A szürkeimport vámszedői

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. január 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 33. számában (2001. január 1.)

 

A magyarországi hivatalos márkaképviseletek igen érzékenyen reagálnak a használtautó-piacot érintő minden változásra. A használt járművek importját érintő újabb jogszabályváltozást élesen bírálják az érintett cégek, hiszen a behozatali korlátozások – visszaélésekre ismét lehetőséget adó – újbóli lazítása érezhetően lassítja az új autók piacának bővülését. A vezérképviseletek szerint a használt személygépkocsiknál évek óta problémát okoz a tényleges vámérték megállapítása. Az is köztudott, hogy az európai országokból származó, több évet futott kocsiknál a vámkezeléshez benyújtott számlákon szereplő vételár igen gyakran csak töredéke az érintett országokban elfogadott és irányadónak tekintett Eurotax-Schwacke katalógusban szereplő értékeknek. Mivel az ezekből az országokból származó használt autók vámtétele 2001-től nulla százalék, ezért annak érdekében, hogy a magyar költségvetés hozzájuthasson az őt megillető bevételekhez, illetve a jogszabályok maradéktalan betartásával működő importőrök ne kerüljenek piaci hátrányba, a cégek azt javasolják: a vám alapja legyen továbbra is a GATT-egyezmény szerint a számla (vámérték), míg a forgalmi adók (a fogyasztási adó és az import áfa) alapját a vámhivatal nyilvántartásában szereplő összehasonlító érték képezze (ami az említett katalógus adatain nyugszik). A javaslat részben az Európai Unió gyakorlatát veszi figyelembe, Ausztriában egyébként ezt a módszert követik.

A Mercedes (Daimler-Benz) magyarországi gyári képviselete is elégedetlen a magyar autókereskedelem helyzetével. Lassúnak találják a piac bővülését és károsnak nevezik a használt autók importjának ismételt könnyítését. Mint mondják, ezzel nemcsak a nemzetgazdaság jár rosszul, de a magyarországi használtautó-piac is megroggyanhat a külföldi kocsik mesterségesen olcsóvá tett importja miatt. Ami az új autók eladását illeti, figyelemre méltó: néhány évvel ezelőtt még az értékesített kocsik 80 százaléka flottában, vagyis nagy tételben talált gazdára egy-egy nagyvállalati, kormányzati megrendelés révén, mostanra viszont a kocsik 80 százaléka magánszemélyekhez, vállalkozásokhoz kerül. Ez a gazdaság működésének egyfajta barométere is, ami azt mutatja: ma már a középvállalkozások is képesek hozzájutni azokhoz a korszerű haszonjárművekhez, amelyek 4-5 évvel ezelőtt még elérhetetleneknek tűntek számukra.

A gyári képviseletek több negatív példát is fel tudnak hozni arra, hogy miként károsítják meg a használt importnak álcázott, úgynevezett szürkeimporttal a nemzetgazdaságot a jogszabályokkal visszaélő álkereskedők. Nemrégiben például megtörtént, hogy két azonos évjáratú és azonos felszereltségű Audi A6-os modellt vámoltattak le ugyanazon a napon Budapesten. Csakhogy míg a gyári képviselet autójánál a vámkirendeltség a kocsi belföldi értékének vámalapjául a hivatalosan megállapított 60 000 német márkát vette alapul, addig a "szürkeimportőr" Audijánál 9900 márkás számla alapján vetették ki a behozatali vámot!

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2001. január 1.) vegye figyelembe!