Az integrált vállalatirányítási rendszerek egyik továbbfejlesztési lehetőségeként számon tartott alkalmazásszolgáltatással egyelőre még kevesen foglalkoznak. A lényege, hogy a felhasználó a szoftver megvásárlása helyett, általában havi előfizetési díjért, az interneten keresztül veszi igénybe a szükséges programokat.
A megoldás számos előnyt kínál a felhasználó számára, de gyakorlati tapasztalatok híján még korai lenne a részletes értékelés. Mindenképpen várható, hogy e szolgáltatás igénybevételével szükségtelenné válik a cég profiljával gyakran semmilyen kapcsolatban nem lévő informatikai munkaerő egy része. Ez fontos eredménye lehet a szolgáltatásnak, különösen ha figyelembe vesszük, hogy az Egyesült Államok és Nyugat-Európa után hazánkba is begyűrűzik – az egyelőre feltartóztathatatlannak tűnő – számítógépesszakember-hiány.
Vita a költségekről
A szállítók által hangoztatott alacsonyabb költségek a Dataquest felmérése szerint kisebb vonzerőt jelentenek, mint például a végfelhasználók jobb elérése és a központosított kezelés. A költségeket jelentősen csökkentheti a kezdeti beruházás elmaradása, ami nagy valószínűséggel alacsonyabb TCO-hoz (total cost of ownership – teljes bekerülési költség) vezet. Szakértők ezt kétkedéssel fogadják, mondván: az alacsony bevezetési költségre magas fenntartási költségek rakódnak. Mindenesetre várhatóan előre kalkulálhatók lesznek a kiadások. A kezdeti bevezetés ideje is jelentősen lerövidül, optimista becslések szerint hetekben mérhető. Jelentős mértékben függ az esetleges testreszabás mértékétől, hiszen nem minden cég elégszik meg a nagy átlag számára kifejlesztett megoldással, ennek kivitelezése további heteket emészthet fel. Mindenképpen nagy előnynek számít a szolgáltató által nyújtott folyamatos frissítés, így mindig a legújabb verzió áll a felhasználó rendelkezésére, anélkül hogy a fárasztó – és némely programnál komoly szaktudást igénylő – installálási procedúrán keresztül kellene mennie. Ehhez kapcsolódik a különösen Magyarországon neuralgikus pontnak számító jogtisztaság is. Katalizálja az ASP-k elterjedését az elektronikus piacok térhódítása is. A kis- és középvállalatok számára lehetővé válik a nagyvállalati szoftverek használata, és ezáltal a nagy cégek rendszereihez való kapcsolódás könnyebbé válhat.
A hazai hírek – bár a téma igencsak felkapottnak számít – kevés ügyfélről szólnak. Ez nem is meglepő annak ismeretében, hogy az ASP még Nyugat-Európában sem hódította meg a felhasználókat.
Fontos, ám egyelőre megoldatlan probléma a csatlakozás biztonsága, gazdaságossága és az adattovábbítás gyorsasága. Ennek jelenlegi – különösen hazánkban – magas költségei és a csatlakozás színvonalának ingadozása még jó ideig visszatartó erő lehet. A hagyományosnak számító modemes betárcsázás, illetve – az inkább cégek körében népszerű – bérelt vonalas internet-hozzáférés mellett mára megjelentek lényegesen előnyösebb konstrukciók is. A távoli programtárhely eléréséhez mindenképpen állandó internetkapcsolatra van szükség, így nagy jelentősége van a telefondíj kiküszöbölésének. Erre módot ad például a kábeltelevíziók hálózatán keresztüli kapcsolatfelvétel, illetve az ADSL-szolgáltatás is. Ez a terület még további dinamikus fejlődés előtt áll, több helyről számoltak már be például a villanyhálózaton keresztül történő adatszolgáltatás kísérleti sikereiről.
Biztonsági kérdések
További akadály a bizalom hiánya. Ebben jelentős szerepet játszik, hogy az internetes adatátvitel alapjául szolgáló szabvány, az IP (Internet protocol) kifejlesztésénél alapvetően nem biztonsági szempontok játszották a főszerepet. Ez a probléma szintén megoldhatónak tűnik, ha a ma általában használatos 4-es verzió után fokozatosan teret nyer az IPv6.
Számos tanácsadó cég felhívta a figyelmet még egy fontos tényezőre. Szerintük nagy jelentősége lesz, hogy az ASP-k testreszabható termékekkel próbálják majd elnyerni az ügyfeleik kegyeit, s nem tartják hosszú távon működő megoldásnak a csomagszoftverek közzétételét.
Nem hagyták hidegen a fejlemények a nagy ERP-rendszerek szállítóit sem, az Oracle előállt Oracle Business Online nevű termékével, a piacvezető SAP pedig mySAP nevű termékével tart lépést a piac fejlődésével. Mindazonáltal úgy tűnik, hogy az ASP-képesség egyelőre csak az értékesítési kör egy újabb állomását jelenti.