A többség a kisebbség pártján

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. január 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 33. számában (2001. január 1.)

 

A fejlett országoktól eltérően a magyar gépjárműpiacra az alacsonyabb kategóriákba tartozó személyautók iránti élénk kereslet a jellemző. Az elmúlt kilenc év értékesítési adatait vizsgálva egyértelműen kiderül: a kiskategóriás modelleken kívül mára minden más osztály forgalma kisebb-nagyobb mértékben csökkent, ami jelzi, hogy egyelőre véges a fizetőképes kereslet.

Az alsó középkategóriás modellek vásárlása kilenc év alatt a felére olvadt, a középosztályba sorolható méretű és felszereltségű autók forgalma ennél kisebb mértékben csökkent, s ugyanez vonatkozik a felső szegmens autóira is. Az újonnan megjelent minivan kategória viszont rendkívül kelendő, az egyterűek osztályában viszont inkább értékesítéscsökkenés, mintsem növekedés mutatható ki (miközben a világban ez a kategória fejlődik a legdinamikusabban). A sportrégiók változatlanok, a terepjárók iránti vágy pedig az utóbbi öt évben kismértékben fokozódott, de a piaci arány még így is alatta marad az 1992-es szintnek.

Vesztesek és nyertesek

A személyautók értékesítése az 1995-ös megtorpanás óta töretlenül fejlődik, bár tavaly kisebb volt a lendület, mint 1999-ben. Így is körülbelül 134 ezer új személykocsival gyarapodott az ország 2000-ben a tavalyelőtti 129 ezerrel szemben. Ha ebben az ütemben bővül a gépkocsiállomány, 2005-re 2,9 millió személyautó futhat útjainkon.

A múlt év első tíz hónapjában a középkategóriában majdnem 14 százalékkal esett vissza az új autók értékesítése. Az alsó középkategóriában ezzel szemben közel 2 százalékos a forgalombővülés. A kiskocsik iránti kereslet 2,36 százalékkal mérséklődött, a mini osztályban pedig már majdnem 10 százalékos a piacszűkülés. Az összpiac alakulását tekintve a Ford veszítette el a legtöbb vásárlót 2000-ben: tíz hónap alatt közel 20 százalékkal kevesebb fogyott ebből az amerikai-német márkából, mint egy évvel korábban. A piac másik nagy vesztese a "mi autónkat" gyártó Suzuki, amelynek forgalma 11 százalékkal esett vissza. Előretört viszont a Citroën (mintegy 55 százalékkal), a Renault (45,5) és a Peugeot (29), valamint a Skoda is növelni tudta eladásait majdnem 14 százalékkal.

Magas az átlagéletkor

A személyautó-állomány átlagéletkora sajnos alig változott, s jelenleg még mindig 11 év felett van. A Ladák száma továbbra is magas (14,6 százalék), és a Trabant is elkoptathatatlannak tűnik (10,3 százalék). Növeli a kocsipark értékét viszont, hogy az Opel aránya már a tíz százalékhoz közelít (9,5), ettől a Volkswagen alig valamivel marad el (7,3), sőt, a Skoda is beleerősített – köszönhetően az új modelleknek (6,9).

Noha 1997 óta az infláció meghaladta az 50 százalékot, e trendet a gépkocsik ára mérsékelten követte. Mi több, például a VW Polo alig 25 százalékkal drágult ez idő alatt, a Passat még ennél is kisebb mértékben, a Golf pedig mindössze 10 százalékkal. Egyébként ha ár-összehasonlítást végzünk, meglepő eredményt kapunk arról, hogy valójában miként is változott két kiválasztott modell ára 1997 óta. Ha az 1997-es modellévbe tartozó, 1,4 literes, 60 lóerős Trend Golf III-ast vesszük alapul, könnyen megállapítható: a 2000-es modellév extrákkal szériában felszerelt 1,4 literes, 75 "lovas" Golf IV-es alapváltozatának ára – a megfelelő árfolyam-korrekciók után – nemhogy nőtt, hanem egyenesen (relatíve) háromszázezer forinttal csökkent! A Passat esetében még ennél is elképesztőbb a helyzet, hiszen az 1997-es és a 2001-es modellév két azonos felszereltségű modellje között az árkülönbség (nem tévedés) mínusz 1,152 millió forint!

Az ország egyfajta fizetőképességi térképe az autóértékesítési adatok alapján is megrajzolható, bár mint a példa mutatja, ez erőteljesen eltér a hivatalos statisztika jövedelmi kimutatásaitól. Például a prémium szegmensbe tartozó Audi forgalmát nézve kiderül: a keleti "szegény" régióhoz tartozó Borsodban, Hajdú-Biharban és Szabolcsban összesen 65 kocsi talált gazdára a 19 megyében és Budapesten eladott 807 darabból a múlt év első háromnegyedében. Sőt, valamennyi márka eladási adatait figyelembe véve (a fővárost nem számítva) Szabolcs-Szatmár-Bereg megye a negyedik helyen végzett a maga 3158 darabos értékesítésével a megyék versenyében.

Értékesített kiskocsik száma
Modell

1999

%

2000*

%

Változás (%)

SUZUKI Swift

25 296

54,14

19 695

43,17

–22,14

SKODA Felicia, Fabia

3 759

8,05

4 573

10,02

21,65

PEUGEOT 106, 206

2 596

5,56

4 263

9,35

64,21

FIAT Uno, Punto, Palio W.

2 631

5,63

4 093

8,97

55,57

VW Polo, Classic, Variant

3 506

7,50

3 437

7,53

–1,97

SEAT Ibiza, Cordoba

2 262

4,84

2 364

5,18

4,51

RENAULT Clio

1 235

2,64

2 192

4,81

77,49

TOYOTA Yaris

1 612

3,45

1 968

4,31

22,08

OPEL Corsa

2 353

5,04

1 656

3,63

–29,62

CITROËN Saxo

375

0,80

647

1,42

72,53

FORD Fiesta

444

0,95

358

0,78

–19,37

NISSAN Micra

370

0,79

250

0,55

–32,43

Egyéb

282

0,60

121

0,27

–57,09

Kiskocsi kategória összesen

46 721

 

45 617

 

–2,36

* Január-október.
Forrás: Variánpress

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. január 1.) vegye figyelembe!