Mobilizálódó adatátvitel

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. december 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 32. számában (2000. december 1.)

A mobiltávközlési cégek, illetve az általuk nyújtott szolgáltatások jelenlegi piaci szereplését tekintve két alapvető tényezőt lehet kiemelni. Az egyik a minden előzetes elképzelést túlszárnyaló GSM-siker (Global System for Mobile Telecommunication), a másik pedig tulajdonképpen egy általános kudarc, amelyet a mobil adatátvitel bevezetésére tett eddigi próbálkozások okoztak. A jövő egyik nagy kérdése: változtathat-e ezen a harmadik generációs mobiltelefónia? A legújabb mobilkommunikációs fejlesztés koncesszióit némely nyugati államban dollármilliárdokért szerezték meg a szolgáltatók. Mindeközben számos ország több százezer előfizetője használja még a mobil megoldás első generációjának tekinthető analóg rendszereket, amelyek napjainkban már némi túlzással csupán műszaki jellemzőiket tekintve térnek el a digitális megoldástól, az első generáció nyújtotta szolgáltatások köre az elmúlt időszakban ugyanis gyors ütemben bővült.

A legkorszerűbb megoldáshoz elérhető közelségbe kerültünk, bevezetéséről azonban ennek ellenére megoszlik a szakmabeliek véleménye.

Más stratégia, más életpálya

A cellás felépítésű rádiótelefon-rendszerek első képviselői az analóg megoldások voltak. Idesorolható többek között a Magyarországon is bevezetett NMT-rendszer (Nordic Mobile Telephone), de hasonló elveken működő hálózat kiépítését tette lehetővé a TACS (Total Access Communications System – Anglia) vagy éppen az IMTS (Improved Mobile Telephone Service – USA) is. A GSM-rendszer megjelenésekor a szakmabeliek egy része úgy gondolta, hogy az analóg hálózatok ideje a második generációs megoldás bevezetésével rövid időn belül lejár. A nemzetközi várakozásokhoz hasonlóan, néhányan a piac hazai vonatkozásában is az analóg megoldás eltűnésére számítottak.

A nemzetközi viszonylatokat tekintve is kiemelkedően eredményes NMT-hálózatot üzemeltető Westel Rádiótelefon Kft. PR- és reklámfőnöke, Nagy Zoltán úgy véli: az analóg rendszer hazai szereplésének sikeréhez a kilencvenes évek elejét jellemző, meglehetősen hiányos vezetékestelefon-ellátottság nagymértékben hozzájárult. Emellett persze vitathatatlan tény, hogy az analóg és a digitális megoldás fejlődési pályája eltérő, ám az sem kérdéses, hogy kevesen hittek abban: a Magyarországon alkalmazott NMT-rendszernek valaha 100 ezres előfizetői tábora is lehet majd. A kft. a kezdetekkor eszközölt pénzügyi ráfordításait már évekkel ezelőtt "visszanyerte", ráadásul minden évben képes volt olyan mértékben növekedni, melynek nyomán pénzügyi eredményei évről évre túlszárnyalták az előzetes üzleti számításokat. Mivel a cég kiadásai már megtérültek, és a hálózat üzemeltetése viszonylag alacsony költségterhet jelent, a 0660 elsődleges célja napjainkban – és a jövőben is – a már meglévő előfizetők minél teljesebb körű kiszolgálása. Ezzel párhuzamosan az elkövetkezendő időszakban számos újdonság felé is nyitni készül a cég. Nagy Zoltán elmondta, hogy amennyiben a Tetra (Terrestial Trunked Radio) elnevezésű professzionális mobiltávközlési rendszer kiépítése mellett dönt a kormány, szolgáltatóként kívánnak bekapcsolódni az új hálózat működtetésébe. A Tetrát – mivel a szabvány lehetőséget teremt erre – egyaránt használhatják civil előfizetők (építőipari vállalkozások, diszpécserszerű szolgálatokat ellátó szervezetek stb.) és közszolgálati szervek (mentők, rendőrség, katasztrófaelhárítás) is. Az új digitális mobiltávközlési megoldás az eddigieknél biztonságosabb kommunikációt tesz majd lehetővé. A cég – az előzetes elképzelések szerint ezen túlmenően – a hazai vezetékes távközlési piacon 2002-től kezdődő liberalizációban is részt vehet, kihasználva meglévő infrastruktúráját.

Főszerepben az adatátvitel

A második generációt képviselő GSM-rendszerek nyújtotta szolgáltatások legutóbbi fejlesztéseit tekintve a WAP (Wireless Application Protocol) igen előkelő helyet foglal el. A mobiltelefonra szabott internet elérhetősége elismerésre méltó lépést jelent az adatforgalomra vonatkozó mutatók szempontjából. A mobiltávközlési szakértők egybehangzó véleménye szerint az elkövetkezendő évek során jelentősen növekedik majd az adatátvitel szerepe, és ez a tendencia mind a vezetékes, mind pedig a vezeték nélküli rendszerekben érzékelhető lesz. Az adatforgalom kapcsán vélhetően néhány éven belül bekövetkező pozitív változások elsősorban az új technológiák (GPRS – General Packet Radio Service, UMTS – Universal Mobile Telecommunications System) megjelenésével hozható összefüggésbe. Ezek ugyanis a jelenleginél sokkalta gyorsabb és – ami szintén lényeges – folyamatos információáramlást tesznek lehetővé. Mindemellett egyre hangsúlyosabbá válik majd a kommunikációs területen tapasztalható konvergencia, ennek megfelelően a nem is olyan távoli jövőben egy hálózatba tömörülhet a multimédia, az adat-, valamint a hangátvitel. Abban az esetben pedig, amikor ugyanaz a kommunikációs csatorna továbbíthatja a hangot és a különböző írásos információk mellett a (mozgó)képet is, már a harmadik generációs megoldásról beszélünk.

A sokoldalú társ

Az idei év végére 29-30 százalékos mobilelterjedtséggel számol Winkler János, a Westel Mobil Távközlési Rt. vezérigazgató helyettese. Az utóbbi időszakot jellemző piaci bővülést alapul véve reális esély van arra, hogy alig egy év múlva több mobil-előfizető legyen Magyarországon, mint vezetékes hálózati. Ettől függetlenül a telekommunikációban továbbra is lényeges szerepe lesz a vezetékes megoldásnak, amelyet elsősorban adatátviteli célból használnak majd. A viszonylag nagy sebességű információtovábbításra már napjainkban is adottak a technológiai feltételek (ISDN, ADSL), a jövőben azonban további fejlesztések várhatóak a vezetékes hálózatokat tekintve is. Winkler János szerint a közeljövőben nem várható a mobiltarifák jelentős árzuhanása, hozzátette azonban: az infláció mértékét figyelembe véve tulajdonképpen már a változatlan díjak is árcsökkenést jelentenek. A jelenleg közel 55 százalékos piaci részesedéssel rendelkező cég vezérigazgató-helyettese úgy véli, a mobiltelefónia bővülése várhatóan töretlen marad. Az előfizetők száma az idei ütemnél várhatóan gyorsabban növekszik jövőre. A mobilkészülékeket egyre több feladatra lehet majd használni, ebből következően pedig a beszéd-kommunikáció mellett egyre nagyobb jelentősége lesz a többi funkcióknak – mint például az adatforgalomnak -, így a mobiltelefon idővel egyfajta személyes digitális asszisztenssé válhat. Mindezeket figyelembe véve vitathatatlan tehát, hogy az egyelőre leginkább szóbeli kommunikációra használt készülékek idővel szinte elválaszthatatlanok lesznek majd tulajdonosaiktól.

Harmadik generáció: jobb később?

Drozdy Győző, a Pannon GSM Rt. vezérigazgató-helyettese szerint a harmadik generáció létjogosultsága megkérdőjelezhetetlen, a hangsúly az időzítésen van. A közelmúltban borsos áron eladott koncessziók kapcsán megjegyezte: a nyertes szolgáltatóknál a presztízsokok mellett a GSM-rendszer fergeteges sikere is jelentős tényező volt. Az állam részéről viszont némiképp elhibázottnak tekinthető a magas koncessziós díj megállapítása, ezeket a dollármilliárdokat ugyanis előbb vagy utóbb, de elkerülhetetlenül az előfizetőkkel fizettették meg. Mindezeken túl tagadhatatlan, hogy minden új technológia drága, így a harmadik generációs mobilmegoldás magyarországi megjelenése 2003-2005 előtt nem valószínű. A hazai mobiltávközlési cégek a rendkívül nagy anyagi ráfordítással járó beruházás kapcsán egyértelműen korainak ítélik a közelmúltban emlegetett 2001- 2002-es aukciót. Úgy vélik, a harmadik generációs megoldás kiépítéséhez feltétlenül szükséges legalább az 50-60 százalékos elterjedtség, ennek hiányában el kell fogadni, hogy a piac még nem érett erre a szolgáltatásra. Néhány év múlva is csupán abban az esetben érdemes beruházni, ha a világ más pontjain akkor már működő rendszerek beválnak.

Töretlen fejlődés

Drozdy Győző szerint a magyar mobiltávközlési piac jó ütemben bővül. A jelenlegi hazai növekedési dinamika a néhány évvel ezelőtti nyugat-európai vagy éppen skandináv viszonyokkal egyenértékű. Napjainkban 26 százalékos penetrációval (ellátottság) számolnak a szakmában, ami országos szinten összesen mintegy 2,6 millió mobil-előfizetéssel rendelkező felhasználót jelent. Ez a mutató 2005 és 2010 között várhatóan meghaladja majd a 100 százalékot, ami gyakorlatilag azt is jelenti: a telefonforgalom szinte teljes egészében áttevődik a mobilhálózatokra. A 40 százalékos piaci részesedéssel rendelkező cég vezérigazgató-helyettese mindemellett igazolva látja tavalyi várakozásukat, mely szerint a hazai mobilpiaci fejlődésnek, bővülésnek kifejezetten jót tesz a harmadik GSM-szolgáltató megjelenése. A Pannon GSM új előfizetőinek száma az elmúlt év vége óta minden eddigi mértéket meghaladó ütemben nőtt, a lendületes gyarapodás hátterében azonban természetesen nem csupán az új piaci szereplő megjelenése áll. A tarifák csökkenése, a szolgáltatások fejlődése, illetve a mobilitás adta kényelem egyre több potenciális előfizetőt csábít.

Változnak a szokások

A magyar mobiltávközlési piac tehát, a nemzetközi tendenciákkal megegyezően, minden eddiginél dinamikusabban növekszik. A tapasztalatok szerint – elsősorban a fiatal generáció körében – egyre népszerűbbek az előre fizetett kártyás (prepaid card) szolgáltatások. Napjainkban még a nemzetközi gyakorlatot tekintve is ritkának mondható a kisiskolások mobiltelefon-használata, ez azonban várhatóan változni fog. A WAP-technológia műszaki és tartalmi fejlesztése, fejlődése révén ugyanis már a közeljövőben elérhetővé válik többek között számos on-line játék is, továbbá nem kizárt, hogy a mobilkészülékekről elérhető internet az oktatásban is szerephez jut a későbbiek folyamán.

Németh Attila, a Vodafone Magyarország kereskedelmi és marketingigazgatója úgy becsüli, mintegy öt éven belül 65-70 százalékos penetrációval lehet majd számolni a hazai mobiltávközlésben, amely országosan 6,5-7 millió előfizetőt jelent. Ennek megfelelően előfordulhat, hogy egy-egy felhasználó, néhány év múlva, több előfizetéssel rendelkezik, illetve elképzelhető az is, hogy a vezetékes megoldás helyett sokan a mobilt választják. Az igazgató elmondta, hogy a jelenleg mintegy 140 ezer aktív előfizetővel rendelkező Vodafone elérte alapvető célkitűzéseit: a jelenleg csaknem 6 százalékos piaci részesedéssel rendelkező GSM-szolgáltató neve bekerült a köztudatba, előfizetőik száma pedig folyamatosan emelkedik. A vezetékes távközlési cégek piaca ezzel szemben jelenleg sem bővül már olyan mértékben, mint a mobilszolgáltatóké. Ennek ellenére túlzás lenne azt állítani, hogy a továbbiakban nincsen szükség vezetékes rendszerekre, vannak olyan területek, ahol egyelőre nélkülözhetetlen ez a megoldás. Tény viszont az is, hogy a nem helyi relációkban (például Budapest-vidék) egyre kifizetődőbb mobilkészüléket használni, a vezetékes hálózatok távolsági hívásainak tarifái ugyanis meglehetősen magasak.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. december 1.) vegye figyelembe!