Telefonalközpontok

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. június 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 26. számában (2000. június 1.)

Minden cég számára – legyen az akár pár fős kisvállalkozás, akár több száz személyt foglalkoztató vállalat – elsőrendű fontosságú az ügyfelekkel, megrendelőkkel való kapcsolattartás és kommunikáció. Ennek egyik legfontosabb eszköze a telefonalközpont.

Családi vállalkozások számára elegendő egy fővonal és néhány mellékállomás. A modellek legkisebb típusa egy fővonallal működik, és öt mellékállomást képes kezelni. A készülék szolgáltatásai a számos csatlakozási lehetőségnek köszönhetően – vezeték nélküli telefon, üzenetrögzítő, telefax, modem, kaputelefon – bővíthetőek. Az alközpont segítségével egy időben egy külső és két belső párbeszéd folytatható. A szokásos kényelmi berendezések, mint hívófélkijelzés, zenélés, hívásátadás, konferenciabeszélgetés, mind szerepelnek a kínálatban.

Azoknak a cégeknek, amelyek már kinőtték az egyetlen fővonal nyújtotta lehetőségeket, jó megoldás lehet például a három fő-, valamint nyolc mellékállomásos alközpont. A szolgáltatások palettáján többek között az automatikus telefaxkapcsolat, kimenő forgalom és visszahívás is szerepel. E készülékek – akárcsak kisebb társaik – kaputelefonra is kapcsolhatók, a hívásrészletezéssel, forgalmi naplóval pedig könnyen elkerülhetők a cég kasszáját feleslegesen terhelő beszélgetések is.

A digitális technika

A középméretű vállalatok lényegesen nagyobb kapacitást igényelnek, amire az analóg alközpontok már nem képesek. A megoldást a digitális rendszerek jelentik, amelyeknek nagy előnye a rugalmasság – például a mellékállomások száma könnyen megkétszerezhető. Javukra írható az is, hogy a régi, analóg telefonokat nem kell lecserélni, hiszen beilleszthetők a rendszerbe. Így az átállás fokozatosan valósítható meg, s hosszabb távon oszlanak meg a fejlesztés költségei. Ahhoz, hogy az ilyen digitális berendezések minden előnyét kihasználhassák, a felhasználóknak digitális kapcsolattal (ISDN) kell rendelkezniük. Számukra a legtöbb gyártó kínál alközpontokat, amihez az úgynevezett Euro-ISDN készülékeken kívül az analóg telefonok is csatlakoztathatók.

Középméretű, illetve nagyvállalatok számára érdemes az előbbieknél szélesebb körű szolgáltatásokat kínáló alközpontokat választani, például a 30 fővonalig és 120 mellékállomásig bővíthető Bosch Integral 3 alközpontot, illetve a Kapsch Mercator rendszerét, de idesorolható a Panasonic KX-TD1232 típusszámmal jelölt terméke is.

A DECT-rendszer

Napjaink telefonjai között különleges helyet foglalnak el a DECT-rendszerű készülékek, amelyek különösen a több telephelyet üzemeltető cégek számára adnak kényelmes és költségkímélő megoldást. Az ilyen berendezések segítségével a munkatársak mindig könnyen elérhetők, sőt, az úgynevezett Least Cost Routing szolgáltatás segítségével mindig a legolcsóbb útvonalat használja a készülék. A rendszer ugyanis napszaktól, valamint a célállomástól függően mindig a legmegfelelőbb, legkedvezőbb tarifájú kapcsolatot választja ki.

A DECT-rendszerek nemcsak egyszerű alközpontok, hanem olyan funkcióik is vannak, amelyek túlmutatnak az alapvető kommunikációs feladatokon. Ilyen többek között az úgynevezett virtuális csoportok létrehozása – ezek állandó kapcsolatban állhatnak egymással -, valamint a Call Center, Telemarketing és HelpDesk (hibabejelentő központ) szolgáltatások kiépítése.

A központok felépítése

A nagyobb alközpontokkal szemben alapkövetelmény a fejleszthetőség. Az ilyen rendszerek moduláris felépítésűek, így új igények, technológiák megjelenésekor elegendő mindössze néhány alkotóelemüket kicserélni, de nincs szükség nagyobb, a telepített infrastruktúrát érintő átalakításokra. Leggyakrabban három főegységből állnak: központi berendezés, kapcsolómező, valamint perifériaegységek. A központi egységben speciális, nagy teljesítményű processzorok gondoskodnak a számítási teljesítményről. Az intelligens periféria – a kliensszerver architektúrának megfelelően – saját processzorokkal és memóriával végzi az információk előzetes feldolgozását.

A kapcsolómezőn keresztül történik a beszéd és az adatok teljes digitalizálása. A kapcsolómező mindenkor a vevő igényeinek megfelelően konfigurálható, így jelentős költségmegtakarítás érhető el.

A perifériák feladata a rendszer összekapcsolása a külvilággal. Segítségükkel a központ különböző típusú fővonalakra, más telefonközpontok alrendszereire, vagy akár műholdas telefonokra is ráköthető. Fontos, hogy a berendezés képes legyen az adat- és beszédforgalom egyazon vonalon való továbbítására. Ez esetben ugyanis nincs szükség költséges újrakábelezésre az informatikai szolgáltatások eléréséhez.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. június 1.) vegye figyelembe!