Karitatív támogatás és szponzoráció

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. január 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 33. számában (2001. január 1.)

Az utóbbi időben igen dinamikusan fejlesztik szponzorációs és karitatív tevékenységüket a magyarországi gépjárműimportőrök. A cégek vezetői szerint a támogatói munka fontos eleme a kommunikációnak. A vezérképviseletek természetesen nem azonos arányban veszik ki részüket a gyermekintézmények, kórházak és idősotthonok segítéséből, ami elsősorban nem is az erre a célra fordítható keret nagyságán múlik. A vállalatok szemléletmódja igen különböző; akadnak olyanok, melyek a sportot, míg mások a művészeteket, a kulturális életet támogatják milliókkal, megint mások inkább a gyermekegészségügyre fordítják figyelmüket. A sorból adakozókedve és erszénye méreténél fogva is kiemelkedik a Porsche Hungária Kft. A legnagyobb hazai importőr (a VW, a Seat, az Audi, a Skoda és a Porsche, valamint a Harley-Davidson képviselete) jelenleg az egyik legfigyelmesebb partnere a Budapesti Gyermekkardiológiai Intézetnek. Három évvel ezelőtt kezdődött a kapcsolatuk, akkor egy-, a következő évben pedig már kétmillió forinttal járult hozzá a cég a szívbeteg gyerekek gyógyításához. Néhány hónapja pedig a vállalat tízmillió forintos adományának köszönhetően új orvosi műszereket vásárolhatott a kórház az elhasználódott régiek helyébe.

Imázsteremtő reklám

A Porsche Hungária megalakulása óta, tehát 10 éve partnere a Máltai Szeretetszolgálatnak is, s ez a kapcsolat eddig 12 autóval (részben kishaszonjárművel, részben személyautóval) gazdagította a karitatív szervezetet. Az elmúlt év tavaszán másfél millió forinttal járult hozzá az árvíz sújtotta területek iskoláinak helyreállításához a márkaképviselet, az év végén pedig a cég lecserélendő, de még jó állapotú bútorait adták oda a tanintézeteknek. A Fóti Gyermekvárosra is gondoltak – ősszel számítógépet és 100 ezer forintot adtak az intézménynek egyéb ajándékok mellett. A XIII. kerület egyedül élő időseinek önkormányzati étkeztetését a cég egy kisbusz adományozásával igyekezett segíteni, s ugyancsak egy autót kapott a Madarász Utcai Gyermekkórház az orvosi ügyeleti munka ellátásához.

A márkaképviselet vezetője, Szórád József úgy véli: a reklám ma már jóval több az úgynevezett direkt reklámnál, annak része ugyanis a teljes vállalati kommunikáció, melynek révén szoros kapcsolat építhető ki a márkák és az autótulajdonosok között. Miután az autóvásárlásra manapság mindinkább emocionális hatások eredményeként kerül sor, ezért a márkák ismertségét, társadalmi megbecsültségét, a márkákkal való azonosulást az imázs is befolyásolja. A márkaképviselet szimpátianövelő szponzorációs tevékenysége tehát ebből a szempontból nem elhanyagolható. Szórád József elismerte, hogy differenciálásra törekszenek. A latinos temperamentumot megjelenítő Seatnál például a sportosság jegyei hangsúlyozhatók eredménnyel, ezért a cég olyan sportágakkal épített ki szorosabb kapcsolatot, melyek e jellemzőket felerősíthetik. Ezek között a legfontosabb a kajak-kenu, de továbbra is megmaradt a kosárlabdasport támogatása.

A forintok nyomában

A Skoda teljes megújulása után ma már nem kapcsolható össze semmiféle irritáló emlékkel, kitűnő az imázsa, ezért különösen alkalmas a tömegsportok, a maratoni futás, a távfutás szponzorálására. Az Audi kiemelkedő műszaki fejlesztései és sajátos, stílusteremtő dizájnja révén az elmúlt években nagy iramot diktált, ennek következtében, e zsinórmérték mentén haladva, az úgynevezett elegáns sportok – a tenisz, a sí, a golf – szerelmeseit, a szabadidő hasznos eltöltésére sokat adó üzletembereket szólíthatja meg eséllyel. A Volkswagennek talán a legegyszerűbb a dolga, hiszen több generációs célcsoporthoz is közel álló márka. Évekkel ezelőtt a híres rockturnék, a világhírű zenekarok támogatásával lépett a szponzorációs pályára, manapság inkább kezdő zenészek felkarolásával foglalkozik. A szponzoráció mellett a karitatív tevékenység is jellemző a Porsche Hungáriára, de arra mindig ügyelnek, hogy az általuk adott pénz és az autók kizárólag olyan célt szolgáljanak, amellyel a kiválasztott területek valóban eredményesen segíthetők.

A Mercedes-Benz magyarországi képviseletét ellátó MB-Autó Magyarország Kft. szintén a gálánsabb cégek közé tartozik. Helmut Knittel ügyvezető igazgató szerint vállalatuk elsősorban magyar cég, ezért szívügyüknek tekintik a rászoruló itteni gyerekek sorsának javítását, bár egyelőre nem tudnak olyan mértékben segíteni, mint kellene. Éppen ezért szigorúan nyomon követik, hogy amit adnak, az tényleg célba érjen. A Mercedes-képviselet a Magyar Olimpiai Bizottság mellett szorosan együttműködik a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálattal, de a magyar kultúrára, fiatal művészek, zenekarok támogatására is sokat fordítanak.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. január 1.) vegye figyelembe!