Hét évre szóló programja van az Európai Uniónak a szövetségen belüli, különböző regionális programokra, valamint a közép- és kelet-európai országok előcsatlakozási támogatására. Az akciósorozat 2006-ig tart, és a tizenötök 260 milliárd eurót tettek félre a benne foglalt projektekre. Az EU azonban azt is szorgalmazza, hogy a régiók, a városok és a kisebb térségek egymás között is alakítsák ki az együttműködés gazdasági szálait.
Az EU kormányának is felfogható Európai Bizottság regionális ügyekért felelős minisztere", Michel Barnier tavasszal több fórumon is megjegyezte: a sok fontos cél közül az egyik legfontosabb az innováció támogatása városi és regionális szinten, mert az új gazdaságnak is nevezett technológiai terület kiválóan szolgálja a gazdasági és társadalmi integrációt, egyúttal kitörési lehetőség egy-egy térség számára.
Az innováció azonban nem puszta technológiai megújulás. Egy várost vagy egy régiót alapul véve bizonyosan nem. Sokkal inkább a városvezetés és városgazdálkodás átszervezése, továbbá a térség többi településével való kreatív együttmunkálkodás. Tervezők és közgazdászok manapság mindinkább azt vallják, hogy a településeknek szerepet kell váltaniuk. Fel kell adni, de legalábbis mérsékelni szükséges a gyártási és árutovábbítási tevékenységet. Ehelyett a cégek és az intézmények fő feladata, hogy szolgáltatást és információkat kínáljanak a lakosságnak, a szervezeteknek és a vállalatoknak.
Területfejlesztés Decemberben kerül a parlament elé az új országos közlekedési koncepció, ami az 1997-ben megfogalmazott elképzelés továbbfejlesztett változata lesz. Ez igen jelentős mértékben átalakíthatja a régiók és az egyes városok gazdálkodását, növelheti a bevételeket, amelyekből helyi innovációra", például infrastruktúra-fejlesztésre is jutna. Magyarországon az elmúlt években folyamatosan nőtt a közúti szállítás dominanciája a vasúttal szemben, ami kedvezőtlen tendencia, bár az Európai Unióban is hasonló trend tapasztalható. Ma a közúti teherfuvarozás részesedése 56 százalékot tesz ki, míg a vasúté 24 százalékra csökkent. Az áthaladó forgalom évente 5-7 százalékkal emelkedik, tavaly mintegy 17 millió külföldi gépjármű használta közútjainkat. Az ország 188 ezer kilométer hosszú úthálózatából 30 ezer országos közút, 105 ezer önkormányzati, míg 52 ezer a mezőgazdasági, erdészeti és magánút. A közúti forgalom 70 százaléka azonban a 30 ezer kilométer hosszú állami közúthálózaton bonyolódik le, melynek vagyoni értéke 3700 milliárd forint. |
Forradalmi átalakulás
Az ily módon megerősödött – és persze gazdaságilag javuló – városok képesek lesznek eladni" szépségüket, kulturális és turisztikai értékeiket. A múlt század nyolcvanas-kilencvenes éveiben jött föl" Birmingham, Nimes, Köln, Glasgow, Hamburg és Barcelona. Esetükben szinte mindig megvolt a kultúra, illetve az újdonság befogadására való hajlam. Némelyiküket – Birmingham, Barcelona, Hamburg – egy-egy nagy nemzetközi sportesemény is segítette, amit sikerrel használtak ki.
Az sem feledhető: hiába a digitális és informatikai szupertempó, az emberek nem szoktak le arról, hogy egymással találkozzanak, ismerkedjenek, bevásároljanak, sportoljanak, koncertre járjanak. A régiókban – a közelség miatt is – ez még közvetlenebb lehetőség, de az egész világ közlekedési és utazási statisztikáit látva globálisan is az. Erre ugyancsak föl kell készülniük a városoknak és a falvaknak.
Angol és francia szakemberek arra is fölhívják a figyelmet, hogy a városok, falvak más és más módon kreatívak és innovatívak. Egyesek előrébb jutnak a környezetszennyezés csökkentésében vagy a rekreációs központok megteremtésében, mások az úthálózat fejlesztésével vagy az új oktatási intézmények beindításával vonzanak tőkét és szürkeállományt az ország vagy a világ más területeiről.
A sikerhez már-már előírás a városvezetés nyitottsága és kockázatvállalási hajlama, és természetesen a lakosság bevonása az összes fontos átalakításba. Sok a példa, elsőnek talán álljon itt az észak-angliai Kirklees városka, amely tipikus, sokat szenvedett ipari övezetben fekszik. Tizenkét évvel ezelőtt – részben külső tanácsadók bevonásával – forradalmi megújuláson ment át a városvezetés és a városgazdálkodás struktúrája. Az említett előírásokat" betartva oly gyors volt az átalakulás első szakasza, hogy az EU az átlagos nyolcmillió font helyett 50 millió fontot szavazott meg a város és a környező települések szociális-gazdasági megújítását célzó programra.
Skandinávia a nyolcvanas évek derekán ébredt rá, hogy túl jól megy a városszéli bevásárlóközpontoknak és hipermarketeknek. Akkorra ugyanis ezek a mamutok a belvárosi kiskereskedelem egyharmadát már elszívták, a központi kerületekben lévő ingatlanok tíz százalékot veszítettek értékükből, és persze romlott az egész környék megítélése is.
BUDAPESTI ÁLMOK Néhány éven belül megoldódhatnának Budapest legfontosabb közlekedési gondjai, ha a főváros megkapná a kormány által április közepén beígért 250 milliárd forintot. A tervek már készen állnak, amelyek megvalósításában a kormányra is számít a főváros. A közlekedés fejlesztésének nemcsak a gyorsabb és kényelmesebb utazás a célja, hanem a gazdaság növekedésének elősegítése is. Naponta 1,1 millió gépjármű használja a fővárosi utakat, amelyek már teherbíró képességük határához értek, ezért elengedhetetlenül szükségesek a fejlesztések. Álljon itt néhány a legfontosabb teendők közül: a 4-es metró megépítése, az 1-es villamos pályájának átvezetése Budára, a 13-as villamosvonal meghosszabbítása, illetve az 56-os villamosvonal körúti gyorsvasúttá fejlesztése. Sürgető ezenkívül a budai észak-déli villamostengely megépítése, a 2-es metróvonal, továbbá a Thököly út és a Kőbányai út felújítása, a csepeli, a ráckevei és a szentendrei HÉV-ek föld alatti összeköttetésének megteremtése, azaz az 5-ös metróvonal kiépítése. Elengedhetetlen a haránt irányú úthálózat fejlesztése, amihez három új hidat kellene építeni. Pénzügyi szakemberek szerint a kétéves költségvetésen belül jelentős átcsoportosításokra lenne szükség, ha még ebben a kormányzati ciklusban elkezdődne a fővárosi munka. |
Skandináv módszerek
A skandináv települések mindezt azért is fogadták megdöbbenéssel, mert ott hagyományosan erősek a helyi önkormányzatok a települések tervezésében-szervezésében. Ám a helyi irányítótestületek a kilencvenes évekre pénzügyileg csődbe kerültek, s nem volt más kiút, mint hogy leüljenek a kereskedőkkel, a lakosság képviselőivel, és közösen új terveket készítsenek.
Ezután jöttek a gyalogosövezetek, a befelé irányuló közlekedés csillapítását szolgáló intézkedések, a környezetvédelmi beruházások, illetve a robbanásszerű technológiai fejlesztések (Göteborg, Jönköpping, Stockholm, Alborg, Trondheim, Helsinki).
Egyidejűleg az említett városok irányítói átvették az iparból és a kereskedelemből a legújabb vállalatvezetési, marketing- és kommunikációs módszereket. Tíz-tizenkét éves kemény munkájuk eredményeképp visszatért az élet a belvárosokba, nagy felújítások kezdődtek, és lefékeződött, egyes esetekben meg is állt a kereskedők kiáramlása.
Együtt gondolkodnak
Bertil Gustaffson építész, informatikus és ingatlanszakértő az egyik tavaszi fórumon bájos káosznak" nevezte, hogy a városépítészek katonás világa mára a múlté, mert egyeduralmukat fölváltotta a sok oldal érdekeit figyelembe vevő (innen a káosz") közös vállalkozás. Az a fajta együttműködés, amit az angolszász világban Private Public Partnershipnek neveznek. Itt a köz- és magáncégek, az intézmények, szervezetek és egyesületek együttesen gondolják végig az adott település jövőjét, és ellentétben sok közép-európai várossal, működnek az érdekegyeztetési fórumok és formák.
Az innovatív gondolkodásmód azt jelenti, hogy közös a tervezés, a marketing, a beruházásfejlesztés, az elkészült létesítmények üzemeltetése-fenntartása, a környezetvédelem, a finanszírozás és az ellenőrzés. Ezt mind együtt végzik a köz- és a magánszféra képviselői. Természetesen a pénzügyi hasznot is megosztják. Mindezt kiegészíti, hogy súlyos milliárdokat költenek az ifjúságra, az oktatásra és a kultúrára. Ez a hármas ugyanis szintén szükséges a jó eredményekhez. Tampere, Stockholm és Göteborg vezet ezen a területen.
Skandináviát két dolog mentette-mentheti meg. A technika és a regionális fejlődés. Előbbire példa a hihetetlen ütemű távközlési és informatikai robbanás. Európa tíz, technológiai és infrastrukturális szempontból legjobban felszerelt városa közül (ezeket szokás cybercityknek is hívni) a második, a negyedik és az ötödik Skandináviában található.
A regionalizmusra pedig példaként ott van a Malmö-Koppenhága övezet. Tavaly óta szabad az átjárás a két várost összekötő tizennégy kilométeres hídon. Az ötletek és a pénz áramlása nem kevésbé felszabadult. A két város körzetében és a tengerpartokon ipari parkok, szállodák, üdülőközpontok, gyárak és bevásárlóközpontok lesznek. Ezek zöme egyelőre még a tervezőasztalon van, de néhány esetben már az engedélyeztetésnél tartanak. A pénz pedig újabb pénzt szül. Az Öresund övezet máris kétszer-háromszor annyit ér az ingatlanfejlesztők, közlekedési szakemberek és városépítészek szemében, mint tíz évvel ezelőtt.
Kevéssé ismert a svéd-finn határon lévő Haparanda és Tornio városkák esete. A két, közvetlenül a határon fekvő település vezetői merészen döntöttek: egyetlen városközpontot építenek a határvonalon. Évszázadok együttműködését így formailag is megpecsételik. Ezer új munkahely jön létre a betelepülő kereskedelmi, oktatási és szolgáltatóvállalatok révén.
Az egy főre jutó regionális GDP nagysága húsz európai régióban 1998-ban (elképzelt vásárlóerő-értékben, EU = 100) |
|||
---|---|---|---|
A tíz legfejlettebb régió | A tíz legkevésbé fejlett régió | ||
London |
243 |
Ipeiros (görög) |
42 |
Hamburg |
186 |
Réunion (francia) |
50 |
Luxemburg |
176 |
Extremadura (spanyol) |
50 |
Brüsszel |
169 |
Guadeloupe (francia) |
52 |
Bécs |
163 |
Acores (portugál) |
52 |
Felső-Bajorország |
161 |
Dytiki Ellada (görög) |
53 |
Darmstadt |
154 |
Peloponnészoszi-félsziget |
53 |
Párizs |
152 |
Guyane (francia) |
53 |
Bréma |
144 |
Anatoliki Makedonia, Trákia (görög) |
55 |
Utrecht |
142 |
Ionia Nisia (görög) |
56 |
Frankfurt életre kel
A megújítandó városok és a szintén átfésülésre szoruló városvezetői gondolkodás témaköre ma minden fontos szakmai fórumon előkerül. Így volt-van ez Münchenben, az Expo Real nevű, befektetéssel, ingatlanokkal és városszervezéssel foglalkozó, évente sorra kerülő nemzetközi konferencián és vásáron is. Legutóbb Frankfurt, Rotterdam és München belvárosa volt a fő attrakció.
A Majna menti Frankfurt belvárosa talán a legjobb példa arra, hogy sürgős szükség van a városközpont elnevezés újbóli meghatározására. Hiába vált a Mainhattannek is csúfolt város az európai pénzügyi világ második (a németek szerint hamarosan az első) központjává London után, a hangulata rideg, mindent megöl a technokratizmus. Emberek ezrei áradnak be a városba reggelente, majd hagyják el azt esténként. A hivatali órákat kivéve a városközpont gyakorlatilag üres. Még a híres, amúgy zsúfolt bevásárlóutca, a Die Zeil is elhagyatottá válik, amint a boltok bezárnak.
Ugyancsak Frankfurt belvárosának mielőbbi átalakítása volt egy másik, kifejezetten a belvárosok problémáival foglalkozó konferencia témája. Ezt még a müncheni rendezvény előtt tartották, a szervezést a frankfurti kereskedelmi és iparkamara vállalta magára, együttműködve a város hatóságaival, az ingatlanszektorral és a fogyasztókkal.
Az itt kikerekedett, közös cél szerint úgy kell átalakítani a belvárost, hogy vonzó és izgalmas legyen a nap minden órájában. Fejlődési lehetőséget kínál például a Deutsche Telekom által fejlesztett, a Die Zeilen található telek vagy egy szintén elhagyatott terület a korábbi teherpályaudvar környékén. Ezen a 90 hektáros telken tervezik az úgynevezett Európa Kerület kialakítását, amelynek első fázisa, a városi szórakoztató-központ építése már folyik.
A kérdés csak az, tud-e majd versenyezni ez a multiplexmozikkal, márkás üzletekkel, vendéglátóhelyekkel, szállodákkal, sportolási és multimédiás lehetőségekkel felvértezett szórakoztató-központ a hagyományos bevásárlóutcával, a Die Zeillel. Vagy netán egyensúlyba kerül a két belvárosi kereskedelmi központ, és ily módon járul hozzá a belváros megújhodásához?
A híd összeköt
A belváros felélesztése" volt a rotterdami városi szervek célja is, amikor még a nyolcvanas években kidolgozták az első terveket a Kop van Zuid, a belváros számára. A kikötő nyugatra tolódásával gazdátlanná" vált egy 125 hektáros, a városközponttal épp szemben, a Nieuwe Maas folyó déli partján fekvő dokknegyed. Ezen a területen a cél egy 400 000 négyzetméteres irodaközpont és egy több mint 5000 négyzetméteres lakópark kialakítása volt. Boltok, éttermek, színház és sportolási lehetőségek szintén hozzájárulnak a sokrétű városi szórakoztatáshoz a Maas déli partján.
Öt éve az Erasmus híd köti össze a jobb parton lévő Coolsingelt a Prinsenhoofddal, ami a belvárosi Kop van Zuidon található. Ez a kapcsolat segít megteremteni a város nagyobb egységét. A folyó mindkét partja a Kop van Zuidon keresztül fejlődik, növekszik. Rotterdam is új arculatot kap a felhőkarcolók sorozatos építésével, szimbolizálva a város gazdasági erejét.
Szerencsések a müncheni városvezetők. Ennek a városnak soha nem kellett és nem is kell attól félnie, hogy belvárosa elveszti vonzerejét, ám problémák itt is vannak. A nyolcvanas, kilencvenes évek fordulóján már nagyon nehéz volt fejlesztésre alkalmas üres területet találni a középső övezetekben. A város gyakorlatilag megtelt".
Napjainkra új projektek számára ismét elérhetővé vált néhány terület – például 45 hektár a Theresienhöhén, a vásárközpont Riembe való elköltözését követően s további 154 hektár a főpályaudvar környékén, miután a korábbi rendező-pályaudvar a városon kívülre települt. Münchenben már régóta szerencsés egyveleget alkot a lakó-, üzleti, bevásárló- és szórakoztatónegyedek szimbiózisa a belvárosban. Ezen elgondolás alapján folytatják az öt új fejlesztési terület tervezését, amelynek építését 2002-ben kezdik el. Hasonló fejlesztés, szintén a Theresienhöhén már korábban megindult.
Üzleti szempontból a legjobb városok Európában | |||
---|---|---|---|
Város |
Rangsor |
||
1998 | 1999 | 2000 | |
London |
1 |
1 |
1 |
Párizs |
2 |
2 |
2 |
Frankfurt |
3 |
3 |
3 |
Amszterdam |
5 |
4 |
4 |
Brüsszel |
4 |
5 |
5 |
Barcelona |
6 |
6 |
6 |
Madrid |
7 |
7 |
7 |
Milánó |
10 |
9 |
8 |
Zürich |
8 |
8 |
9 |
München |
11 |
10 |
10 |
Berlin |
12 |
11 |
11 |
Dublin |
9 |
12 |
12 |
Manchester |
14 |
14 |
13 |
Düsseldorf |
16 |
16 |
14 |
Lisszabon |
15 |
13 |
15 |
Genf |
13 |
15 |
16 |
Stockholm |
18 |
18 |
17 |
Lyon |
20 |
20 |
18 |
Glasgow |
19 |
17 |
19 |
Hamburg |
17 |
19 |
20 |
Prága |
24 |
21 |
21 |
Koppenhága |
21 |
22 |
22 |
Varsó |
25 |
26 |
23 |
Budapest |
26 |
25 |
24 |
Róma |
23 |
24 |
25 |
Bécs |
22 |
23 |
26 |
Oslo |
28 |
29 |
27 |
Helsinki |
– |
27 |
28 |
Athén |
29 |
28 |
29 |
Moszkva |
30 |
30 |
30 |
Főbb szempontok: Közlekedés, irodakínálat, nyelvtudás, internethasználat, kreativitás Forrás: Healey & Baker |