A magyar autógyártás szempontjából mindenképpen ipartörténeti jelentőségű, hogy a nyolcéves piacbővülés eredményeképpen 2000 végéig több mint 125 ezer Suzukival gyarapodott a hazai gépjárműállomány. Sőt, akad olyan, ma már középvállalkozóvá előlépett egyszerű márkakereskedés is, amely az elmúlt évek alatt egymaga 10 ezer, Magyarországon előállított japán személyautó eladásával gazdagította a piacot. A 2000. évi töretlen bővülést kicsit beárnyékolja, hogy az első hónapokban mért 10 százalékos értékesítésnövekedés a második félévre lelassult. Így már az is jó eredmény, hogy szilveszterig az 1999. évi statisztikai adatokat 6-8 százalékkal szárnyalták túl az eladási mutatók. A váratlan dinamizmuscsökkenést a szakértők nem tudják megmagyarázni. Egyesek úgy vélik, talán a gazdaság kiegyensúlyozottsága lehet a fő ok. Egy kiszámítható gazdaságban ugyanis a fogyasztók gyarapodása is kiszámíthatóbb, és nincs szükség előrehozott vásárlásokra.
Népszerű kiskocsik
Ma már teljesen szabadnak tekinthető a magyar autópiac. Bár az 1,5 liter alatti szegmensben még érvényben vannak bizonyos mérsékelt behozatali kvóták, korlátok, az import gyakorlatilag liberalizált. Érdekes képet mutat viszont a kategóriák versenye. Megjelentek például a kompakt van-ok, a családi egyterűek, és sikert sikerre halmoznak. Az 1997-ben még nullaszázalékos piaci részesedésű osztály mára 7,8 százalékosra küzdötte fel magát. A mini kategória sem volt ismert az évtized elején, de 1994-ben már 2,5 százalékos piaci részaránnyal büszkélkedett az új törpeosztály, mára pedig e szegmensben több mint duplájára nőtt az eladott autók száma.
Viszonylag stabil és a legszélesebbnek tekinthető a kiskocsik kategóriája; sikere immár tartósan 38-42 százalék között alakul (Nyugat-Európában ez az arány mindössze húsz-egynéhány százalék). Ezek a számok persze arra is rávilágítanak, hogy továbbra is csak szűk körben van fizetőképes kereslet Magyarországon, ám az autóra szükség van, így a méret rovására árban még mindig túl gyakran kénytelenek kompromisszumot kötni a vásárlók. Miután az ár nálunk alapvető rendezőelv, ezért az alacsonyabb árfekvésű, kevésbé felszerelt, gyengébb minőségű kocsik iránt erős a kereslet. Az alsó középkategória piaci részesedése 50 százalék körüliről indult, majd lecsökkent 35 százalékosra. Ugyanígy a középkategóriás autók iránti kereslet is volt már 9-10 százalékos, ma pedig mindössze 6,7 százalékos. Ám nemcsak a kategóriákat, hanem a felszereltséget és a minőséget illetően is gyakrabban kötnek kényszerű kompromisszumot a vásárlók. Emellett megindult egyfajta polarizálódás is. Az érdeklődők durván fele ugyan abszolút árorientált maradt, de a másik fele már legalább figyelembe vette választáskor az ár mellett a minőséget, a felszereltségi színvonalat, a méretet, a biztonságot, a presztízst és az értéktartást is. A vásárlók zömének ma már vannak igényei, ami nagy szó. Ám amikor a vásárlás kijózanító pillanata elkövetkezik, az igényeket összhangba kell hozni a fizetőképességgel; ilyenkor bizony mégsem annyira lényeges a presztízs, az értékállóság és a biztonság, mint a szimpla vételár. Ám ennek ellenére mégis azt mondhatjuk: sokat változtak a vásárlói szokások az elmúlt évtized során. A vevők ötven százalékának ugyan még az ár szerepel választási szempontjainak élén, ezt követi a felszereltség, a presztízs, a tetszetősség, és csak jóval utána következnek a biztonság, az értéktartás és az üzemeltetés költségei – messze megelőzve a környezetvédelem fontosságát. A fogyasztók másik tábora viszont másként gondolkodik, náluk a legfontosabb szempontok között az első helyen majdnem azonos súllyal a presztízs, a felszereltség, az ár és a biztonság szerepel (körülbelül ilyen sorrendben).
Értékesített személygépkocsik száma Magyarországon1999 | 2000* | ||||
---|---|---|---|---|---|
db | % | db | % | Változás (%) | |
SUZUKI |
26 593 |
21,10 |
23 604 |
17,98 |
–11,24 |
OPEL |
16 319 |
12,95 |
17 292 |
13,17 |
5,96 |
VW |
10 010 |
7,94 |
10 387 |
7,91 |
3,77 |
FIAT |
8 195 |
6,50 |
9 756 |
7,43 |
45,50 |
FORD |
7 909 |
6,28 |
9 100 |
6,93 |
11,04 |
DAEWOO |
7 060 |
5,60 |
8 108 |
6,18 |
29,09 |
RENAULT |
6 705 |
5,32 |
7 123 |
5,43 |
11,30 |
TOYOTA |
6 400 |
5,08 |
6 441 |
4,91 |
–18,56 |
PEUGEOT |
6 281 |
4,98 |
6 438 |
4,90 |
–8,81 |
ΩKODA |
5 351 |
4,25 |
6 082 |
4,63 |
13,66 |
CITROËN |
3 454 |
2,74 |
5 349 |
4,07 |
54,86 |
SEAT |
3 221 |
2,56 |
3 874 |
2,95 |
20,27 |
AUDI |
925 |
0,73 |
948 |
0,72 |
2,49 |
Egyéb |
17 588 |
13,96 |
16 762 |
12,77 |
–4,70 |
ÖSSZESEN |
126 011 |
131 264 |
4 17 |
||
* Január-október. Forrás: Variánpress |
Meghatározó az ár
Az árérzékenységre már korán felfigyeltek a gyártók, de csak napjainkban vált világossá, hogy ténylegesen milyen erőfeszítéséket tettek a cégek áraik mérséklésére. Elsősorban természetesen saját önköltségeiket igyekeztek csökkenteni, másrészt speciálisan a magyar piacra szánt gyári árakkal jártak a márkaképviseleteik kedvében, amelyek számára azért az uniós vámok leépülése is nyitott némi (nem is elhanyagolható) mozgásteret; 2001. január 1-jéig öt év alatt épült le nullára a behozatali vám, noha voltak kategóriák, melyeknél motornagyságtól függően korábban akár a 40 százalékot is elérte a behozatali adók és illetékek aránya. Mindez közrejátszott abban, hogy az elmúlt években Magyarországon a személyautóárak kevésbé emelkedtek, mint az általános fogyasztói árindex. A helyzet meglehetősen abszurdnak tűnik, hiszen fehéren-feketén bizonyítható: ma egy igen jól felszerelt kocsi relatíve sokkal olcsóbban vásárolható meg, mint mondjuk három évvel ezelőtt.
Az elmúlt nyolc-kilenc év statisztikáit átböngészve az is megállapítható, hogy a magyar piacon megváltozott a márkák pozíciója. Egy-egy típus sorsát alapvetően a termékfejlesztés dinamikája és iránya határozza meg. Ebből a szempontból a negatív példa a Ford, a pozitív például a Skoda.
A Ford nagy hagyományú, sikeres márka, de sorozatosan "mellélőtt" a termékfejlesztésnél, a dizájnnál, és elmulasztott bizonyos innovációt a motoroknál és a meghajtásnál. Ezért zuhantak meredeken eladásai Nyugat-Európában, és hasonló történt Magyarországon is: nálunk az egykor jól csengő márkanevű Ford jelenleg mindössze 5,3 százalékos részesedéssel rendelkezik, holott ez 1999-ben még 6,37 százalékos volt, korábban pedig 8-9. Mára a márkák rangsorában a 4. helyről a 19-re csúszott. Szakértők a Fordnál vélik felfedezni az árpolitika, a kereskedői hálózat, a vevőszolgálat-fejlesztés és a kommunikáció legtipikusabb hibáit.
Ezzel szemben a Ωkodáé igazi sikersztori. A tradicionális, de a fejlődésben valamikor megrekedt márka a VW műszaki hátterének köszönhetően az MB 100-tól elindulva a Favoriton, a Felicián, a Fabián és az Octavián át meg sem állt a világhírnévig. Amit többek között a minőségjavulásnak és az imázsváltozásnak is köszönhet.
Ugyanígy rendkívül pozitív a francia márkák szereplése. Elsősorban a Peugeot tudott aktivizálódni termékfejlesztésben, dizájnban, innovációban. Körültekintően építi tovább itthoni márkahálózatát is, és következetes árpolitikát folytat, nem kampányszerű intézkedéseket hoznak a magyar képviselet vezetői sem, koncepcióik pedig végiggondoltak.
Hasonlóan óriási az előrelépés a Volkswagennél, amely hat év alatt 7-ről 14-re növelte modelljeinek számát, és azóta látványosan javult a gyártási minőség, a műszaki tartalom és a felszereltség is. Sokkal jobb lett az ár/érték arány, a biztonság, és a dizájnban is stílust váltottak.
Értékesített középkategóriás gépkocsik száma | |||||
---|---|---|---|---|---|
Modell |
1999 |
% |
2000* |
% |
Változás (%) |
OPEL Vectra |
1093 |
13,08 |
993 |
13,79 |
–9,15 |
VW Passat |
1208 |
14,46 |
769 |
10,68 |
–36,34 |
FORD Mondeo |
710 |
8,50 |
673 |
9,34 |
–5,21 |
PEUGEOT 406 |
478 |
5,72 |
612 |
8,50 |
28,03 |
VOLVO S40, V40, S60 |
502 |
6,01 |
523 |
7,26 |
4,18 |
RENAULT Laguna |
413 |
4,94 |
449 |
6,23 |
8,72 |
TOYOTA Avensis |
487 |
5,83 |
432 |
6,00 |
–11,29 |
AUDI A4 |
397 |
4,75 |
402 |
5,58 |
1,26 |
DAEWOO Nubira |
455 |
5,45 |
361 |
5,01 |
–20,66 |
BMW 3-er |
265 |
3,17 |
355 |
4,93 |
33,96 |
MITSUBISHI Carisma, Galant |
646 |
7,73 |
320 |
4,44 |
–50,46 |
ALFA ROMEO 156 |
315 |
3,77 |
304 |
4,22 |
–3,49 |
NISSAN Primera |
549 |
6,57 |
277 |
3,85 |
–49,54 |
HONDA Accord |
228 |
2,73 |
160 |
2,22 |
–29,82 |
MAZDA 626, Xedos-6 |
165 |
1,98 |
113 |
1,57 |
–31,52 |
MERCEDES C-Klasse |
106 |
1,27 |
112 |
1,56 |
5,66 |
SAAB 900/9-3 |
52 |
0,62 |
94 |
1,31 |
80,77 |
ROVER 600/75 |
110 |
1,32 |
89 |
1,24 |
–19,09 |
Egyéb |
175 |
2,09 |
164 |
2,28 |
–6,29 |
Középkategória összesen |
8354 |
7 202 |
–13,79 |
||
* (január-október) Forrás: Variánpress |
Igényes vevők
Fizetőképesség ide vagy oda, a magyar gépjárműpiac igényességben hamar eljutott az átlagos nyugat-európai szintre. Talán nem véletlen, hogy szinte minden olyan autómárkát és szolgáltatást kínálnak itthon a gyári képviseletek, amit Európa gazdagabbik felén. Ám mivel az árközpontúság nem lett a múlté, a magyar vevő érzékenységben még a nyugati társán is túltesz. (Több mint érdekes, hogy a mobiltelefon-szolgáltatások tekintetében is a magyar ügyfél számít a legigényesebbnek a világon!) Piaci viselkedésünket persze a megszokások is befolyásolják. Miután nálunk köztudottan erős a német autók presztízse, az autóról mint közlekedési eszközről igen sajátos kép alakult ki. Egy felmérés tanúsága szerint idehaza az autót elsősorban a Mercedesszel, másodsorban a Volkswagennel azonosítják az emberek, de még ide sorolják az Opelt és a BMW-t is. Egy független közvélemény-kutató intézet szerint a német autó presztízse nálunk rendkívül magas, a legismertebb márka pedig a Mercedes és a VW.
Szakértők szerint a magyar autópiac még gyorsabb fejlődését jelenleg főként a magas üzemanyagárak fékezik. A vevők várnak, az eladások megtorpantak, az olcsóbb üzemű (de drágább) dízelek pedig reneszánszukat élik.
Értékesített nagykocsik száma | |||||
---|---|---|---|---|---|
Modell |
1999 |
% |
2000* |
% |
Változás (%) |
VOLVO S70/V70, S80 |
267 |
22,29 |
206 |
15,98 |
–22,85 |
MERCEDES E-Klasse |
108 |
9,02 |
163 |
12,65 |
50,93 |
AUDI A6 |
191 |
15,94 |
158 |
12,26 |
–17,28 |
SAAB 9000/9-5 |
114 |
9,52 |
152 |
11,79 |
33,33 |
OPEL Omega |
50 |
4,17 |
129 |
10,01 |
158,00 |
CHRYSLER Stratus |
96 |
8,01 |
94 |
7,29 |
–2,08 |
BMW 5-er |
73 |
6,09 |
85 |
6,59 |
16,44 |
DAEWOO Leganza |
153 |
12,77 |
84 |
6,52 |
–45,10 |
NISSAN Maxima |
29 |
2,42 |
55 |
4,27 |
89,66 |
ALFA ROMEO 164/166 |
64 |
5,34 |
46 |
3,57 |
–28,13 |
PEUGEOT 605/607 |
0 |
0,00 |
31 |
2,40 |
– |
JAGUAR S-Type |
0 |
0,00 |
29 |
2,25 |
– |
Egyéb |
53 |
4,42 |
57 |
4,42 |
7,55 |
Nagykocsi kategória összesen |
1198 |
1289 |
7,60 |
||
* Január-október. Forrás: Variánpress |