Az elmúlt évtizedben – a gazdasági visszaesés idején is – töretlenül fejlődött a magyar élelmiszeripar egyik legfiatalabb ágazata, az üdítőital-gyártás. Ám nem mindenki nyert: a kíméletlen versenyben számos cég csődbe ment. Az iparágon belül tavaly, a hosszú kánikula fő haszonélvezői az ásványvízgyártók voltak. Szakemberek szerint a buborékipar még nincs a csúcson, bőven van tartalék.
Az üdítőital-gyártó külföldi óriáscégek már a hatvanas évek végén megvetették a lábukat az országban, a gyümölcslevet és ásványvizet előállító vállalkozások legtöbbje viszont a rendszerváltás után alakult s erősödött meg. Az új tulajdonosok 25 milliárd forintos befektetése meghozta az eredményt: az elmúlt évtizedben az alkoholmentes italok hazai előállítása több mint a kétszeresére, az 1990-1995 közötti évek átlagát jelentő 602 millió literről 1999-re 1316 millió literre emelkedett. A belföldi fogyasztás 1994 óta a másfélszeresére nőtt: akkor fejenként 91,4 liter gyümölcslevet, üdítőitalt és ásványvizet ittunk, tavalyelőtt viszont már 124,8 litert. 2000-ről még nincsenek végleges adatok, de a szakemberek becslése szerint legalább 15-20 literrel tovább emelkedett az üdítőital-fogyasztás.
Bambi, barter, multik
A 90-es években a honi élelmiszeripar legdinamikusabban fejlődő ágazata az alkoholmentes italok gyártása volt – állítja Kiss Gáborné, a Magyar Üdítőital-, Gyümölcslé- és Ásványvízgyártók Szövetségének titkára. A szénsavas üdítőitalok Bambi-korszak" utáni hazai története a két kólacég betelepedésével kezdődött.
A szénsavasüdítőital-gyártás kialakulásában az állami gazdaságoknak – első helyen a borgazdaságoknak – is fontos szerepük volt. E körből került ki a Márka és a Traubi. A rendszerváltáskor kivásárlásokkal kezdődött meg az iparág átalakulása. A Coca-Cola korábbi magyar partnerével, a Budapesti Likőripari Vállalattal először vegyesvállalatot alapított, majd abban teljes részesedésre tett szert. A Pepsi pedig privatizációs pályázat útján nyerte el a Fővárosi Ásványvíz- és Üdítőipari Rt. tulajdonjogát. A két nagy hamarosan versenyre kelt egymással, megkezdődött a 1997-1998-ig tartó kólaháború". A kíméletlen árverseny a fogyasztóknak kedvezett, a többi üdítőital-gyártónak viszont nem, több hazai márka eltűnt egy időre a piacról.
A kilencvenes évek derekáig a két multinacionális vállalat birtokolta a hazai szénsavasüdítőital-piac 95 százalékát, ma a részesedésük 80 százalék. A hőskorszakon" túl vagyunk, a fogyasztók ma már új ízeket, új termékeket is igényelnek – fogalmazta meg a közelmúlt legfontosabb változását Horváth Magyary Nóra, a Coca-Cola Hungary Kft. kapcsolati és kommunikációs igazgatója. Szerinte a piacvezető multinacionális társaság magyarországi története 1968-ban kezdődött: a Likőr- és Szeszipari Vállalattal kötött szerződés értelmében a kilencvenes évekig öt helyen gyártottak Magyarországon Coca-Colát. A behozható koncentrátum mennyiségét az állam korlátozta, a bartermegállapodás szerint az üdítőért – annak értékének 130-150 százalékáért – a multicég különféle magyar termékeket kapott cserébe. Így került akkoriban a tokaji bor az amerikai piacra, de kereskedtek magyar fürdőkáddal és gumimatraccal is.
Az amerikai anyavállalat, a The Coca-Cola Company birtokolja a vállalatcsoport által forgalmazott 232 italmárka tulajdonjogát, ők készítik a koncentrátumokat. Az üdítőket a partnervállalkozások állítják elő. Hazánkban a kezdetkor ez a cég az ausztrál érdekeltségű Coca-Cola Amatil volt. E társaság vásárolta meg – a privatizáció során – az öt termelőüzemet, majd zöldmezős beruházással Dunaharaszti határában felépítette a központi gyárát: 1998 óta már csak itt készülnek a kólafélék. A cégnek időközben új tulajdonosa lett, az athéni székhelyű Coca-Cola Hellenic Bottling Company.
A Coca-Cola Hungary Kft. ma tizenegy lerakatot működtet az országban, ötvenezer kereskedelmi partnerral áll kapcsolatban. Az italokat – ha kell – a legkisebb üzlet ajtajáig is kiszállítják. A cégóriás termékei iránti hazai kereslet az elmúlt tíz évben megháromszorozódott: ma évente több mint 150x2,3 deciliteres kólának megfelelő mennyiséget iszunk meg italféleségeikből fejenként. A nagyvállalatnál úgy látják: 1995 után megállt a magyar üdítőital-piac fejlődése, 1999-ben némi mozgást" érzékeltek, tavaly viszont már négy százalékkal növekedett a szénsavas italok fogyasztása. A klasszikus kólaitalokból jelenleg annyi fogy, mint néhány évvel ezelőtt, az egyéb termékeikből viszont több: például az ásványi sókat pótló sportitaljaik iránti kereslet az ötszörösére emelkedett.
Az alkoholmentes italok gyártásának alakulása (millió liter) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
1990 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
|
Ásványvíz |
35 |
141 |
156 |
197 |
233 |
281 |
Szénsavas üdítőital |
426 |
634 |
655 |
640 |
645 |
656 |
Gyümölcslevek |
141 |
321 |
397 |
462 |
495 |
379 |
Keleti olcsóság
A szakmai szövetség titkára mindemellett úgy látja, hogy a kólaízű italok népszerűsége csökken: az üdítőkön belül a fogyasztásuk 65 százalékról 55-re esett vissza. A választék ma már imponálóan széles, ami egyrészt annak köszönhető, hogy a két óriásvállalatnak gazdag a termékpalettája, másrészt, hogy az utóbbi három évben több kisebb magyar cég újjáéledt. A kólacégek által meghagyott" húsz százalékot – ez 12 literes fejenkénti fogyasztást takar – a Buszesz és az Apenta (6-8 százalékkal) tölti ki, a fennmaradó vékony szeleten" pedig több tucat kisvállalkozás osztozik. A legtöbb kis cég az ország keleti felében működik, termékeiket helyben, a nagy cégeknél olcsóbban árulják.
A mátészalkai Ráti Kft.-t hat éve indította útjára tulajdonosa, Ráti József. Azóta, mint mondja, tizenötszörösére, évi 300 millió forintra növelték forgalmukat, s majd mindegyik megyében jelen vannak. Az első években jelentős volt a keleti exportjuk, ma már ez nem jellemző. Fő termékeik a német aromából készített szénsavas üdítő, a csendes" víz és a szörp. Az induláskor hatféle ízben állítottak elő italt, ma tizenötfélét készítenek. Jelentős változást hozna a cég életében, ha termékeikkel valamelyik nagyobb üzletláncban is megjelenhetnének.
– Igyekszünk fenntartani a változatos termékpalettát, ez nélkülözhetetlen ahhoz, hogy egy kisüzem talpon maradhasson – vélekedik Ráti József. – De legalább ilyen fontos, hogy olcsóbban adjuk termékeinket, mint a multik. A kispénzű emberek – főként az ország keleti részében – bármenynyire is szeretnék, nem mindig engedhetik meg maguknak, hogy a két világcég termékeit vásárolják meg. Az alacsonyabb fogyasztói árral azonban nem könnyű összehangolni" a beltartalmat, a minőséget. Aki viszont hosszú távra tervez, annak ezt a mutatványt" meg kell kísérelnie. Ráti József szerint a középkategóriás üdítők vékonyka piaci szeletén néhány magyar cég osztozik. Számukra valójában nem a nemzetközi vállalatok, sokkal inkább a fekete-szürke gazdaság szereplői jelentik az igazi konkurenciát. A fészerben üdítőt pancsolók", a kétes eredetű italokat engedély nélkül forgalmazók rossz híre azokra is rávetül – s rontja az üzletüket –, akik betartják a szabályokat – állítja a mátészalkai vállalkozó.
A hazai szénsavasüdítőital-piac gyakorlatilag felosztott, nagyobb átrendeződés nem várható: ebből az italféleségből 656 millió litert gyártottak 1999-ben, az egy főre jutó évi fogyasztás hetven literhez közelít. A stagnáló belföldi keresletet különféle újdonságokkal igyekeznek növelni. Egyre népszerűbbek a kalóriaszegény light" termékek, illetve a vitamin- és a fehérjedús sportitalok, amelyek a piacon időről időre vihart kavaró energiaitalok helyére léphetnek. (Az energiaitalok közül elsőként – 1991-ben – az osztrák Red Bull jelent meg hazánkban, ám 1997-ben magas élénkítőszer-tartalma miatt betiltották a forgalmazását. Ma már újra árusítható, ám bőven van versenytársa, ilyen például a Bükki Üdítő Kft. által gyártott Bomba, az Isostar, a Detonátor vagy az X Energy Drink nevű ital.)
Gyümölcslé: kapacitásfelesleg
A nyolcvanas évek végén állami gazdaságok és konzervgyárak ismerték fel a gyümölcslégyártásban rejlő üzletet. A kilencvenes évek elején egy újfajta csomagolóanyag, a Tetra- és PKL-dobozok magyarországi megjelenése hozta meg az iparág számára az igazi áttörést. Egy vállalkozás beindításához nem volt szükség túl nagy tőkére. A keleti piac felvevőképessége korlátlannak tűnt, a feldolgozáshoz volt exporttámogatás is. Gombamód szaporodtak is a cégek, sokuk kizárólag a FÁK-piacra alapozta a termelést. Az 1990-1995 közötti 141 millió literes éves termelés 1998-ra elérte a 495 millió literes csúcsot. Ekkor azonban jött" az orosz válság, s a termelés hatvan százalékát felszívó export a harmadára esett vissza. A gyártókapacitás fele hirtelen feleslegessé vált. Az eladatlan készletek értékesítése érdekében éles árharcba kezdtek a cégek. A kétéves küzdelem erőteljes koncentrációval is járt: ma öt nagy cég – a német Sió-Eckes Kft., a görög Olympos, az osztrák Rauch, a francia kézbe került szobi üzem és a magyar tulajdonú érsekhalmai Elma Rt. – birtokolja a piac 70-75 százalékát. Csak a keleti országrészben 10-15 vállalkozás ment tönkre. A legtöbb konzervgyár is felhagyott a gyümölcslétermeléssel. A gyártott mennyiség 1998-1999 között 116 millió literrel esett vissza. Az árverseny hatására a 20-23 liter között stagnáló egy főre jutó fogyasztás addig soha nem látott mértékben, majd nyolc literrel emelkedett 1998-ban. Ez a tendencia azóta sem változott, tavaly – az előzetes adatok szerint – a fejenkénti fogyasztás már elérte a 35-36 litert.
A hazai értékesítés bővülése azonban nem tudta pótolni a kiesett exportot. A verseny az italokban lévő gyümölcsmennyiség csökkenéséhez (is) vezetett. A narancsdzsúsz és a paradicsomital – ez utóbbit elsősorban a keleti szomszédok vásárolták – igazán százszázalékos sűrűségben élvezhető. Az eladási statisztikákban élre törő alma- vagy a feljövőben lévő baracklevek gyümölcstartalma viszont 12-25 százalékos hígításban ideális – állítják a szakma képviselői. A hazai fizetőképes kereslethez igazodva a cégek piacra dobták" öt-nyolc százalék gyümölcstartalmú termékeiket is. Hiába adtak el tehát késztermékből többet a gyártók, a felvásárolt gyümölcsalapanyag mennyisége lényegében változatlan maradt.
Az orosz válság utáni exportstop" nagyon megrázta az ágazatot – idézte fel a közelmúltat Fazekas László, a francia tulajdonú Szobi Szörp Gyümölcsfeldolgozó Rt. vezérigazgatója. A kivitel visszaesése miatt tetemes készletek halmozódtak fel, ettől 1999-ben mindenki szabadulni igyekezett, ami kíméletlen – legalább 15-18 százalékos áreséssel járó – versenyt indított el. Tavaly úgy látszott, hogy konszolidálódik a piac. Ekkor azonban a Sió-Eckes és a Rauch újszerű – mint később bebizonyosodott, a piacszerzés szempontjából sikeres – lépésre szánta el magát: nyáron – szeptember-októberi fizetési határidőre – nagy mennyiségű árut szállítottak az élelmiszerláncokba, s ezek, amikor közeledett a szavatossági idő lejárta, akciós áron piacra dobták az italokat. Ez újabb áresést hozott. A Szobi Szörp Rt. tulajdonosai viszont úgy döntöttek, nem adják olcsóbban termékeiket, mivel nincs miből pótolni az akció miatt keletkező veszteségüket. Így a cég, mint megtudtuk, tavaly két-három százalékos piacvesztést szenvedett el, s a hazai ranglista harmadik helyére csúszott. Ebbe azonban nem nyugodnak bele: a százszázalékos gyümölcstartalmú italaiktól várják a termelés felfutását.
A szakemberek szerint ebben az iparágban a piac átrendeződése még nem ért véget: ma is nagyobb a gyártókapacitás a szükségesnél. Az előrejelzések azt mondják", hogy a reáljövedelmek emelkedésével inkább a jobb minőségű, magasabb gyümölcstartalmú termékek iránt növekszik majd a kereslet. (Nyugat-Európában mindinkább a 10-15 százalékos, vitaminnal, ásványi anyagokkal dúsított rostos levek, s nem a százszázalékos italok a kedveltek.) További jelentősebb koncentráció azonban nem várható. A gyümölcslé nem olyan (világ)termék, mint a szénsavas üdítőital. Ebben az ágazatban nagyobb szerepe van a helyi jellemzőknek, a termőhelyi adottságoknak. A kis cégek ezt tudják kihasználni, viszonylag szerény beruházással ma is felszerelhető egy-egy regionális, vagy helyi piacra termelő üzem. A szakmai szövetség titkára szerint ez olyanokat is gyümölcslégyártásra csábít, akiket csak a gyors meggazdagodás hajt, az ő italaik esetenként kétes minőségű koncentrátumokból, aromákból és vízből készülnek.
Harc a palackos vízért
Az útleírások és a kódexek már az 1300-as évektől említik hazánk egyik különlegességét, az ásványi tartalomban gazdag savanyú- és borvizeket. A század első feléig jórészt gyógyászati célokra és ivókúrákra használták ezt a természeti kincset. Bikfalvi Istvánné, a Magyar Ásványvíz Szövetség és Terméktanács főtitkára szerint a magyar vizek egyediségüket különleges ásványianyag-tartalmuknak köszönhetik. Hazánkban jelenleg 80-90 kút és forrás 25-30-féle vizét palackozzák. Négy nagyobb cég uralja a húszmilliárd forint forgalmú magyar piac 85-90 százalékát. Egyes kimutatások szerint a legnagyobb – 30 százalékos – részesedéssel a Fővárosi Ásványvíz- és Üdítőipari Rt.-t megvásárló, a margitszigeti és a gellérthegyi vizeket előállító Pepsi-Cola International. Második – 20 százalékos részaránnyal – a Kékkúti Ásványvíz Rt., amelynek tulajdonosa a Nestlé-csoporthoz tartozó francia Perrier. Az élcsoportba tartozik az Apenta Kft., amely a német Franken Brunnen GmbH kezében van, és az osztrák Mautner Markhof tulajdonában lévő Buszesz Rt. A piacon még számos kisebb vállalkozás próbál megélni. Közöttük van külföldi befektető, például az amerikaiak által működtetett Visegrádi Ásványvíz Kft., és számos hazai kis- és középvállalkozás, mint a Fonyódi Ásványvíz Kft. vagy a hatvani Pannon Aqua Rt.
A palackosvíz-fogyasztás nálunk a nyolcvanas évek végéig nem haladta meg az évi 2,8-3,2 litert fejenként. Az egészséges életmód terjedése tette népszerűvé s keresetté itthon is az ásványvizeket. Az 1991-es 3,7 literes fejenkénti hazai fogyasztás 1993-ra majdnem megduplázódott, 1998-ban elérte a 22,7, 1999-ben a 28 litert, ami tavaly – becslések szerint – 38,4 literre ugrott. Az értékesített italok döntő hányada szénsavas, az úgynevezett csendes vizek" aránya csak 12 százalék.
A majd tízszeres piacbővülés – Bikfalvi Istvánné szerint – alapvetően a csapvíz, a szikvíz, a házi szódavíz rovására történt, vagyis nem a többi italgyártótól vett el piacot. Így lesz ez a jövőben is, annak ellenére, hogy a hazai fogyasztás megduplázódása várható. A palackozott vizek importja mindössze öt-hat százalék, ami a magas szállítási költséggel magyarázható. Emiatt a magyar fogyasztókat megcélzó nemzetközi cégek inkább leányvállalatot alapítanak nálunk, és e mellé keresnek kutat, ásványvízforrást. Így tett nemrégiben az olasz San Benedetto, de a hírek szerint várható az osztrák Römerquelle megjelenése is. A magyar piac értékét mutatja az a küzdelem, amit tavaly a Coca-Cola konszern vívott a franciákkal – egyik érdekeltségén, a Hellenic Bottling Ltd.-n keresztül – a korábban angol tulajdonú Kékkúti megszerzéséért.
Évi 11 millióról 15 millió literre, azaz 36 százalékkal növelte termelését az elmúlt esztendőben a HCFL befektetési alap többségi tulajdonában lévő Fonyódi Ásványvíz Kft. A cég szénsavas és szénsavmentes termékek mellett cukor, színezék és tartósítószer nélküli ízesített vizeket is előállít. Horváth Zoltán ügyvezető igazgató szerint a különféle vállalkozások elsősorban a kereskedőknek nyújtott szolgáltatásokkal, az áru csomagolásának minőségével, a marketinggel, s nem a termékekkel versenyeznek egymással.
Az ügyvezető igazgató úgy látja, a hazai piacon kialakult a gyártók közötti (erő)sorrend. Az ásványvizek iránti fokozódó kereslet viszont új szereplőket is idevonzhat. A piac nagyobb átrendeződésé akkor várható, ha valamelyik tőkeerős nyugati cégnek sikerülne Magyarországon kutat, termelőkapacitást vásárolnia, hiszen a magas szállítási költségek miatt az ásványvíz helybeni gyártása az igazán kifizetődő.
Próbálkozóból nincs is hiány, ám a tapasztalatok azt mutatják: kevés új vállalkozás kapaszkodik meg. A termelés elindítása ugyanis még nem elégséges a sikerhez, kellenek a bejáratott márkák, a kiépített kereskedelmi kapcsolatok. Horváth Zoltán szerint ennek ellenére időről időre feltűnnek a piacon új cégek, amelyek két-három év után általában bedobják a törülközőt. Ám ténykedésük ideje alatt szokatlanul olcsón kínálják termékeiket, vagyis a kereskedők ellenállnak" az áremelésnek: az ásványvíz literjéért öt év óta 52-55 forintot fizetnek a gyártóknak. A fonyódi cégvezető állítja: elkerülhetetlen a vizek árának emelése, hiszen a termelés jövedelmezősége a kritikus szint alá csökkent.
Az alkoholmentes italok fogyasztásának alakulása (liter/fő) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
A termék megnevezése |
1994 |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
Ásványvíz* |
10,2 | 14,1 |
15,4 |
19,3 |
21,5 |
28,1 |
Üdítőital |
58,5 |
62,1 |
64,2 |
63,0 |
64,3 |
65,5 |
Gyümölcslé** |
22,7 |
21,5 |
20,3 |
22,9 |
29,7 |
31,2 |
* ideértve az ásványi anyagokkal dúsított vizeket is ** gyümölcslé: dzsúsz, nektár, ital |