A Magyarországon lezajlott társadalmi-gazdasági átalakulás – mint a történelem során már sokszor – ismét válaszút elé állította a hazai földpolitikát. Egyik lehetőségként a viszonylag erős, nagyüzemi gazdálkodási forma megtartása, s a tulajdonviszonyok ennek megfelelő, fokozatos, a magyar társadalom fejlődési sajátosságait is szem előtt tartó olyan átalakulása kínálkozott, amelyben szerencsésen ötvöződhet a mérethatékonyság előnye a személyi földtulajdonra épülő kis vagy közepes, főleg családi gazdaságok tulajdonosi érzületekből fakadó előnyeivel.
A másik út képviselői szerint a zsákutcás magyar történelem mindeddig megtagadta tőlünk azt a fejlődési lehetőséget, amely Európa fejlettebb országaiban polgári földtulajdonviszonyokat teremtett. Szerintük a 90-es évek elején "...a dekollektivizálással megnyílt a lehetőség arra, hogy egyrészt az agrártermelő, mint földhasználó materiális földtulajdonossá váljon, másrészt mód volt arra, hogy a földbirtokszerkezetben fokozatosan felszámolják a tulajdon és a termelőszervezet évezredes elkülönülését". Végül is a politikai vívódásnak vagy inkább civódásnak az eredményeként felemás helyzet alakult ki: a mezőgazdaságban jelentős mértékben jelen vannak a volt nagyüzemek utódszervezetei (igaz, nem saját tulajdonú birtokok üzemeltetésével), valamint a polgárosodási igény felhajtóerejének köszönhetően megindult a versenyképes méretekkel rendelkező családi gazdaságok kialakulásának folyamata is.
Az ország földterületének megoszlása 1989. május 31-én (ha) |
||||
---|---|---|---|---|
Gazdasági csoport | Szántó | Mezőgazdaságilag művelt terület | Termő terület | Összes terület |
Állami gazdaságok és vállalatok |
689 839 |
944 716 |
2 120 149 |
2 667 554 |
Termelőszövetkezeti gazdaságok |
3 849 224 |
4 911 183 |
5 468 453 |
5 679 191 |
Tanácsi és egyéb közösségi gazdaságok |
35 411 |
94 621 |
106 540 |
278 142 |
Kisegítő gazdaságok |
79 874 |
427 733 |
433 159 |
557 538 |
Egyéni gazdaságok |
57 485 |
103 093 |
108 507 |
111 778 |
Egyéb gazdaságok |
845 |
2 555 |
2 593 |
8 832 |
Összesen |
4 712 678 |
6 483 901 |
6 483 901 |
9 303 035 |
Forrás: AKI 1990. A földtulajdon és a mezőgazdasági struktúra átalakulása III. 163. p. |
Felaprózott gazdaságok
Az átalakulás előtti utolsó évben, 1989-ben a szövetkezeti gazdaságok használatában volt a termőterület 66,4 százaléka, az állami gazdaságokéban további 25,7 százaléka, s ez egyértelműen eldöntötte a földhasználat alapformáit. A szövetkezeti földterületből 3 471 311 hektár a szövetkezetek, 1 991 734 hektár a tagok (és velük azonos főfoglalkozású személyek), míg a maradék 3,8 százaléka az állam tulajdonában volt. E mögött a tulajdonosi összetétel mögött azonban gyakorlatilag egy különleges nagyüzemi gazdálkodási struktúra húzódott meg, amelynek földhasználati és működési módja a világon szinte egyedülálló volt: keveredett a mezőgazdasági alaptevékenység a különböző típusú mellék- és kiegészítő tevékenységekkel, másrészt a nagyüzemi termelés a szorosan hozzájuk integrálódó kisüzemi-háztáji termeléssel.
Ennek a tulajdoni struktúrának a látványos lebontására került sor az 1990-es évtized első esztendeiben, a nagyon gyorsan napvilágot látott kárpótlási törvények szellemében. A termőföld az általánostól eltérő módon szerepelt a kárpótlási folyamatban, ugyanis úgy szabályozta a kárpótlásra jogosultak, illetve potenciális licitálók (vásárlók) körét, hogy közben nem törődött a helyben lakó sok százezer parasztember és család elemi érdekeivel.
A földtulajdonviszonyok átalakulása hazánkban az 1989. június 1-jén elfogadott földtörvénnyel vette kezdetét. Ennek értelmében lehetőség nyílt a természetes magánszemélyek korlátlan földvásárlására; megszűnt a földbeviteli kötelezettség és kilépéskor a földkiviteli tilalom; az "oszthatatlan szövetkezeti vagyon" annak 50 százaléka erejéig föloszthatóvá vált.
A változások szellemének megfelelően a közös vagyonrész szabadon átruházhatóvá vált, s előírták, hogy a termelőszövetkezet megszűnése esetén a vagyonrészt ki kell fizetni a tagoknak. Úgy tűnik tehát, hogy a nyolcvanas évek végére megérlelődött a termelőszövetkezetek átalakításának szándéka, közös tulajdonú föld és vagyon (épület, gép) magánszemélyek és/vagy csoportok részére történő bérbeadása, illetve eladása. A történelem azonban ismét közbeszólt. Az 1990-es változások után az átalakulási folyamatban gyökeres fordulat következett be, kötelező lett a szövetkezeti tulajdon, s benne a földtulajdon teljes körű és gyors privatizációja.
E struktúrában élesen elkülönült egymástól a földhasználat (a földbirtok) és a földtulajdon, s megjelent a földbérleti rendszer, amely végül is hidat vert a tulajdon és a birtokstruktúra közé. Részben ennek köszönhető, hogy a birtokszerkezet nem mutat olyan szélsőséges állapotot, mint amire a tulajdonviszonyok elaprózottságából következtetni lehetne.
A birtok jogi értelemben olyan vagyontárgy, amelyet a birtokló saját tulajdonaként vagy saját érdekében hatalmában tart. Abban tér el a tulajdontól, hogy a birtok csak a tárgy feletti lényeges uralmat, míg a tulajdon a tárgy feletti rendelkezési jogot is jelenti. A birtoklás joga magában foglalja a használatnak és a haszon élvezésének jogát, de (amikor a birtokos egyben nem tulajdonos) nem terjed ki a tárgy feletti jogára. Ezért a birtok létezhet tulajdon nélkül is.
A rendszerváltás célja a mezőgazdaságban kezdetben a földtulajdon és -használat egységének elősegítése volt. Ezt ugyan a megvalósult kárpótlás kisiklatta, de nem célszerű feladni a megvalósulását. A birtokpolitika egyik lényeges szempontja kell legyen a földtulajdon és -használat egységének előmozdítása.
Annak, hogy saját vagy bérelt földön gazdálkodnak-e az üzemek, mindenekelőtt a jövedelemeloszlás szempontjából van jelentősége. A tulajdoni megoldás előnyösebb. A bérlő a tulajdonos gazdálkodónál nehezebben boldogul, mivel beavatkozása (pl. a földkoncentráció gyorsítása, bizonyos tulajdonosi kör birtokszerzésének elősegítése, környezetvédelmi, szociálpolitikai szempontok érvényesítése stb. érdekében) korlátozott.
A földtulajdoni és földhasználati viszonyokban jelenleg a rendezetlenség különböző jelei mutatkoznak, amelyek halaszthatatlanná teszik az egységes, társadalmi konszenzuson alapuló birtokpolitikai koncepció kidolgozását.
A lezajlott óriási földtulajdoni és -használati változások, a létrejött gazdaságok mérhetetlen problémái (tőke-, tapasztalat- és szakértelemhiány, életképtelen földtulajdoni méretek stb.), a mezőgazdaság nem kielégítő piaci, jövedelmi viszonyai, a szerves fejlődés teljes hiánya, a mezőgazdasági termelők nagyobb hányadának teljes kiszolgáltatottsága (munkanélküliség, mérhetetlenül súlyos megélhetési gondok), másfelől a spekulációs (nem mezőgazdasági termelés végetti) befektetési törekvések, a fejlett országokban kialakult föld- és mezőgazdasági termékárakhoz képesti óriási lemaradásunk stb. mind olyan tényezők, amelyek arra figyelmeztetnek, hogy jól átgondolt, a távlati mezőgazdasági és nemzetgazdasági érdekeket szem előtt tartó földpiaci szabályozást kell kialakítani a következő 5-15 évben.
Ennek hiányában fennáll az a veszély, hogy az ország (a mezőgazdasági népesség) egyfelől kiszolgáltatottjává válik egy nagybirtokos földtulajdonosi körnek (nagybirtokosok, nagyvállalkozók, külföldi befektetők, a földet csak spekuláció tárgyának tekintő befektetők), másfelől a milliónyi életképtelen kistulajdonos vegetálása elhúzódik, amelyen később aligha lehet (vagy csak óriási áldozatok árán) változtatni.
Az ország földterületének használata gazdálkodási formák szerint (ezer ha) |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Gazdálkodási forma | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 1999. évi művelt terület | 1999. évi művelt terület az 1994. évi százalékában |
1. Vállalati és gazdasági társaságok |
3086,1 |
2593,2 |
2615,0 |
2357,9 |
2409,7 |
2619,5 |
29,7 |
84,9 |
2. Szövetkezetek |
2726,5 |
2208,0 |
2009,6 |
1824,8 |
1671,1 |
1494,5 |
17,0 |
54,8 |
Gazdálkodó szervezetek (1+2) |
5812,6 |
4801,2 |
4624,6 |
4182,7 |
4080,8 |
4114,0 |
46,7 |
70,8 |
3. Egyéni gazdálkodók |
2785,1 |
4034,8 |
4191,8 |
4627,3 |
4744,9 |
4689,0 |
53,3 |
168,4 |
4. Művelt terület összesen |
8597,7 |
8836 |
8816,4 |
8810 |
8825,7 |
8803,0 |
100 |
102,4 |
5. Egyéb |
705,3 |
467,0 |
486,6 |
493,0 |
477,3 |
500,0 |
– |
– |
6. Összesen |
9303,0 |
9303,0 |
9303,0 |
9303,0 |
9303,0 |
9303,0 |
– |
– |
Forrás: Mezőgazdasági termelés. KSH. 2000. 21. o. |
Gazdaságok közepes méretben
A KSH felmérései szerint a birtokstruktúra, illetve a földhasználat az elmúlt években – az 1989. évi helyzethez képest jelentősen megváltozott. A mezőgazdaságilag művelt terület országosan 8,8 millió hektár körül stabilizálódott, tehát e téren – egy rövidebb területfelhagyási időszakot kivéve – lényeges változás nem történt. Jelentősen módosult viszont a művelt terület gazdálkodási formák szerinti megoszlása. Az elmúlt évtizedben a földhasználatban az egyéni gazdálkodók szerepe mindinkább meghatározóvá vált a gazdálkodó szervezetekkel szemben. Az egyéni gazdálkodók használatában lévő földterület 1998-ban is növekedett, míg a gazdálkodó szervezeteké tovább csökkent.
Amíg 1994-ben a gazdálkodó szervezetek a művelt területnek a 67,6 százalékát használták, addig 1999-ben már csak 46,7 százalékát. A művelt területekből a gazdasági társaságok részesedése 1999-ben 29,7 százalék volt, a szántóterületnél 19 százalék. Ezek az arányok az 1994. évivel lényegében megegyeznek.
A termelőszövetkezetek utódszervezetei által használt földterület nagysága 1994 és 1999 között csaknem a felére csökkent. Ez évenként átlagosan 200 ezer hektár "elvesztését" jelentette. A szövetkezetek aránya a művelt területből 1999-ben 17 százalék, a szántóterületen pedig 24 százalék volt.
Az egyéni gazdálkodók által hasznosított földterület 1994 óta több mint a másfélszeresére nőtt. 1999-ben a művelt földterület 53,3 százalékát, 4745 ezer hektárt egyéni gazdálkodók használtak.
A gazdaságok nagyság szerinti megoszlását figyelembe véve a nagyméretű gazdaságok használatában a termőterület 45 százaléka, a közepes méretűek részaránya 10 százalék, a kisméretűeké pedig a termőterület 27 százaléka volt. (A megfigyelésen kívüli termőterület aránya 18 százalék.)
A gazdálkodó szervezetek által 1998-ban használt termőterület 96 százaléka tartozott a nagyméretű gazdaságok csoportjába. A termőterület nagysága alapján mindössze 3 százalék tartozott a közepes méretű gazdaságokhoz. A kisméretű gazdaságok aránya a gazdálkodó szervezeteken belül még az 1 százalékot sem érte el.
A kisméretű gazdaságok dominanciája az egyéni gazdálkodóknál figyelhető meg. 1998-ban ezek tették ki az egyéni gazdaságok termőterületének 74 százalékát. A közepes méretű gazdaságok aránya e gazdálkodási formánál 24, míg a nagyméretű gazdaságcsoportba a használt termőterületnek mindössze 2 százaléka tartozott.
A birtokszerkezet változása azt mutatja, hogy növekszik a közepes méretű gazdaságok súlya a termelésben. A gazdálkodó szervezetek termőterülete az 1994. évi 4615 ezer hektárról 3554 ezer hektárra (23 százalékkal) csökkent. Egy gazdálkodó szervezet átlagos területe ugyanezen időszak alatt 1794 hektárról 960 hektárra változott a gazdálkodó szervezetek számának gyors emelkedése következtében (ezen időszak alatt a vállalatok száma 1130-cal, 44 százalékkal nőtt).
A gazdasági szervezetek száma 1000 hektárig minden nagyságcsoportban növekedett, kivéve a 401-500 hektáros csoportot, ahol 1994 óta 14-gyel csökkent a szervezetek száma. A legnagyobb a változás a 11-50 hektáron termelők körében, ahová 1999-ben közel négyszer annyi szervezet tartozott, mint 1994-ben. A 10 hektárt és az ennél kisebb területet használók körében, valamint a 201-300 hektáros nagyságcsoportban a gazdálkodó szervezetek száma több mint háromszorosára nőtt. Az 51-100 hektárcsoporthoz két és félszer annyi szervezet tartozott tavaly, mint 1994-ben. A 101-200-as nagyságcsoportban megkétszereződött a létszám. Elgondolkodtató viszont az 1000 hektárnál nagyobb termőterületet használó gazdálkodó szervezetek számának csökkenése. Legnagyobb mértékben a 3001-10 000 hektáron gazdálkodó szervezetek száma változott, 1994 és 1999 között a felére csökkent. A 10 000 hektár feletti területen gazdálkodók száma megegyezik az 1994. évivel.
A művelési ágak összetételében (vagyis a magyar mezőgazdasági földhasználat alapszerkezetében) lényeges változás nem történt. Némileg csökkent az ültetvénykultúrák területe, de az utóbbi egy-két évben már itt is megkezdődtek a telepítések. Lényeges viszont a gazdálkodási formák szerinti átrendeződés.
A földtulajdonos háztartások és a földterület megoszlása birtokméret szerint (1997, százalék) |
||
---|---|---|
Birtokméret (ha) | A földtulajdonos háztartások számának megoszlása | A földterület méretkategóriáinak megoszlása |
–0,2 |
57,0 |
3,4 |
0,2-1 |
22,4 |
7,5 |
1-10 |
18,3 |
41,2 |
10-50 |
2,1 |
29,4 |
50- |
0,3 |
18,5 |
Összesen |
100,0 |
100,0 |
Forrás: KSH |
Csökkenő gyümölcsgazdaságok
A termőterületen belül a gazdálkodó szervezetek által használt szántóterület nagysága a vizsgált időszakban 2609 ezer hektárról 1972 ezer hektárra (24 százalékkal) csökkent. A gazdálkodó szervezetek száma 300 hektárig növekedett, az ennél nagyobb méretű gazdaságok száma egyértelműen csökkenő tendenciát mutat.
A birtokszerkezet tekintetében az egyéni gazdálkodók köre a legellentmondásosabb. A KSH 1997-ben nyilvánosságra hozott adatai szerint mintegy 1,8 millió földtulajdonos háztartásnak a 79,3 százaléka 1 hektár alatti földbirtokkal rendelkezik, ezen belül a háztartások 57 százalékának legfeljebb 0,2 hektár földje van.
Az adatokból egyértelműen kitűnik, hogy – mint korábban említettük – Magyarországon a törpebirtokoknak a földterület használatát illetően nem meghatározó a súlyuk. Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy a birtokstruktúrát illetően rendben lennének a dolgok, és a jelenlegi helyzetet megállapodottnak vehetnénk.
Külön megítélés alá esik hazánk erdőterületének tulajdonosi struktúra szerinti változása. Miközben 1 millió hektár erdőterület állami tulajdonban maradt, mintegy 500-600 ezer hektár került magántulajdonba. Ezek használatát – a kezdeti zavaros időszakot átvészelve – az erdőfelügyelőségek az üzemi tervek betartásával megfelelő mederben tudják tartani. Itt a fő probléma az erdőtelepítések lassú üteme, illetve a célkitűzésektől való folyamatos lemaradás, ami akadályozza a tervezett erdősültségi szint elérését.
A lezajlott kárpótlás folyamata nem szolgált egy előre átgondolt racionális nemzeti célt (ilyen társadalmilag, gazdaságilag körültekintő szándékot nem is fogalmaztak meg hivatalosan). Több, egymással szemben álló törekvés ütközése alakította a folyamatot, és eredményezte a létrejött földtulajdonosi és földhasználati viszonyokat, ez pedig ilyen formában senkinek nem használ.
A mai zavaros, a korszerűsödést gátló földtulajdoni és -használati rendszer megváltoztatását célzó, széles körű földallokációs mozgást elindítani átgondolt földbirtok-politika nélkül egyenlő lenne a ma meglévő súlyos agrárproblémák felerősödésével.
A földbirtok-politika hosszabb távra szól, ezért kialakítása nemzeti konszenzust követel meg. Most, amikor a földtulajdon soha nem látott mértékben elaprózott, egyes mezőgazdasági szervezetek pedig ki vannak zárva a földtulajdonlásból, véglegesen elvált a földtulajdon a földhasználattól, és nagy a jövedelemkivonás a mezőgazdaságból, a birtokpolitika általános célkitűzései a következők lehetnek: a mezőgazdaságból élők földtulajdonlásának és földhasználatának előmozdítása; a tulajdon és használat egybeesésének elősegítése. Életképes üzemi méretek kialakítása, a kis-, közepes és nagyüzemi gazdaságok ésszerű arányának elősegítése és fenntartása. A családi, a szövetkezeti és a társas gazdaságok együttélésének biztosítása.
A felsoroltak megoldása nélkül sem a versenyképes mezőgazdaság, sem a mezőgazdasági népesség elfogadható nívójú megélhetése nem valósulhat meg.
Újsütetű üzemek Az új üzemi-vállalati szervezet jellemzőit és kísérőjelenségeit jól összegezte Kerek Z. 1999-ben az egyik gazdasági folyóiratban. A jogi személyiségű vállalatok közül a folyamatos átalakulások eredményeként a kft. a legfontosabb formáció, amit száma alapján a szövetkezet követ. A mezőgazdasági földterület-használat megoszlása azt jelzi, hogy továbbra is a közepes és a nagygazdaságok vannak túlsúlyban, mi több, a szövetkezeteké a vezető szerep. Az állatállomány zöme az ún. egyéb gazdálkodók kezében van, akik többségükben egyéni gazdák. (A helyzet a jelentős változások ellenére is igen hasonlít a nyolcvanas évtized jellemző munkamegosztására: az élőmunka-intenzív ágazatokat a magántermelők, a jól gépesíthetőket pedig a nagyobb gazdaságok művelik. Az is elmondható, hogy a helyzet tehát jól megfelel a szakmai megfontolásoknak.) A főfoglalkozású családi gazdaságok csak nagyon lassan terjednek, a magántermelők továbbra is elsősorban részfoglalkozásúak, vagyis a kisegítő gazdaságokat preferálják. (Életképes egyéni vállalkozásnak a területi kategorizálás alapján mintegy 10-15 ezer, az állatállomány alapján pedig legfeljebb 3-5 ezer gazdaság minősíthető.) Sokkal nagyobb esélyük van a fejlődésre a nagyméretű egyéni gazdaságoknak, amelyek száma a növénytermesztő profil esetében kb. 600-ra, az állattartásban kb. 400-ra becsülhető. Az üzemi-vállalati struktúra átalakulásának jellemző "kísérőjelensége" volt a foglalkoztatottak számának nagyarányú csökkenése. A nyolcvanas évek végének kb. 1 milliós foglalkoztatotti létszáma napjainkra kb. 350 ezerre mérséklődött a mezőgazdaságban. A földtulajdon és a földhasználat tartósnak ígérkező elszakadása következtében a földhasználat jellemző formájává, meghatározó intézményévé a földbérlet vált. Az új és részben a régi tulajdonosok zöme városi lakos és/vagy nyugdíjas, ami azt is jelenti, hogy a földet művelők tartós járadékfizetőkké lettek, s az egyébként is versenyképességi gondokkal küszködő mezőgazdaságban stabil költségelemmé válik a bérleti díj. (Egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy a megfelelő feltételek híján a földdel egymagában nem sokat lehet kezdeni. Mégis egyre nagyobb mértékben ragaszkodnak a földszerzés lehetőségéhez a vidéken élők, mert a föld vált az egyetlen kapaszkodóvá az elszegényedő vidéki lakosság számára.) |