Könyv
Biliárd milliókért
Edwin Lefévre: Egy spekuláns feljegyzései
Hét Matador Kft. 2000. 346 oldal, 4800 Ft
Egy magát Vakmajomnak nevező, lendületes stílusú műfordító ültette át magyarra Edwin Lefévre újságíró háromnegyed százados könyvét a nagy amerikai tőzsdejátékos, Jesse Livermore előadásából. Műfaja üzleti önéletrajz, huszonnégy fejezetben, egyes szám első személyben. A főhős Livingstone álnéven szerepel, ám a régi tranzakciók, amelyekről beszél, konkrétak, valóságosak és ellenőrizhetőek.
A jövendőbeli milliomossal tizenéves, brókercégnél alkalmazott felíróként ismerkedünk meg. Miután szert tesz első, három dollár 12 centes profitjára, már csak pénzkereskedőként dolgozik; előbb néhány százezres, utóbb pedig milliós hasznokkal – és ugyanekkora veszteségekkel. A főként balekok kopasztásából élő kis brókercégek húszéves kora körül már nem állnak rendelkezésére, mert kárt okoz nekik a tehetségével. Középkorú cápaként olykor a gyapot-, a kukorica- vagy a kávépiacon kelt országos riadalmat. Bukásait – például első egymillió dollárja vesztét – szinte nagyobb élvezettel elemzi, mint legnagyobb kaszálásait, hiszen szerinte a negatívumokból többet lehet tanulni, mint az (olykor véletlennek köszönhető) eget verő profitszerzésből.
Remek hasonlata szerint a profi kereskedő úgy játszik, ahogy a biliárdjátékos: messze előre tekint, nem csak a következő lökésre". Örül a pénzpiacon szerzett tekintélyének, s ő is mintaképnek tartja magát. Szerinte a tippek után futók és a zugbrókerek a harcos szakma tisztességére hoznak szégyent. Nagy respektussal van viszont a J. P. Morgan formátumú bankárokról. (Ő 1907 októberében megmentette a Wall Street-i tőzsdét az összeomlástól.) Becsüli azt a kis könyvügynököt is, aki úgy rendeltetett meg vele egy Walter Scott-könyvsorozatot, hogy azt sem tudta, mit ír alá...
Az intelligens fölismerésekkel és briliáns manipulációkkal teli önéletrajz némelyik jelenete olyan pergő, mintha valami jól megírt színdarabot olvasnánk.
(iszlai)A sikeres fejlődés módszere
Salamonné Huszty Anna: Jövőkép- és stratégiaalkotás
Kossuth Kiadó, 2000. 208 oldal, 2980 Ft
A sikeres cégek vezetői a legfontosabb feladatnak a változó környezet állandó figyelését, a legnagyobb hibának pedig a szükséges változtatások és fejlesztések elhanyagolását tartják. A fokozódó verseny, a technológia rohamos fejlődése a vezetőket változtatásokra ösztönzi; a vállalat jövőképének sikeréhez megfelelő módszerekkel kialakított stratégiára van szükség. Ez dönti el ugyanis, hogy a vezetés hogyan kíván viszonyulni a környezethez, a jövőhöz, a munkatársakhoz.
A szerző ezt a folyamatot jövőkép-orientált stratégiaalkotásnak nevezi. Felhívja a figyelmet arra, hogy a munka megkezdéséhez az első számú vezető egyértelmű elkötelezettsége és döntése szükséges; ki kell jelölni a munkában részt vevőket, el kell készíteni a forgatókönyvet, s azt meg kell ismertetni az érintettekkel. Bemutatja J. Welchnek, a General Electric sikeres vezetőjének tevékenységét, aki versenytársainál korábban felismerte az új idők szavát, s merész jövőképet tűzött ki, fontosnak tartva a vezetési stílus átformálását. Elemzi az általánosságban vett üzletág esélyeinek megvalósítását, a szállítók és vevők szerepét, s azt, hogyan hasznosíthatók a környezeti változások a cég előnyére.
Példák mutatják be a vállalkozás értékteremtő képességének elemzését és javításának módszereit. A szerző felhívja a figyelmet a vállalati növekedés erőltetésének veszélyeire, s bemutatja a profitképzés 11 modelljét.
R. I.Filmek és alkotóik
A film krónikája
Magyar Könyvklub- Officina Nova, 2000. 680 oldal, 8900 Ft
A magyar kiadást szerkesztette: Markó László (Második, bővített kiadás)
A mozgófilm, a XX. század legsajátabb művészete, a század hajnalán, 1895-ben született Párizsban. Azóta szolgál a míves gondolatok értő keveseknek szánt közvetítőjeként, valódi szellemi értékek sokak számára hozzáférhető forrásaként és terjesztőjeként, a tömegszórakoztatás óriási pénzekkel dolgozó iparaként – a Jurassic Park bevételei túllépték az egymilliárd dolláros álomhatárt! – és a propaganda eszközeként.
A filmgyártás hamar álomgyárrá vált, amelynek termékei sokaknak segítenek, hogy számukra amúgy soha el nem érhető élményekhez jussanak – ha másodkézből is –, vagy egyszerűen egy időre megfeledkezzenek életük intellektuális vagy anyagi sivárságáról. Az írott szónál sokkal hatékonyabb eszköz a tömegek befolyásolására, eszmék, nézetek terjesztésére, meggyőződések nagyüzemi manipulálására, amely még a kollektív tudatalattit is képes elérni. Életképességét mutatja, ahogy a filmipar megtanul együtt élni az új eszközökkel – amelyek lehetnek versenytársai, de szövetségesei is –, a televízióval, a videóval, legújabban a DVD-vel.
A könyv a film nagyívű pályafutásának krónikája a kezdettől 1999 végéig. Felépítése időrendi: 85 kalendárium jellegű összeállításból áll, amelyek átfogják a világ filmiparának fontos és/vagy jellemző eseményeit, alkotásait, szereplőit a szóban forgó évben, időszakban, rengeteg színes illusztrációval, köztük filmplakátokkal. A keresést filmcím- és névmutató segíti.
Ez nem filmlexikon! A válogatás filmeket és alkotókat mutat be, a teljesség igénye nélkül.
O. P.Színház
A színész meg a sorsa
R. F. Simons: Edmun Kean
A Thália Színház Új Stúdiójának előadása
Rendező: Mácsai Pál Szereplő: Gálffi László
Színháztörténeti időszámítás szerint 1833-at írunk, amikor 2001 tavaszán elénk lép egy 49 éves magyar színész, hogy eljátssza a 49 esztendősen elhunyt angol színészlegenda, Edmund Kean utolsó fellépését, megelevenítve egész pályafutását.
A magyart Gálffi Lászlónak hívják. A mögötte álló Shakespeare-szerepekből kell súlyos részleteket beleszőnie a jelenetsorba, amit bravúrosan meg is tesz. Még a gyakorlott néző is csak akkor eszmél rá, hogy életrajzi eseményekből shakespeare-i magaslatokra röpítette át, amikor továbbfűzi a sötéten tragikomikus cselekményt.
A cinkos természetesség a szerepfölfogás egyik vonzó tulajdonsága. A másik a részvétteljes távolságtartás, amivel az előadó (és az invenciózus rendező, Mácsai Pál) finoman jelzi: a drámai művészet leáldozóban lévő (romantikus) stílusával van dolgunk, amelyet hanyatlásában is tisztelet illet. A monodrámát ezenfelül az teszi időtlenül jelentőssé, hogy vállalkozik a színészsors jellegzetességeinek, ismétlődő viszontagságainak bemutatására.
A mindentudóvá érett Gálffi az öntörvényűséget, az akarnokságot, az állhatatlanságot, a kicsapongásra való hajlandóságot, a hiúságot és a lelki nagyságot úgy érzékelteti, hogy időnként kitekint monológjaiból, s – mint valami zseniálisan szívszaggató bajazzo – elnéző együttérzésért esedezik. Aztán beleveti magát a szétesésében is magasrendű személyiség szövegáradatába. Többször átváltozik, cirkuszol, vádaskodik, iszik, őrjöng, maga alá és fölé kerül egyetlen pillanatban. Próbálja magyarázni a csodát s megtalálni (színész) élete értelmét.
A ferde síkjával kapaszkodásra késztető pódium, az innen-onnan előhúzgált jelmezek és kellékek (Füzér Anni munkái), valamint a bohócmúltra visszautaló koreográfia szerencsésen találkozik a nyúlánk színművész alkatával, a tárgyak átlelkesítésére képes érzékenységével. Jóstehetség nélkül meg lehet kockáztatni: ez a remek előadás tartós és országos sikerre van ítélve.
Iszlai ZoltánMuzsika
Látomások
A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarát vezényli: Uri Mayer
Zeneakadémia, 2001. április 11.
Négy koncertből álló millenniumi hangversenysorozatot ajánl a rádiózenekar a kezdő és haladó zenebarátoknak. A koncerteket vezénylő karmesterek – Vásáry Tamás, Uri Mayer, Kovács László, Ligeti András – szólnak is az elhangzó művekről, ezért kezdődik a program a szokásosnál valamivel korábban.
A darabok egyébként felnőtt" alkotások. Az április 11-i hangversenyen Uri Mayer lép a pódiumra. A kanadai karmester néhány évvel ezelőtt megnyerte a Magyar Televízió Nemzetközi Karmesterversenyét. Magyar szülei révén elég jól beszél magyarul ahhoz, hogy elmesélje, mi a jelentősége például annak, hogy elsőként egy magyarországi bemutatót, Pártos Ödön Látomások fuvolára és vonószenekarra című művét hallhatja a közönség. Pártos Budapesten született, Hubay Jenő és Kodály Zoltán növendékeként hegedű- és zeneszerzés-tanulmányokat folytatott. Diplomázása után Luzernbe szerződött, majd rövid időre visszatért Budapestre, végül Izraelbe költözött, ahol haláláig (1977) a zeneakadémián tanított. A Látomásokban a fuvolaszólamot Hegedűs Mónika játssza.
A koncert középső száma Liszt A-dúr zongoraversenye, amely talán kevésbé népszerű, ritkábban hallható. Mediterrán hangzású, a középrészben hangvétele álomszerű, látomásos, a következő szakaszban a cselló megindítóan játssza a főtémát, hozzá lép be a zongora – mindezek kitűnően harmonizálnak a Pártos-kompozíció neoromanticizmusával. A darabot Érdi Tamás adja elő. A fiatal zongorista születésekor megvakult, így a zeneműveket hallás útján sajátítja el. Rendkívül érzékeny személyiség, aki fantasztikus energiával tanulja meg a hangszer irodalmát, most éppen egy kanadai mester irányításával.
A hangversenyt a 120 éve született Bartók Béla: A csodálatos mandarin című pantomim zenekari szvit változata zárja. Keletkezése idején, 1918-19-ben nagy vihart kavart, s arra, hogy színpadon hosszú életű lesz, alig volt remény.
Albert MáriaFilm
A mesés Kelet
Tigris és sárkány
Színes, feliratos amerikai-tajvani-kínai koprodukció
Rendezte: Ang Lee, főszereplők: Michelle Yeoh, Chow-Yun Fat, Zhang Zi-ji, Chang Chen
Forgalmazza: az InterCom
Még soha nem fordult elő, hogy tajvani filmet kilenc kategóriában Oscar-díjra jelöltek volna. A távol-keleti filmművészet a legtöbbek számára mindeddig egy kaptafára készült karate-akciófilmeket vagy végtelen hosszú, az ősi hagyományok és a modern kor konfliktusait boncolgató filmdrámákat jelentett. Mi az, amiben Ang Lee filmje más, mint a többi?
Mint a rendező – aki maga sem számított ekkora sikerre – elmondta, a siker oka talán az, hogy olyan, a XIX. században játszódó, harcművészetekről, néplegendákról szóló filmet szerettem volna készíteni, aminek üzenete van a modern kor számára is, s ugyanakkor a nézők minden percét végigizgulják".
A 47 éves Ang Lee neve furcsa módon az angol filmek kedvelőinek fülében csenghet ismerősen. Ő rendezte öt évvel ezelőtt az Értelem és érzelem című filmet, ami Jane Austen híres regényét dolgozza fel, és amihez olyan ismert angol színészek adták a nevüket, mint Emma Thompson vagy Kate Winslet. Mondani sem kell, a Tigris és sárkány egészen más. Az amerikai Vanity Fair magazin a karatefilmek Mátrixának" nevezte, bár ez a hasonlat nem feltétlenül szerencsés. A Tigris és sárkány több ennél.
Az ősi Kína lélegzetelállítóan szép vidékein játszódó történet már-már eposzi távlatokat ölel fel, ahogy végigkíséri egy hányatott sorsú, többször ellopott és visszaszerzett kard legendáját, miközben egy azzal párhuzamosan zajló szomorú, de meseszép szerelmi történetet is elmond. Ráadásul még a nők egyenjogúságáért is síkraszáll.
A film alapjául egy könyv szolgál, az 1900-as években megjelent, Tigris című, négy regényből álló sorozat második kötete. Ez annak idején nagyon közkedvelt volt, a történetet mindenki ismerte, a kínai kormány mégis csak tíz évvel ezelőtt vette le a tiltott könyvek listájáról. Lee már akkor tudta: filmre viszi. Lassan készült el, de végül olyan lett, amilyet a rendező megálmodott.
Főszereplőnek sikerült megnyerni Michelle Yeoht és Chow-Yun Fatet, akik ma már Hollywood legnépszerűbb színészei közé tartoznak. A valaha készült legnagyobb költségvetésű kínai produkcióban utolérhetetlenül látványos akciójelenetek vannak (amelyek majd' mindegyike valódi, s nem számítógép-animáció). Varázslatos atmoszférájú kosztümös film, amelyben a románc éppúgy szerepet kap, mint az ősi hagyományok.
Benke AnnaKiállítás
Kiállítás – otthon
Fotótörténet
A WebDesign Kft. és a Műszaki Könyvkiadó kiadványa interaktív CD-n
Ahogy a hanglemez (CD, DVD) nem pótolja az élő hangversenyt, úgy az interaktív CD sem helyettesíti a kiállítótermi hangulatot, a másféle alkotások szomszédságából eredő különös feszültséget. A Fotótörténet című kiadványra is azzal hívom fel az olvasó figyelmét, hogy ha megveszi és számítógépén átböngészi, vegye a fáradságot, és menjen el a Nagymező utcai Mai Manó Házba, a fotográfusok otthonába, ahol mindig talál érdekes látnivalót.
Sajnos, mostoha sorsú művészet (de manapság nálunk melyik nem az?), alig van fóruma, s minthogy szűkösek a megjelenési lehetőségek, nehezen érvényesíthetők az utánpótlás fölnevelésének magas szakmai követelményei. A fotók gyakran kerülnek laikusok kezébe, akik azt hiszik, hogy kedvük szerint használhatják őket.
Ez a munka, Szarka Klára és Fejér Zoltán Fotótörténet című könyvének interaktív CD-változata mindenképpen megtanít tisztelni e vizuális műfajt. A két szerző és Eifert János szerkesztő azt ígéri, hogy a most megjelent CD egy sorozat első darabja, amely a WebDesign Kft. és a Műszaki Könyvkiadó közös kiadásában, a Magyar Fotóművészek Szövetsége szakmai közreműködésével készült.
A fényképezés, a XIX. század nagy technikai találmánya hamarosan a mindennapok része lett, átformálta a sajtót, betört a művészetek templomába, tömegek szórakozásává vált, nagy üzletet hozott sokak számára, tudósított a harcmezőkről, szolgálta a tudományt, és a politikai harc fegyvere lett – állítják a szerzők. Igyekeztünk a fotográfia történetéből a fontos, jellemző, fordulatot hozó részleteket kiragadni. A fényképezés fejlődését meghatározó néhány személyiséget is bemutatunk, hiszen némelyikük életútja általános történeti tanulságokkal is szolgál."
A CD (a könyv) második része tartalmazza a fényképezés technikai fejlődésének leírását. A harmadik rész tartalomjegyzékből, név- és tárgymutatóból, a képek és illusztrációk adatbázisából áll, valamint a világhálóra kapcsolódás lehetőségét kínálja. A Magyar Fotóművészek Szövetsége logójára kattintva elérhető az a honlap (www.webdesign.hu/mfsz), ahol naprakész információkat kaphatunk a hazai és nemzetközi fotográfiai eseményekről, pályázati lehetőségekről, oktatási és képzési programokról, a világban fellelhető legfontosabb, legérdekesebb fotós webhelyekről.