A magyarországi gyógyszerárak emelése elkerülhetetlen, mértéke azonban nem mindegy. A gyártók és a forgalmazók szerint nem a kereskedelemben keletkezett árrés, hanem a termelési költségek növekedése és a forint leértékelődése miatt kell emelni az árakat.
Több mint hatvan gyártó egységes, 8,5 százalékos áremelést jelentett be július 1-jével a társadalombiztosítás által támogatott gyógyszerekre, növekvő költségeik kompenzálására. A kormányzat erre válaszul rendeletet alkotott a gyógyszerárak féléves befagyasztásáról július elsejei hatállyal, azokéról is, amelyek nem tartoznak a támogatott körbe. A pénzügyminiszter azzal indokolta az árak befagyasztását, hogy a tavalyi 11 százalékos áremelkedésnek erre az évre 5,5 százalékos áthúzódó hatása van. Így a további drágulás nem fér bele a kormány által kitűzött célba (amelyet a gyártókkal folytatott tárgyalások egyik feltételének szabott), hogy a lakossági tehernövekedése ne haladja meg a tervezett 6 százalékos infláció mértékét.
A tárgyalások a gyártók és a kormány között azonban nem szakadtak meg. július 25. és augusztus 10. között tartják az erre az évre vonatkozó gyógyszeráralkut. Mindemellett a kormányzat a gyártókkal hosszú távú megállapodást is kíván kötni, amelynek határidejét lapzártánk utánra, július végére tűzték ki. A kormányzat alapállása, hogy a következő két évben legfeljebb az infláció 70 százalékával emelhetik a gyártók az árakat.
A patikaszerek áremelésének egyoldalú bejelentésére a gyártók szerint azért került sor, mert az eddig folyó tárgyalások nem voltak meggyőzőek és egyértelműek. A szakmai érdekképviseletek 1999. december 20-án – a korábbi egyenkénti próbálkozásaik eredménytelenségét látva – kezdeményezték, hogy közösen induljon párbeszéd a gyógyszerpiac szereplői és az ellátásért felelős állami szervezetek vezetői között.
Sor is került egy megbeszélésre 2000. január 20-án, amelyet egymástól alapvetően ellentétesen értékeltek a találkozó résztvevői. Eredménynek kell azonban tekinteni a párbeszéd tényét, és azt is, hogy a kormányzat képviselői ígéretet tettek arra, hogy a koncepciókat, az azok megvalósítását szolgáló tervezett változtatásokat a jövőben megbeszélik. Első lépésként az Egészségügyi Minisztériumban elkészült koncepciót a szakmai érdek-képviseleti szervezetek ismerhették meg és véleményezhették. Az anyagot január 25-én kapták meg a szervezetek, ami természetszerűleg a február 7-én megtartott következő találkozó alapozó dokumentumának tekinthető.
A szakemberek egy része ugyanakkor hamarosan megismerte azt a 2000. január 5-i dátummal a kormány részére készített előterjesztést, amelyben javasolják az ártörvény módosítását úgy, hogy a humán gyógyszerek, oltóanyagok, galenusi ( a nagykereskedelmi laboratóriumokban készült) termékek nagy- és kiskereskedelmi árát mint legmagasabb hatósági árat az egészségügyi miniszter állapítsa meg. Ez az anyag eleve feltételezi egy elhatározott, a másik fél által kezdeményezett, de még meg sem kezdett párbeszéd eredménytelenségét. Már azt is sikernek könyvelte el mindenki, hogy az érintettek bevonásával – az Egészségügyi Minisztérium megbízása alapján és a Pénzügyminisztérium tudtával – megkezdődött egy, a rendszert szakszerűen átalakítani képes munkabizottság felállítása. Néhány hónapos munka eredményeként június elejére elkészült a bizottság javaslata a jövőt meghatározó legfontosabb kérdésekről. Ám a bizottság tagjai is a munka befejezésének a szakaszában tudták meg, hogy a PM-ben tőlük függetlenül hasonló munka folyik, természetesen egészen más eredménnyel.
Privatizált ágazat A hazai gyógyszeripar 1990-től új fejlődési pályára állt, sikeresen alkalmazkodott a versenypiaci feltételekhez, miközben a legfőbb prioritássá az Európai Közösséghez való csatlakozás vált. A nagy gyógyszergyárakat 1991-1996 között privatizálták, a sort a Chinoin kezdte. A jelentős vállalatok mindegyikében külföldi, szakmai befektetők szerezték meg a többségi tulajdont, kivéve a Richtert, ahol pénzügyi befektetőké a vezető szerep. Az állam több mint 25 százalékos tulajdonrészt tartott meg a Humanban, az ICN-ben és a Richterben. A nagyvállalatok közül a Richter, az Egis és a Human szerepel a hazai tőzsdén. A privatizáció eredményeként stabilizálódott a cégek pénzügyi helyzete, modern menedzsmentismereteket, illetve marketingtechnikákat vezettek be, s jelentős megtakarításokat könyvelhetnek el az új szakmai tulajdonos, az anyavállalat által rendelkezésre bocsátott klinikai és marketinghálózat révén. A kilencvenes években jó néhány kisvállalatot alapítottak az iparágban, többségüket vegyesvállalat formájában. A legjelentősebbé a Pharmavit fejlődött, amely ma már a hét legnagyobb hazai gyártó között található. Jelenleg több mint ötven cégnek van Magyarországon humán gyógyszerre gyártási engedélye. Többen csupán egyszerű gyógyszerformákat (kenőcsök, tabletták stb.) gyártanak, közvetlenül a patikák részére. A nagykereskedőkön keresztül 1998-ban 16 kisvállalat szállított medicinákat a gyógyszertáraknak. u A hazai gyógyszergyártók beruházásai 1994-1998 között 81, K+F ráfordításai 41 milliárd forintot tettek ki (az árbevétel arányában 11,5, illetve 5,8 százalékot). A gyógyszeripar 16 százalékban részesedik a vegyipari termelésből, ez körülbelül ugyanakkora arány, mint a német gyógyszeripar részesedése a német vegyiparból. A hazai gyógyszeripar a magyar vegyipari export több mint 20 százalékát adja. Hatóanyagot számos fejlett nyugati, illetve fejlődő országba exportál, készterméket pedig több mint 80 államba. Ezek közül a legfőbb piac Oroszország és a kelet-közép-európai régió. A hazai gyógyszeripar jelentős elismertségre tett szert a térségben. A három legnagyobb gyártó – Richter, Egis, Chinoin – a kelet-közép-európai országok első 10 gyógyszercége között foglal helyet, és jelentős külföldi érdekeltségekkel is rendelkezik. B. L. |
Háború a gyógyszerkassza körül
A támogatási rendszer átalakítása mellett, jelentős erőfeszítéseket tesz a kormányzat az egyértelműen rosszul meghatározott, jelentős hiánnyal tervezett gyógyszerkassza fenntartásáért. Ilyen körülmények között a rendszeres időközönként fellobbanó árháború természetes.
Az infláció egyaránt érinti a gyártókat és a forgalmazókat. Elegendő utalni az energia, az üzemanyag, a csomagolóanyagok, az igénybe vett szolgáltatások drágulására, a bérek kormány által is szorgalmazott növelésére és a forint leértékelésére – a csak külföldről beszerezhető anyagok esetében. Ezek a hatások nem ellensúlyozhatók a hatékonyság, a fajlagos költségek csökkentésével még elméletileg sem. Ilyen körülmények között elképzelhetetlen, hogy az ellátás biztonságának veszélyeztetése nélkül 2000-ben a termelői, importbeszerzési árak ne emelkedjenek.
a kormány a támogatás folyó áron számított több mint 4 százalékos csökkentését úgy tervezi, hogy közben a lakossági terheket a teljes gyógyszerpiac csak 6 százalékkal növelje. Emellett erőfeszítések történnek a forgalom korlátozására, a választék szűkítésére. Sajnos, közben arról nem esik szó, hogy a gyógyszerszedés nem luxusfogyasztás, ami elhalasztható egy későbbi időpontra.
Az ártárgyalás lefolytatása a tervek szerint az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) feladata lenne a jövőben is. Ennek eredményét azonban a pénzügyminiszter elé kell terjeszteni, aki igényt tarthat a számára javaslatot tevő, véleményező testület – TÁTB (Társadalombiztosítási Ár- és Támogatási Bizottság) – állásfoglalására.
A gyógyszerpiac növekedése (százalék) | ||||
---|---|---|---|---|
Év |
Világ* |
Európa* |
Magyarország* |
Magyarország** |
1991 |
25,8 |
51,0 |
||
1992 |
27,8 |
28,3 |
||
1993 |
6,1 |
–7,7 |
14,9 |
35,3 |
1994 |
9,1 |
5,8 |
10,4 |
22,8 |
1995 |
13,4 |
17,2 |
0,1 |
23,34 |
1996 |
3,9 |
4,7 |
0,1 |
22,01 |
1997 |
1,1 |
–4,6 |
–1,7 |
20,90 |
1998 |
6,0 |
7,0 |
4,6 |
21,74 |
1999 |
9,0 |
7,0 |
0,5 |
17,22 |
Forrás: Pharmorient * Dolláralapon számolva ** Forintalapon számolva |
Növekvő gyógyszerpiac
Az orvosság vásárlására fordított összeg (a gyógyszerpiac nagysága) világszerte évről évre jelentősen emelkedik (1998-ban 6 százalékkal, 1999-ben pedig 10 százalékkal). Ez összefügg a költségek növekedésével és az új terápiás készítmények megjelenésével. Az európai növekedés 7 százalékos volt. A piac elemzői ennél is erőteljesebb növekedés szükségszerű bekövetkezését jósolják a volt szocialista országokban. Ez a gyógyszerkincs (egy adott országban forgalmazott gyógyszerek száma) törvényszerű növekedéséből és a fogyasztás struktúrájának megváltozásából következik. Alapvetően nem a dobozokban mért fogyasztást illetően nagy a változás, hanem a rendszerbe kerülő drágább készítmények miatt az értékben mért fogyasztás növekszik. A világméretű tendenciát nem voltak képesek megállítani a restrikciós intézkedések Németországban, Franciaországban, Olaszországban, Nagy-Britanniában sem. Az említett országok egyébként az európai piac legalább hatvan százalékát lefedik. Tudomásul kell venni, hogy ez a folyamat Magyarország határainál sem állítható meg.
A hatósági ár bevezetése önmagában nem ellentétes az uniós szabályozással. Az áremelés azonban egységes elvek alapján indokolt a hazai és az importtermékek esetében. A hatósági árszabályozás valójában csak a nem támogatott készítmények esetében szűnt meg. Kiterjed ugyanakkor a nulla százalékban támogatott készítményekre is. A nem támogatott készítmények piaci részaránya nálunk az európai 20-25 százalékkal szemben 15 százalék, 30 milliárd forint értékű volt 1999-ben. Ennek akár 10-15 százalékos növekedése is csak 3-4,5 milliárd forint lenne, az 1999. évi lakossági gyógyszerkiadásoknak nem érné el a 4-6 százalékát.
Alapvető gond a támogatások részarányának folyamatos zsugorodása. Az állami gondoskodás csökkentése nem ellensúlyozható a piaci szereplők megregulázásával. A versenyszerű működés kialakulása egyértelmű és kimutatható társadalmi haszonnal járt. A kezdetleges piaci viszonyok között, az ilyen irányú elmozdulás is jelentős számban vonzott befektetőket és új készítményeket. E nélkül sokak élete, életminősége, jövőbeni kilátása lenne rosszabb.
A gyógyszerellátás szakmai színvonala jelenleg elfogadható. A nálunk lényegesen jobb helyzetben lévő országok sem elégedettek azonban maradéktalanul. A közelmúltban Magyarországon járt a volt brit egészségügyi miniszter, ő említette előadásában, hogy náluk még nincs meg a gyógyításhoz szükséges orvosság minden terápiás területen.
A szakmai színvonalra jellemző adat a gyógyszerkincs nagysága. E téren is sokat fejlődött a magyar egészségügy, köszönhetően a piaci viszonyok elterjedésének. A rendszerváltáskor a hazánkban használt készítmények állománya nem érte el az ezret. A gyógyszer-kereskedelmi piac átalakulásának kezdetén, az 1990-es évek első felében dinamikusan indult gyarapodásnak az általánosan felhasználható gyógyszerkincs.
A hét vezető vállalat tulajdonosi szerkezete (1999. november 22-i állapot) | |||
---|---|---|---|
Vállalat | Fő tulajdonosok | Fő tulajdonosok (%) | Egyéb tulajdonosok (%) |
ICN Hungary | ICN Pharmaceuticals (USA) ÁPV Rt. |
67,59 25,6 |
6,81 |
Biogal | ORVET GmbH/TEVA (Izrael) | 97,8 | 2,2 |
Chinoin | Sanofi (Franciaország) | 99 | 1,0 |
Egis | Servier (Franciaország) | 51,0 | 49,0 |
Human | Novopharma (Kanada) magyar állam |
55,98 25,27 |
18,75 |
Pharmavit | Bristol-Myers Squibb (USA) | 99,9 | 0,1 |
Richter | külföldi pénzügyi befektetők ÁPV Rt. magyar állam |
60,8 15,7 9,5 |
14,0 |
Forrás: Gyógyszerészi Hírlap |
Alultervezett támogatás
A kormány előterjesztése szerint a gyógyszerár-térítési díj index négyszerese az inflációnak, és többszörösére emelkedett a patikaszerek tb-támogatása. A tb-támogatás keretösszege folyó áron valóban mintegy két és félszeresére növekedett 1993-99 között. Változatlan áron számolva azonban egészen más a helyzet.
Az 1990-ben 18 milliárd forintos gyógyszerkassza változatlan áron számolva 1993-ig növekedett, elérte a 25 milliárd forintot. Ez 1994-ben stagnált, majd csökkent. 1996-97 között 22 milliárd forint volt. 1998-ban ismét elérte – a tervezett összeg jelentős (20 százalékos) túllépésével – az 1992. évi szintet. Időközben a pirulapiac a világon mindenhol jelentősen bővült.
A patikai forgalom forintban mért növekedése 1999-ben Magyarországon 17,22 százalék volt. A forint fokozatos leértékelését kiszűrve és a piac növekedését dollárban számolva a növekedés alig több, mint fél százalék. Egy részletes európai elemzés az 1997. évi eredményeket értékelte, amikor még hatott a német, a francia és az olasz fogyasztás radikális visszafogása. (Ők képviselték a piac 53 százalékát.) Európában az 1-2 százalékos infláció mellett a nemzeti piacok jelentősen bővültek.
A lakosság által közvetlenül érzékelt térítési díj emelkedése a fogyasztás szempontjából kiemelten fontos termékkörben, 1999-ben Magyarországon 21 százalék volt. Ebből azonban csak 5 százalékpont írható a termelői ár növekedésének a számlájára, 16 százalékpontot a támogatás csökkentése idézett elő. A lakossági terhek növekedése összességében ennél lényegesen nagyobb volt, meghaladta a 40 százalékot. A támogatás további mérséklése a termelői – és ennek arányában a nagy- és kiskereskedelmi – ár csökkentése mellett is a lakosságra hárítja a többletterheket.
A tb-támogatás tartalmazza a vérzékenység kezelésére és a különkeretes (olyan készítmények, amelyeket csak bizonyos helyen, bizonyos orvos írhat fel a betegeknek) beszerzésekre fordított összegeket is. Az előző évi tényleges támogatásnál kisebbre tervezett keretet soha sem lehetett betartani. Ráadásul a gyógyszerkassza hiánya már az indulástól kimutatható, és évről évre nagyobb. Napjainkra a deficit mértéke már eléri a 35-40 százalékot is, ami restrikciós intézkedésekkel aligha csökkenthető. Ellenáll ennek a szisztéma önvédelmi rendszere" is, amit nem lehet minden próbálkozás ellenére sem kikapcsolni. A hiány pótlását követően van lehetőség a rendszer hatékonyságának fokozására és általa a további emelkedés ütemének visszafogására.
A forgalomban lévő készítmények* | ||||
---|---|---|---|---|
Év | Gyógyszerek száma, db | Tb-támogatás milliárd Ft | Lakossági teher milliárd Ft | Tb/lakos arány |
1990 |
1223 |
17,4 |
7,5 |
2,32 |
1991 |
1385 |
28,8 |
9,4 |
3,06 |
1992 |
1679 |
40,2 |
9,3 |
4,30 |
1993 |
2023 |
55 |
11,3 |
4,87 |
1994 |
2349 |
62,3 |
20,4 |
3,05 |
1995 |
2706 |
70,8 |
30,4 |
2,33 |
1996 |
3000 |
85,5 |
37,5 |
2,28 |
1997 |
3135 |
102,2 |
46,1 |
2,22 |
1998 |
3574 |
126 |
54,3 |
2,32 |
1999 |
141 |
77,0 |
2,01 |
|
2000 előirányzat |
135 |
74-80 |
||
2000 becslés |
160 |
75-80 |
||
* A táblázat a ténylegesen forgalomban lévő gyógyszerkészítmények számát tartalmazza. A gyógyítás rendelkezésére álló tényleges gyógyszerkincs ennél nagyobb. A teljes paletta a homeopátiás készítményekkel együtt 1998-ban 4715, 1999-ben 6600 patikaszerből állt. Forrás: PHARMORIENT |
Veszteséges nagykereskedelem
A nemzetközi gyakorlat is azt mutatja, hogy ez fordított sorrendben nem megy. Németországban a restrikciós intézkedések, a rendszerbe való állami beavatkozás (az orvosok szankcionálásának bevezetésével) két évig visszafogta a fogyasztást, ám az később oly mértékben megugrott, hogy trendszerűen kimutatható a folyamatos emelkedés. A szerves fejlődéssel ellentétes megoldások nem hozhatnak eredményt.
Helytelen következtetés az, hogy a kilencvenes években a gyógyszerpiac nyereségessége miatt új nagykereskedők léptek a piacra. Pontosabb az a megállapítás, hogy a működő nagykereskedők száma a töredékére csökkent. A korábban sokat emlegetett 84 helyett ma összesen 14-15 nagykereskedő működik, és közülük három tulajdonosi csoport bonyolítja le a forgalom 80 százalékát. A nagykereskedelmi ágazat évek óta veszteséges. A szigorodó követelmények növelik a költségeket, a bevételeket viszont az árrés megállapításával a kormányzat korlátozza. 1999-ben év közben a kormányzat váratlanul csökkentette a nagykereskedők árrését. Ennek alig volt 1-1,5 százalékos hatása a fogyasztói árak alakulására, a nagykereskedők árbevételét azonban mintegy 23-25 százalékkal visszavetette. Nincs olyan vállalkozás, amelyik úgy készítené el üzleti tervét, hogy ekkora eltérések kigazdálkodhatók lennének.
A gyógyszerüzlet eredményességét a kormány-előterjesztés készítői a patikahálózat megkétszereződésével is magyarázzák. Valójában azonban a hálózat nagysága a privatizáció befejezése óta nem változott. Nem is nagyon változhatott, hiszen törvény írja elő Magyarországon, hogy ötezer lakosonként lehet egy-egy patikakörzetet kialakítani. A patikák száma csak akkor növekedhetne, ha a lakosságé is nőne.
Visszatérő érvelés, hogy a lakosság fogyasztásában 1990-ben a gyógyszerek 0,5 százalékot képviseltek, ma pedig 1,8 százalékot. Először is nem mindegy, hogy mit teszünk bele a vizsgált kosárba. Másodszor az áremelkedést illetően nagyon jelentősek a különbségek az egyes hatástani csoportokba tartozó gyógyszerek között. Az átlagot torzítja az új terápiáknál alkalmazott szerek bekerülése a kosárba.
Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a magyar gyártású készítményeket mesterségesen alacsony áron tartották már a rendszerváltás előtt is. A növekedés pedig erről a bázisról indult. Az abszolút értékben kis növekedések is relatíve magas arányt képviselnek. A hazai termékek átlagára alig negyede az importkészítményekének. Még ma is van olyan orvosság, amelynek egy tablettája hat forintba kerül. Ha a GDP-ből való részesedést nézzük, akkor is hasonló arányok alakulnak ki. Nemzetközi összehasonlításban kimondottan alacsony a gyógyszerek vásárlására fordított összeg és arány is.
A hatósági ár alkalmazása a nagy- és kiskereskedelmi áraknál azt sugallja, hogy e két területen kell az indokolatlan áremelési szándékokat korlátozni. A nemzetközi arányokat vizsgálva azonban kiderül, hogy a piaci viszonyok között működő és összehasonlítható országok közül Magyarországon a legkisebb a nagy- és a kiskereskedelmi árrés.
A tb-támogatás alakulása (milliárd forint) | ||||
---|---|---|---|---|
Év |
Tb-tám. terv |
Tb-tám. tény |
Hiány |
Hiány % |
1992 |
31,0 |
39,4 |
8,4 |
27,1 |
1993 |
38,0 |
49,6 |
11,6 |
30,5 |
1994 |
50,7 |
61,6 |
10,9 |
21,5 |
1995 |
67,7 |
70,8 |
2,9 |
4,3 |
1996 |
72,8 |
85,5 |
12,7 |
17,4 |
1997 |
86,7 |
102,9 |
14,2 |
16,4 |
1998 |
102,6 |
135,5 |
32,9 |
32,1 |
1999 |
122,9 |
141,0 |
18,1 |
14,7 |
2000 |
135,0 |
kb. 25 |
18,5 |
|
Forrás: PHARMORIENT |