Régi-új felfedezések

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. július 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 27. számában (2000. július 1.)

Mindegy, hogy hol, majdnem mindegy, hogy mennyiért, de egyáltalán nem mindegy, hogy mit – korábban leginkább ez a hozzáállás jellemezte a menedzsereket a magáncélú külföldi kikapcsolódás terén. A megállapítás középső része – vagyis az anyagiak másodlagos szerepe – szinte évek óta érvényes, bár a családok anyagi lehetőségeinek változása némiképp átrendezte az utazási szokásokat is. Az első és az utolsó szempont – vagyis hogy hová utazzanak és a pénzükért mit szeretnének kapni – azonban folyamatos és alapos átalakuláson megy át.

Divatos célpontok

A célpont kiválasztása azért vált fontossá, mert a külföldi utazásoknak megvannak a divatos helyszínei, s jó marketinggel többé-kevésbé kiszámíthatóvá, irányíthatóvá válik az üzletemberek költekezése. Még mindig divat télen a Karib-tengerre kiruccanni és megmártózni a Kanári-szigeteknél az óceánban, nyáron pedig megmászni az Alpokat. Egy jó kis kenyai szafari sem utolsó dolog, nem beszélve a thaiföldi, az indonéziai vagy bali két-három hetes kalandozásról.

A téli szezonban Miami, Sydney, Melbourne, Mexikóváros és Johannesburg volt a legkedveltebb a magyarok körében. A távoli országokban nem egy-két napot, hanem egy-két hetet töltöttek honfitársaink. Többségük a három-négy csillagos szállásokat vette igénybe, és jócskán költötte a helyi valutát (fejenként naponta átlagosan 80-100 dollárnak megfelelő összeget).

Utazási szakemberek szerint a menedzserek inkább a szállás vagy az étkezés esetében hajlandóak némi engedményre, a kényelmes repülésről azonban nem mondanak le, még akkor sem, ha a jegy 50-80 százalékkal többe kerül, mint az átlagos turistaellátást adó fedélzeti elhelyezés. Van, aki előre beállíttatja a szobahőmérsékletet, más megfelelő lóerővel rendelkező jet skit és tanulószörföt kér. Egyesek kikötik, hogy még közvetítő – titkárnő – útján sem hajlandóak kapcsolatba lépni az otthoni beosztottakkal, és azt sem mondják meg, pontosan mennyi ideig lesznek távol.

Együtt úszkálni a vad cápákkal – ez a legújabb sikk mostanában. Egy tavaszi felmérés szerint több mint 25 ezer turista fizet be évente arra, hogy ilyen élményben legyen része a Bahama-szigeteken. Egy lemerülés 35 percig tart. Ezalatt az etető-oktató négy cápát hipnotizál és féltucatnyit etet. A különös időtöltés állítólag azért vált népszerűvé az egész világon, mert sokat mutatják a cápákat a televízióban. Általában is növekszik a kalandturizmust igénylők száma, amit elősegített az is, hogy a korábbihoz képest egész könnyűvé és egyszerűvé vált a korszerű könnyűbúvár-felszerelés.

Dél-Afrikában és Ausztráliában a turisták acélketrecek belsejéből szemlélik a nagy fehér cápákat, együtt úsznak a pörölycápákkal a Galápagos-szigetek körül, Hawaii szigetén pedig könnyűbúvár-légzőcső segítségével követik a 12 méteres, ártalmatlan halakat. Egyelőre senki sem sérült meg a "cápaturisták" közül. Különös módon a szakértők a cápák biztonsága miatt aggódnak: attól tartanak, hogy a turisták károsan befolyásolhatják a cápák viselkedését. Az etetés vonzza a nagytestű ragadozókat, amelyek korábban csak ritkábban jelentek meg. Így a lemerüléssel a turisták olyan attrakcióhoz jutnak, ami még tíz éve is elképzelhetetlen volt.

Luxushajóutak, hosszú hétvégék

A felső vezetők egy szűkebb rétege mégsem ezt, hanem az elegáns luxushajókázást részesíti előnyben a Bahamák vagy Új-Zéland partjainál, netán Mauritiuson, megszakítva a hideg, nyirkos és füstös telet. A 7-25 napos, repülővel és hajóval kombinált pihenésre azok neveznek be, akik nem sajnálnak ilyen célra kiadni 800-900 ezer forintot vagy ennél is többet. Hosszú sorok ugyan nem kígyóznak az ilyen utakért, de az érdeklődés folyamatosan növekszik, a becslések szerint százas nagyságrendű a magyarok száma ezeken a hajókon.

A pénzvilágban pörgő juppikat itt azonban nem lehet megtalálni. Nekik nem felel meg a lassú ringatózás, a nyugdíjastempó. Számukra találták ki az úgynevezett hétvégi elmenekülésre (weekend escape) alkalmat adó programokat, amikor 2-3 nap alatt "lerohanják" az európai nagyvárosokat, esetleg erőltetett tempójú hegyi túrán vagy gleccsersíelésen szabadulnak meg fölös feszültségeiktől. Az európai nyújtott hétvégéket 60-100 ezer forintért kínálják az irodák, jobbára három-négy csillagos szálláshelyekkel, félpanzióval, városnézéssel és legfeljebb egy múzeummal.

A hosszú hétvégék hívei a gyors tempó érdekében általában valamelyik kora reggeli géppel indulnak és egy késő estivel térnek haza. Szabadidő csak elvétve van a hosszú hétvégén, a szervezettség pedig elég magas fokú ahhoz, hogy egy másik útnál visszatérőként üdvözölhessék a többnyire elégedett utasokat.

Az utazási irodák szakmai szóval felfedező típusú menedzsernek hívják azt, akinek indulás előtt mindent odatesznek az asztalára, de a helyszínen már nem fogják a kezét, hagyják, hadd boldoguljon. Az ilyen főnök még akkor is jól érzi magát, ha esetleg eltéved a sűrű erdőben, húzódást szenved a sziklamászáskor, vagy a rossz idő miatt a kelleténél hosszabbra nyújtja hétvégéjét. Nem a baj, hanem az élmény – még ha negatív is – teszi emlékezetessé az utat, s ez az előre eltervezetthez képest mégiscsak izgalmassá, kiszámíthatatlanabbá teszi az egész kiruccanást.

A menedzserek egyik legfontosabb szempontja egyébként is az, hogy lehetőleg ne átlagos dolgok történjenek velük, ha magánútra mennek. Ezért aztán kínosan ügyelnek arra: még véletlenül se tömegturistákat szállító chartergéppel és főképp ne a közismert üdülőhelyekre utazzanak. Fontos a diszkréció. Ilyenkor laza öltözet váltja fel az egyenöltönyt, és az utazás alatt szinte kötelezőek az apró meglepetések is az együtt utazóknak: alkalmi ajándék a feleségnek, barátnőnek, szuperóra a gyereknek stb.

Ha egyszerre több vezetőt vagy egy egész osztályt, részleget, partneri kört akarnak utaztatni a cégek, előveszik az incentive utaztatás jól bevált módszereit. Ilyenkor természetesen az a cél, hogy egyszeri, megismételhetetlen akciót szervezzenek, vagy a helyszín olyannyira exkluzív legyen, amitől eleve meghökkennek az utasok. Utóbbira mostanában régi-új célpontokat is felhasználnak, például Jordánia gyéren lakott övezeteit, Ausztria szinte megközelíthetetlen hegyi falvait vagy a Grand Canyon melletti kietlen térséget.

Ösztönzött világlátás

Az is kívánatos, hogy az út során legyen egy-egy attrakció, vagy ha az nem jön össze, történjen valami, ami a résztvevőket összetartásra ösztönzi. Manapság egyre több irodát kérnek arra, hogy szervezzenek összeszoktató magántúrákat egy adott szakmai konferenciára kiutazó társaságnak.

Emlékezetes külföldi eset volt, amikor a Ford egy német városban összegyűjtötte összes európai nagykereskedőjét, jól megvendégelte őket, majd odaszállíttatta néhány század elejei modelljét, amiket az egybegyűltek ki is próbálhattak. Maradandó élmény volt a Mitsubishi Berlinben tartott partneri találkozója is, ahol az esemény fénypontja a trabantos városnézés volt. Az American Express saját vezetőinek rendezett fogadásán egy szőke szexbomba bújt ki a hatalmas ünnepi tortából, miközben a Simply the best című világsláger hallatszott, és Amex utazási csekkek hulltak az égből a meghívottakra. Egyhamar ők sem felejtik el az estét.

Több iroda tapasztalja: a Magyarországon működő multik egyfajta divatot teremtettek azzal, hogy itteni vezetőiknek belső versenyt hirdetnek, és az élen végzőket "jó helyre", például a Galápagos-szigetekre küldik nyaralni. A példát követve egyre több kisebb vagy közepes magyar cég sorsol ki saját beszállítói között egy-egy kétszemélyes utat, mondjuk a Kanári-szigetekre.

A kiállításokra és vásárokra szervezett szakmai utak tekintetében kevesebb mozgástere van az utazásszervezőknek, legalábbis az esemény idejét illetően. Dologidőben nehéz bármi pluszt ajánlani a kiállító cégek képviselőinek. Annál inkább a rendezvény előtti és utáni néhány napra.

Az elő- és utóturizmus rendkívül kedvelt. A rendezvényszervező cégekkel együttműködő irodák sokszor már hónapokkal az események előtt, a jelentkezések idejétől bombázzák ajánlataikkal a potenciális utasokat. Ha jó időben dönt a menedzser, akár 25-30 százalékkal is olcsóbban vehet részt a felkínált programokon. S mivel egyre több a sok ezer fős konferencia és kiállítás, az irodák is több száz újabb utasra számíthatnak.

Világ körül, szuper gyorsan Az utazás egyik legelőkelőbb válfaja az igazi világ körüli barangolás – a hangsebesség kétszeresénél gyorsabban, Concorde repülőgéppel. Egyik legutóbbi világjárása idén március 26. és április 16. között volt. Az útvonal mesés: Párizs-Las Vegas-Hawaii-Hongkong-Ho Si Minh-város-Bali-Mauritius-Nairobi-Dubai-Nizza. S a program? Helikoptertúra a vulkánok fölött, katamarános száguldás a csendes-óceáni szigetvilágban, sivatagi terepjáróverseny, golfbemutató és -verseny Észak-Amerikában, szafari Kenyában. Mindez legfeljebb 80 embernek, fejenként 46 ezer euróért.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. július 1.) vegye figyelembe!