A gyors kommunikáció üzleti érdek

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. november 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 31. számában (2000. november 1.)

Az idő pénz – s ez sokszorosan igaz az üzleti életben. A gyors és jó színvonalú kommunikáció a gazdasági siker megalapozója lehet, ezért a cégeknek elemi érdekük a megfelelő műszaki feltételek megteremtése.

Vállalati mérettől függetlenül is igaz, hogy az iroda telefonközpontja a cég lelke. Legyen szó családi vállalkozásról, vagy több száz főt foglalkoztató nagyvállalatról, telefonközpontra szükség van. Garai Zoltán, a budapesti Westend Cityben működő Media Markt telekommunikációs osztályának vezetője szerint a kisebb méretű, családi vállalkozások számára elegendő egy normál analóg kis központ, amely egy normál analóg fővonallal és néhány mellékállomással működik. A modellek e legkisebb típusára négy melléket lehet kiosztani. Ez még akkor is jól kihasználható, ha nem egy vállalkozás, hanem egy család igényeit hivatott kielégíteni. A modell képes fogadni – és akár fix helyre átirányítani – a faxot és a kaputelefont, valamint éjszakai, illetve nappali beállításra is alkalmazható. Az egy fővonal és négymellékes, az egy fővonal és hatmellékes, valamint a két fővonal és négy-, hat-, illetve nyolcmellékes alközpontok termékpalettáján a Panasonic- és Sanyo-gyártmányok már akár húsz-, harminc-, illetve negyven- és ötvenezer forintos áron is kaphatók, s ami fontos: beszerelésük nem igényel különösebb installációt, egyszerűen be lehet állítani egy telefonszerelő segítségével. Az anyagi ráfordítás tulajdonképpen csak a központ és a készülék ára, a későbbiekben ugyanis a normálistól eltérő energiafogyasztás – s ezzel együtt költségnövekedés – nem jelentkezik.

A vállalkozás nagyságával a kommunikációs kapacitások iránti igény is megnövekszik. A középméretű, illetve a nagyobb cégek számára az analóg alközpontok már nem megfelelőek, nekik találták ki a digitális rendszereket. ennek feltétele digitális, ISDN-vonal megvásárlása, amely azonban nem drágább, mint az analóg vonal. A cégeknek mindenképpen megéri, ha a digitális technikát választják, ugyanis a kapcsolási sebesség lényegesen gyorsabbá válik, a hangminőség javul, illetve egy vonalhoz több telefonszám is rendelhető. A digitális rendszerek további előnye a rugalmasság – a mellék-állomások száma könnyen duplázható -, ugyanakkor e rendszerhez az analóg telefonok is csatlakoztathatók. Az ISDN nyújtotta minőségi fejlődést érzékelteti, hogy egy digitális vonalon két kommunikáció mehet végbe egy időben, így például a telefon és a fax, valamint a telefon és az internet. Az ISDN alapvetően új kommunikációs távlatokat nyit azzal, hogy beépül az internetes hálózatba, s közvetlen kapcsolatot létesít a PC és a telefonhálózat között. A digitális kommunikációban igen komoly alközpontok vásárolhatók, többek között a Siemenstől és a Panasonictól. A minőségi váltást jellemzi például, hogy hét vonal esetében – tizennégy egyidejű kommunikációval – foglalt jel már nincs.

A kommunikációs berendezések irodai vásárlói köre jellemzően a felsőbb kategóriákba sorolható termékeket veszi. Garai Zoltán szerint azért, mert a nagyobb alközpontok fejleszthetők: a gyártók mindig hagynak egy olyan kiskaput, amely a bővíthetőséget lehetővé teszi. Ezek a rendszerek – moduláris felépítésük folytán – képesek lépést tartani az újabb igényekkel, ugyanis néhány alkotóelemük kicserélhető. S mindez anélkül is megtehető, hogy nagyobb horderejű átalakításra lenne szükség az alap-infrastruktúrában.

A nagyobb kapacitású telefonközpontok árainál a határ a csillagos ég. Egy olyan központ, amelyik huszonnégy digitális és negyvennyolc analóg készüléket szolgál ki – a készülékekkel együtt -, mintegy másfél-két millió forint. A forintösszegek hamar összeadódnak, ez azonban arra vezethető vissza, hogy adott fejlettségű telefonközpontokhoz megfelelő készülékekre is szükség van, a központok és a készülékek tudásának szinkronban kell lenniük. Egy digitális rendszerben működő készülék ára nyilvánvalóan drágább, ennek értéke 70-80 ezer forint. A kínálat azonban minden tekintetben gazdag, a magyar piacon számos világcég – mint a Panasonic, a Siemens, az Ericsson, az Alcatel, a Motorola – jelen van. Általában azonban az irodáknak állandó beszállítóik vannak, ami arra utal, hogy ebben a szegmensben érvényesül a márkahűség.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. november 1.) vegye figyelembe!