A nyaralás a szellemi kikapcsolódás, a lelki feltöltődés mellett egyfajta életmódváltást is jelent. A hétköznapok mókuskerekéből kiszabadulva elhagyható a feszes hivatali öltözet, lezserebb holmikban élvezzük a kikapcsolódás örömét.
Annak, aki szállodában, üdülőhelyen tölti a szabadságát, bizonyos társadalmi elvárásoknak, normáknak megfelelően kell öltözködnie. A divattrendek követése sem mellékes, egy-két korunkhoz illő divatos darab feldob és fiatalít.
| Korosztályok vélekedése a márkákról Állítás: A márkatermék drágább, de a minősége is jobb |
|
|---|---|
| Életkor (év) | Egyetértők aránya (%) |
|
15-19 |
69 |
|
20-29 |
70 |
|
30-39 |
65 |
|
40-49 |
67 |
|
50-59 |
57 |
|
60 fölött |
50 |
|
Országos átlag |
62 |
| Forrás: GfK Piackutató Intézet | |
PPR
A női divatban a szezon divatszíne a PPR, azaz a pink, a piros és a rózsaszín – mondja Moldován Katalin öltözködési szakember. Talán meglepő, hogy ezek nemcsak külön-külön, de együtt is megjelennek, ami kissé bizarr, ám mindenesetre divatos.
A nyaralás fontos kelléke a nadrág. Ennek hosszú változata az idén enyhén trapézszabású, halásznadrágként testre simuló, a 7/8-os fazonúak pedig kissé bővebbek. Rövidebbek lettek a sortok, ezekkel azonban érdemes óvatosan bánni: az alacsonyabb, teltebb alkatúak inkább maradjanak a jól bevált bermudánál.
A trikók és a topok számtalan fazonban készülnek. Sláger az ujjatlan, hátul nyitott vagy keresztpántos, a dupla spagetti- vagy szilikonpántos fazon, amelyeket különleges nyakmegoldások, extrém kivágások tesznek még érdekesebbé. A szoknyák csípőben szűkek, és lefelé bővülnek vagy derékban ráncoltak. Nyaraláskor felejtsük el a szigorúbb fazonokat! A színes, tarka szoknyák felvidítják a lelkünket is. Ruhában is az ujjatlan a favorit, ami nappali és esti viseletként egyaránt hordható. Napközben trikókkal variálható, estére nemesebb anyagból készült blúzzal, lazább, hálószerű felsőrésszel vagy egy elegáns kendővel válik alkalmivá.
| CSOMAGOLÁSI TIPPEK Lehetőleg nem gyűrődő ruhákat csomagoljunk (bár a mostani divat ennek némileg ellentmond)! Kevés, egymással jól variálható együttest vigyünk magunkkal! A hölgyek 1-1 hosszúnadrágot, sortot, szoknyát, vastagabb pulóvert és blézert (lehetőleg semleges – nyers, drapp, fehér – színűt), 7 topot vagy pólót, 2 fürdőruhát, na és egy elmaradhatatlan farmernadrágot mindenképpen rakjanak be a bőröndjükbe. Az urak 1-1 zakót, hosszúnadrágot, farmert, pulóvert, 2 rövidnadrágot (ugyancsak semleges színben), 7 pólót vagy inget s 2 fürdőnadrágot csomagoljanak maguknak egy hétre. |
Aki idegenkedik attól, hogy piros szoknyát, pink felsőt és rózsaszín blézert vegyen fel, az – ha jól áll neki – választhatja a zöldessárgát, a napsárgát vagy a lila bármelyik árnyalatát. Ezen a nyáron a fekete nem szerepel a divatos nő ruhatárában, helyette azonban a kockás akár kockással is variálható.
A férfiak szabadidős divatjában a laza nadrág zsinóros megkötővel – esetleg a szár végén is zsinórral – számít divatos, lezser viseletnek, nyers vagy khaki árnyalatban. A tavalyinál rövidebbre szabott sortok a fiatalabbaknak, sportosaknak ajánlottak, a többiek inkább bermudát hordjanak. Az ujjatlan vagy hosszú ujjú trikók magasan záródóak vagy V kivágással készülnek. A nyaralás esti kelléke a zakó, amely az idei divat szerint nyersszínű vagy pasztellsárga, alá elegendő egy elegánsabb póló. A színeket a teremtés koronái is bátrabban kezelhetik – a halvány rózsaszín, a halványlila és a sárga pasztell árnyalatai üde, nyári megjelenést kölcsönöznek viselőjüknek.
| Hol vásárolunk leggyakrabban ruhaneműt? (%) | ||
|---|---|---|
|
Bolttípus |
Ruhanemű |
Lábbeli |
|
Áruház |
33 |
34 |
|
Utcai árus vagy piac |
24 |
22 |
|
Szaküzlet/márkabolt |
12 |
13 |
|
Egyéb helyeken |
31 |
31 |
| Forrás: GfK | ||
Márkák dzsungelében
A nyaraláshoz szükséges ruhanemű sok helyen beszerezhető: a piacoktól a márkaüzletekig erre számtalan lehetőség kínálkozik. Az igényesebbek áruházakban, márkaüzletekben keresik a nyári együtteseket. A márkákhoz rendszerint minőség, stílus, sőt – főleg a fiatalos márkák esetében – életérzés is kapcsolódik, ami tükröződik az árakban. Bár a no name" cikkek között is találni hasonlót, megvételük azonban sokszor zsákbamacska. A jónak látszó termék kinyúlik, színét veszti, a szem megpattan, a varrás felfeslik. Azaz többnyire a drága az olcsóbb.
A fiatalok bámulatos érzékkel megtalálják a hozzájuk illő márkát, vagy a márkák marketingje vezeti őket a termékhez. Az idősebb korosztályoknál ez sokkal bonyolultabb, mert a ruházati márkatermékek vásárlásának nálunk még kevéssé alakultak ki a hagyományai.
Az utóbbi években azonban eljöttek" hozzánk is a márkák. Több száz, patinás múlttal rendelkező, vagy üstökösként feltűnt pedigrés termék kelleti magát a bevásárlóközpontokban, az áruházak shopjaiban, eltérő árakon. Nehéz a választás, miközben a forgalmazó, előállító cég pontosan meg tudja fogalmazni az adott márka üzenetét", de ez nem mindig jut el azokhoz, akiknek szól. Azaz hosszú ideig is eltarthat a márka és igazi viselőjének egymásra találása.
| Árak és üzletek (spontán mintavétel alapján) | ||||
|---|---|---|---|---|
|
Piac |
Hipermarket |
Áruház /szakbolt |
Márkabolt |
|
|
Szoknya/nadrág |
2000 Ft-tól |
2500 Ft-tól |
4990 Ft-tól |
13 999 Ft-tól |
|
Top/trikó |
1900 Ft-tól |
Akár 1000 Ft alatt is |
3990 Ft-tól |
4 990 Ft-tól |
|
Ruha |
3500 Ft-tól |
4900 Ft-tól |
5900 Ft-tól |
19 900 Ft-tól |
|
Zakó/blézer |
3900 Ft-tól |
5900 Ft-tól |
8900-Ft-tól |
25 900 Ft-tól |
|
Ing/póló |
2500 Ft-tól |
Akár 1000 Ft alatt is |
3500 Ft-tól |
4 990 Ft-tól |
|
Fürdőruha |
2500 Ft-tól |
Akár 2000 Ft-tól is |
3900 Ft-tól |
6 900 Ft-tól |
|
Fürdőnadrág |
1500 Ft-tól |
Akár 1500 Ft alatt is |
2700 Ft-tól |
4 900 Ft-tól |
|
Sortok/bermudák |
2500 Ft-tól |
2000 Ft-tól |
3900 Ft-tól |
7 900 Ft-tól |
Biztosra mehetünk
A nyolcvanas években a lila ruhás nőalakkal bevezetett S Modell, amely akkoriban is mást, különlegeset kínált, mára igényes külföldi márkák forgalmazójaként van jelen a ruházati kereskedelem színes palettáján. Mint Jüttner Katalin vezérigazgató asszony elmondta, jelenleg öt Marks & Spencer, valamint három Mura szakbolt várja az igényes vevőket, tavasz óta pedig az olasz Vestebene-csoport fémjelezte üzletben kaphatók a Dream, a My time és a Diana Gallesi márkatermékek is.
Az 1992 óta Magyarországon is kapható Marks & Spencer jelszava, hogy – kis túlzással – a tinédzserkortól a sírig elkíséri hűséges vevőit. Minden korosztály szinte minden méretben (34-50) és ruházati terméktípusban megtalálja a neki valót. A patinás angol márka azoknak készül, akik egy jó alapruhatárat kialakítva jó minőségre és nem nagy újításokra számítanak az egyes szezonokban. A márka fontos kritériuma a variálhatóság, a régi kollekció darabjainak felhasználhatósága és az újhoz illeszthetősége. A modellek sportos, sportosan elegáns és elegáns stílusban egyaránt készülnek. Öltönytől az úszónadrágig, kosztümtől a fürdőruháig minden beszerezhető, együtt, egy helyen.
| Árak és márkák az S Modell üzletekben | |||
|---|---|---|---|
| Termék/üzlet neve | Marks & Spencer | Mura | Vestebene (Dream, My time, Diana Gallesi) |
|
Szoknya/nadrág |
13 999 Ft-tól |
18 900 Ft-tól |
14 900 Ft-tól |
|
Zakó/blézer |
35 000 Ft-tól |
49 900 Ft-tól |
39 900 Ft-tól |
|
Top/póló |
4 990 Ft-tól |
9 900 Ft-tól |
9 900 Ft-tól |
|
Ruha |
19 900 Ft-tól |
24 900 Ft-tól |
22 900 Ft-tól |
|
Fürdőruha |
15 900 Ft-tól |
– |
– |
|
Sort/bermuda |
7 990 Ft-tól |
||
A divatjegyek markánsan a kiegészítőkön (topok, trikók, ingek, nyakkendők stb.) jelentkeznek. Szezononként új alapanyagok és fazonok csábítanak vásárlásra. A minőség és a megbízható kínálat a márka fő jellemzője. 2001 tavaszától a kollekció 15-20 százalékkal alacsonyabb áron kapható, így szélesebb réteg számára vált elérhetővé.
Aki különlegesebbre vágyik, annak a Mura üzleteket kell felkeresnie, ahol egy-egy modellből két-három darabnál több nem kapható az országban. A márka sportosan elegáns és elegáns kategóriájú női és férfi-felsőruházatot kínál. A modellek inkább a hétköznapokra és az ünnepekre valók, de a nyaralásra összeállított ruhatár kedves darabjai lehetnek a szóló nadrágok, topok, a könnyű nyári ruhák.
Az idei nyár igazi slágerei mindhárom üzlettípusban a lenből készült termékek, a két-, háromrészes garnitúrák, ruhák és nadrágok, amelyek minél gyűröttebbek, annál igazibbak. Első látásra talán szokatlanok, de kellemes, kényelmes viseletek.
A tavasszal megnyitott olasz márkaboltban kapható modellek a mediterrán ízlés-, szín- és formavilágot hordozzák: a Dream a 35-45 évesek, a My time a fiatalok, a Diana Gallesi pedig az érettebb hölgyeknek is készül. Itt sincs egy-egy modellből dömping, ami ma megtetszett, az holnap talán már nem is kapható. Szinte olyan ez, mintha saját varrónőnk lenne, s az egyediségnek természetesen ára is van.
| Hirtling István színművész, a Kelemen László Színkör és az Új Színház tagja A nyár nagy része munkával telik, ami egy színésznek inkább öröm, mint teher. Júniusban a Madách Színház majd' húsz éve futó Macskák című előadása két estére kiköltözik a Margitszigetre, júliusban Kapolcson pedig a Művészetek Völgyében a Mizantrópot mutatjuk be. Bekapcsolódom a Hídember című produkció forgatásába is, ebben Ferenc császárt alakítom majd. Tehát igazi pihenésre, nagy utazásra nem sok idő jut, ha megtehetném, akkor mindenképpen a tenger vagy az óceán partján tölteném a nyári szabadságot. Nagyon szeretem a vizet, a vízpartot. Természetesen hosszú hétvégék és kis nyaralások ebbe a sűrű programba is beleférnek. Egy hosszú hétvége Prágában már biztos, és Kapolcson a munka mellett jut idő a pihenésre, hiszen Taljándörögdön nagyon jókat lehet lovagolni. Különben is az aktív pihenést kedvelem, a tétlenséget nem szeretem. Mivel a munkáim miatt szinte mindig tetőtől talpig jól öltözöttnek" kell lennem, a szabadidős viseleteknél elsődleges szempont a kényelem. Ilyenkor mezítlábas bőrmokaszinba bújok, egy rövidnadrág és egy póló a kedvenceim a meleg napokon. Ha kicsit fel kell öltözni, akkor vászonból készült nadrágot és zakót veszek fel. A bézs és a homokszín, a földszínek különböző árnyalatait viselem szívesen. |
Új nyár, új fürdőruha
Akárhol is telik a nyár, egy új fürdőruhát, úszónadrágot a többség betervez magának. A hölgyek számára a fürdőruha-vásárlás nagyon kényes dolog, hiszen a strandon mutatunk magunkból a legtöbbet – mondja Gáti Anna, az Aranypók Rt. főosztályvezetője. Fürdőruhát sohasem szabad próba nélkül megvenni. A kézben jónak tűnő, vagy éppen jelentéktelennek látszó modell felvéve egészen más képet mutathat. A fürdőruhák és úszónadrágok legfontosabb jellemzője az alapanyag és a szabásvonal. Kényelmes, nagy rugalmasságú, könnyen kezelhető, ezek a ma fürdőruháinak legfontosabb ismérvei. Az új fejlesztésű szálak (elastan, sensitive, meryl vagy lycra power) forradalmi változást hoztak: szépek, nagyon rugalmasak, légáteresztők, könnyen száradnak és vizesen sem nyúlnak meg.
Ezek a tulajdonságok az üzletben nem látszanak, a vevő csak a hasonló modellek közötti lényeges árkülönbséget látja. Ez nem véletlen: nemcsak a jó szabást, de a komfortérzést is meg kell fizetni. A nagy márkák különös hangsúlyt fektetnek arra, hogy a forgalmazók tisztában legyenek az adott termék tulajdonságaival. Így az Aranypók üzletekben a vevő bátran kérdezhet, és jól teszi, ha meghallgatja az eladók ajánlásait. A jó választással legjobb formánkat hozhatjuk a vízparton: eltűnhet a pocak, palástolhatóak a túlzott méretű keblek, vagy éppen nagyobb optikát" kölcsönözhetünk nekik. Egyes cégek (Skiny) évek óta sikerrel valósítják meg a mix and match programokat is: ennek keretében különböző méretű alsó- és felsőrészeket lehet összepárosítani.
Az Aranypók tradicionálisan a Felina, a Triumph és a Skiny márkatermékeket forgalmazza, minden korosztálynak és minden méretben. Kaphatók a német Anita cég funkcionális fürdőruhái, illetve a Gottex igen különleges, nagyon divatos, magas árkategóriába tartozó fürdőruhái, strandegyüttesei is. Egyedül a Triumph 130 modellt kínál az idei nyári szezonra, így nem csoda, hogy az eladók komoly, szezon előtti tréningeken vesznek részt, hogy könnyen el tudjanak igazodni a fazonok, formák rengetegében. Számos modellhez kínálnak a gyártók strandszoknyát, felsőt, kendőt vagy blúzokat. A cég forgalmaz a márkáktól függetlenül is strandkendőket, amelyek semleges színvilágukkal minden fürdőruhához hordhatók, dekoratív, nőies viseletek.
A női fürdőruhák idei slágerei a rejtett merevítős megoldások és a cserélhető – szilikon, és saját anyagból készült – pántos modellek.
A vízszínek mellett hódít a pink és a rózsaszín, sok a fekete-fehér kombinációjával készült modell, az arany, a csillogó, fényes hatás. Különleges minták (kagyló), finom színátmenetek, a narancs, a sárga és a zöld variációi teszik változatossá az egyes modelleket.
A férfiaknál a fekete és a zöld árnyalatai, ezek finom kombinációi a szezon újdonságai.
A férfivásárlók a nőkhöz hasonlóan igen márkahűek, a Triumph és a Skiny úszók és fürdőnadrágok kínálatából válogathatnak. Kapható hagyományos, egyenes szabású fürdőnadrág, klasszikus úszónadrág fazon, de bőséges a kínálat az egyre népszerűbb, testre simuló, száras nadrágokból és a sort fazonú modellekből is. Reméljük, az idén is lesz nyár, legalább azon a pár héten, amíg nyaralunk! Nyári ruhából mindenesetre nincs hiány.
Szolcsánszky Szilvia| NEM MINDENKI HIBÁTLAN A jó ruha nemcsak kiemel, de ápol és eltakar, csak meg kell találni a megfelelőt. Néhány ötlet ahhoz, hogyan lehet az alkati problémánkat korrigálni: Mindig olyan ruhát viseljen, amiben jól érzi magát! Igyekezzen a testarányainak megfelelő, legideálisabb öltözéket választani! Ha alacsony, ne hordjon keresztszabású vagy -csíkozású ruhát, miniszoknyát, magas szárú cipőt, bő szabású sortot! A rövid lábúak ne hordjanak lapos cipőt! Akinek rövid a felsőteste, viseljen csípőig vagy az alá érő felsőrészt. Tartsa szem előtt: ami a barátnőjének/barátjának jól áll, nem biztos, hogy önnek is előnyös! Az önkritika és az önismeret sokat segít a megfelelő öltözet kiválasztásában. |