Az elmúlt egy-másfél évtized során a nemzetközi kereskedelem és a külföldi tőkeberuházások növekedési dinamikája jócskán meghaladta a világtermelését, s egy soha nem tapasztalt mértékű nemzetközi integráltságot hozott létre: a XXI. század küszöbén új világgazdasági rendszer születése van folyamatban. ezzel egy időben azonban felerősödtek a regionalizációs, szubregionalizációs törekvések is. Csak látszólag ellentmondás, hogy a hazai vállalkozások az utóbbi két évben javították a pozíciójukat a transznacionális vállalatokkal szemben.
Világszerte érzékelhető a gazdaságpolitika és a nemzetközi pénzügyi rendszer erősödő funkciózavara, átalakulnak a nemzetközi tőkeáramlás csatornái, a multinacionális vállalatok és vállalati hálózatok. A világgazdaság működési mechanizmusainak új szabályozást igénylő fejlődési irányzatai sajátos megvilágításba helyezik az egyes nemzetgazdaságok és régiók alkalmazkodási, külsőerőforrás-bevonási és felzárkózási esélyeit.A mai világgazdaság működésének egyik legfontosabb jellemzője a multinacionális és a transznacionális vállalatok meghatározó szerepe. Ezek gyorsuló ütemben alakítják át a világgazdasági kapcsolatokat, formálják a globalizációt, illetve – más oldalról – kiváltják a világgazdaságban egyre erőteljesebben jelentkező regionalizmust, regionális szabadkereskedelmi blokkokat alakítanak ki, illetve megváltoztatják a vállalatok belső szerkezetét és vállalatirányítási stratégiáját. (A párhuzamosságot erősíti, hogy a világkereskedelem és a nemzetközi tőkeáramlás relatív szintje már a XIX. század végén elérte a napjainkat jellemző arányokat, mégis az 1929-33-as világgazdasági válság a korábban kialakult kapcsolatok gyors felszámolódásához vezetett, és egymástól elzárkózó, egymással versengő gazdasági blokkok jöttek létre.)A világgazdaság másik, rendkívül fontosnak és vizsgálandónak ítélhető területe a nemzetközi pénzügyi rendszer állapota. A téma hangsúlyos kezelését a nemzetközi pénzügyi kapcsolatrendszer gazdasági erőviszonyokat befolyásoló sajátos szerepe indokolja.
Transznacionális társaságok TNC = transnational corporations: Azok a vállalatok, részvénytársaságok, illetve korporációk, amelyeknek nemcsak a működése terjed ki – leányvállalataik és bedolgozó-szolgáltató partnereik révén – egyszerre több nemzetgazdaságra, hanem tőketulajdonuk is többnemzetiségű" (multinacionális), vagyis egynél több ország állampolgáraihoz, illetve jogi személyiségeihez tartozik. A transznacionális vállalatokat elsősorban az különbözteti meg a multinacionális vállalatoktól (bár a valóságban nincs éles határvonal), hogy kevésbé kötődnek anyaországhoz". A nyugati szakirodalom a mai nemzetközi nagyvállalatokra már a transznacionális terminológiát használja. |
Kinőtt keretek
Napjainkban új minőségű, globális" világgazdaság születésének vagyunk tanúi, s nemcsak a nemzetközi gazdasági kapcsolatok intenzitása, hanem a részt vevő nemzetgazdaságok száma és ereje is nő. Az új gazdasági rendet három fontos tendenciával jellemezhetjük:- Az információs technika forradalmi fejlődésére épülő gazdálkodási formák összetettségüket tekintve mára már a legnagyobb nemzetgazdaságok kereteit is kinőtték".
- A multinacionális vállalati szerkezet mellett egy még integráltabb, a nemzetközi társaságok úgynevezett transznacionális rendszere kap mind nagyobb szerepet.
- A születőben lévő globális gazdaságot az információs technológiák és rendszerek kötik össze, amelyek kiszorítják a régi típusú szervezeti hierarchiákat.
A transznacionális társaságok szerepe
Korábban a nemzetközi gazdasági kapcsolatok döntő részét a piac vezényelte, a külkereskedelmet az elkülönült, önálló (nemzeti) vállalatok exportja, illetve importja alkotta. Az utóbbi években a multinacionális vállalatok rendszere – mint a legfőbb nemzetközi gazdasági szervezeti mód – átvette a piac szerepét. A fejlett országok külkereskedelmi mérlegében megjelenő tételek 40 százaléka lényegében a transznacionális cégek vállalatainak egymás közötti (belső) kereskedelméhez kapcsolódik. Statisztikailag exportügyletekről, nemzetközi kereskedelemről van szó, valójában azonban olyan cégen belüli termék- és jövedelemáramlásról, mely gyakorlatilag független az adott ország gazdaságpolitikájától (például az árfolyamok alakításától). Miután a transznacionális vállalatok belső forgalmának aránya a nemzetközi kereskedelemben évről évre növekszik, a hagyományos külkereskedelmi elméletek érvényessége megkérdőjeleződött. Így – többek között – az árfolyamoknak az export-import tevékenységre gyakorolt hatására vonatkozó közgazdasági nézetek mára jórészt elavultnak tekinthetők.Jelenleg a világban mintegy 60 ezer transznacionális anyavállalat működik megközelítőleg 500 ezer leányvállalattal és 30 millió alkalmazottal. A transznacionális vállalatok külföldön befektetett tőkéje 12 ezer milliárd dollárra tehető, ami nagyjából kétszerese az Egyesült Államok egy évben megtermelt GDP-jének. A 100 legnagyobb transznacionális vállalat birtokolja az összes transznacionális vállalat külföldön befektetett tőkéjének 15 százalékát és adja az értékesítés, illetve a foglalkoztatás egyötödét. A világ 100 legnagyobb vállalata 90 százalékban az USA-hoz, az Európai Unióhoz vagy Japánhoz tartozik.Ma már számos országban a nyersanyag- és feldolgozóipari export jelentős részét a transznacionális vállalatok szolgáltatják. Ezen országok sorából kiemelhető Magyarország, ahol a transznacionális vállalatok az alapanyag- és feldolgozóipari export 65 százalékát adják, míg például a hazánkhoz hasonló nagyságú és az Európai Unióba integrálódott Finnország esetében ez az arány mindössze 10 százalék.A transznacionális cégek – többek között – abban is különböznek a nemzeti vállalatoktól, hogy az úgynevezett belső árak segítségével, vagyis jövedelmeik országok közötti átcsoportosításával meg tudják kerülni az egyes országok adózási rendszerét.E vállalatok szervezeti és adminisztratív irányításának szerves részévé vált a kereskedelem, a beruházás, sőt a nemzetközi pénz- és tőkeáramlás, illetve a jövedelemelosztás szabályozása is. Az innovatívabb iparágak termékeiben és termelési eljárásaiban megtestesülő magasabb szellemi értéket az alkatrészek, részegységek gyártásának cégen belül tartásával igyekeznek megszerezni a transznacionális vállalatok. A termelési és értékesítési körfolyamat minél nagyobb részének az adott érdekeltségen belüli működtetésére törekszenek, különösen akkor, ha az hozzájárul a vállalat jövedelmezőségének vagy piaci helyzetének javításához.A világ legjelentősebb – nem pénzügyi – transznacionális társaságainak (TNC) főbb adatai, 1997 (milliárd dollár) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Vállalat | Ország | Iparág | Állóeszközök | Forgalom | Alkalmazottak | Transznacionalizációs index* | |||
összes | külföldi | összes | külföldi | összes | külföldi | ||||
General Electric | USA | elektronika | 304,0 | 97,4 | 90,8 | 24,5 | 276 000 | 111 000 | 33,1 |
Ford Motor Co. | USA | autóipar | 275,4 | 72,5 | 153,6 | 40,8 | 363 892 | 174 105 | 35,2 |
Shell Royal Dutch | UK/Hollandia | olajipar | 115,0 | 70,0 | 128,0 | 69,0 | 105 000 | 65 000 | 58,9 |
General Motors | USA | autóipar | 228,9 | n. a. | 178,2 | 51,0 | 608 000 | n. a. | 29,3 |
Exxon Co. | USA | olajipar | 96,1 | 54,6 | 120,3 | 104,8 | 80 000 | n. a. | 65,9 |
Toyota | Japán | autóipar | 105,0 | 41,8 | 88,5 | 50,4 | 159 035 | n. a. | 40,0 |
IBM | USA | számítógép | 81,5 | 39,9 | 78,5 | 48,9 | 269 465 | 134 815 | 53,7 |
VW-csoport | Németország | autóipar | 57,0 | n. a. | 65,0 | 42,7 | 279 892 | 133 906 | 56,8 |
Nestlé SA | Svájc | élelmiszeripar | 37,7 | 31,6 | 48,3 | 47,6 | 225 808 | 219 442 | 93,2 |
Daimler-Benz AG | Németország | autóipar | 76,2 | 30,9 | 69,0 | 46,1 | 300 068 | 74 802 | 44,1 |
Mobil Co. | USA | olajipar | 43,6 | 30,4 | 64,3 | 36,8 | 42 700 | 22 200 | 59,7 |
FIAT S.p.A. | Olaszország | autóipar | 69,1 | 30,0 | 50,6 | 20,2 | 242 322 | 94 877 | 40,8 |
Hoechst AG | Németország | vegyipar | 34,0 | 29,0 | 30,0 | 24,3 | 137 374 | n. a. | 76,5 |
ABB | Svájc | elektronika | 29,8 | n. a. | 31,3 | 30,4 | 213 057 | 200 574 | 95,7 |
Bayer AG | Németország | vegyipar | 30,3 | n. a. | 32,0 | n. a. | 144 600 | n. a. | 82,7 |
Elf Aquitaine SA | Franciaország | olajipar | 42,0 | 26,7 | 42,3 | 26 | 83 700 | 40 500 | 57,6 |
Nissan Motor Co. |
Japán |
autóipar |
57,6 |
26,5 |
50 |
28 |
137 201 |
n. a. |
51,1 |
Unilever | UK/Hollandia | élelmiszeripar | 30,8 | 25,6 | 46,4 | 44,8 | 269 315 | 262 840 | 92,4 |
Siemens AG | Németország | elektronika | 67,1 | 25,6 | 60,6 | 40 | 386 000 | 201 141 | 52,1 |
Roche Holding AG | Svájc | gyógyszeripar | 37,6 | n. a. | 12,9 | 12,7 | 51 643 | 41 832 | 82,2 |
Forrás: World Investment Report, 1999, UNCTAD * A transznacionalizációs index a következő három mutató átlaga: a külföldi eszközök aránya az összes eszközben, külföldi eladások aránya az összes eladásban, külföldi alkalmazottak aránya az összes alkalmazotthoz. |
Bonyolult felépítésű szervezetek
A vállalatok nemzetközi szervezeti rendszerében a vállalati szervezeti hierarchiák hálózatokká fejlődnek, egyre kevésbé jellemző egy meghatározott centrum" és a konkrét hierarchikus lépcsőben köré épült vállalatok rendszere. Itt már multilaterális kapcsolatokon alapuló vállalati struktúrák alakultak ki, amelyeket elektronikus információs rendszer köt össze.A világrend fejlődésének ez a tendenciája azt mutatja, hogy a nemzetállamokra épülő, hagyományos politikai rendszer fölött kiépülőben van egy, a nemzetállami határokat és a nemzetállami kompetenciát átmetsző gazdasági struktúra.A XX. század első felét a márkajellel megkülönböztetett, standardizált tömegcikkek termelése jellemezte, erős vállalati szakosodással, vertikális integrációval. Ekkor még elvált a tervezés, a fejlesztés és a kevéssé specializálódott, betanított munka, vagyis a kivitelezés. E termelési mód nagyméretű piacokat igényelt, és nagyfokú mechanizáltság jellemezte, de ez volt a globalizációt megelőző időszak kereskedelmi motorja is.Az új termelési mód már az önképzésre képes, új, kreatív munkaerőt részesíti előnyben. A termelés világhálózatában a személyek közti kapcsolatot a kommunikációs rendszerek hozzák létre. E rendszer lényege, hogy a hálózat elemei között folyamatos a kapcsolat. A permanens összeköttetés biztosítja az állandó visszajelzést a fogyasztóktól, segíti a gyártók alkalmazkodását és a beszállítás zökkenőmentességét. A modern információs technológiára épített gyártásmódok lehetővé teszik, hogy egyedi, kisszériás termékek hódítsanak teret a diverzifikálódó igényeknek megfelelően. Minél hatékonyabb az információs hálózat, annál alacsonyabb költséggel és annál gyorsabban lehet piacokat szerezni. Ez a termelési rendszer már nemcsak az ipari termelésben, hanem a szolgáltatási szektorokban is teret nyert a fejlett országokban.A transznacionális cégek szerepe a működőtőke-kivitelben is meghatározó. E speciális export 70 százalékban Észak-Amerikán, Európán és Japánon belül zajlik. Ezen országok, országcsoportok transznacionális vállalatai a fő tőkeexportőrök és egyúttal a fő tőkeimportőrök is. Például az USA GDP-je 2-2,5 százalékának megfelelő tőkét importál évente, a globális közvetlen tőkekivitelnek pedig átlagosan a 25 százalékát vonzza. A nemzetközi pénzügyi piac intézményi befektetői évente mintegy 100-200 milliárd dollárnyi invesztícióval járulnak mindehhez hozzá.A régiók szerepe
A regionalizmus új hulláma több szempontból is különbözik a három évtizeddel ezelőtti régiószervezési törekvésektől. Először is, ma ezek a törekvések jóval kiterjedtebbek. Jelenleg a fejlett országok mindegyike tagja valamely létező, vagy Japán esetén, épp most formálódó regionális tömbnek (EU, NAFTA, CER, EFTA, APEC stb.). Másodszor, ma az USA – a korábbiaktól eltérően – az egyik legfőbb szorgalmazója a regionális integrációknak (NAFTA, ALCA, Mercosur). Harmadszor, a fejlett és a fejlődő országok most kötnek először egymással szabadkereskedelmi egyezményeket (EU-Mercosur Interregionális megállapodás). Végül a fejlődő, illetve az átalakuló vagy felemelkedő" országok integrációs egyezményei (CEFTA) már nem védekező, (importhelyettesítő) jellegűek, mint a hatvanas évek regionális együttműködései, hanem inkább az általános kereskedelmi liberalizáció részei, amelyek új alkupozíciókat teremtenek a nemzetközi tárgyalásokon.A regionalizációt tradicionálisan a kereskedelem határozta meg. Ma a nemzetközi kereskedelem 60 százaléka valamely szabadkereskedelmi egyezmény keretében zajlik, amelyben jelentős befolyásra tettek szert a transznacionális vállalatok. A globalizációs vállalati stratégia – elsősorban a legrégebbi (főleg amerikai) cégekhez köthető – egyetlen, igen erős, széles körű és szigorú ellenőrzést gyakorló központot igényelt, mivel a világ legkülönbözőbb pontjain elhelyezkedő leányvállalatok közötti erőforrás-elosztás, termeléskoordinálás és marketingstandardizálás csak így biztosítható. A regionális stratégia ellenben másfajta szervezetet jelent: a leányvállalatokat (funkciójukat, nagyságukat, kapcsolataikat) az egyes régiók adottságainak figyelembevételével alakítják ki, s a termeléssel, marketinggel, bérekkel stb. kapcsolatos stratégiát a regionális központból irányíthatják.Vámszabad területi társaságok A Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága 1999 végén 120 vámszabad területi vállalkozást tartott nyilván. Közülük az iparba (feldolgozóiparba) sorolt, 50-nél több alkalmazottal dolgozó (azaz az évközi iparstatisztika által megfigyelt) vállalatok száma 72 volt, és ennyi maradt a negyedik negyedév végéig. Az e vállalati körben foglalkoztatottak időszak végi záró létszáma 53 816 volt, ami a feldolgozóipari munkavállalók mintegy 6 százaléka. Az 1998-ban előállított termékeik értéke viszont a feldolgozóipar bruttó termelési értékének 24,2 százaléka volt, ami 1999. szeptember végéig 27,5 százalékra emelkedett. A vámszabad területi ipari vállalatok nemzetgazdasági alágazatonkénti termelési részaránya természetesen jelentős szóródást mutat. |
A hálózatépítés folyamata
A transznacionális cégek regionális hálózatának kiépítése a leányvállalatoknak az adott régió több országában történő telepítésével kezdődik. Ezek működésük során már helyi beszállítókat alkalmaznak, ami – főleg a fejletlenebb régiókban – jelentős előrelépés lehet a technikai újítások meghonosításában. Általában a legfőbb piac is maga a régió. A regionális stratégia persze nem zárja ki, hogy az egyes tevékenységeket globális szempontok szerint irányítsák, s olykor a vállalat hierarchikus, központi irányítása sem szűnik meg.A legtöbb dinamikus transznacionális vállalatot ez a regionális stratégia jellemzi a nyolcvanas évek közepe óta, s vele párhuzamosan halad előre a világgazdasági globalizáció folyamata. A globalizáció és a regionalizáció tehát nem egymással szemben álló, hanem inkább egymást átszövő, párhuzamos folyamatok, de mindenképpen új esélyt kínálnak az egyes térségeknek.Vám- és vámszabad területi vállalatok
Magyarországon a vámszabad területen működő cégek majd mindegyike valamelyik transznacionális vállalat érdekeltsége. Működésüket, térnyerésüket a hazai gazdaságon belül a teljes szektor értékelésével követhetjük nyomon. A vámszabad területi vállalkozások dinamizmusa, vámterületi vállalatokat meghaladó növekedési üteme már 1997-ben kimutatható volt. Teljesítményük egy év alatt majdnem duplájára növekedett, miközben a vámterületi cégeknél csupán 11,5 százalékos bővülést lehetett kimutatni. A két vállalatcsoport közötti jelentős ütemkülönbség 1998-ban és 1999-ben is fellelhető, bár a vámszabad területiek előnye újabban némileg mérséklődni látszik.A beszállítói (háttéripari, főként járműipari) programok érezhető előrehaladásával arra is fel kell figyelni, hogy a vámszabad területi vállalkozások első (járműipari és híradás-technikai ipari) hulláma ma már új fejlődési szakaszát – a magyar gazdaságba való integrálódást – kezdte el. A vámszabad területi szektor napjainkban is kimutatható többletteljesítményét egy másik hullámnak (a textil- és ruházati termékek gyártása) köszönheti". Ebben az a kedvező, hogy a hagyományos magyar iparág kezdi visszanyerni a korábbi súlyát és jelentőségét, bár valószínű, hogy az ötvenes-hatvanas évekbeli részarányát még így sem fogja elérni, mert termelésének növekedése inkább csak konjunkturális hatásokból és helyi ellátó szerepének részbeni visszanyeréséből táplálkozik.A növekedési ütemkülönbség mérséklődését – a bázis növekedésével együtt járó természetes lemorzsolódáson túlmenően – részben keresleti (alágazati termelési) változások is előidézhetik. A legújabb konjunktúralehetőségek kihasználásában a vámterületi vállalkozások ma már felzárkóztak a korábbi húzóágazatokban működő vámszabad területi társaikhoz.A feldolgozóipar vámterületi vállalatainak részaránya a bruttó termelési értékben – 1998-ról 1999-re – 4 százalékkal növekedett. Az is érzékelhető, hogy ez a térnyerés eléggé differenciált fejlődés (növekedési ütem) eredménye; a nemzetgazdasági ág egészén belül egyaránt voltak növekvő részesedésű alágazatok és voltak olyanok is, amelyek fokozatosan teret vesztettek. Ezek közül figyelmet érdemel:- A textília, textiláruk gyártása, amelynek vámterületi vállalkozásai közel 2 százalékponttal növekedtek. E mögött több mint két és félszeres (254,4 százalékos) folyó áras növekedési index van, miközben az alágazat egészénél csupán 223,9 százalékos a növekedési index.
- Tovább nőtt a részesedése – mintegy 3 százalékponttal – a villamosgép- és műszergyártás vámszabad területi cégeinek, amelyeknek folyó áras termelési értéke 160,4 százalékkal nőtt, a teljes alágazat esetében pedig csupán 152,6 százalékos volt a növekedés 1998-hoz viszonyítva.
- Kisebb (0,3 százalékpontos) részaránynövekedést értek el még a fémalapanyag és fémfeldolgozás alágazat vámszabad területi vállalkozásai, amelyeknek a folyó áras növekedési üteme mintegy 20 százalékponttal magasabb (124,3 százalék) az iparág egészére számított (104,4 százalékos) indexnél.
- A látszólag legnagyobb térvesztést a járműgyártás vámszabad területi szervezetei szenvedték el, amelyeknek az 1999. évi részaránya 11 százalékponttal kisebb az 1998. évi részesedésüknél. Az iparágnak a vámszabad területi cégei – bár korántsem olyan ütemben, mint a korábbi években – még most is érezhető (összehasonlító áron számolva is 7,6 százalékos, folyó áron pedig 15 százalékos) növekedést értek el. A lendületük tehát mérséklődött ugyan, de nem tört meg teljesen. Inkább azt lehet mondani, hogy a vámterületi (zömmel háttéripari) vállalkozások dinamikája nőtt meg számottevően (a folyó áras indexük például 134,8 százalékos volt, ami több mint kétszerese a vámszabad területiek növekedésének). Ez azt jelzi, hogy már kezd megszűnni, illetőleg megfordulni az a növekedési potenciálbeli különbség, amit mint a hazai iparra jellemző kettősséget (duális gazdaság) korábban joggal kifogásoltak.
- Már a bázisidőszakban sem domináltak a gép- és berendezésgyártás vámszabad területi vállalkozásai. Részarányuk a múlt év folyamán tovább csökkent: termelésük volumenben is 28,2 százalékkal esett vissza, miközben az iparág egészét az átlagot megközelítő (7,2 százalékos) volumennövekedés jellemezte.
Alágazat | Termelékenységi index (1999/1998) | ||
---|---|---|---|
Megnevezése | Alágazat összesen | Ebből: vámszabad terület | |
DB | Textília, textiláru gyártása | 108,8 | 191,4 |
DC | Bőrtermék, lábbeli gyártása | 116,9 | 92,7 |
DH | Gumi, műanyag termék gyártása | 103,7 | 70,6 |
DJ | fémfeldolgozási termék gyártása | 95,7 | 129,3 |
DK | Gép, berendezés gyártása | 104,4 | 78,1 |
DL | Villamos gép, műszer gyártása | 133,9 | 150,0 |
DM | Járműgyártás | 126,5 | 112,1 |
D | Feldolgozóipar összesen | 110,7 | 121,4 |
Forrás: KSH, Legfrissebb adatok – Ipar (1999. január-december) és a KSH Iparstatisztikai Főosztály külön adatszolgáltatása |
Az élen hét alágazat
A feldolgozóiparba sorolt, 50-nél több alkalmazottal működő vámszabad területi vállalkozások megfigyelésekor továbbra is hét alágazatra célszerű koncentrálni. (A nem feldolgozóiparba tartozó ipari vállalkozások súlya alig valamivel haladta meg a nettó árbevétel 2 százalékát). Ugyanakkor az is megkönnyítheti a feladatot, hogy lényegében három alágazat (a villamosgép-gyártás/műszer-híradástechnika és a járműgyártás, valamint a textília- és textilárugyártás) állítja elő a teljes vámszabad területi vállalatcsoport termelésének túlnyomó többségét (1999-ben a 97,8 százalékát).A vámszabad területi vállalkozások, bár továbbra is kiemelkedő szerepet töltenek be a gazdaság növekedésében, kevésbé egységes pályaképet mutatnak, mint a korábbi években. A differenciálódás mögött további keresleti és egyéb tulajdonságbeli eltéréseket kell keresnünk.
Az értékesítési szerkezet volumenváltozási indexei alapján a vizsgált alágazatok közötti különbségek – piaci irányaikat tekintve – az alábbiak szerint változnak:- A korábbiakhoz hasonlóan, erős exportexpanzió jellemzi a textília-, textilárugyártás, valamint a járműgyártás vámszabad területen működő vállalkozásait (ezek exportjának dinamikája jelentősen meghaladja a belföldi értékesítés indexeit). E két alágazathoz csatlakozott újabban a gumi- és műanyaggyártás, amelynek vámszabad területi vállalkozásai majd' 20 százalékkal exportáltak többet, mint az iparág vámterületen működő egységei.
- A bőrtermék- és lábbeligyártás vámszabad területi vállalkozásainak exportja változatlanul elmarad a vámterületi cégek kiviteli dinamikájától, érdekes viszont, hogy ezek inkább a belföldi értékesítésüket növelték (e mögött valószínűleg bérmunkajellegű üzletek húzódnak meg).
- A fémalapanyag- és fémtermékgyártás vámszabad területi vállalkozásai mindkét piacon növelték az eladásaikat, de a belföldi értékesítés itt is jóval gyorsabban bővült, mint az export.
- A gép-, berendezésgyártás vámszabad területi vállalkozásainak értékesítési lehetőségei mindkét piacon csökkenni látszanak.
- Mindkét relációban tovább terjeszkedik a villamosgép- és műszergyártás, miközben a járműgyártás belföldi értékesítésénél tovább folytatódik a csökkenés. Valószínű, hogy e mögött az Opel Astra összeszerelésének Lengyelországba telepítése húzódik meg. Ebben az alágazatban az export dinamikája is fokozatosan mérséklődik, feltehetően azért, mert a korábbi kapacitásbővítések befejeződtek.
Bérmunka után
Az erősen exportorientált alágazatok közül a textília, textiláru (különösen a ruházati termékek) gyártásán belül – a korábbi években és még 1998-ban is – a bérmunka konjunktúraérzékeny konstrukciója volt a meghatározó (például 1998-ban ilyen ügyletekhez kötődött az alágazat exportjának 80 százaléka, amiből a bérmunkadíj hazai vállalkozásainkat megillető része alig érte el a bevétel 25 százalékát). A vámszabad területi vállalkozásoknál ugyan a bérmunka még mindig jelentős részt (1998-ban például 55 százalékot) képvisel, de a többletexport nagy hányadát már az újonnan létrehozott kapacitásokon termelik. A növekedés mintegy háromszoros (290,2 százalékos volumenindex), ami egy régi iparág megújulását és dinamikus fejlődését vetíti előre. Közel hasonló következtetések vonhatók le a gumi és műanyag termékek esetében is, itt több mint 50 százalékos kiviteli többletet mutat ki a statisztika.A vámszabad területi termelés érzékenyebbé vált a konjunktúrára (a termelés és az értékesítés újabban megfigyelhető differenciált változásán keresztül), s ez a termelékenység változásában is jelentős eltéréseket okozott. E különbségek később a vállalatcsoport egyéb jellemzőiben – mint a jövedelmezőség és a hatékonyság változása – is megmutatkozhatnak. A vámterületi vállalatok lényegesen magasabb termelékenységnövekedését újabban jórészt csak a konjunktúra növekedését kihasználó és a leginkább vámterületi iparágaknak nevezhető alágazatok (azaz a textília- és textilárugyártás, a villamosgép- és műszergyártás) esetében lehet kimutatni. Stabilabb eredményt azok az iparágak (ilyen a bőrtermék- és lábbeligyártás, valamint a gumi és műanyag termékek gyártása) értek el, amelyek a belföldi piac minél nagyobb részének a megszerzését tűzték ki célul. A járműgyártás helyzetét pedig a már említett, egyszeri termelésszakosodási döntés érintette érzékenyen, amit még nem ellensúlyozott kellően az új motorgyártási ág termelési eredménytöbblete.A termelékenységi adatok jól jelzik a mindenkori konjunktúra változásait; mivel, ahol jelentősen bővíteni lehetett az értékesítést, ott a foglalkoztatás növelése mellett is javult a termelékenység. Ahol viszont erre kevésbé volt lehetőség vagy netán csökkent a termelés volumene, ott rendszerint romlás tapasztalható, mivel a foglalkoztatottak számának mérséklődése többnyire csak késve követi az értékesítés csökkenését.
A termelékenység változása a vizsgált alágazatok egészénél és ezek vámszabad területen működő vállalatainál | |||||
---|---|---|---|---|---|
Jele | |||||
A vámszabad területi vállalkozások bruttó termelési érték szerinti részarányai, alágazati bontásban, 1999 (bruttó termelési érték = 100) | |||||
Jele | Alágazat | Bruttó termelési érték (millió Ft) | 1999. évi | 1998. évi | |
Megnevezése | Alágazat összesen | Ebből: vámszabad terület | részarány % | ||
DB | Textília, textiláru gyártása | 284 974 | 40 610,9 | 14,3 | 12,5 |
DC | Bőrtermék, lábbeli gyártása | 64 034 | 3 371,2 | 5,3 | 5,7 |
DH | Gumi, műanyag termék gyártása | 278 825 | 19 353,7 | 6,9 | 6,9 |
DJ |
Fémalapanyag, fémfeldolgozási termék gy. |
641 463 |
10 748,8 |
1,7 |
1,4 |
DK | Gép, berendezés gyártása | 375 735 | 7 235,1 | 1,9 | 3,0 |
DL | Villamos gép, műszer gyártása | 1 858 212 | 1 281 761 | 69,0 | 65,6 |
DM | Járműgyártás | 1 340 900 | 857 008,3 | 63,9 | 74,9 |
D | Feldolgozóipar összesen | 7 894 100 | 2 228 497 | 28,2 | 24,2 |
Forrás: Iparstatisztika, 1998. évi statisztikai évkönyv (KSH) és a KSH Iparstatisztikai Főosztály külön adatszolgáltatása |