A fejlett országoktól eltérően a magyar gépjárműpiacra az alacsonyabb kategóriákba tartozó személyautók iránti élénk kereslet a jellemző. Az elmúlt kilenc év értékesítési adatait vizsgálva egyértelműen kiderül: a kiskategóriás modelleken kívül mára minden más osztály forgalma kisebb-nagyobb mértékben csökkent, ami jelzi, hogy egyelőre véges a fizetőképes kereslet.
Az alsó középkategóriás modellek vásárlása kilenc év alatt a felére olvadt, a középosztályba sorolható méretű és felszereltségű autók forgalma ennél kisebb mértékben csökkent, s ugyanez vonatkozik a felső szegmens autóira is. Az újonnan megjelent minivan kategória viszont rendkívül kelendő, az egyterűek osztályában viszont inkább értékesítéscsökkenés, mintsem növekedés mutatható ki (miközben a világban ez a kategória fejlődik a legdinamikusabban). A sportrégiók változatlanok, a terepjárók iránti vágy pedig az utóbbi öt évben kismértékben fokozódott, de a piaci arány még így is alatta marad az 1992-es szintnek.
Vesztesek és nyertesek
A személyautók értékesítése az 1995-ös megtorpanás óta töretlenül fejlődik, bár tavaly kisebb volt a lendület, mint 1999-ben. Így is körülbelül 134 ezer új személykocsival gyarapodott az ország 2000-ben a tavalyelőtti 129 ezerrel szemben. Ha ebben az ütemben bővül a gépkocsiállomány, 2005-re 2,9 millió személyautó futhat útjainkon.
A múlt év első tíz hónapjában a középkategóriában majdnem 14 százalékkal esett vissza az új autók értékesítése. Az alsó középkategóriában ezzel szemben közel 2 százalékos a forgalombővülés. A kiskocsik iránti kereslet 2,36 százalékkal mérséklődött, a mini osztályban pedig már majdnem 10 százalékos a piacszűkülés. Az összpiac alakulását tekintve a Ford veszítette el a legtöbb vásárlót 2000-ben: tíz hónap alatt közel 20 százalékkal kevesebb fogyott ebből az amerikai-német márkából, mint egy évvel korábban. A piac másik nagy vesztese a "mi autónkat" gyártó Suzuki, amelynek forgalma 11 százalékkal esett vissza. Előretört viszont a Citroën (mintegy 55 százalékkal), a Renault (45,5) és a Peugeot (29), valamint a Skoda is növelni tudta eladásait majdnem 14 százalékkal.
Magas az átlagéletkor
A személyautó-állomány átlagéletkora sajnos alig változott, s jelenleg még mindig 11 év felett van. A Ladák száma továbbra is magas (14,6 százalék), és a Trabant is elkoptathatatlannak tűnik (10,3 százalék). Növeli a kocsipark értékét viszont, hogy az Opel aránya már a tíz százalékhoz közelít (9,5), ettől a Volkswagen alig valamivel marad el (7,3), sőt, a Skoda is beleerősített – köszönhetően az új modelleknek (6,9).
Noha 1997 óta az infláció meghaladta az 50 százalékot, e trendet a gépkocsik ára mérsékelten követte. Mi több, például a VW Polo alig 25 százalékkal drágult ez idő alatt, a Passat még ennél is kisebb mértékben, a Golf pedig mindössze 10 százalékkal. Egyébként ha ár-összehasonlítást végzünk, meglepő eredményt kapunk arról, hogy valójában miként is változott két kiválasztott modell ára 1997 óta. Ha az 1997-es modellévbe tartozó, 1,4 literes, 60 lóerős Trend Golf III-ast vesszük alapul, könnyen megállapítható: a 2000-es modellév extrákkal szériában felszerelt 1,4 literes, 75 "lovas" Golf IV-es alapváltozatának ára – a megfelelő árfolyam-korrekciók után – nemhogy nőtt, hanem egyenesen (relatíve) háromszázezer forinttal csökkent! A Passat esetében még ennél is elképesztőbb a helyzet, hiszen az 1997-es és a 2001-es modellév két azonos felszereltségű modellje között az árkülönbség (nem tévedés) mínusz 1,152 millió forint!
Az ország egyfajta fizetőképességi térképe az autóértékesítési adatok alapján is megrajzolható, bár mint a példa mutatja, ez erőteljesen eltér a hivatalos statisztika jövedelmi kimutatásaitól. Például a prémium szegmensbe tartozó Audi forgalmát nézve kiderül: a keleti "szegény" régióhoz tartozó Borsodban, Hajdú-Biharban és Szabolcsban összesen 65 kocsi talált gazdára a 19 megyében és Budapesten eladott 807 darabból a múlt év első háromnegyedében. Sőt, valamennyi márka eladási adatait figyelembe véve (a fővárost nem számítva) Szabolcs-Szatmár-Bereg megye a negyedik helyen végzett a maga 3158 darabos értékesítésével a megyék versenyében.
Értékesített kiskocsik száma | |||||
---|---|---|---|---|---|
Modell |
1999 |
% |
2000* |
% |
Változás (%) |
SUZUKI Swift |
25 296 |
54,14 |
19 695 |
43,17 |
–22,14 |
SKODA Felicia, Fabia |
3 759 |
8,05 |
4 573 |
10,02 |
21,65 |
PEUGEOT 106, 206 |
2 596 |
5,56 |
4 263 |
9,35 |
64,21 |
FIAT Uno, Punto, Palio W. |
2 631 |
5,63 |
4 093 |
8,97 |
55,57 |
VW Polo, Classic, Variant |
3 506 |
7,50 |
3 437 |
7,53 |
–1,97 |
SEAT Ibiza, Cordoba |
2 262 |
4,84 |
2 364 |
5,18 |
4,51 |
RENAULT Clio |
1 235 |
2,64 |
2 192 |
4,81 |
77,49 |
TOYOTA Yaris |
1 612 |
3,45 |
1 968 |
4,31 |
22,08 |
OPEL Corsa |
2 353 |
5,04 |
1 656 |
3,63 |
–29,62 |
CITROËN Saxo |
375 |
0,80 |
647 |
1,42 |
72,53 |
FORD Fiesta |
444 |
0,95 |
358 |
0,78 |
–19,37 |
NISSAN Micra |
370 |
0,79 |
250 |
0,55 |
–32,43 |
Egyéb |
282 |
0,60 |
121 |
0,27 |
–57,09 |
Kiskocsi kategória összesen |
46 721 |
45 617 |
–2,36 |
||
* Január-október. Forrás: Variánpress |