Törvénymódosítás után kiegyezés
A módosított reklámtörvény szerint az idén március elseje óta nem szabad úgynevezett összehasonlító reklámot alkalmazni. Ez a szakemberek szerint mindenekelőtt a mosószergyártókat érinti, hiszen a termékeik megismertetésére, népszerűsítésére az egyik leggyakrabban alkalmazott hirdetési módszert, a "fehér mosószer"-es reklámot tiltja meg. A másik jelentős módosítás a különleges ajánlatok szabályozására vonatkozik. A főként a ruházati kereskedelmet érintő, de esetenként egyéb fogyasztási cikkek akciós értékesítését is befolyásoló új törvény szövege szerint ugyanis az így kínált áruk – például a kiárusításokban, a téli és nyári vásárokban kínált ruházati cikkek – mindegyikét külön ármegjelöléssel és az akció pontos időtartamának megjelölésével lehet csak hirdetni. Immár nem elegendő az árengedmény átlagos mértékének ismertetése, egyenként fel kell tüntetni az akciós árakat.
Direkt marketingA reklámipar speciális, sokak által ismert – bár nem mindig kedvelt – műfaja a direkt marketing (DM). Ez az a módszer, amelyet a legerőszakosabbnak, legrámenősebbnek tartanak. Amint a neve is mutatja, itt levéllel, telefonhívással vagy esztrádműsornak álcázott árubemutatóval közvetlenül a fogyasztóhoz fordulnak, hogy azután ügyes trükkökkel, presszionálással vagy csábító részletfizetéssel vásárlásra serkentsenek. Magyarországon ez a szektor – a Direkt Marketing Szövetség felmérése szerint – a reklámtortából évente 12-15 milliárd forinttal részesedik. Európában ezzel hátul kullogunk (9 euró/fő), csak Portugáliát előzzük meg. A DM szolgáltatás a hazai hirdetési költésből tehát mindössze 8 százalékot hasít ki, szemben az Egyesült Államokkal, ahol eléri a 20 százalékot. Kedveltségének elsődleges oka, hogy sokkal olcsóbb reklámeszköz, mint bármelyik másik: hazai számítások szerint 1 forint többletárbevételt 6,2 fillér ráfordítással lehetett elérni. 1999-ben egy háztartásba mintegy kilenc DM-levelet kézbesítettek, de miután nem egyenletes a terítés, sokan – a célcsoportban lévők – levéláradatnak érzékelték. Vita van a DM-levelek címanyagának megszerzése, adásvétele miatt is: külön piaca van a címkereskedésnek, s az eladás eszközei nem mindig tiszták. Ebben a hirdetési ágazatban Magyarországon körülbelül 2000-en dolgozik, az összes foglalkoztatott 0,6 százaléka, az USA-ban ugyanez 1,6 százalék. |
2001. július elsejétől tilos a cigaretta és a dohányáruk reklámozása. A törvény első lépésként a nyomtatott sajtóban tiltotta meg, illetve az értékesítési helyekre korlátozta a hirdetést. 2002. január elsejétől pedig a közterületi hirdetések száműzésével teljes körű lesz a tilalom a dohányáruk reklámozására. A rendelkezés alól csak a világméretű motorsportrendezvények, így a Forma-1-es versenyek kapnak felmentést.
Ugyancsak a törvénycsomag része a pornográf kiadványok és szolgáltatások reklámjára vonatkozó tilalom is, amely alól – az idén március elsejétől – csak a szexshopok mentesülnek.
A törvény – mintegy új intézményként – bevezette az előzetes kontroll lehetőségét, amit sokan a reklámok cenzúrájának tekintenek. Nem kötelező jelleggel, de a jogszabály felruházza a hatóságokat azzal a jogosítvánnyal, hogy előzetesen ellenőrizhetik a készülő reklámokat, és amennyiben nem találják azokat megfelelőnek, betilthatják forgalmazásukat.
Cigit a dohányboltbólA reklám ma már nem elsősorban fogyasztásra ösztönöz, hanem a piaci versenyben a fogyasztók számára az eligazodáshoz, a választáshoz szükséges információkat hordozza – állítja Jamniczky Zsolt, a Reemtsma Debreceni Dohánygyár Kft. marketingigazgatója. Az a törvényalkotói szellem, amely a dohánytermékek reklámozását az értékesítési helyekre korlátozza, a rég elmúlt tervgazdálkodás körülményeit tételezi fel, amikor a reklámot a "cipőt a cipőboltból" szlogen jelentette. Nem kell külön magyarázni, hogy mennyire megváltozott azóta a világ, a piacgazdaságban a reklám a verseny egyik hatékony eszköze. * Jamniczky szerint a dohányreklámok esetében a teljes tilalom nemcsak a termelőket és a gyártókat sújtja, a fogyasztó is veszít, hiszen nem, vagy sokkal körülményesebben kapja meg a tájékozódáshoz szükséges információkat. A nemzetközi tapasztalatok szerint a tilalom sehol sem eredményezte a fogyasztás csökkenését, sőt Svédországban például még növekedett is. A fogyasztás szerkezete a hatékony hirdetések híján sokkal lassabban változik a gyengébb, az egészségre kevésbé káros cigarettafajták javára. * Egy-egy új termék bevezetését kétszer is meggondolják majd a dohánygyárak, hiszen összehasonlíthatatlanul lassúbb és drágább lesz a kampány – hangsúlyozza a marketingigazgató. Magyarországon jelenleg körülbelül húszezer üzletet kell elérnie a reklámnak, míg korábban néhány megyei lapban, három központi napilapban közölt hirdetéssel és 500 óriásplakáttal lényegében "lefedhető" volt a fogyasztóközönség. Arra nyilván nem lehet számítani, hogy a dohánygyárak egyik évről a másikra képesek megduplázni a reklámbüdzséjüket. * Kénytelenek viszont átalakítani a marketingstratégiájukat. A Reemtsma, a többi dohánygyárhoz hasonlóan, épített például a kulturális és sportesemények szponzorációjára. Ennek most vége, gyakorlatilag meg kell vonni a támogatást például a Nemzetek Filharmonikus Zenekartól, amely évente nagy sikerű világ körüli koncertkörutat tehetett a szponzor segítségével. Ugyanígy meg kell szüntetniük a Magyarországon hagyományos Symphonia Rally szponzorálását is. |
Kifogások és aggályok
Már a reklámtörvény tervezete egybehangzó tiltakozást váltott ki a Magyar Reklámszövetség, a Reklám Világszövetség (IAA) Magyar Tagozata, az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT), a Magyarországi Reklámügynökségek Szövetsége (MaRS) által képviselt szakmában. S amikor az Országgyűlés a múlt év decemberében elfogadta a módosításokat, komolyan felvetődött, hogy az Alkotmánybírósághoz fordulnak. Véleményük szerint a törvény indokolatlanul korlátozza a fogyasztók információhoz jutásának jogát, beavatkozik a piaci versenybe, és ellehetetleníti a reklámszakmát. Álláspontjuk szerint az alkotmányból nem vezethetők le azok az átmenet nélküli tiltások, amelyeket a törvény megfogalmazott.
– A szakma tiltakozását nem a törvénymódosítás, még csak nem is a szigorítások váltották ki, hanem elsősorban az, hogy a törvényalkotók az érintetteknek nem hagytak felkészülési időt, szinte átmenet nélkül kerültek teljesen új gazdasági feltételeket hozó helyzetbe – állítja dr. Takács Ildikó, a Reklám Világszövetség (International Advertising Assosiation, IAA) alelnöke, a Magyar Tagozat vezetője. Szerinte erre sehol a világon nem volt példa, hiszen a reklámszakma ma már nemcsak a fejlett, hanem a fejlődő piacgazdaságú országokban is jelentős bevételt produkáló, önálló gazdasági ágazat, elismerik, hogy működése befolyást gyakorol a gazdaság teljesítőképességére. Az Európai Unióban, amely számunkra más esetben követendő példa, három-négy évig tartó átmeneti időszakot adnak a felkészülésre. Korántsem véletlen, hogy például a dohányreklámok általános tilalma az EU-ban csak 2006-ban lép életbe. Azokban az országokban pedig, amelyekben már bevezették és amelyekre a törvényalkotás folyamatában nálunk hivatkoztak, vagy nincs hazai dohányipar – például Svédországban –, vagy teljes egészében állami kézben van a dohánytermesztés – például Franciaországban. Ez semmiképpen sem hasonlítható össze a magyar helyzettel.
Az ellenérvek között hasonló súllyal szerepel a fogyasztói érdek is, hiszen az azonnali és teljes körű tiltás következtében az érintett vásárlói körnek nincs módja megismerni a legújabb, legkorszerűbb, az egészségre kevésbé káros termékeket, az új fejlesztéseket. A dohányiparnak pedig nem maradt ideje, s ezt követően nem lesz módja a szintén a fogyasztók érdekében tervezett célok megvalósítására, nevezetesen, hogy a dohányzókat rávegyék az alacsonyabb kátránytartalmú cigaretták fogyasztására.
A reklámszakma azonban nemcsak a dohányreklámok teljes körű tilalma ellen emelt szót, hanem a törvény többi módosított paragrafusát is vitatta. A különleges ajánlatokra vonatkozó előírás például – véleményük szerint – a törvény megfogalmazása alapján gyakorlatilag kivitelezhetetlen, főként a kiskereskedők számára. Olyasmit kíván, ami ellentmond az életszerűségnek, a napi üzletvitelnek – emlékeztet dr. Takács Ildikó. A szakma kompromisszumos javaslata az volt: a közmédiumokban legyen elegendő árukategóriánként feltüntetni az engedményes árukat és áraikat, az érintett cégnek azonban a saját kiadványaiban legyen kötelező mindezt árucikkenként is közölni.
Aggályosnak tartották az úgynevezett cenzúra alkalmazását, mindenekelőtt azért, mert ez az intézmény a maga nemében egyedülálló, sehol nem működik ilyen. Másrészt a törvény szövegéből nem derül ki egyértelműen, hogyan is kell alkalmazni az új intézményt. A törvény ugyanakkor nem veszi figyelembe, hogy a reklámszakmának 1996 óta jól működő saját etikai kódexe és ennek alkalmazására önszabályozó testülete (ÖRT) van, amely gyakorlatilag elvégzi a reklámok jogi és etikai zsűrizését. Az ÖRT keretén belül – amelynek 120 tagja a reklámköltések mintegy 85 százalékát adja – gyakorló reklámszakemberekből álló ad hoc bizottság még a tervezés időszakában megvizsgálja a készülő reklámok koncepcióját. A bizottság jogilag és szakmailag megalapozott döntéseit a testület tagjai természetesen elfogadják.
A reklámszakma nem a törvény végrehajtása alól akar kibújni, még csak nem is a kiskapukat keresi – hangsúlyozta Takács Ildikó. A kifogások megfogalmazásán túl arra törekszenek, hogy a tagok minél jobban megismerjék az új jogszabályt, s be tudják tartani a törvény paragrafusait. Ennek érdekében az ország különböző részein szakmai fórumokat tartanak. Szorosan együttműködnek a reklámtörvény végrehajtásáért felelős hatósággal, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséggel (FVF). Takács Ildikó kiemelte: az FVF-fel sikerült a törvény említett paragrafusainak vitatható értelmezésében közös nevezőre jutni, és kidolgozták a jogszabály gyakorlati alkalmazásához szükséges kompromisszumos eljárásokat. A hatóság konstruktív hozzáállásának, a folyamatos párbeszédnek köszönhetően most már azt fontolgatja a szakma, hogy lemond a reklámtörvény módosításának alkotmánybírósági normakontrolljáról.
Szektoronkénti reklámköltés 2000-ben (listaár, E Ft) |
|||||||
Szektor |
Összköltés |
Sajtó |
Televízió |
Rádió |
Közterület |
Mozi |
Kábel, műhold |
Élelmiszer |
30 219 768 |
2 196 490 |
25 285 567 |
706 011 |
1 556 149 |
93 516 |
382 035 |
Szépségápolás |
24 649 540 |
2 609 323 |
21 115 466 |
175 906 |
498 875 |
52 628 |
197 342 |
Informatika, irodatechnika, távközlés |
22 865 678 |
8 934 080 |
8 872 147 |
2 570 528 |
2 062 553 |
81 849 |
344 521 |
Ital |
19 041 118 |
909 363 |
15 903 825 |
492 846 |
1 282 644 |
383 070 |
69 370 |
Háztartási cikk |
15 329 850 |
213 058 |
14 429 826 |
91 086 |
366 928 |
0 |
228 952 |
Könyvkiadás, tömegtájékoztatás |
14 382 837 |
4 610 531 |
5 750 498 |
1792 507 |
1 899 292 |
2 658 |
327 351 |
Közlekedési eszközök |
14 272 362 |
6 505 511 |
4 845 985 |
1 192 239 |
1 283 534 |
57 338 |
387 755 |
Kultúra-szabadidő-szórakozás |
12 058 828 |
3 891 290 |
5 604 134 |
1 007 619 |
1 220 285 |
29 764 |
305 736 |
Pénzintézet, biztosítótársaság |
11 916 825 |
4 190 844 |
5 899 151 |
722 073 |
877 587 |
1 705 |
225 465 |
Gyógyászat, gyógyhatású készítmények |
11 734 230 |
2 217 360 |
8 310 166 |
422 847 |
487 923 |
51 093 |
244 841 |
Szolgáltatás |
11 309 852 |
7 301 780 |
2 051 645 |
518 845 |
779 593 |
955 |
657 034 |
Kereskedelem |
8 262 584 |
4 199 263 |
2 502 252 |
379 773 |
868 633 |
4 473 |
308 190 |
Apróhirdetés |
4 436 361 |
4 436 361 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Lakberendezés és lakásfelszerelés |
3 822 933 |
1 665 233 |
882 109 |
472 182 |
576 142 |
0 |
227 267 |
Utazás, turizmus |
3 721 634 |
1 952 871 |
861 435 |
199 578 |
464 332 |
23 136 |
220 282 |
Dohány- és trafikáru |
3 035 202 |
1 255 235 |
0 |
21 100 |
1 517 063 |
241 804 |
0 |
Energiahordozó, energiaforrás |
2 391 712 |
580 290 |
1 144 151 |
401 165 |
201 463 |
27 915 |
36 728 |
Háztartási gép és kisgép |
2 187 939 |
737 196 |
1 098 704 |
199 536 |
84 932 |
10 795 |
56 776 |
Öltözködés és kiegészítők |
1 562 632 |
937 808 |
73 450 |
161 698 |
349 325 |
13 600 |
26 751 |
Építőipar |
1 466 002 |
1 024 788 |
120 453 |
86 645 |
204 416 |
0 |
29 700 |
Oktatás, képzés |
1 404 802 |
1 203 938 |
30 136 |
37 835 |
129 819 |
0 |
3 074 |
Ipari presztízsreklám |
876 282 |
871 266 |
0 |
4 716 |
0 |
0 |
300 |
Mezőgazdaság |
719 738 |
664 021 |
5 353 |
41 882 |
2 470 |
0 |
6 012 |
Ingatlan |
719 579 |
599 099 |
951 |
5 613 |
108 506 |
0 |
5 410 |
Csomagolóipar |
484 485 |
99 553 |
340 998 |
0 |
41 374 |
0 |
2 560 |
Környezetvédelem, közműellátás |
324 255 |
270 439 |
7 557 |
13 375 |
31 552 |
0 |
1 332 |
Irodaeszköz, -gép, -felszerelés |
321 756 |
122 848 |
155 442 |
3 883 |
34 112 |
0 |
5 471 |
Elektrotechnika, elektronika |
178 092 |
143 036 |
852 |
4 437 |
29 767 |
0 |
0 |
Fémipar |
76 018 |
66 519 |
3 962 |
4 121 |
378 |
0 |
1 038 |
Vegyipar, műanyagipar |
72 741 |
49 950 |
0 |
0 |
20 350 |
0 |
2 441 |
Fűtés, hűtés, légtechnika, nagykonyha |
55 717 |
51 288 |
299 |
2 366 |
0 |
0 |
1 764 |
Nyomdászat, könyvkötés |
54 516 |
51 732 |
0 |
2 784 |
0 |
0 |
0 |
Anyagmozgatás, raktározás |
52 306 |
48 387 |
162 |
3 392 |
0 |
0 |
365 |
Karbantartás, biztonságtechnika, munkavédelem |
23 281 |
22 381 |
60 |
334 |
506 |
0 |
0 |
Gépipar |
22 211 |
21 225 |
476 |
0 |
0 |
0 |
510 |
Élelmiszeripar |
18 375 |
16 885 |
180 |
0 |
0 |
0 |
1 310 |
Méteráru és rövidáru |
15 843 |
12 081 |
332 |
3 430 |
0 |
0 |
0 |
Egyéb iparág |
906 |
771 |
0 |
0 |
0 |
0 |
135 |
Textilszálak, textilalapanyagok |
409 |
409 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nem eszik olyan forrón...
A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség feladata elsősorban az volt – tudtuk meg Kathi Attilától, az FVF munkatársától –, hogy az ellenőrzést végző hatóság, illetve a Gazdasági Minisztérium, valamint a reklámipar egyféleképpen értelmezze a törvényt. Ennek érdekében folytak az egyeztetések a szakmai szervezetek képviselőivel, már jóval a törvény hatálybalépése előtt is.
Elmondta: igyekeztek közreműködni abban, hogy ne kelljen a már elkészült reklámokat, hirdetéseket eldobni, megsemmisíteni az új jogszabályok miatt. A szakmai szervezeteken keresztül figyelmeztették a reklámcégeket, hogy új filmjeikhez már más koncepciót alakítsanak ki, mert valószínűleg törvénybe ütköznek majd az összehasonlító hirdetéseik. Még tavaly, tehát időben szóltak. Sikerült előbbre jutni a különleges ajánlatokkal kapcsolatos, a kereskedelmet érintő jogszabály értelmezésében is. A kikötés elsősorban az, hogy a megjelentetett adatok nem vezethetik félre a vásárlót. Például ha az üzletben a legtöbb árut 10-20 százalékkal kínálják olcsóbban, akkor nem lehet becsalogatni a vásárlókat ennél magasabb árengedmény kiplakátolásával, hiába adnak néhány terméket mondjuk féláron.
TOP 10 reklámköltő 2000-ben Magyarországon médiatípusonként (listaár, E Ft) |
|||||||
Összköltés |
Sajtó |
Tv |
Rádió |
Közterület |
Mozi |
Kábel, műhold |
|
Unilever Mo. Kft. |
9 167 164 |
296 089 |
8 588 379 |
36 973 |
203 267 |
13 962 |
28 494 |
Henkel Bp. Kft. |
6 874 120 |
166 858 |
6 439 437 |
31 170 |
229 167 |
7 488 |
0 |
Procter & Gamble Kft. |
6 794 724 |
147 705 |
6 523 162 |
13 710 |
31 644 |
0 |
78 503 |
Egyéb hirdető* |
5 842 633 |
5 199 939 |
82 007 |
299 725 |
239 618 |
798 |
20 546 |
Pannon GSM |
5 551 139 |
1 387 203 |
2 678 360 |
890 702 |
477 841 |
44 915 |
72 118 |
Westel Mobil Rt. |
4 968 058 |
1 530 846 |
2 075 697 |
886 966 |
437 259 |
8 466 |
28 824 |
Apróhirdetés |
4 436 361 |
4 436 361 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nestlé Hungária Kft. |
3 910 815 |
231 970 |
3 442 938 |
40 873 |
171 835 |
22 479 |
720 |
L'Oréal |
3 888 979 |
385 800 |
3 487 792 |
15 387 |
0 |
0 |
0 |
Coca-Cola Mo. |
3 647 787 |
160 532 |
3 100 978 |
117 784 |
116 980 |
133 798 |
17 715 |
* 1/50-es méretig megjelenő hirdetések, kivéve apró |
Mint kiderült, a szakma által cenzúrának nevezett előzetes kontroll ügyében sem "eszik olyan forrón a kását", azaz a fogyasztóvédelmi hatóság – Kathi Attila tájékoztatása szerint – alapvetően együtt kíván működni az Önszabályozó Reklám Testülettel. Szó sincs arról, hogy a fogyasztóvédelmi felügyelők, mint valami kommandó, rajtaütésszerű ellenőrzéseket tartanak majd a reklámstúdiókban, és a helyszíni benyomásaikra támaszkodva vagy elkobozzák, vagy hagyják tovább forgatni a készülő filmeket. A fogyasztóvédelmi hatóság ugyanis – a törvény helyes értelmezése szerint – akkor tilt(hat)ja be a még közzététel előtt álló reklámot, ha – elsősorban bejelentés, kérelem alapján – tudomására jut, hogy annak tartalmával nincs minden rendben. A törvény szövegéből nem olvasható ki az előzetes bemutatás kötelezettsége sem, ezért az osztályvezető indokolatlannak véli a szabály "cenzúraként" való emlegetését. Mindemellett a hatóság számít a szakmai önszabályozó szervezeteknek a korábbihoz hasonló munkájára, hiszen az előzetes véleményeztetésben a szakmai tömörülések eddig is igen komoly feladatokat vállaltak magukra. A hatóság emellett természetesen a már megjelent reklámokat illetően a már kialakult reklámfelügyeleti eljárási gyakorlat szerint jár el.
A dohánytermékek reklámjának tilalma mind a direkt, mind a közvetett reklámra vonatkozik. Ennek bizonyos formáit azonban nehéz lesz ellenőrizni. Az egyeztetések még tartanak, a jogvitákat azonban mielőbb le kell zárni, mert a törvény életbe lépett, és csak akkor éri el célját, ha betartják az előírásait – húzta alá Kathi Attila.
Az eddig eltelt időszakban a fogyasztóvédelem nem tapasztalta a reklámtörvény megsértését, emiatt még nem kellett bírságolnia. A fogyasztóvédelem folyamatos monitoringot végez, figyeli az elektronikus és az írott sajtót, valamint a közterületeket. E téren nem kell jelentős visszaélésektől tartani. A reklámtörvényt eddig kizárólag a tiltott szexhirdetések közzétételével sértették meg bizonyos újságok. Az ilyen típusú hirdetések azonban ma már "virágnyelven" íródnak, "kódolásuk" és a tettenérés a rendőrhatóság feladata.
A reklámtorta szeleteiA reklámbevételeket mérő Médiagnózis adatai szerint a magyar reklámgazdaság 2000-ben hozzávetőleg 200 milliárd forintos bevételt ért el. Ez 40 milliárd forinttal haladta meg az egy évvel korábbit. Mindez arra mutat, hogy tart még reklámboom; a médiapiac mindinkább az elektronikus kommunkáció irányába tolódik el. Az adatok szerint a legtöbb hirdetőt a televíziók vonzzák, a múlt évben a reklámköltések mintegy felét a tv-hirdetések tették ki. A nyomtatott sajtó részaránya 30 százalékos, ezen belül egyre csökken az országos napilapok és növekszik a regionális kiadványok szerepe. A reklámtortából tíz százalékot szakít ki az országszerte elhelyezett mintegy 30 ezer óriásplakát. A rádiók nyolc, a mozihirdetések pedig alig egy százalékot foglalnak el. Az internetes reklám szerepe nő ugyan, de még alig mérhető, mivel az elérhetősége a többi reklámhordozóhoz képest nálunk viszonylag korlátozott. * A szakemberek szerint a cégek reklámcélú költése ennél lényegesen magasabb. A Médiagnózis adatai természetszerűen csak a ténylegesen megjelent hirdetések listaáras összegét tartalmazzák. A közvetett, illetve úgynevezett vonal alatti reklámok – becslések szerint – legalább ugyanekkora összeget képviselnek, ám ezeket statisztikai módszerekkel nem lehet kimutatni |