Lezseren, kényelmesen

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. július 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 39. számában (2001. július 1.)

A nyaralás a szellemi kikapcsolódás, a lelki feltöltődés mellett egyfajta életmódváltást is jelent. A hétköznapok mókuskerekéből kiszabadulva elhagyható a feszes hivatali öltözet, lezserebb holmikban élvezzük a kikapcsolódás örömét.

Annak, aki szállodában, üdülőhelyen tölti a szabadságát, bizonyos társadalmi elvárásoknak, normáknak megfelelően kell öltözködnie. A divattrendek követése sem mellékes, egy-két korunkhoz illő divatos darab feldob és fiatalít.

Korosztályok vélekedése a márkákról
Állítás: A márkatermék drágább, de a minősége is jobb
Életkor (év) Egyetértők aránya (%)

15-19

69

20-29

70

30-39

65

40-49

67

50-59

57

60 fölött

50

Országos átlag

62

Forrás: GfK Piackutató Intézet

PPR

A női divatban a szezon divatszíne a PPR, azaz a pink, a piros és a rózsaszín – mondja Moldován Katalin öltözködési szakember. Talán meglepő, hogy ezek nemcsak külön-külön, de együtt is megjelennek, ami kissé bizarr, ám mindenesetre divatos.

A nyaralás fontos kelléke a nadrág. Ennek hosszú változata az idén enyhén trapézszabású, halásznadrágként testre simuló, a 7/8-os fazonúak pedig kissé bővebbek. Rövidebbek lettek a sortok, ezekkel azonban érdemes óvatosan bánni: az alacsonyabb, teltebb alkatúak inkább maradjanak a jól bevált bermudánál.

A trikók és a topok számtalan fazonban készülnek. Sláger az ujjatlan, hátul nyitott vagy keresztpántos, a dupla spagetti- vagy szilikonpántos fazon, amelyeket különleges nyakmegoldások, extrém kivágások tesznek még érdekesebbé. A szoknyák csípőben szűkek, és lefelé bővülnek vagy derékban ráncoltak. Nyaraláskor felejtsük el a szigorúbb fazonokat! A színes, tarka szoknyák felvidítják a lelkünket is. Ruhában is az ujjatlan a favorit, ami nappali és esti viseletként egyaránt hordható. Napközben trikókkal variálható, estére nemesebb anyagból készült blúzzal, lazább, hálószerű felsőrésszel vagy egy elegáns kendővel válik alkalmivá.

CSOMAGOLÁSI TIPPEK Lehetőleg nem gyűrődő ruhákat csomagoljunk (bár a mostani divat ennek némileg ellentmond)! Kevés, egymással jól variálható együttest vigyünk magunkkal! A hölgyek 1-1 hosszúnadrágot, sortot, szoknyát, vastagabb pulóvert és blézert (lehetőleg semleges – nyers, drapp, fehér – színűt), 7 topot vagy pólót, 2 fürdőruhát, na és egy elmaradhatatlan farmernadrágot mindenképpen rakjanak be a bőröndjükbe. Az urak 1-1 zakót, hosszúnadrágot, farmert, pulóvert, 2 rövidnadrágot (ugyancsak semleges színben), 7 pólót vagy inget s 2 fürdőnadrágot csomagoljanak maguknak egy hétre.

Aki idegenkedik attól, hogy piros szoknyát, pink felsőt és rózsaszín blézert vegyen fel, az – ha jól áll neki – választhatja a zöldessárgát, a napsárgát vagy a lila bármelyik árnyalatát. Ezen a nyáron a fekete nem szerepel a divatos nő ruhatárában, helyette azonban a kockás akár kockással is variálható.

A férfiak szabadidős divatjában a laza nadrág zsinóros megkötővel – esetleg a szár végén is zsinórral – számít divatos, lezser viseletnek, nyers vagy khaki árnyalatban. A tavalyinál rövidebbre szabott sortok a fiatalabbaknak, sportosaknak ajánlottak, a többiek inkább bermudát hordjanak. Az ujjatlan vagy hosszú ujjú trikók magasan záródóak vagy V kivágással készülnek. A nyaralás esti kelléke a zakó, amely az idei divat szerint nyersszínű vagy pasztellsárga, alá elegendő egy elegánsabb póló. A színeket a teremtés koronái is bátrabban kezelhetik – a halvány rózsaszín, a halványlila és a sárga pasztell árnyalatai üde, nyári megjelenést kölcsönöznek viselőjüknek.

Hol vásárolunk leggyakrabban ruhaneműt? (%)

Bolttípus

Ruhanemű

Lábbeli

Áruház

33

34

Utcai árus vagy piac

24

22

Szaküzlet/márkabolt

12

13

Egyéb helyeken

31

31

Forrás: GfK

Márkák dzsungelében

A nyaraláshoz szükséges ruhanemű sok helyen beszerezhető: a piacoktól a márkaüzletekig erre számtalan lehetőség kínálkozik. Az igényesebbek áruházakban, márkaüzletekben keresik a nyári együtteseket. A márkákhoz rendszerint minőség, stílus, sőt – főleg a fiatalos márkák esetében – életérzés is kapcsolódik, ami tükröződik az árakban. Bár a „no name" cikkek között is találni hasonlót, megvételük azonban sokszor zsákbamacska. A jónak látszó termék kinyúlik, színét veszti, a szem megpattan, a varrás felfeslik. Azaz többnyire a drága az olcsóbb.

A fiatalok bámulatos érzékkel megtalálják a hozzájuk illő márkát, vagy a márkák marketingje vezeti őket a termékhez. Az idősebb korosztályoknál ez sokkal bonyolultabb, mert a ruházati márkatermékek vásárlásának nálunk még kevéssé alakultak ki a hagyományai.

Az utóbbi években azonban „eljöttek" hozzánk is a márkák. Több száz, patinás múlttal rendelkező, vagy üstökösként feltűnt pedigrés termék kelleti magát a bevásárlóközpontokban, az áruházak shopjaiban, eltérő árakon. Nehéz a választás, miközben a forgalmazó, előállító cég pontosan meg tudja fogalmazni az adott márka „üzenetét", de ez nem mindig jut el azokhoz, akiknek szól. Azaz hosszú ideig is eltarthat a márka és igazi viselőjének egymásra találása.

Árak és üzletek (spontán mintavétel alapján)
 

Piac

Hipermarket

Áruház /szakbolt

Márkabolt

Szoknya/nadrág

2000 Ft-tól

2500 Ft-tól

4990 Ft-tól

13 999 Ft-tól

Top/trikó

1900 Ft-tól

Akár 1000 Ft alatt is

3990 Ft-tól

4 990 Ft-tól

Ruha

3500 Ft-tól

4900 Ft-tól

5900 Ft-tól

19 900 Ft-tól

Zakó/blézer

3900 Ft-tól

5900 Ft-tól

8900-Ft-tól

25 900 Ft-tól

Ing/póló

2500 Ft-tól

Akár 1000 Ft alatt is

3500 Ft-tól

4 990 Ft-tól

Fürdőruha

2500 Ft-tól

Akár 2000 Ft-tól is

3900 Ft-tól

6 900 Ft-tól

Fürdőnadrág

1500 Ft-tól

Akár 1500 Ft alatt is

2700 Ft-tól

4 900 Ft-tól

Sortok/bermudák

2500 Ft-tól

2000 Ft-tól

3900 Ft-tól

7 900 Ft-tól

Biztosra mehetünk

A nyolcvanas években a lila ruhás nőalakkal bevezetett S Modell, amely akkoriban is mást, különlegeset kínált, mára igényes külföldi márkák forgalmazójaként van jelen a ruházati kereskedelem színes palettáján. Mint Jüttner Katalin vezérigazgató asszony elmondta, jelenleg öt Marks & Spencer, valamint három Mura szakbolt várja az igényes vevőket, tavasz óta pedig az olasz Vestebene-csoport fémjelezte üzletben kaphatók a Dream, a My time és a Diana Gallesi márkatermékek is.

Az 1992 óta Magyarországon is kapható Marks & Spencer jelszava, hogy – kis túlzással – a tinédzserkortól a sírig elkíséri hűséges vevőit. Minden korosztály szinte minden méretben (34-50) és ruházati terméktípusban megtalálja a neki valót. A patinás angol márka azoknak készül, akik egy jó alapruhatárat kialakítva jó minőségre és nem nagy újításokra számítanak az egyes szezonokban. A márka fontos kritériuma a variálhatóság, a régi kollekció darabjainak felhasználhatósága és az újhoz illeszthetősége. A modellek sportos, sportosan elegáns és elegáns stílusban egyaránt készülnek. Öltönytől az úszónadrágig, kosztümtől a fürdőruháig minden beszerezhető, együtt, egy helyen.

Árak és márkák az S Modell üzletekben
Termék/üzlet neve Marks & Spencer Mura Vestebene (Dream, My time,
Diana Gallesi)

Szoknya/nadrág

13 999 Ft-tól

18 900 Ft-tól

14 900 Ft-tól

Zakó/blézer

35 000 Ft-tól

49 900 Ft-tól

39 900 Ft-tól

Top/póló

4 990 Ft-tól

9 900 Ft-tól

9 900 Ft-tól

Ruha

19 900 Ft-tól

24 900 Ft-tól

22 900 Ft-tól

Fürdőruha

15 900 Ft-tól

Sort/bermuda

7 990 Ft-tól

   

A divatjegyek markánsan a kiegészítőkön (topok, trikók, ingek, nyakkendők stb.) jelentkeznek. Szezononként új alapanyagok és fazonok csábítanak vásárlásra. A minőség és a megbízható kínálat a márka fő jellemzője. 2001 tavaszától a kollekció 15-20 százalékkal alacsonyabb áron kapható, így szélesebb réteg számára vált elérhetővé.

Aki különlegesebbre vágyik, annak a Mura üzleteket kell felkeresnie, ahol egy-egy modellből két-három darabnál több nem kapható az országban. A márka sportosan elegáns és elegáns kategóriájú női és férfi-felsőruházatot kínál. A modellek inkább a hétköznapokra és az ünnepekre valók, de a nyaralásra összeállított ruhatár kedves darabjai lehetnek a szóló nadrágok, topok, a könnyű nyári ruhák.

Az idei nyár igazi slágerei mindhárom üzlettípusban a lenből készült termékek, a két-, háromrészes garnitúrák, ruhák és nadrágok, amelyek minél gyűröttebbek, annál igazibbak. Első látásra talán szokatlanok, de kellemes, kényelmes viseletek.

A tavasszal megnyitott olasz márkaboltban kapható modellek a mediterrán ízlés-, szín- és formavilágot hordozzák: a Dream a 35-45 évesek, a My time a fiatalok, a Diana Gallesi pedig az érettebb hölgyeknek is készül. Itt sincs egy-egy modellből dömping, ami ma megtetszett, az holnap talán már nem is kapható. Szinte olyan ez, mintha saját varrónőnk lenne, s az egyediségnek természetesen ára is van.

Hirtling István színművész, a Kelemen László Színkör és az Új Színház tagja A nyár nagy része munkával telik, ami egy színésznek inkább öröm, mint teher. Júniusban a Madách Színház majd' húsz éve futó Macskák című előadása két estére kiköltözik a Margitszigetre, júliusban Kapolcson pedig a Művészetek Völgyében a Mizantrópot mutatjuk be. Bekapcsolódom a Hídember című produkció forgatásába is, ebben Ferenc császárt alakítom majd. Tehát igazi pihenésre, nagy utazásra nem sok idő jut, ha megtehetném, akkor mindenképpen a tenger vagy az óceán partján tölteném a nyári szabadságot. Nagyon szeretem a vizet, a vízpartot. Természetesen hosszú hétvégék és kis nyaralások ebbe a sűrű programba is beleférnek. Egy hosszú hétvége Prágában már biztos, és Kapolcson a munka mellett jut idő a pihenésre, hiszen Taljándörögdön nagyon jókat lehet lovagolni. Különben is az aktív pihenést kedvelem, a tétlenséget nem szeretem. Mivel a munkáim miatt szinte mindig tetőtől talpig „jól öltözöttnek" kell lennem, a szabadidős viseleteknél elsődleges szempont a kényelem. Ilyenkor mezítlábas bőrmokaszinba bújok, egy rövidnadrág és egy póló a kedvenceim a meleg napokon. Ha kicsit fel kell öltözni, akkor vászonból készült nadrágot és zakót veszek fel. A bézs és a homokszín, a földszínek különböző árnyalatait viselem szívesen.

Új nyár, új fürdőruha

Akárhol is telik a nyár, egy új fürdőruhát, úszónadrágot a többség betervez magának. A hölgyek számára a fürdőruha-vásárlás nagyon kényes dolog, hiszen a strandon mutatunk magunkból a legtöbbet – mondja Gáti Anna, az Aranypók Rt. főosztályvezetője. Fürdőruhát sohasem szabad próba nélkül megvenni. A kézben jónak tűnő, vagy éppen jelentéktelennek látszó modell felvéve egészen más képet mutathat. A fürdőruhák és úszónadrágok legfontosabb jellemzője az alapanyag és a szabásvonal. Kényelmes, nagy rugalmasságú, könnyen kezelhető, ezek a ma fürdőruháinak legfontosabb ismérvei. Az új fejlesztésű szálak (elastan, sensitive, meryl vagy lycra power) forradalmi változást hoztak: szépek, nagyon rugalmasak, légáteresztők, könnyen száradnak és vizesen sem nyúlnak meg.

Ezek a tulajdonságok az üzletben nem látszanak, a vevő csak a hasonló modellek közötti lényeges árkülönbséget látja. Ez nem véletlen: nemcsak a jó szabást, de a komfortérzést is meg kell fizetni. A nagy márkák különös hangsúlyt fektetnek arra, hogy a forgalmazók tisztában legyenek az adott termék tulajdonságaival. Így az Aranypók üzletekben a vevő bátran kérdezhet, és jól teszi, ha meghallgatja az eladók ajánlásait. A jó választással legjobb formánkat hozhatjuk a vízparton: eltűnhet a pocak, palástolhatóak a túlzott méretű keblek, vagy éppen nagyobb „optikát" kölcsönözhetünk nekik. Egyes cégek (Skiny) évek óta sikerrel valósítják meg a mix and match programokat is: ennek keretében különböző méretű alsó- és felsőrészeket lehet összepárosítani.

Az Aranypók tradicionálisan a Felina, a Triumph és a Skiny márkatermékeket forgalmazza, minden korosztálynak és minden méretben. Kaphatók a német Anita cég funkcionális fürdőruhái, illetve a Gottex igen különleges, nagyon divatos, magas árkategóriába tartozó fürdőruhái, strandegyüttesei is. Egyedül a Triumph 130 modellt kínál az idei nyári szezonra, így nem csoda, hogy az eladók komoly, szezon előtti tréningeken vesznek részt, hogy könnyen el tudjanak igazodni a fazonok, formák rengetegében. Számos modellhez kínálnak a gyártók strandszoknyát, felsőt, kendőt vagy blúzokat. A cég forgalmaz a márkáktól függetlenül is strandkendőket, amelyek semleges színvilágukkal minden fürdőruhához hordhatók, dekoratív, nőies viseletek.

A női fürdőruhák idei slágerei a rejtett merevítős megoldások és a cserélhető – szilikon, és saját anyagból készült – pántos modellek.

A vízszínek mellett hódít a pink és a rózsaszín, sok a fekete-fehér kombinációjával készült modell, az arany, a csillogó, fényes hatás. Különleges minták (kagyló), finom színátmenetek, a narancs, a sárga és a zöld variációi teszik változatossá az egyes modelleket.

A férfiaknál a fekete és a zöld árnyalatai, ezek finom kombinációi a szezon újdonságai.

A férfivásárlók a nőkhöz hasonlóan igen márkahűek, a Triumph és a Skiny úszók és fürdőnadrágok kínálatából válogathatnak. Kapható hagyományos, egyenes szabású fürdőnadrág, klasszikus úszónadrág fazon, de bőséges a kínálat az egyre népszerűbb, testre simuló, száras nadrágokból és a sort fazonú modellekből is. Reméljük, az idén is lesz nyár, legalább azon a pár héten, amíg nyaralunk! Nyári ruhából mindenesetre nincs hiány.

Szolcsánszky Szilvia
NEM MINDENKI HIBÁTLAN A jó ruha nemcsak kiemel, de ápol és eltakar, csak meg kell találni a megfelelőt. Néhány ötlet ahhoz, hogyan lehet az alkati problémánkat korrigálni: Mindig olyan ruhát viseljen, amiben jól érzi magát! Igyekezzen a testarányainak megfelelő, legideálisabb öltözéket választani! Ha alacsony, ne hordjon keresztszabású vagy -csíkozású ruhát, miniszoknyát, magas szárú cipőt, bő szabású sortot! A rövid lábúak ne hordjanak lapos cipőt! Akinek rövid a felsőteste, viseljen csípőig vagy az alá érő felsőrészt. Tartsa szem előtt: ami a barátnőjének/barátjának jól áll, nem biztos, hogy önnek is előnyös! Az önkritika és az önismeret sokat segít a megfelelő öltözet kiválasztásában.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. július 1.) vegye figyelembe!