Közbeszerzések a nagyvilágban
A kormányok szerte a világon meghatározó szereplői a termékek és szolgáltatások beszerzési piacának, ezáltal a nemzetközi kereskedelem kimagaslóan fontos tényezői. Megközelítően pontos adatokkal, számokkal azonban még az erre szakosodott intézetek sem tudnak szolgálni. A pontos statisztikák készítése ugyanis óriási feladat. Erre vállalkozott legutóbb a legfejlettebb ipari országokat tömörítő OECD, amely a közelmúltban tette közzé tanulmányát. A felmérés a világ 130 országában vizsgálja a kormányzati közbeszerzések piacának nagyságát. S bár 1998-as adatokkal dolgozik, a nagyságrendeket illetően – vélhetően – vajmi kevés a változás.
EKRÁprilisban bemutatták az elektronikus közbeszerzési rendszert (ekr), amelynek működtetésére a Magyar Posta Rt. tíz évre koncessziót kapott. Az elektronikus rendszer növeli a közbeszerzés átláthatóságát, gyorsaságát és az esélyegyenlőséget – állította Stumpf István, az Orbán-kormány kancelláriaminisztere. Mint mondta, első lépésként a központosított közbeszerzésben, s azon belül is az informatikai termékek beszerzésénél alkalmazzák. * A mintegy 1,8 milliárd forintba kerülő rendszert a postatársaság saját forrásból, a MeH segítségével fejlesztette ki – közölte Kalmár István, a Magyar Posta Rt. elnök-vezérigazgatója. A hardvereszközöket a Compaq Computer Magyarország, a szoftvereket pedig az Oracle Magyarország szállította. * Az elektronikus rendszer a hirdetmény közzétételétől a fizetésig fogja át a közbeszerzést. Az ekr-t a Miniszterelnökség Közbeszerzési és Gazdasági Igazgatóságával (MKGI) közösen működteti. A központosított közbeszerzést eddig bonyolító MKGI 2 százalékos díjat kap. |
A GDP egyötöde
Jókora piaci szeletről van szó – derül ki a felmérésből, amely arra is felhívja a figyelmet, hogy különösen nehéz feladat meghatározni a nagyságát. Hiszen tekintetbe kell venni egyrészt a központi kormányzati, illetve a helyi önkormányzati szintek részesedését, továbbá az erre fordított kiadások célját (fogyasztás vagy beruházás), s végül, de nem utolsósorban az összes közbeszerzésnek azt a részét, amely nyitott a nemzetközi szereplők előtt is. Ez utóbbiból egyébként – mint a jelentés rámutat – ki kell hagyni kétfajta kormányzati beszerzést: egyrészt a köztisztviselők juttatásait, másrészt a védelmi kiadások csoportjába tartozó beszerzéseket.
Ezek az adatok ilyen bontásban a világ egy sor országában máig nem állnak rendelkezésre, pedig fontos információt jelentene az üzleti szférának éppen úgy, mint a kormányok és a kereskedelmi közvetítők számára. Éppen ezért vállalta fel az OECD Kereskedelmi Bizottsága azt a hatalmas munkát jelentő feladatot, hogy felmérje a harminc tagország, illetve további száz ország kormányzati beszerzési piacát.
Az évekig tartó munka eredményeként az 1998-as GDP-hez viszonyított adatokat közzétevő munkacsoport érdekes következtetésekre jutott. Ilyen például az, hogy az OECD-országokban a fogyasztási és beruházási célú beszerzéseket, továbbá a kormányzat minden szintjének konkrét megrendelésekben lecsapódó igényeit egyaránt figyelembe véve a megrendelések értéke a GDP 19,96 százalékára, azaz abban az évben 4733 milliárd dollárra rúgott. A nem OECD-tagországok esetében – ugyanezen szempontok szerint vizsgálva – az arány valamivel alacsonyabb, 14,48 százalékos, dollárban kifejezve pedig 816 milliárdot képviselt. Ugyanakkor ennek csak kisebbik részét tették ki azok a megrendelések, amelyek elnyerésére eséllyel pályázhattak külföldiek is. Az OECD felmérése szerint ugyanis a GDP 7,57 százalékának megfelelő, évi 1795 milliárd dollár értékű beszerzést hirdetnek meg a határokon túli szállítók számára is a szervezet tagországai, illetve 5,1 százalékot (287 milliárd dollárnyit) a nem tagországok.
A világ teljes termék- és szolgáltatásexportjának 82,3 százalékát teszik ki a kormányzati megrendelések. Azonban ennek jóval kisebb hányada – a világ teljes exportjának 30,1 százaléka – áll nyitva a nemzetközi szereplők előtt is. A különbség abból adódik, hogy gyakran a hazai pályázó importálja a kormányzati tenderen meghirdetett termékeket, szolgáltatásokat, azaz közvetett úton kerül sor az importközbeszerzésre.
A felmérés azt is igazolta, hogy a központi kormányzat jóval kevesebbet költ, mint a helyi önkormányzatok, amelyek kétszer-háromszor annyit szánnak különféle beszerzésekre. Igaz, ez magyarázható egyebek között azzal is, hogy a helyi önkormányzatok feladatkörébe tartozik számos szociális jellegű tevékenység, mint például az iskolák, óvodák, illetve kórházak és más egészségügyi létesítmények, valamint – jó esetben – nyugdíjasházak, szociális ellátórendszerhez tartozó egységek üzemeltetése. Persze a központi kormányzati, illetve a helyi, önkormányzati beszerzések aránya országonként meglehetősen változó.
Év eleji csúcsA tavaly mintegy 600 milliárd forintos közbeszerzési forgalom az idén jócskán megnőhet. Elérheti a 700-750 milliárdot, de van, aki szerint akár 1500 milliárdra is bővülhet (persze csak akkor, ha teljes körűvé válik a közbeszerzési eljárások kiírása a költségvetési szerveknél). Ez utóbbit valószínűsíti – lapjelentések szerint – Tunyogi László, a Magyar Közbeszerzési Hírbörze ügyvezető igazgatója. * Adatai szerint az idei első negyedévben 1173 eljárást írtak ki, s 185,3 milliárd forint közpénz elköltéséről már döntöttek. Szám szerint 24 százalékkal, az értéket tekintve pedig 28 százalékkal több az idei pályázat, mint 2001 hasonló időszakában. A növekedés részint annak köszönhető, hogy az önkormányzatok a közelmúltban pluszforrásokhoz jutottak, illetve annak, hogy tavaly, az utolsó negyedévben nem költöttek el minden közbeszerzésre szánt pénzt. Ezen túlmenően az is közrejátszott, hogy a cégek többnyire év elején rendezik éves üzemanyag-ellátási kötelezettségeiket. S mint ismert, a nemzetközi kőolajárak az utóbbi hónapokban emelkedtek, azaz többe kerül a beszerzés, mint egy évvel ezelőtt. * Az eddig lefolytatott közbeszerzések 12 százaléka volt a korrupció melegágyaként emlegetett, hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárás. Ezek aránya egyébként az elmúlt években is hasonló volt. |
Hazai vagy külföldi szállítók?
A kormányzati beszerzések intézői általában a hazai szállítókat részesítik előnyben, aminek egyaránt vannak pozitív és negatív hatásai. Egyrészt a hazai vállalkozások nagyobb üzletekhez juthatnak, másrészt azonban – mivel az importot versenyhátrányba hozó, protekcionista jellegű lépésről van szó – torzítja a piaci versenyt.
Nemzetközi szinten tulajdonképpen megengedett, de mindenképpen elnézett dolog volt 1981-ig, hogy a potenciális külföldi szállítóknak nem adtak azonos jogokat a hazaiakkal. Akkor azonban néhány GATT-tagország életbe léptette az úgynevezett tokiói forduló megállapodásait, amelyek lefektették a fair nemzetközi verseny alapjait a közbeszerzések piacán. 1996-ban pedig hatályba lépett a kormányzati közbeszerzésekkel foglalkozó WTO-megállapodás. Mindezzel párhuzamosan számos szabadkereskedelmi megállapodás keretén belül is kidolgozták a speciális közbeszerzési szabályokat.
E nemzetközi szabályok lényege egy és ugyanaz: minél kisebb tere legyen a preferenciális és diszkriminációs közbeszerzési elveknek, s minél tágabb az átláthatóságnak és a diszkriminációmentességnek. Az eredmények közé tartozik egyebek mellett a termékek és szolgáltatások árának mérséklődése (hiszen óriási versenyt gerjeszt a világpiaci szintre bocsátott közbeszerzés), s az adófizetők pénzének megfelelő kezelése, mivel a mérséklődő ár egyben azt is lehetővé teszi, hogy többet és jobbat szerezzenek be kormányzati, önkormányzati szinten – a lakosság javára.
A közbeszerzési eljárások számának és értékének alakulása Magyarországon |
||||||
Eljárás típusa |
1999 |
2000 |
2001 |
|||
szám |
érték (Mrd Ft) |
szám |
érték (Mrd Ft) |
szám |
érték (Mrd Ft) |
|
Nyílt |
2361 |
291,7 |
2828 |
395,8 |
2983 |
428,0 |
Meghívásos |
103 |
10,3 |
85 |
4,3 |
67 |
15,4 |
Tárgyalásos |
1364 |
129,8 |
797 |
123,5 |
796 |
163,5 |
Forrás: Közbeszerzések Tanácsa |
Alapelvek és megvalósulás
Az eredeti alapelvek megvalósulásával a többség tehát jól járna, s mindenki elégedett lehetne, ha a törvény betűje, annak eredeti célja megvalósulna – nemcsak nálunk, szerte a világban. Hiszen ez azt jelentené, hogy a közpénzeket tiszta versenykörülmények között, a leghatékonyabban, a legracionálisabban költenék el, s az esélyegyenlőség elve alapján a kormány vagy a helyi önkormányzat az adott esetben valóban a legjobb minőségű árut, szolgáltatást a legalacsonyabb áron tudná beszerezni.
A tárgyalásos eljárások, ezen belül a hirdetmény nélküliek aránya az összes eljáráson belül Magyarországon (értékben, %) |
||||||
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
|
Összes tárgyalásos eljárás |
33 |
25 |
29 |
30 |
24 |
27 |
Hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárás |
31 |
22 |
17 |
25 |
12 |
14 |
Forrás: Közbeszerzések Tanácsa |
Ám ez nem mindig van így: a törvény által óhatatlanul nyitva hagyott kiskapuk adta lehetőségeket – eltérő módon – világszerte kihasználják. A megfontolások különfélék, van, amikor a megrendelő ilyen módon igyekszik jutalmazni valakit vagy valakiket, van, amikor – s ez még rosszabb eset – a megrendelő képviselője (bonyolítója) maga is hasznot húz a nem éppen fair beszerzési tranzakcióból.
A kiskapuk kínálta lehetőség óhatatlanul a korrupciót serkenti, s nem véletlen, hogy a közbeszerzések témaköre gyakran felmerül a korrupcióellenes küzdelemben is.
Módosított törvényA közbeszerzési törvény 2002. január 1-jétől hatályos főbb módosításai: * Az ajánlatkérő köteles meghatározni a közbeszerzési eljárás belső felelősségi rendjét, a nevében eljáró, illetőleg az eljárásba bevont személyek (szervezetek) felelősségi körét. * Az ajánlatkérő az összes ajánlattevő számára azonos feltételekkel legfeljebb 10 napos határidőt szabhat hiánypótlásra. (Korábban megtehette az ajánlatkérő, hogy csak akkor kért hiánypótlást, ha a "számára kedves" ajánlat sem volt hiánytalan.) * Az ajánlat kiíróinak minden értékelési szempontot, még a részszempontokat is nyilvánosságra kell hozniuk. (Korábban a nem tetsző ajánlat lepontozásának sajátos kultúrája alakult ki.) * Egységes elvek alapján kell minősíteni az ajánlattevőket. * Csak akkor lehet eredménytelennek nyilvánítani az eljárást, ha a legalacsonyabb ajánlati ár is magas az ajánlatkérő rendelkezésére álló anyagi fedezethez képest. (Korábban az ajánlatkérő hivatkozhatott arra a "gumiparagrafusra", hogy nem érkezett be megfelelő ajánlat.) * A közbeszerzési szerződés nyilvános, az abban foglaltak közérdekű adatoknak minősülnek (kivéve az üzleti titoknak minősülő információkat). * A korábbi 30 ezer forint helyett 150 ezer forintot kell fizetnie a kérelmezőnek (azaz a vesztes félnek), ha meg akarja támadni a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt a számára hátrányos határozatot. * A Közbeszerzési Döntőbizottság (KD) bírságot köteles kiszabni a közbeszerzési törvény szabályait megszegő, illetve a nyilvánvaló jogsértés ismeretében szerződést kötő szervezettel szemben. A KD ugyancsak bírsággal köteles sújtani a jogsértésért, illetve a szerződéskötésért felelős személyt is. (Korábban nem feltétlenül szabtak ki minden esetben bírságot.) * Ha valaki alaptalanul indít döntőbizottsági eljárást, őt terheli a jogorvoslattal kapcsolatos minden költség. (A rosszhiszemű pereskedéseknek kívánt gátat szabni a törvény, korábban ugyanis sokaknak megért 30 ezer forintot az, hogy az ajánlatkérőt vagy a nyertes ajánlattevőt gyanúba keverte.) Forrás: Figyelő. |
Hazai viszonyok
Magyarországon is vannak kiskapuk – annak ellenére, hogy a törvény 1995-ös megalkotása óta szigorították a közbeszerzési keretfeltételeket, s az idén hatályba lépett törvénymódosítással sikerült egy lépéssel előbbre jutni –, s ezek két irányban járhatók. Egyrészt a potenciális megbízottak eleve "leoszthatják maguk között a lapokat" például úgy, hogy felosztják a piacot. Az is elképzelhető, hogy az elvben meglévő versenytársak összefognak, s előre megbeszélik, ki mit akar elvinni a megrendelésekből, s lehetséges az is, hogy a jelentkezők egymás alvállalkozóiként készülnek eleget tenni a pályázatban foglaltak megvalósításának. Akad olyan eset is, amikor felmerül az árkartell előzetes létesítésének gyanúja.
A másik oldalon még tágabb a mozgástér. Hiszen például a törvény által előírt eljárás kikerülésére szolgál az a lehetőség, hogy sürgősségre hivatkozva nem írnak ki tendert, vagy részekre bontják a projektet, hogy az előírt küszöbértékeket ne haladja meg a megrendelés. Némileg furmányosabb, ám gyakran alkalmazott módszer, hogy a pályázati kiírásban eleve olyan feltételeket szabnak, amelyeknek csak egyetlen – éppen a preferált – cég felelhet meg.
Közbeszerzések néhány OECD-országban (1998, a GDP %-ában) |
||||
Ország |
Általános |
Központi |
Helyi |
Társadalombiztosítás |
Kanada |
25,83 |
4,6 |
22,32 |
0,04 |
Egyesült Államok |
19,49 |
6,94 |
12,57 |
|
Ausztria |
24,68 |
7,67 |
12,63 |
4,38 |
Németország |
17,81 |
2,94 |
13,77 |
1,10 |
Görögország |
18,64 |
12,98 |
1,61 |
3,22 |
Magyarország |
29,77 |
13,47 |
13,76 |
2,22 |
Írország |
20,81 |
8,73 |
11,70 |
0,28 |
Lengyelország |
22,57 |
14,40 |
7,41 |
|
OECD súlyozott átlag |
19,96 |
7,13 |
12,12 |
1,22 |
EU súlyozott átlag |
21,48 |
8,87 |
10,79 |
1,79 |
Forrás: OECD |
Eredménytelenné lehet nyilvánítani egy nyílt eljárást annak érdekében, hogy azt meghívásos, tárgyalásos eljárás kövesse, amelyen már csupán a kiválasztott cég(ek) vesz(nek) részt. S akkor még nem beszéltünk az elmúlt évek legnagyobb visszhangját kiváltó, elvben a közbeszerzési törvény hatálya alá tartozó, ám onnan kivont – százmilliárdokba kerülő – autópálya-építésről, amit nem csak Magyarországon, de külföldön is sokan és sokat bíráltak.
Nem véletlen, hogy az Európai Unió is többször kifogásolta a magyar közbeszerzési gyakorlat ellentmondásait, félreérthető tranzakcióit: ráadásul belátható közelségbe került az uniós csatlakozás, ami után Magyarországnak a közbeszerzések terén is vállalnia kell az EU jogszabályainak pontos betartását. Az Európai Unióban központi szabály, hogy az 5 millió eurót meghaladó értékű állami beruházásokat uniós közbeszerzési eljárás keretében kötelező megvalósítani. Ellenkező esetben per következik: Brüsszel az Európai Bírósághoz fordulhat.
A közbeszerzési eljárások külföldi nyerteseinek megoszlása Magyarországon (2000) |
||||
Reláció |
Nyertes eljárások száma |
Összes külföldi %-a |
Összeg (M Ft) |
Összes külföldi %-a |
EU |
130 |
80,25 |
48 002 |
94,97 |
CEFTA |
10 |
6,17 |
904 |
1,79 |
EFTA |
13 |
8,02 |
1 044 |
2,07 |
Egyéb külföldi |
9 |
5,56 |
592 |
1,17 |
Összesen |
162 |
100 |
50 542 |
100 |
Forrás: Közbeszerzések Tanácsának országgyűlési beszámolója |