igénybevételével járjon, vagy a bérköltség jelentős növekedését eredményezze, * a beruházás értékének legalább a felét új eszközök beszerzése, előállítása révén kell megteremteni, a beruházási értékben korlátozott arányban, legfeljebb 20 százalékig – hátrányos térségben 50 százalékig – felújítási kiadás is megjelenhet, * az adózónak vagy a foglalkoztatottak létszámát kell növelnie 500 – hátrányos térségben 300 – fővel, vagy a beszállítói között többségben kell lenniük a kis- és középvállalkozásoknak, * az adókedvezmény akkor is jár, ha a fejlesztési program megvalósítása legalább 100 millió forint értékű, kizárólag önálló környezetvédelmi beruházás, vagy legalább 3 milliárd forint értékű, szélessávú internetszolgáltatás üzembe helyezését eredményezi, * az adókedvezmény az üzembe helyezésének adóévében és az azt követő 4 adóévben, illetve az üzembe helyezést követő öt adóévben vehető igénybe, * az úgynevezett érzékeny ágazatokra, valamint a mezőgazdasági és erdőgazdálkodási ágazatba, a halászati ágba tartozók esetében a kormányrendelet további, szigorító feltételeket is meghatároz: így például a mezőgazdaságban kizárólag a termelési szerkezet átalakítása, az erdőgazdálkodásban környezetvédelmi célokat szolgáló erdő telepítése, a halászatban pedig a halastó-létesítés támogatható adókedvezménnyel, * az adókedvezmény nem haladhatja meg a fejlesztési programra vonatkozóan az engedélyben meghatározott – de legfeljebb a ténylegesen felmerült – beruházási érték, költség, ráfordítás együttes értékére vetített, külön kormányrendeletben meghatározott aránnyal számított összeget (ebből a szempontból adókedvezménynek számít minden más állami támogatás is), * így a beruházási értékkel arányos adókedvezmény mértéke 50 százalék például Észak-Magyarországon, a Dél-Alföldön, Pest megyében. Budapesten viszont a jövő évtől már csak 35 százalék, ugyanakkor kis- és középvállalkozások esetében 15 százalékponttal, környezetvédelmi beruházás esetén 10 százalékponttal növekszik a kedvezmény mértéke, * külön kormányrendelet tartalmazza majd az adókedvezmény iránti kérelem – amely egyébként díjköteles lesz – részletes formai és tartalmi elemeit (nyomtatványon történő benyújtás, ellenjegyzési kötelezettség előírása, a fejlesztési program bemutatása, szakértői vélemények, nyilatkozatok, adatok, számítások mellékelése), a gazdaságilag hátrányos térségeket, valamint az érzékeny ágazatokban beruházók számára előírt külön feltételeket. |
Vállalkozók javaslatai
A kormány helyzetét megkönnyítendő a vállalkozói érdekképviseletek, kamarák is igyekeztek segíteni a befektetésösztönző csomag összeállításában. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) még az ősz elején vaskos javaslatcsomagot juttatott el a kormányhoz, hogy már az őszi jogalkotási dömping során vegyék figyelembe terveiket, s építsék be a januártól hatályba lépő változások közé. A kamara szakértői is azon a véleményen vannak, hogy a növekedés ösztönzését, a beruházási kereslet növekedését, a fejlesztési források képződését markánsan az adó- és támogatási rendszeren keresztül lehet elősegíteni. Ugyanakkor fontosnak tartják a bürokrácia leépítését is. Éppen ezért javasolták a kormánynak a közigazgatásban a párhuzamos tevékenységek megszüntetését, a valódi egyablakos ügyintézés kialakítását. Véleményük szerint szükség lenne az adatszolgáltatások, a nyilvántartások, nyomtatványok és űrlapok összehangolására, egységesítésére éppúgy, mint az azonos tartalmú adatszolgáltatás egy helyre és egyszer való teljesítésére.
Sok nehézséget okoz a vállalkozóknak, hogy az adók és járulékok, a támogatások, valamint a számvitel szabályozásában sokszor ugyanazok a fogalmak mást-mást jelentenek, vagyis egységesen meghatározott és értelmezett kategóriákra lenne szükség. Az MKIK szakértői szerint nagy terhet raknak a vállalkozókra az adó- és járulékrendszeren kívüli kötelezettségek – így például az eljárási és szerzési illetékek, illetve díjak –, amelyeknek a felülvizsgálata nem halasztható tovább. Mint ahogy a személygépkocsi-használat adózási szabályainak felülvizsgálata és az áfabevallás és -visszaigénylés rendszerének rugalmasabbá tétele sem kerülhető el – a kamara szerint.
Szűkül az önkormányzatok mozgástere
Az uniós csatlakozás miatt az önkormányzatok számára is befejeződik az a korszak, amikor egyedi megállapodásokkal, adómentességekkel a településre csábíthatták a nagybefektetőket. Így véglegesen lezárul az az időszak, amikor a helyi önkormányzatok egymásra "licitálva" ajánlottak föl egyre nagyobb adókedvezményt néhány évre az oda települő vállalkozásoknak, annak reményében, hogy a későbbiekben busásan megtérül a nagyvonalúságuk. A már januártól hatályba lépő változások nyomán ugyanis a helyi önkormányzatok csak a 2,5 millió forint árbevételt meg nem haladó vállalkozásoknak adhatnak adókedvezményt. Ráadásul már ez év december 31-éig kötelesek lesznek hatályon kívül helyezni azokat az önkormányzati határozatokat, amelyekben az adókedvezményt, illetve az adómentességet határozatlan időre megadták a vállalkozásoknak. Némi türelmi időt kapnak azok, akiknek határozott időre szólt a kedvezményük: ezek a lejáratukig, de legkésőbb 2007 végéig érvényben maradhatnak.
Az uniós szabályok szerint az elfogadhatatlan versenyelőnyöket tehát az önkormányzati szinten is fel kell számolni, éppen ezért vélhetően új megoldásokat kell keresniük a befektetők letelepítésében éllovas helységeknek. Az a lehetőségük továbbra is megmaradna – ennek alapján mégis lehetne differenciálni az egyes önkormányzatok között –, hogy ne a törvényben meghatározott maximális értéket állapítsák meg. Tehát a jövőben az lehet vonzó a befektetők szemében, ha az iparűzési adót nem a nettó árbevétel 2 százalékában, hanem például csupán 1,8 százalékában határozzák meg. Ugyanakkor az egyes adónemeken belül már nem lehet differenciálni, így egyetlen adómértéket kell meghatározni az iparűzési adónál, illetve a vállalkozók kommunális, építmény- és telekadójánál.
A befektetések ösztönzése tehát lehet kiemelt cél a magyar gazdaságpolitikában, ám az Unió kapujában már némileg "meg van kötve a magyar kormány keze", csak olyan eszközöket, intézkedéseket vezethet be, amelyek összhangban vannak az uniós előírásokkal.
A nemzetgazdaság beruházásai gazdasági ágak szerint (volumenindex, az előző év azonos időszaka = 100) |
||||||||
2001. Folyó áron, Mrd Ft |
2000 |
2001. I. n.év |
2001. I. félév |
2001. I-III. n.év |
2001 |
2002. I. n.év |
2002. I. félév |
|
Termelés |
||||||||
Mezőgazdaság, vad- és erdőgazdálkodás, halászat |
93,5 |
86,5 |
106,0 |
107,9 |
106,6 |
105,2 |
104,8 |
110,4 |
Bányászat |
6,8 |
74,0 |
49,9 |
64,9 |
63,5 |
71,9 |
79,3 |
90,7 |
Feldolgozóipar |
770,7 |
104,1 |
108,5 |
103,8 |
101,3 |
100,4 |
94,2 |
91,8 |
Villamosenergia-, gáz-, gőz-, vízellátás |
178,9 |
101,4 |
81,4 |
89,9 |
86,8 |
88,7 |
122,5 |
116,9 |
Építőipar |
73,1 |
102,3 |
122,5 |
108,2 |
109,0 |
104,8 |
106,5 |
111,7 |
Üzleti szolgáltatás |
||||||||
Kereskedelem, járműjavítás |
221,6 |
107,1 |
122,1 |
107,8 |
103,6 |
102,8 |
86,5 |
97,5 |
Szálláshely-szolgáltatás és vendéglátás |
34,0 |
110,3 |
104,0 |
103,8 |
101,3 |
100,5 |
90,5 |
110,8 |
Szállítás, raktározás, posta és távközlés |
498,5 |
108,0 |
81,4 |
89,4 |
98,3 |
100,6 |
102,0 |
105,2 |
Pénzügyi tevékenység és kiegészítő szolgáltatásai |
58,2 |
94,2 |
84,9 |
80,8 |
77,4 |
78,6 |
102,2 |
80,9 |
Ingatlanügyletek, gazdasági szolgáltatás |
748,3 |
112,1 |
126,5 |
122,4 |
123,4 |
116,7 |
111,9 |
112,1 |
Közszolgáltatás |
||||||||
Közigazgatás, védelem, társadalombiztosítás |
155,9 |
130,0 |
99,6 |
98,5 |
100,8 |
103,2 |
188,6 |
174,1 |
Oktatás |
65,7 |
105,3 |
91,1 |
111,7 |
102,0 |
103,8 |
147,4 |
118,0 |
Egészségügyi és szociális ellátás |
56,5 |
101,2 |
89,8 |
95,0 |
92,5 |
93,9 |
104,7 |
113,8 |
Egyéb közösségi, társadalmi és személyi szolgáltatás |
147,1 |
104,1 |
118,5 |
114,0 |
106,2 |
110,7 |
150,8 |
130,8 |
Összesen |
3108,8 |
106,5 |
105,3 |
104,2 |
103,7 |
103,5 |
108,6 |
106,4 |
Forrás: A KSH jelenti, 2001/3., 2001/6., 2001/9., 2001/12., 2002/3., 2002/6. szám, Kopint-Datorg Rt. |
BeruházásokA magyar gazdaságban 2002 első félévében élénk volt a beruházási tevékenység. Az első hat hónapban az előző évinél 6,4 százalékkal többet ruháztak be, mint tavaly ugyanebben az időszakban. * A beruházások összetétele néhány sajátos vonást mutat. A feldolgozóipar invesztíciói, amelyek korábban a gyors gazdasági növekedés motorját képezték, jelentősen, 8,2 százalékkal elmaradtak az előző évitől. A kedvező nemzetgazdasági eredményt az építkezések váltották ki, amelyek 14,2 százalékkal bővültek, miközben a gépi beruházások 1,9 százalékkal csökkentek. Széles körben alakult ki az a vélemény, hogy a gyors növekedés döntően az állami indíttatású beruházásoknak tulajdonítható. Ez megítélésünk szerint az adatokból egyértelműen nem olvasható ki, de kétségtelen, hogy a közvetlen költségvetési beruházások megugrása és bizonyos állami intézkedések, főképp a kedvezményes lakáshitelek, valamint az agrárhitelek jelentősen hozzájárulhattak a növekedéshez – olvasható a Kopint-Datorg legutóbbi konjunktúrjelentésében. * A beruházások ágazati szerkezetét vizsgálva, mindenekelőtt megállapíthatjuk, hogy a termelőágazatok közül a feldolgozóipar mélyrepülése mellett a mezőgazdaság, az építőipar és újabban az energetika kiemelkedően, messze az átlag felett teljesített. Az üzleti szolgáltatások körében (ahol számos állami vállalat is működik, például a MÁV, a posta stb.) a viszonylag alacsony arányú "szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás" mellett a legkiemelkedőbb növekedést az "ingatlanügyletek" elnevezésű, rendkívül magas részesedésű csoport mutatja. Ez utóbbiban a legfontosabb tevékenység a lakásépítés, bár az ingatlanfejlesztésnek számos más fázisa és iránya is van. A lakásépítés a vizsgált időszakban valóban jelentős volt, 10 ezer új, befejezett lakást adtak át az első félévben. Figyelembe kell venni, hogy rohamosan növekedett a vállalkozások által épített lakások aránya. A közszolgálatok beruházásaira 2002. első félévében kétségtelenül lényegesen többet fordítottak, mint az előző évben: különösen a közigazgatás beruházásai ugrottak meg (több mint 70 százalékkal!), de az oktatásra és az egészségügyre is több jutott, mint korábban (a növekedés 18,0, ill. 13,8 százalék). * Egészében véve azt mondhatjuk, hogy miközben az állami kezdeményezésű beruházások szerepe valóban jelentős, a viszonylag lassú növekedés mellett mutatkozó élénk beruházási tevékenységben bizonyos meghatározó súlyú területeken a magántőke kezdeményezései kiemelkedőek. Feltehető, hogy a korábbinál mérsékeltebben ugyan, de változatlanul nagy volumenben beáramló külföldi működő tőke is részt vett a – mindenekelőtt építési – beruházási fellendülés kialakulásában és tartóssá válásában. A magántőke azonban nem az ipart, hanem más ágazatokat (ingatlanfejlesztést, építőipart) preferálta. * Ma már egyértelműen látszik, hogy az év második felében a kedvezőtlen világgazdasági konjunktúra fennmarad, a fellendülés késik, és a 2003. évi kilátások is bizonytalanok. Ez kedvezőtlenül hat az üzleti szféra beruházásaira Magyarországon is. A külföldi működő tőke beáramlása mérsékelt. A bizonytalanságot elsősorban a feldolgozóipar sínyli meg. Az év hátralévő részében a közszolgáltató ágazatok beruházásainak mérséklődése várható. Ezzel szemben a második félévben és a jövő esztendőben is az ingatlanfejlesztési, építési beruházások lendületének folytatódására lehet számítani, amit az EU-csatlakozás közeledése is alátámaszt. Az infrastrukturális létesítmények felzárkóztatásához, a kisebb települések önkormányzatainak segítéséhez EU-támogatások beáramlása jelentősen hozzá fog járulni. 2003 tavaszától az autópálya-építés, útépítés a beruházások lendületének fontos eleme lehet. * A fentiek alapján a Kopint-Datorg arra számít, hogy a beruházások 2002. egészében 5-6 százalékos, 2003-ban a világgazdasági konjunktúra fejleményeitől függően 6 százalék körüli növekedést fognak elérni a magyar gazdaságban. S. I |