Kényeztesd magad!

Egy kis fényűzés, egy csepp luxus

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. november 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 31. számában (2000. november 1.)

 

Divatos az, amihez közönséges halandó sohasem jut hozzá, mert mire összegyűjti a rávalót, régen kiment a divatból. (Ismeretlen szerző)

 

Az ősz és a tél a bőrök és a szőrmék igazi szezonja. Ilyenkor – akár az ősember tette egykoron – puha bőrökkel, meleg szőrmékkel védekezünk az időjárás viszontagságai ellen. A bőrök ott vannak mindennapi életünkben: a cipőnk, a táskánk, a kesztyűnk, sőt apróbb tárgyaink, a kulcstartónk, a névjegytartónk is többnyire valamilyen állat bőréből készült.

A szőrméket illetően megoszlik a közízlés: van, aki szereti és hordja, mások csak szeretnék, megint mások egyáltalán nem kedvelik, sokan pedig az állatok elleni vétségnek tartják az eredeti szőrméből készült ruházati termék gyártását és viselését. Mindenesetre a bőrök, szőrmék hozzátartoznak a mindennapjainkhoz, védenek, magabiztosságot nyújtanak, a luxus érzését keltik, kényeztetnek minket. Van, akinek elérhetetlen álom marad, mások számára a ruhatár alapkelléke a bőr és a szőrme.

A bőr-, szőrme- és cipőipar értékesítése 1999-ben (1998 = 100%)

  Belföld Export Összesen

Bőr- és szőrmeipar

94,1

107,8

103,5

Cipőipar

171,9

131,2

145,9

Együttesen

133,0

119,5

124,7

Forrás: Bőr és Cipőtechnika és Piac

Nem olcsó, de elérhető

A Kleider Bauer-hálózat márkaüzleteiben a középosztálynak készített, kiváló minőségű s megfizethető márkákat forgalmaznak. Középosztály ugyan van, de a statisztikák szerint a társadalmilag elfoglalt hely és az ehhez kapcsolódó fizetőképes kereslet nincs összhangban. Az igényeknek a pénz szab határt. A minőségi bőr és szőrme pedig nem olcsó, igaz, a természetes, állati eredetű termékek nem is egy szezonra készülnek.

Mint Steigerwald Ferenc, a Kleider Bauer beszerzési igazgatója elmondta, éves forgalmuk, beszerzésük körülbelül 1 százalékát teszik ki a bőrből, szőrméből készült ruházati termékek. A viszonylag visszafogott érdeklődés és a szeszélyes, kiszámíthatatlan kereslet ellenére minden évben új, divatos modellek jelennek meg kínálatukban. A nemzetközi trendek szerint az idei szezon a bundák és a bőrruházati termékek nagy visszatérését hozza magával, ezért bíznak abban, hogy a magyar fogyasztók is megkedvelik és megszeretik az újdonságokat. A túlnyomórészt importból származó kínálatban férfi és női felsőruházati termékek egyaránt helyet kaptak.

Az idei ősszel a fényes, puha bőrök korszaka köszöntött be, visszaszorultak viszont a velúrtermékek. A bárány, a juh, a nappa uralja a kínálatot. A legkeresettebb fekete és barna mellett a szürke is megjelent a színpalettán. Bár a divattrendek azt sugallják, hogy a színes bőrök korszaka jött el, de a Kleider Bauer tapasztalatai szerint a viszonylag magas ár miatt a magyar vevők a klasszikus vonalakat és a hagyományos színeket keresik, már csak azért is, mert nálunk az emberek nem egy szezonra vásárolnak bőrtermékeket.

Bőr- és szőrmeruházat fogyasztói árai 2000-ben (forint)

  Bőr Szőrme

Férfidzseki

39 900-70 000

 

Férfi-autóskabát (irha)

 

70 000-100 000

Női dzseki

50 000-75 000

 

Irha kulikabát

 

70 000-100 000

Női kabát

 

150 000-300 000

Női nadrág/szoknya

19 900-29 900

 

Mellény

19 900

 

Forrás: A K. Bauer-lánc adatai alapján

A férfiak leginkább a rövidebb autósdzsekiket és a kombinált – kivehető béléssel, levehető gallérral készülő, ősszel és télen egyaránt hordható – modelleket keresik. A hölgyek jobban elfogadják a drágább minőséget, a magasabb árakat is. A hosszú kabát a gyengébb nem körében sem divat, a hölgyek is inkább a dzsekiket részesítik előnyben. A kabát mellett nadrág és mellény is megtalálható a kínálatban.

Szőrmében gazdagabb a Kleider Bauer kínálata, hisz tíz női és tizenöt férfimodellt ajánlanak az idei télre. Az irhák részben hazai gyártóktól származnak, míg az egyéb szőrmék külföldről kerülnek a boltokba.

Tavaly növekedett a női irhák forgalma, ám a férfikabátoké visszaesett. Ennek ellenére a férfivásárlókat az idén bővebb és változatosabb kínálat várja. Elsősorban a rövid autóskabátok iránt számítanak nagy érdeklődésre. A hölgyeknek szánt választékban egyaránt helyet kaptak a rövid és a hosszú, szinte földet söprő modellek. Amint a bőrből készült termékek esetében, a szőrméknél is többségében vannak a barnás tónusok, de találni szürke színű kabátokat is.

A Kleider Bauer által forgalmazott szőrmék közül a pézsma a luxuskategória alsó határát súrolja. A világos és sötét tónusokban pompázó meleg bundák egyaránt készülnek rövid és hosszú kivitelben, de a prognózisok szerint a hosszabb fazonok iránt lesz nagyobb az érdeklődés. Az üzlethálózat szakemberei optimistán tekintenek az új szezon elé. Bíznak benne, hogy a szőrme – akárcsak a nemzetközi piacokon – hazánkban is felszálló ágba kerül, amiben sokat segíthet egy jó kemény tél is.

A bőr- és szőrmeipari termékek termelési adatai (ezer m2)

  1998 1999 Változás (%)

Puha bőrök

2255,4

2021,1

89,6

Kemény bőrök

28,1

80,4

286,1

Szőrme

224,3

118,6

52,8

Forrás: Bőr és Cipőtechnika és Piac

Autó vagy bunda?

Vannak, akik úgy vélik: a téli divat nagy változást hoz – legalábbis azoknak a férjeknek a zsebében, akik feleségüknek szőrmebundát vásárolnak. Az igazi nemes szőrmék tartós fogyasztási cikknek számítanak, ezért a hölgyeknek ugyanúgy tervezniük kell a vásárlást, amint azt az urak teszik gépkocsijuk cseréje esetén. Nem véletlen az összehasonlítás, mert egy igazi csincsilla vagy a még nemesebb coboly ára egy jó autóéval vetekszik. A jobb szalonok pedig – akár az autóvásárlásnál – beszámítják a megunt szőrme árát.

Bundavásárlásról lévén szó, létezik egy pénztárcakímélő megoldás is. A gyakorlott szőrmeviselő hölgyek, és azok, akik nem a legeslegújabb modellekre vágynak, már a nyár végén felkeresik kedvenc szőrmeszalonjukat, mert ilyenkor jutányos áron juthatnak hozzá az előző szezonból megmaradt modellekhez. Megtehetik már csak azért is, mert bár a szőrme is követi a divat változásait, a kisebb-nagyobb különbségeket sokszor csak szakértő szemek veszik észre.

A bőrfeldolgozóipari termékek termelési adatai

  1998 1999 Változás (%)

Férfi bőrruházat (kabát, nadrág, zakó stb., ezer db)

98,8

90,6

91,7

Női bőrruházat (kabát, szoknya stb., ezer db)

14,1

9,3

65,9

Egyéb bőrruházati termék (ezer db)

6,8

19

279,4

Férfi szőrmés bőr (ezer db)

2,2

3,8

172,7

Női szőrmés bőr (ezer db)

10,7

3,3

30,8

Bőr- és szőrmeruházat (ezer db)

132,6

124,9

94,2

Bőrkesztyű (ezer pár)

1650

1621,8

98,3

Bőrönd és bőrkonfekció-ipari termék (M Ft)

4229,9

3337,8

78,9

Forrás: Bőr és Cipőtechnika és Piac

A luxusbundák a nercnél kezdődnek, ezt követi a csincsilla és a coboly. A nerc szinte minden nő álma, mivel könnyű, s úgy omlik, mint a selyem. A lágy hullámzás a kikészítés módjából adódik: a szőrmét először fél centiméteres darabokra vágják fel, majd a csíkokat összevarrják, s ebből az "alapanyagból" keltik életre a kész bundát.

Aki mindennap hordható nemes szőrmére vágyik, annak nercet kell vásárolnia. A nerc nemcsak könnyű és meleg, de strapabíró is: jól viseli a havat, a kutyasétáltatást, azt, hogy gazdája a kocsi hátsó ülésére dobja, egyszóval ellenáll a napi gyűrődésnek.

A nerc különben is fénykorát éli. Hagyományos és divatszínekben egyaránt jól mutat, legyen az akár rövid, sportos dzseki húzózárral, akár földig érő, nagyasszonyos modell. A nyírott vagy epilált változatok könnyebbek, a koronaszőrt is megtartó bundák viszont jóval tartósabbak. Egy "szaladós" nercdzsekit már 400 000 forintért is meg lehet kapni, a földet söprő modellek ára pedig akár kétmillió forintig is emelkedhet.

Aki "vonulós" kabátra vágyik, válasszon csincsillát vagy cobolyt. Ezek a gyönyörű, méregdrága szőrmék ugyan sok törődést, gondoskodást igényelnek, de el lehet velük kápráztatni a barátokat, barátnőket. Ahol a nerc ára befejeződik, ott kezdődik e luxusszőrmék ára, a felső határ pedig, ahogy mondani szokás, a csillagos ég.

Az idei őszi-téli divatban a szőrme a felsőruházat szinte minden területén megjelenik: díszítőként látható tafton, bőrön, szöveten, kötött termékeken egyaránt. Lehet ez festett róka, nerc, csincsilla, a lényeg, hogy divatos, a termékkel harmonizáló színben jelenjen meg. A szezon kínálatában a kasmírsálakat például nercpomponok díszítik, a pulóverek, blézerek ujján, gallérján ugyancsak felbukkannak a színes szőrmék, sőt szőrméből kötött modellekkel is szélesítik a választékot. Nagy divat a pelerin, természetesen szőrmével díszítve.

A magyar férfiak kevésbé kedvelik a szőrméket, mint külföldi társaik. A luxuskabátok közül a magas minőségű juh-, illetve szarvasbőrből készülteket, ezeknek is elsősorban rövidebb változatait keresik a leginkább. Nagyon népszerűek a kivehető béléssel kombinált kabátok is. A bélés lehet szövet vagy szőrme, ami kívülről nem látszik, de könnyű, meleg viselet.

PARFÜM VAGY KÖLNI? Az alkoholos keverék koncentrációjának foka határozza meg, hogy parfümről vagy kölniről beszélünk. Eszerint a sorrend a következőképpen alakul: Parfüm (20-30 százalék) – Eau de Parfüm (8-12 százalék) – Eau de Toilette (5-8 százalék) – Eau de Cologne (3-5 százalék). Természetesen az árak a koncentrációhoz hasonló mértékben csökkennek. A női illatokat három jól körülhatárolható illatcsaládba sorolják. Megkülönböztetnek virágos, citrusos és orientális illatkompozíciókat. A legnépesebb tábor az első, idetartozik a női illatok fele. A virágos illatokat a gyöngyvirág, narancsvirág, jácint, írisz, rózsa, jázmin, nárcisz, szegfű stb. alkotják. A citrusfélék illatát a vanília, a déli virágok és a fűszeres illatok határozzák meg, a keletiesekét pedig a szegfűszeg, a fahéj és a szantálfa. A citrus és a fenyő hatású fanyar illatok az előbbieknél mindenképpen hűvösebb hatást keltenek. Ma már a férfiak is bátrabban nyúlnak az illatszerekhez, amellyel kellemesebbé teszik megjelenésüket és hangsúlyozzák egyéniségüket. Az erősebb nem képviselői a fougere (ami franciául páfrányt jelent), az orientális, a citrusos és a levendula illattípusok közül választhatnak. A bőséges kínálatban a választék árnyalt és szerteágazó, az illatkompozíciókban a dohány, a sör, a frissen kaszált széna, a tequila, a szantálfa, a méz, a tokaji aszú, a füst, a moha, a zöld fű, a lombillat, a konyhai fűszerek, a konyak és még számtalan titkos adalék adja meg a végtermék varázsát. A dohányzó férfiak szeretik a fougere illatokat, a nikotinnal átitatott bőrön viszont kellemetlenül hatnak a tiszta, könnyű citrusillatok. Ne feledjük: az illat emlék. Belevésődik a tudatba, s akár évtizedekig is felidézi viselőjét.

Apró luxus

A kifogástalan elegancia fontos kellékei a jól megválasztott kiegészítők, ugyanis a néha lényegtelennek tűnő apróságok sokat javíthatnak a megjelenésen. Egy minőségi táska, egy különleges szemüvegtok, egy eredeti mappa vagy ennek kapcsos változata, a filofax kétségtelenül elegánsabbá teszi a megjelenést.

Az ÁP Stúdióban, amelynek tulajdonosai Ács Ilona és Pápai Gábor, "tetőtől talpig" kiegészítők készülnek. Itt a táska, a mappa, a szemüvegtok, a kulcstartó, a névjegytartó és a pénztárca azonos színekben és formavilágban készül. Ezekre a bőrtárgyakra nem a divat követése jellemző, sokkal inkább az, hogy igazodnak az életmódváltozásból adódó igényekhez. Az alapanyagok – többnyire finom borjú- és bivalybőrök – a hagyományos barna és fekete árnyalataiban jelennek meg, a divatszínek esetleg finom díszítőként kapnak szerepet.

A férfiak körében nagyon népszerűek az egy- vagy kétzsebes klasszikus aktatáskák, amelyek – magától értetődően – rádiótelefon-tartóval készülnek. A hölgyek nagyon kedvelik a retiküllel azonos színben és dizájnban kapható aktatáskákat és más apró kiegészítőket. A stúdió a bőrtermékeket a marketingkommunikáció eszközének is tekinti, és úgy tűnik, egyre több céget sikerül meggyőzniük ennek fontosságáról, létjogosultságáról.

A cégek közötti ajándékozás, a munkatársak és a vállalat külső megítélése szempontjából egyaránt fontos lehet az ilyen igényes termékek szerepe. Egy elegáns bőrből készült, ajándékozásra is alkalmas "irodai szett" – táska, mappa, filofax, névjegy- és kulcstartó, valamint szemüvegtok – hordozza az adott cég jellemzőit, meghatározó színvilágát. Az összkép – csakúgy, mint a jól megtervezett, elegáns formaruha – javítja a munkatársak megjelenését, a tárgyalópartnereket az igényességről, a jómódról informálja.

A stúdióban a grafikai arculatból és színvilágból kiinduló, cégekre szabott, egyedi termékek készülnek, nem kell attól tartani, hogy a megajándékozott partner fióknyi ugyanolyan tolltartó vagy szemüvegtok tulajdonosa lehet.

Egy asszony illata

A parfüm bódító és izgalmas, erotikus és csábító, amelyben egyesül a természet és a modern vegyészet megannyi titka. A finom illatszerekben gyümölcsök, virágok, mohák, különleges kérgek illata keveredik egymással, sajátos, utánozhatatlan harmóniát alkotva. A parfümök története ötezer évnél is régebbre tekint vissza. Az első parfümfajta a tömjén volt, ennek édes illatával jártak az emberek az istenek kedvében.

A XVI. században élő, híres olasz illatszerész, Mauritius Frangipani oldotta fel először égetett szeszben az illatanyagokat. Így őt tekinthetjük a mai parfüm szülőatyjának. A régi időkben az emberek – már akik tehették – mértéktelenül bántak az illatszerekkel: illatosított vízben fürödtek, testükön, hajukon kívül illatosították az ágyaikat, a házukat, a hintójukat, sőt még a lovaikat is. Az illatszerész igen megbecsült szakma volt, amit gyakran papok, orvosok, patikáriusok és más tudós emberek gyakoroltak.

Teltek az évek, újabb és újabb illatkompozíciók jelentek meg... Azután 1921-ben jött Coco Chanel a No 5-tel, és új fejezetet nyitott a parfümkreációk világában. Parfümje, ami olyan, mint "az összes nő illata", mérföldkőnek számít a parfümtörténelemben: ezután az összes illatszert úgy emlegetik, mint a No 5 előtti és utáni kreációt.

Megjelent a többi illatnagyság is: Arden, Rubinstein, Armani, Dalí, Givenchy, Estée Lauder, Kenzo, Dior, hogy csak néhányat említsünk, napjainkban pedig már több ezer illat kínálja megvételre magát.

Hogy luxus-e a parfüm? Pócsik Józsefné, a Luxus Áruház igazgatónője szerint igen is meg nem is. A parfüm nem tekinthető luxusnak, hiszen használatát egyre többen engedhetik meg maguknak. Ha azonban arra gondolunk, hogy sokaknak az élet természetes részévé, velejárójává válik a különféle illatok viselése – mást a munkában, mást az esti programokhoz és megint mást mondjuk egy kiránduláshoz -, akkor már közel járunk ahhoz, hogy az illatszer "viselését" luxusnak tekintsük.

Annak eldöntésekor, milyen parfümöt válasszunk, tudnunk kell, hogy a parfüm egy illóolajos keverék alkoholos oldata, amely minden bőrön másképp viselkedik. Kinek-kinek más a saját, természetes illata – amit a verejték- és faggyúmirigyek baktériumok közreműködésével alakítanak ki -, épp olyan egyedi, mint az ujjlenyomat. Emiatt semmiképpen sem szabad a máson érzett illatszer hatására hagyatkozva kölnit, parfümöt vásárolni. Az illatot mindenkinek magának kell kiválasztania, és az sem árt, ha ezt szakember segítségével teszi.

A parfümériák munkatársai bonyolult tréningek segítségével sajátítják el ismereteiket, mindig naprakészek. Már a külsődleges jegyek – életkor, hajszín, bőrtípus, öltözet, kiegészítők, smink, magatartás stb. – alapján tudnak a döntésben segíteni. Aki mégis magára vállalja a választás "felelősségét", mindig vegye figyelembe azt a tényt, hogy az átlagember egyszerre mindössze 3-5 illatot tud megkülönböztetni egymástól. Hamar elfáradnak a szaglóhámok idegsejtjei, ezért a különböző illatok kipróbálására megfelelő időt kell szánni.

A VILÁG LEGDRÁGÁBB PARFÜMJE Az Amouage nevet viselő parfüm 10 ml-je 300 dollárba kerül, míg 120 ml-es, férfiaknak készülő Eau de Toilette változata 750 dollárért kapható. Jelenleg ez a legmagasabb ár, amit a vásárlók még "tömegesen" hajlandók egy parfümért fizetni. Az árat némileg magyarázza, hogy az illatanyag 24 karátos arannyal bevont, díszes üvegcsében kapható – a nőknek készülő változat hagymakupolájú mecsetet, a férfiaké oráni tőrt formáz. u Van ennél "kicsit" drágább is, a neve Sultan's Special, amit 24 karátos aranydobozkában 13 ezer dollárért vásárolhatnak meg a parfümkedvelők.

A változatosság gyönyörködtet!

Szinte rituális a "próbafolyamat". Az illatmintát általában a csukló belső felére szórják, ahol jól érzékelhető az illat kibontakozása. Először a parfüm úgynevezett fejillatát érezzük, ami igen erőteljes, tovatűnő hatású. Kis idő múlva ennek helyébe lép az előzőnél mérsékeltebb, finomabb "szívillat", s csak órák múlva válik jellemzővé az alapillat, amely egész nap elkíséri viselőjét. Nem baj, ha nem tudjuk megmondani, miért tetszik valami. A lényeg, hogy az illat és az egyéniség összhangban legyen. S még egy jó tanács: aki bizonytalan választása helyességében, az a kiválasztott márkát inkább kisebb kiszerelésben vegye meg.

Aki megszeretett egy illatot, de úgy érzi, hogy eljött a váltás ideje, az ne keseredjen el. A nagy illatházak kínálata olyan bőséges, hogy a kedvenc márkán belül bizonyára talál egy hasonló, mégis kicsit más, újszerűen ható illatkompozíciót. Az illatviselést össze lehet kötni az öltözet márkájával is. Aki Escada, Gucci, Armani stb. konfekciót visel, felleli kedvenc márkájának nevét az illatok között is.

Arra, mikor milyen parfümöt viseljen az ember, nincs írott szabály. Mindenkit saját ízlése, pillanatnyi hangulata inspirál a különböző illatszerek használatában. Létezik azonban néhány íratlan szabály, amit illik betartani a társas együttlétek során. Így például azt, hogy nem jó, ha egy parfüm uralja a környezetet. Ez esetben is igaz, hogy a kevesebb néha több. Íratlan szabály az is, hogy minél hivatalosabb az alkalom, annál könnyebb, diszkrétebb illat "viselése" ajánlott.

Ami a napszakokat illeti, nappalra inkább a könnyebb, nagyobb hígítású parfümök használata kívánatos, és ajánlatos az évszakok változásait is követni. Télen a nehezebb, a melegebb napokon a könnyebb, természethez közelibb illatok hatása kellemesebb.

KEDVENCEK Magyarországon az illatszerek forgalma, ha nem is nagy mértékben, de évről évre növekszik, mivel egyre többen tekintik kedvenc illatukat a napi öltözet fontos részének. Emellett ma már a férfiak is növekvő számban válnak rendszeres illatszerfogyasztókká. A parfüm ugyanakkor hagyományos, kedvelt ajándékcikk, főleg ha vásárlója ismeri a megajándékozandó ízlését. A parfümök között nehéz rangsort állítani, hisz ahány illat, annyi ember, és a választék nagyon bő. A kedvencek szezonról szezonra, hónapról hónapra is változhatnak. Pillanatnyilag itthon a legnépszerűbb női parfüm Chaneltől az Allure, Givanchytől az Organza és Kenzótól a L'eau Par. A férfiillatok listáját Chanel Allure-je, Givanchy valamennyi férfiillata és Couros Bodyja vezeti. Az igazi, tömény parfümök ára 20 000 forintnál kezdődik, míg a kisebb koncentrációjú Eau de Cologne már 10 000 Ft-tól kapható. Aki igazán tartós illatra vágyik, ne vásároljon olcsó, 2-3 ezer forintos utánzatokat és kimérve kapható illatanyagokat. Bár a pillanatnyi illathatás megegyezhet az eredetiével, tartóssága soha.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. november 1.) vegye figyelembe!