A kisautó az igazi üzlet

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. szeptember 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 29. számában (2000. szeptember 1.)

Az elmúlt fél év során tovább élénkült a magyarországi gépjárműpiac: összesen 79 010 gépjármű talált gazdára, ami 9 százalékos növekedésnek felel meg. A magyar piac azonban továbbra is rendkívül árérzékeny, az átlagpolgár továbbra is a kisautókat, illetve az alsó középkategória reprezentánsait keresi. Általános az is, hogy a magyar vásárlók többsége még az alapfelszereltségű járműveket rendeli, igaz, az utóbbi időben – a kereskedői tapasztalatok szerint – megnőtt a választható extrák iránti igény.

A hazai eladási listát továbbra is a mi autónk vezeti. A Magyar Suzuki Rt. az első félév során 13 716 autót értékesített, ez azonban visszalépés az egy évvel ezelőtt ilyentájt eladott 15 634 darabhoz képest. Tihanyi Tamás, az esztergomi cég szóvivője szerint az eladási statisztikákban szereplő 12 százalékos visszaesést elsősorban az idézte elő, hogy 1999 első féléve kiugróan sikeres volt, így szokatlanul magas bázissal kellett versenyezni.

Ez még akkor is nehéz lett volna, ha nem következik be a gyártmánycsere, ám mint ismert, márciustól a Suzuki piacra dobta a Wagon R+ nevű egyterűjét, amelynek bevezetése jelentős kapacitásokat kötött le. Az esztergomi gyárban így a Swiftekkel már párhuzamosan készülő Wagon R+ miatt a Swiftek bizonyos, alacsonyabb felszereltségű járműveiből relatív hiány mutatkozott, ami gátolta a kereskedői értékesítést. Ennek ellenére a második negyedévet illetően már növekvő eladásokról tudott beszámolni a Suzuki szóvivője.

A Wagon R+ piaci bevezetése rendkívül jól sikerült, az első félév során már 1800 darabot sikerült eladniuk, míg az éves értékesítési terv 3000-5000 darab. Külföldön is jól szerepel a Magyarországon gyártott "minivan", június végéig 9,5 ezer darabot sikerült értékesíteni a külpiacokon.

Változatlan a vevők ízlése

Az importőrök versenyét immár szintén hagyományosan az Opel vezeti, a társaságnak 17 százalékkal sikerült növelni eladásait, s így átlépték a 10 ezer darabos féléves értékesítési küszöböt. Az eladásokban továbbra is az Astra két típusa vezet, a reklámkampányokban hirdetett, kifutó, egykor Magyarországon, Szentgotthárdon gyártott Classic modell továbbra is a legkeresettebbnek számít, ám az ennél drágább, Lengyelországban gyártott új Astrákból is sikerült 3287-et eladni. Az Opel közvetlenül is a Suzuki versenytársa lett, hiszen az együtt kifejlesztett miniegyterű az Opelnél Agila néven fut. A szintén Lengyelországban gyártott Agilát májusban kezdték el forgalmazni Magyarországon. Az első két hónapban 150 darab kelt el. A társaságnál az év végére várják a megújult kiskategóriás kocsit, az új Corsát, amelynek piaci visszhangja igen jó Nyugaton. A Corsa-eladások azonban mindenképpen csak a jövő évi értékesítési statisztikákban jelentenek majd – vélhetően számottevő – pluszt.

Magyarországon a Suzuki után a legtöbb gépjárművet a Porsche Hungária értékesíti. Az első félévi 12 375 darabos eladás azonban 4 márka értékesítéséből tevődik össze. A vezető terméknek a Volkswagen számít, ebből összesen 6313 darab kelt el az első hat hónapban. A Golf IV-es továbbra is vezet az év elején megújult Polóval szemben. A cégcsoport legjobban felfutott terméke a Seat lett, a tavalyi 1523 darabos első félévi teljesítményt az idén 45 százalékkal sikerült felülmúlni. Nagy reményeket fűz a gyár a Skodához is, a tavasszal megjelent új Fabia különleges pozicionálásával sikeres lehet, hiszen a kisautónak számító kocsi paramétereiben az alsó középkategória piacvezető termékének, a Golfnak is vetélytársa lehet, lényegesen olcsóbban.

Igen előkelő helyezést ért el a Renault, az 5766 darabos első félévi eladás 56 százalékos növekedést mutat. A cégnek továbbra is rendkívül sikeres terméke a Megane-család, amelynek értékesítése igen jól halad. A közelmúltban a cég piacra dobta a tavaly megújult Scenic négykerék-meghajtású modelljét, amely az egyterű és a terepjáró furcsa ötvözete. Ezenkívül igen szép eredményekről számolhat be az új Clio is.

Fejlődő haszongépjármű-piac A haszongépjárművek piacán is viszonylag jelentős az előretörés, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének első negyedéves adatai szerint 10 százalékkal bővült az eladott gépjárművek mennyisége. A statisztikák szerint a 3,5 tonna alatti kategóriában igen kiegyensúlyozott a verseny a Toyota, a Mazda, a Nissan és a Peugeot között. A 3,5 tonna feletti haszongépjárművek sorában az Iveco egyeduralma érvényesül. Az elmúlt időszakban rendkívül erős reklámtevékenységet folytatott haszongépjárműveinek felfuttatásáért a Ford és a Peugeot, s jelentős összegeket áldozott transzportereinek reklámozására a Mercedes. Érdekesség, hogy a Mercedes teherautói között a húzókategóriának számító Vitok 70 százaléka vidéken talál gazdára. A Toyota legkeresettebb modellje a Hiace, amelyből az első félév során 960 kelt el.

Az ázsiaiak is tartják a frontot

A rangsor ötödik helyén a Fiat szerepel: 5401 autó eladásáról számoltak be, ám mint Pais József, a társaság termékmenedzsere elmondta, az igazán reális adatokat ők a Belügyminisztérium hivatalos forgalomba helyezési kimutatásai szerint számolják, erre azonban még egy-másfél hónapot várni kell. A Fiat elsősorban az új Puntónak köszönheti a forgalom növekedését, az első félévben 2125 darabot sikerült értékesíteni, és hét régi típusú Punto is gazdára talált. A Fiatnál úgy érzik, jól sikerült a nullaszázalékos kezdő részlettel, illetve ingyenes cascóval meghirdetett Cinquecento-kampány, döntően ennek tudható be, hogy a kiskocsiból 598-at sikerült eladni. A várakozásoknak megfelelően alakultak a Bravo-Brava eladások is.

Igen előkelő hellyel büszkélkedhet a Daewoo, ám az eladott járművek 4365-ös darabszáma némi csökkenést mutat az előző évhez képest, elsősorban azért, mert a gyárnak hosszabb idő óta nincs új terméke a piacon. A megszokott Daewoo Lanost most ajándék légzsákkal, klímával és ABS-szel az alapárhoz közeli összegért árulják a márkakereskedők.

Visszaesett az értékesítése a Fordnak is, Madarász György PR-igazgató szerint döntően amiatt adtak el 16 százalékkal kevesebb autót, mert a magyar piac még mindig ármeghatározott. Miután az A és B kategóriában a Ford nem túl erős, indokolt a gyengébb értékesítés. Az ebben a kategóriában versenyző Fiesta újabb ráncfelvarrása a jelek szerint nem okozott olyan sikert, mint az egy kategóriával feljebb induló Focus, amelyet az egyik legfontosabb terméküknek tartanak. Madarász György ugyanakkor bizakodó, hiszen a júniusi értékesítések nagyon jól sikerültek, és ez reményt ad arra, hogy a vállalat a terveknek megfelelően 10 százalékkal felülmúlja a tavalyi 9623 darabos mennyiséget.

Roppant elégedettek az első félév adataival a Toyotánál, ahol az elmúlt év során 3618 gépjárművet sikerült eladni, ami 16 százalékos erősödésnek felel meg. Pörczi Péter szóvivő szerint nagyon jól sikerült a Corolla átdolgozása: a korábbi, kevésbé kedvelt, két külön kör alakú lámpával felszerelt modellt egy új lámpakonstrukció mellett megújult első maszkkal szerelt Corolla váltotta föl, ráadásul az autó teljesen új, először a Yarisban kipróbált VVTI-motort kapott, aminek következtében már az 1.4-es változat teljesítménye is vetekszik a versenytársak 1.6-os modelljeivel. Ennek köszönhetően a Corolla felzárkózott a Yaris mellé, előbbiből 950-et, a tavaly az év autójának választott Yarisból 954-et értékesítettek Magyarországon. A társaság ősszel dobja piacra a RAV4-es modellt, s talán még az év végéig a kereskedőkhöz kerülhet a cég átdolgozott nagy autója, az új Avensis is.

Fogy a luxuskategória is

Kiugróan magas, 60 százalékos eladási többletről számolt be a Citroën. Goda Krisztina, a társaság PR-vezetője szerint a növekedés döntően a Xsara Picasso modellnek köszönhető, amely saját kategóriájában már a megjelenés után közvetlenül vezető helyet tudott kiharcolni magának. A társaság nagy reményeket fűz a novemberben piacra kerülő, átdolgozott Xantia modellhez, amelyről azonban a vállalat vezetői inkább úgy beszélnek, mint egy teljesen új modellről, amely a korábbi Xantiánál nagyobb alaplemezre épül majd. A legkisebb kategóriában a Citroën a Saxóval versenyez, amelyből különböző extrafelszereltségű, limitált szériák piacra dobásával igyekszik növelni eladásait.

A piac általános értékítéletével szemben elégedettek a nagyobb luxusgépjárművek eladói is. A Saab például közel 50 százalékkal növelte eladásait, a Jaguar pedig a tavalyi 27 eladott autó után az első félévet követően már 24 darabnál tart. Az első hat hónap alatt ugyan 9 százalékkal csökkent a Volvo értékesítése a magyar piacon, ám a társaságnál remélik, hogy a tavasszal megjelent V70-es típus hazánkban is közkedvelt lesz.

Jó félévet zár a Mercedes is. Mint Hesz Tamás, a társaság személyautó-értékesítési vezetője elmondta, a magyarországi forgalom kapcsán egyedül az A osztály eladásaival nem elégedettek. A Mercedes kisautója túl drága a piacnak, nem sikeres a termék pozicionálása. A C osztály viszont abszolút sikeresnek mondható el, hiszen a májusban piacra dobott új változat előtt a gyártó a modellváltás során kedvezményesen meghirdetett valamennyi autóját eladta, míg a teszteken igen sikeresnek minősített új kompaktkategóriás verzióból a teljes idei készletet eladták már, ezért új megrendeléseket csak egyéves várakozással tudnak felvenni.

A Mercedesnél a viszonylag lassú szállítás miatt jószerivel még a tavaly megrendelt autókat küldték forgalomba az első félévben. A múlt évi Autószalonon minden tervet felülmúló keresletet tapasztaltak, az év első felében döntően az ott leadott megrendeléseket teljesítették – tájékoztat Hesz Tamás. Az előzetes felmérések szerint a társaság a legnagyobb, a Magyarországon "klasszikus Mercedesnek" ismert S osztályból is többet tudna eladni, ám meglehetősen szűkek a keretek, amelyeket a magyar fél számára meghatároz a német konszern.

Gépjármű-értékesítés Magyarországon
(személygépkocsi + terepjáró kategória)
Márka

1999. I. félév

Piaci részesedés %-ban

2000. I. félév

Piaci részesedés %-ban

Előző évhez képest (%)

Alfa Romeo

392

0,9

341

0,6

87,0

Audi

519

1,1

512

1,0

98,7

BMW

187

0,4

256

0,5

136,9

Chrysler

91

0,2

53

0,1

58,2

Citroën

1 393

3,1

2 355

4,5

169,1

Daewoo

4 312

9,5

3 646

6,9

84,6

Daihatsu

76

0,2

n. a.

Fiat

3 772

8,3

4 436

8,4

117,6

Ford

4 034

8,9

3 070

5,8

76,1

Honda

1 063

2,3

840

1,6

79,0

Hyundai

109

0,2

54

0,1

49,5

Kia

186

0,4

545

1,0

293,0

Jaguar

n. a.

27

0,1

Lada

314

0,7

501

1,0

159,6

Lancia

33

0,1

73

0,1

221,2

Land-Rover

49

0,1

111

0,2

226,5

Maserati

0

0,0

0

0,0

Mazda

601

1,3

377

0,7

62,7

Mercedes

262

0,6

290

0,6

110,7

Mitsubishi

562

1,2

341

0,6

60,7

Nissan

1 354

3,0

1 699

3,2

125,5

Opel

8 726

19,3

10 239

19,4

117,3

Peugeot

2 598

5,7

4 069

7,7

156,6

Proton

5

0,1

78

0,1

222,9

Renault

3 068

6,8

5 023

9,5

163,7

Rover

173

0,4

222

0,4

128,3

Saab

98

0,2

142

0,3

144,9

Seat

1 386

3,1

2 019

3,8

145,7

Skoda

2 485

5,5

3 055

5,8

122,9

Subaru

38

0,1

42

0,1

110,5

Toyota

1 739

3,8

2 341

4,4

134,6

Volkswagen

5 082

11,2

5 467

10,4

107,6

Volvo

503

1,1

490

0,9

97,4

Összesen

45 240

100,0

52 714

100,0

116,5

*Suzuki

15 634

**25

13 716

**20

87,7

Összesen

60 874

 

66 530

   
* A Suzuki nem tagja az egyesületnek
** Becsült adatok
Forrás: Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. szeptember 1.) vegye figyelembe!