Hullámok hátán

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. július 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 39. számában (2001. július 1.)

A nyári vízi, vízparti élmények taglalása nem lenne teljes, ha nem esne szó a vízi robogókról, hiszen robogózni nemcsak az utakon, hanem a vízen is lehet. Mivel ez sokakat vonz, az utóbbi években egyre népszerűbbek lettek a vízi robogók, azaz a jet-skik.

A technikai részletek ismertetése előtt érdemes megjegyezni, hogy amíg a szárazföldi „testvérre" bárhol rápattanhatunk, addig a jet-skikkel csak a kijelölt tavakon, illetve a megjelölt folyószakaszokon lehet közlekedni. Magánterületen, kisebb tavakon minden különösebb előkészület nélkül ki lehet próbálni ezeket a masinákat, de használatukhoz a Dunán már kishajó-vezetői engedély szükséges, s ezzel is csak egyes folyószakaszokon lehet robogni.

A „jeteknek" két nagyobb csoportja létezik: az úgynevezett ülő és az álló hajófajták – az elnevezés mindkét esetben a pilóta testhelyzetére utal. Álló jet-skin csak egyedül lehet száguldozni, kárpótlásul viszont rendkívül sok akrobatikus trükk hajtható végre vele. A gyors haladáshoz, illetve a családos kirándulásokhoz az ülőhajók ajánlottak. Ezek alaphelyzetben kétszemélyesek, de az idei nyáron debütált újdonságok között akad már olyan, amelyiken az egész család, 4-5 fő is kényelmesen elfér.

A motorok hengerűrtartalma 750 és 1300 köbcentiméter között mozog, a teljesítményskála csúcsa 150-170 lóerő. Utóbbi erőtartalék lehetőséget nyújt arra is, hogy a jet-skivel (s nem motorcsónakkal) vízisízőt is megfelelő lendülettel vontassunk.

Újfajta konstrukciónak számítanak azok a csónaktestek, amelyek műanyag hajót formáznak. Motorcsónak úgy „képezhető" ezekből a járművekből, hogy a jet-skivel tulajdonképpen beállunk a hajóvázba, ami a jet erejével válik mozgathatóvá.

Mint minden járművel, a jet-skivel is lehet versenyezni. Közel tíz éve megalakult a hazai szövetség, s a magyar versenyzők szép eredményeket értek el a nemzetközi futamokon. A Budakalász melletti Omszki-tavon több Európa-bajnoki futamot is rendeztek már hazánkban. A versenyeknek két válfaja létezik: az egyikben akrobatikus stílusgyakorlatokat mutatnak be a versenyzők, amolyan „művészi torna" alapon, a másikban pedig kategóriától függően széria- vagy tuningolt jetekkel, bójákkal kijelölt pályán, amolyan Forma-1-es stílusban hajt a 20-30 fős mezőny. Ennek a szakágnak az egyik legérdekesebb pillanata a rajt, amikor a versenyzők segítői a vízben állva kiemelik a gépet a folyóból vagy tóból. Miközben a versenyzők tövig húzzák a gázkart, a zöld jelzésre annak indulása sikerülhet a legjobban, akinek segítői a startjelhez igazodva a legmegfelelőbb ütemben teszik pályára a hajót.

A vízen siklás ára
Jet-ski (Ft) Álló jet-ski Ülő jet-ski
Új 1 500 000-2 500 000 2 000 000-3 500 000
Használt 500 000-1 500 000 800 000-1 500 000
Hajóbérlet (Ft/nap)
Balaton 15 000-55 000
Adria 35 000-150 000

Távolban egy fehér vitorla

A vízi sportok királynője a vitorlázás. Az első vitorlások már több ezer évvel ezelőtt szelték az óceánok és tengerek habjait, a legismertebb ősi eredetű hajók a vikingek és a kelták jellegzetes szerkezetei. Európában ma már elsősorban csak sportcélokat szolgál ez a hajózási mód, azonban a Távol-Keleten és Afrikában a vitorlások mindmáig a kereskedelem és a halászat fontos eszközei.

Magyarországon az egyetlen komoly vitorlázási lehetőséget a Balaton kínálja, hiszen a Fertő tó alacsony vízállása, a Velencei- és a Tisza-tó pedig kisebb mérete miatt nem ideális a vitorlázásra. A Balaton azonban igazán megfelelő „terepnek" számít. Évszaktól függően mindig van elég szél a tó körül, bár a nyári csúcsszezonban elsősorban a kora reggelek és a késő délutánok kedveznek a vitorlázásnak. A Mahart a közelmúltban felújította, modernizálta a tó partján található valamennyi vitorláskikötőt (számuk 22), de az egykori nagyobb, saját stéggel, mólóval rendelkező vállalati üdülőkben is kialakultak a magán-vitorlásbázisok (Club Tihany, Kenese, Marina stb.). A „magyar tenger" nemcsak a hazai vitorlázók körében népszerű, a tavon a nagyszámú osztrák és német mellett az utóbbi években egyre több lengyel, cseh és szlovák hajó is feltűnt.

A vitorlázás rendkívül felelősségteljes sport, űzéséhez elengedhetetlen a hajóvezetői engedély. Ahogy szárazföldi járművet, úgy hajót sem lehet „ittas" állapotban kormányozni. A legénység valamennyi tagjának nagyfokú odafigyelésére és fegyelmére is szükség van, különösen azért, mert a Balaton északi oldala felől, a Bakonyon keresztül pillanatok alatt vihar alakulhat ki a tó felett. Anélkül, hogy részletesen elmélyednénk a vitorlázás szabályaiban, most csak annyit jegyzünk meg, hogy viharban a legjobb módszer, ha szélirányba kormányozzuk a hajót, és levonjuk az összes vitorlát.

A Balatonon használt vitorlások skálája igen széles: a régi, uszályszerű mahagónihajóktól a kis kalózokon át a tőkesúlyos, óriási kajütös „jachtokig" terjed.

Mivel a vitorlás fenntartása nem olcsó mulatság, és sokaknak nincs hajóvezetői ismerete és engedélye, egyre népszerűbb szolgáltatás a hajók bérbeadása. A hajókat kapitánnyal együtt lehet kibérelni. Erre a Balatoni Hajózási Rt. kínál egyszerű megoldást, hiszen a 31 férőhelyes Uránusz vitorlás hajóval – a Balaton legnagyobb vitorlásával – rendszeresen szervez egész napos túrákat, amelyek során a résztvevők a Balaton menti települések kultúrájából is ízelítőt kaphatnak.

Hajóbérlésre az Adrián is lehetőség van, ahol egyébként a magyar vitorlástulajdonosok egy része is szívesen vitorlázik.

Tengerre, magyar!

A nyári vakáció eltöltésének igazán kellemes módja a tengeri hajóút. Az utazási irodák a Földközi-tengeren kétféle utat is kínálnak. Az egyik Spanyolország, Franciaország, Olaszország kikötőit érinti, a másik pedig a görög, török, ciprusi és izraeli vizekre kalauzolja el az érdeklődőket. Ezeknek a rendszerint 10-14 napos hajóutaknak a költsége 350-500 ezer forint között van.

A kínálatban természetesen létezik Karib-tengeri, hawaii hajós kirándulás, körutazás is, de mivel e programok indulási helyszínére repülőgéppel kell kiutazni, a költségek lényegesen magasabbak.

A tengeri utak mellett rendkívül népszerű az ókori Egyiptom műemlékeit követő folyami hajóút a Níluson, az ezen való részvétel azonban a trópusi hőség miatt inkább ősszel, tavasszal javasolt.

Sokan nem is gondolnak arra, milyen szép lehet egy dunai hajóút. Mivel jelenleg a délszláv háborúban lebombázott hidak akadályozzák a hajózást, a Budapestről induló járatok újabban a Duna forrásvidéke, a Fekete-erdő felé tartanak.

Benyó Miklós, a Magyar Jet-ski Szövetség alapítója, többszörös magyar bajnok Gyermekkorom óta foglalkoztat a sebesség, a száguldás. Versenyzői pályafutásomat a „kétkerekesek" világában kezdtem, hiszen a '80-as évek első felében a terepjáró motorosok, azaz az endurósok között tettem le a névjegyemet. Később átnyergeltem a terepjárókra, de mivel a száguldás minden formája érdekel, állandó és eredményes szereplője vagyok a kilencvenes évek közepén meghonosodott jet-ski-versenyeknek is. Mindent megtettem e sportág meghonosításáért, elterjedéséért. A jet-ski azért jó, mert korszerű, erős technikát felügyel az ember, emellett igen közeli kapcsolatba kerülhet a természettel. A jet-skik ráadásul olyan olaj- és kenőanyagokat használnak, amelyek nem károsítják a vizet, a turbinák keverte áramlat pedig javítja a tavak, folyók oxigénellátását, „szellőzteti" a vizet.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. július 1.) vegye figyelembe!