Drágul a papír

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. november 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 31. számában (2000. november 1.)

A számítástechnika robbanásszerű fejlődése ellenére a papírmentes iroda általános elterjedése egyelőre a távolabbi jövő lehetősége – az irodák mai felszereltsége mellett a digitális eszközök és a hagyományos írószerek jól megférnek egymás mellett. A gyártók és a kereskedők egyaránt úgy látják, tollra és ceruzára a komputerek világában is szükség van, sőt a hagyományos irodaszerek és kiegészítők a keresett termékek sorába tartoznak.

A piaci tendenciák arra utalnak, hogy bármekkorát fordult is a világ, a tradicionális irodaszerek még ma sem mellőzhetők. Mózes Károly, a pomázi székhelyű Író- és Irodaszereket Gyártó és Forgalmazó (ICO) Rt. marketingigazgatója elmondta, a keresleti viszonyok alapján egyelőre nem érzékelik, hogy termékeik visszaszorulnának. A 300 alkalmazottat foglalkoztató, 100 százalékban magyar tulajdonú társaság forgalma bővül – tavaly elérte a 3 milliárd forintot -, s növekszik az export is. Bár a termékek kétharmada belföldön talál vásárlóra, az exportpiacok bővülése is dinamikus. Míg a cég működésének korai szakaszában – amikor szövetkezetként tevékenykedett – elsősorban a volt szocialista országok képezték termékeik felvevőpiacát, mára a nyugat-európai államok, de Amerika és a Távol-Kelet országai is bekerültek a megrendelők sorába. Mindez azt jelzi, hogy a hagyományos irodaszerekre a világ minden táján nagy a kereslet.

Folyamatos készenlét

Az üzleti pozíciók megőrzése folyamatos készenlétet követel. A csaknem 40 éve alakult cégnek hosszú utat kellett megtennie, mire gyártóként vezető szerephez jutott a belföldi piacon, az utóbbi években pedig különös érzékenységgel kellett megkeresnie a kitörési pontokat. Ennek eszköze a technika- és technológia-korszerűsítés, valamint a termékfejlesztés lett. A beruházásoknak köszönhetően ma már a teljes gyártmánystruktúrában a legjobb nyugati technológiák és gépi berendezések honosodtak meg, amelyek garantálják a jó minőséget. Erőteljes offenzíva indult a marketingben is – az idén például országos kampány kezdődött a logó, valamint a termékválaszték népszerűsítésére a végfogyasztók körében -, aminek nyomán jelentősen javult a cég és az általa gyártott írószerek ismertsége. Az ICO az országban egyedüli jogot nyert a Parker, a Waterman tollak és Edding rostironok, a Styb golyóstollak és a Koh-i-noor iskolaszerek importálására, illetve forgalmazására, ami ugyancsak erősíti a cég piaci helyzetét. A kiegészítő eszközök saját gyártásban – igaz, külföldi közös vállalkozás keretében – kerülnek piacra: ilyen cikkek a Sax márkanévvel ellátott lyukasztógépek és fűzőkapcsok, valamint az Euró Kft.-n belül – osztrák közreműködéssel – előállított papíráruk. A magyar piacon a legdinamikusabban fejlődő üzletág azonban tagadhatatlanul a golyóstollgyártás, ezen belül is a reklámtollak előállítása. Ezeket a feliratozható – elsősorban ajándékozás céljából keresett – tollakat főként cégek veszik meg, s a megfelelő feliratozás után ajándékként adják ügyfeleiknek.

Meghatározó az ár és a külcsín

Az ICO kizárólag kereskedőkkel áll kapcsolatban, a (vég)fogyasztókat közvetlenül nem szolgálja ki. Az utóbbi években azonban a kereskedelem is alaposan átrendeződött – megjelentek a bevásárlóközpontok, az üzletláncok és a hipermarketek -, s immár forgalmazók ezrei ontják az írószereket. Ez a körülmény az ICO számára is kihívás volt. Különösen a csomagoláson változtattak sokat. A tapasztalatok azt bizonyítják, hogy a tollak kartonhátlapos, majd zacskós csomagolása elnyerte a nagy – dömpingárakra törekvő – bevásárlóközpontok tetszését. A csomagolás mellett persze fontos a dizájn is, de leginkább az ár a meghatározó. E tekintetben a gyártó olykor komoly engedményekre kényszerül, mert ha például az egyik hipermarket akciózik, akkor ehhez az ICO-nak is alkalmazkodni kell, azaz: árengedményt ad... Az üzletláncokkal jól együtt lehet működni – mondta a marketingigazgató -, ugyanis általában nem szeretik a sok beszállítót, arra törekednek, hogy erős, stabil, a folyamatos áruellátást garantáló partnerekkel dolgozzanak.

Mózes Károly leszögezte: a számítógépek térhódítása ellenére nem tapasztalni a hagyományos írószerek iránti kereslet csökkenését. Bár a technika térhódítása szembetűnő, számos tevékenységi körben a gépesített adatfeldolgozás mellett manuálisan is regisztrálnak. Ahol pedig a kommunikációs viszonyok és a technikai fejlettség még kezdeti, ott kifejezetten a hagyományos írószerekre van igény. A beszerzések legnagyobb tétele természetesen a papír, de az irodák bőven fogyasztják a tollakat, s az egyéb irodai kiegészítő kellékeket is, és ezekből szintén elvárják az újdonságokat. A tömegcikkek kategóriájában nem annyira a márkahűség, mint inkább az ár és a külcsín a meghatározó, így a fejlesztésekben ezt a prioritást kell érvényesíteni. A reklámtollak esetében például fontos kívánalom a minél nagyobb felület – amelyre az ajándékozó cég a logóját vagy egyéb feliratait felhelyezheti -, illetve az egyedi formai megjelenés. Természetesen az exkluzív termékek iránt is van kereslet, elsősorban ajándékozási célból. A minőségi, drága tollak valóban sokat tudnak, mindenekelőtt – évekre szóló garanciával – márkát képviselnek. Tartósak, esetenként aranyozottak, kézi megmunkálásúak, irídiumheggyel ellátottak, azaz: minden olyan tulajdonsággal fel vannak ruházva, amelyek révén alkalmasak státusszimbólumnak.

Kapcsolat a számítógéppel

Az ICO évente több tízmillió forintot költ a géppark korszerűsítésére, a szerszámok modernizálására. Mindig újabb és újabb divatirányzatoknak kell megfelelni, most például a neon-, a fém- és a metálszínű tollak a kedveltek. Az árérzékeny borítékok esetében a formákon lehet változtatni, s hasonlóan a kiegészítők – például a fűzőgépek – formai és színválasztéka is bővíthető. A jövőben mindenképpen a számítástechnikai eszközökhöz illeszthető kiegészítőket kell fejleszteni. Az ICO azt tervezi, hogy olyan termékekkel lép piacra – egyebek közt lemeztartó, egérpad -, amelyek a gépesített iroda nélkülözhetetlen kellékei. Mózes Károly hangsúlyozta: a cégnek kötelessége a gyártókapacitás kihasználása, s a felhalmozódott szakmai tudás megőrzése, ezért mindenképpen új utakat keres. Jelenleg az ICO a Dr. Byte elnevezésű cég számítógépes kellékeinek kizárólagos importőre, hosszú távon azonban gyártója is szeretne lenni. A távolabbi tervezés során azzal is számolnak, hogy bármennyire terjed a komputertechnika, iskolaszerekre és hagyományos irodaszerekre még sokáig szükség lesz.

Tollak 100 forintért

Hasonlóan vélekedik a Pirex Papír Kft. ügyvezetője, Bukorné Szőnyi Edit is. A Stabilo német írószergyártó cég képviseletét ellátó társaságnál úgy látják, a hagyományos írószerek – köztük a golyóstollak – nem szorulnak ki a piacról. A kereslet határozottan élénkül, miközben a jó minőségű és megfizethető termékek irányába tolódik. A kereskedő tapasztaltai szerint a legnagyobb mennyiségben az olcsóbb, de jó minőségű – 100 forint körüli fogyasztói áron kapható – golyóstollak fogynak, de keresettek a 600 és 1000 forintos, középkategóriás írószerek is. A drága tollakat viszont – amelyek ára 10 000 forintnál kezdődik – kifejezetten ajándékozás céljából veszik meg. Az ügyvezető kifejtette: az írószerek ára kevésbé, ám a papír ára rendkívüli módon megemelkedett az utóbbi években. A folyamatos drágulás kiváltképp az irodákat érinti érzékenyen, amelyek nagy fogyasztói a papírtermékeknek. Az áremelkedés szinte folyamatos – és követhetetlen -, különösen a fénymásoló és faxpapírok, valamint a jegyzettömbök esetében tetemes. Az irodák által legnagyobb mennyiségben használt A/4-es fénymásoló papírból egy csomag a tavalyi 900 forintról az idén 1300-ra emelkedett, az A/3-as pedig ugyancsak a duplájába kerül. A faxpapírok szintén drágulnak: a leggyakrabban keresett 21 centiméter széles és 30 méter hosszú tekercs ára jelenleg 410 forint. Az írószerek évi áremelkedése átlagosan 10 százalék körüli, a papíré eléri az 50 százalékot is.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. november 1.) vegye figyelembe!