Jövőbe tekintő beruházások

Projektfinanszírozás Kelet-Közép-Európában

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. június 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 26. számában (2000. június 1.)

 

A helytelen fogalomhasználat miatt ma szinte minden nagyberuházást a projektfinanszírozás szóval illetnek régiónkban. Kevéssé ismert ugyanakkor, hogy a finanszírozási technikákon belül ez egy speciális forma, amelynek használata bizonyos milliárdos ügyletek esetében helyénvaló.

 

A projektfinanszírozás speciális finanszírozási technika, banki szolgáltatásforma, amely a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően teljesen elkülönül a hagyományos vállalati hitelezéstől. Rövid definíciója nem létezik, több, a későbbiekben ismertetendő, általános jellemzőjének együttes fennállása esetén beszélhetünk projektfinanszírozásról. Maga a projekt szó latin eredetű, a "pro" (előre) és a "jaceo" (dobni) szóösszetételből származik. A szó magában foglalja azt a lényeges elemet, hogy a befektetés várható jövedelmezőségénél, illetve a hitel kockázatánál mindig a jövő a döntő. A projekt mindig különálló vagy elkülöníthető egységet, beruházást jelent. De nem csak építési jellegű beruházásokat tekintünk projekteknek, egy-egy vállalatnál ugyanúgy e körbe tartozhat például valamely új termék kifejlesztése és értékesítése is.

Egymilliárd forint felett

Projektfinanszírozásról a technikából eredően általában 1 milliárd forintnak megfelelő euró költség feletti beruházások esetében beszélhetünk, de hazai viszonylatban nem ritkák a 20-50 milliárd forint összköltségű fejlesztések sem. (Nemzetközi viszonylatban léteznek több milliárd dolláros beruházások is, amelyek projektfinanszírozással valósulnak meg.) A hitel és a saját tőke arányára jellemző, hogy általában az előbbi a magasabb, de mértéke függ a kockázati elemektől is. A saját tőke bankok által megkívánt minimuma 20 százalék körül van.

A hitelező bankok sem elsősorban a fejlesztést végző vállalatot, hanem magát a beruházást finanszírozzák. Ezért általánosan elfogadott megoldás, hogy egy múlt nélküli, kifejezetten e célra létrehozott új társaság valósítja meg a beruházást, az alapítók a hitel visszafizetését a projektből származó jövőbeli árbevételre alapozzák.

A hagyományos vállalati hitelezési formáktól éppen biztosítékrendszerében tér el ez a hiteltípus. A projektfinanszírozás elsősorban nem eszközalapú hitelezés, az úgymond tárgyi fedezet értéke gyakran nem is éri el a hitel összegét. Itt a biztosíték maga a projekt, az ahhoz kapcsolódó szerződések és eszközök összessége. Az effajta beruházások nem szedhetők szét elemeikre, bárkinek csak akkor van haszna a kész műből, ha azt működteti. Ezért a szerződéses biztosítékok érvényesítése helyett gyakran a szerződések újratárgyalásával, a feltételrendszer módosításával tudják megoldani az időközben esetleg felmerülő problémákat.

A nagy kockázatot csak megfelelő szakmai (műszaki, jog, pénzügyi) előkészítettséggel lehet csökkenteni. Ezek költsége viszonylag nagy, s ez az egyik fő oka annak, hogy bizonyos értékhatár alatt nem lehet – nem éri meg – projektfinanszírozási technikát alkalmazni. A kockázatok kezelését is szakértők végzik. A hitelszerződések aláírását megelőzően a részszerződések többségét már megkötik, ez a feltétele annak, hogy a projekt az eredetileg tervezett pénzügyi keretek között valósuljon meg.

A projektfinanszírozás munkaigényesebb, költségesebb és banki szempontból az átlagosnál kockázatosabb. Ennek ellenére mindinkább teret hódít Kelet-Közép-Európában is, ugyanis bizonyos ügyleteknél kizárólagos megoldást nyújt, előnye egyértelműen kimutatható.

Mérlegen kívül

A projektfinanszírozási technikát elsősorban azok a nagyobb tőkeerejű – befektető – cégek igénylik és használják, amelyek saját működésükhöz is gyakran jelentős hiteleket vesznek fel. Ezek a cégek a befektetést általában egy külön, újonnan alapított projekttársaságba viszik ki, így valósul meg az effajta beruházásokra jellemző mérlegenkívüliség.

További előny, hogy az új projekttársaságba további befektetőt lehet bevonni, amire a projekt mérete miatt gyakran szükség is van. Az idegen forrás bevonása a kockázatok megosztása miatt szintén előnyös lehet, illetve ha több részre osztódik a tőke (befektetőnként 50 százalék alatt van), akkor a leányvállalatot a konszolidálásba sem kell bevonni. További előny, hogy a projekttársaság hitelfelvétele nem érinti a tőkebefektető (a projektszponzor) mérlegét és hitelképességét. Mindezeket a gondokat megoldja az új társaság létrehozása.

Bár a beruházást elindító anyacégek bizonyos esetekre felelősséget vállalnak (például arra, hogy a beruházás költségkeretét nem lépik túl), magát a projektfinanszírozási hitel visszafizetését általában nem garantálják. A befektető az előkészítés és a saját szakértői költségeit is a projektre terhelheti, így sem ezek a tételek, sem pedig a garanciavállalás nem jelennek meg közvetlenül a mérlegében.

A projektfinanszírozás a bankok számára is előnyös pénzkihelyezési forma. A hagyományos vállalatfinanszírozáshoz képest ugyan nagyobb a kockázata, de rendkívül alapos munkával és részletes szerződésekkel ezt megfelelő szinten lehet tartani. A magasabb egyszeri banki díjak – a nem kamatjellegű bevételek – vonzóak a bankok számára. Sőt, mivel esetenként a hitelösszeg általában meghaladja az 1 milliárd forintot, a kamatjellegű bevétel (a nettó kamatbevétel) is tetemes.

A projektfinanszírozás egy technika, azaz a beruházás jellege, az anyacég tőkeereje alapján eldönthető, hogy miként építhető meg a mű. Számos szálloda projektfinanszírozással valósult meg, és épül ma is Magyarországon, más (nagy)beruházásokat a tulajdonos tisztán saját forrásból vagy vállalati hitellel (nem elkülönítetten), illetve tulajdonosi garanciával építtet meg.

Alkalmazási területek

Az alábbi bontáshoz tartozik, hogy a termelővállalatok közül azok is egyre többször alkalmaznak projektfinanszírozási technikát, amelyek nem sorolhatók az alábbi ágazatok egyikébe sem.

Az energiaszektorban az erőműfejlesztés, a meglévő blokkok felújítása, illetve újak építése (esetenként a vonzáskörzetbe tartozó bányaműveléssel együtt), a kőolajjal (távvezeték, kőolajtároló, kitermelőberendezések/fúrótornyok) és a földgázzal kapcsolatos beruházások (távvezeték, gáztárolók) tartoznak leggyakrabban e finanszírozási körbe.

Az infrastruktúra területén az új, fizetős autópályák, a hidak, az alagutak, a repülőterek bővítésére, új repülőtér építésére, a vasúthálózat korszerűsítésére, a kikötők fejlesztésére, újak telepítésére, valamint a logisztikai központok létrehozására szövetkeznek projektfinanszírozók.

A telekommunikáció területén a telefonhálózatok fejlesztése (például a helyi telefonkoncessziós társaságok létrehozása), a mobiltelefon-hálózatok kiépítése, az alternatív távközlési, a műholdprojektek és az adatátviteli hálózatok fejlesztése tartozhat e körbe.

Az ingatlanszektorban a szállodák, a bevásárlóközpontok, a multifunkcionális építmények és az ipari parkok építésekor találkozhatunk e finanszírozási formával.

Az önkormányzati tevékenységhez kapcsolódó infrastrukturális beruházások körében az ivóvízellátással és a szennyvízellátással összefüggő, a környezetvédelemhez kapcsolódó beruházások és az energiaracionalizálási fejlesztések igényelnek projektfinanszírozással előteremthető tőkét.

Kelet-Közép-Európában egyre kiterjedtebben alkalmazzák a projektfinanszírozást mint technikát, elsősorban az infrastruktúra, az energiatermelés és -továbbítás, a telekommunikáció és az ingatlanszektor területén. Ezekben az országokban a privatizációval és a szükséges jogi háttér megteremtésével egyidejűleg terjedt és terjed ma is a beruházások megvalósításának ez a formája. Azokban a kelet-közép-európai országokban, ahol az inflációt sikerült 10 százalék alá szorítani, és megfelelő a jogi háttér, nagyobb esély van a projektfinanszírozás biztonságos alkalmazására. Ezekben az országokban a multilaterális pénzintézetek (EBRD, IFC) is részesei – az általuk egyébként is kedvelt – projektfinanszírozással megvalósítandó beruházásoknak.

Főbb makrogazdasági mutatók néhány kelet-közép-európai országban
  GDP Infláció Munkanélküliség Folyó fizetési mérleg a GDP százalékában
1999 2000 1999 2000 1999 2000 1999 2000

Bulgária

2,5

4,0

0,3

3,0

16,0

17,0

–4,6

n. a.

Csehország

–0,6

1,5

2,1

3,5

9,4

11,0

–1,5

–2,4

Lengyelország

4,1

4,5

7,3

7,0

13,0

12,5

–7,6

–8,1

Magyarország

4,5

4,9

10,0

8,3

9,6

9,0

–4,2

–4,0

Oroszország

1,7

2,0

85,7

22,0

12,0

12,0

9,3

8,2

Románia

–3,9

0

45,8

40,0

12,0

13,0

–4,2

–5,0

Szlovákia

2

0

10,5

0

19,2

19,0

–5,4

–4,1

A hazai helyzet

Magyarországon a tőkepiac, illetve a pénzpiac fejlődésével párhuzamosan, a megfelelő jogi háttér megteremtésével egyidejűleg teret nyert a projektfinanszírozás. Az első ilyen ügyletek az 1990-es évek elején valósultak meg, főként a közlekedési infrastruktúra javítása érdekében. Először a koncessziós autópályák építésekor alkalmazták ezt a technikát, később a helyi telefonkoncessziós társaságok fejlesztése kapcsán került sor projektfinanszírozási hitelek nyújtására. 1994-95 folyamán néhány jelentősebb magyar bankban a projektfinanszírozás önálló szakterületté vált, ami elősegítette e technika további fejlődését. Ebben az időszakban kezdődött néhány nagy ingatlanberuházás már az újszerű hitelezés segítségével. 1997-1999 között az energiaszektorban jelentek meg a korábbi beruházásokhoz képest is hatalmas volumenű ügyletek.

Két év alatt összesen több mint 100 milliárd forint értékben írtak alá a bankok 10-15 éves futamidejű hitelszerződéseket új erőművek építésére. A bankok a hiteleket devizában és forintban nyújtották, sőt az árfolyamkockázat csökkentése miatt – gyakran egy szerződésen belül – egyszerre több devizában is.

Kedvező feltételek

A makrogazdasági mutatók kedvező alakulása segíti a projektfinanszírozás terjedését. Mivel döntően hitelezésről van szó, a projekteket – különösen az első évben – jelentős pénzügyi költségek terhelik, amelyek csak részben háríthatók át a vásárlókra. A 10 százalék alatti infláció és a ma már minimális árfolyamveszteség jelentősen csökkenti a pénzügyi kockázatot.

A nemzetközi, illetve a nyugat-európai gyakorlatban projektfinanszírozással valósulnak meg a jelentősebb állami és önkormányzati beruházások, fejlesztések. Magyarországon ez a terület egyelőre még jórészt kiaknázatlan. Az állami, illetve önkormányzati szféra által kezdeményezett projektek esetében mellőzhető az állami garanciavállalás, és több idegen forrás vonható be. További komoly, még kihasználatlan lehetőség a vállalati, technológiai fejlesztések megvalósítása elkülönített – s nem vállalati hitelből – módon.

A projektfinanszírozás jelentős fejlődési potenciált hordoz a kelet-közép-európai régióban, elsősorban a kedvezőbb makrogazdasági mutatójú országokban. A technika alkalmazása egyre terjed, mind többen foglalkoznak ezzel az üzletággal.

Lengyelországban alapvetően három szektorban jellemző a projektfinanszírozás. Az energiaszektorban az erőművek, az olajfinomítók modernizálásakor alkalmazzák. A telekommunikáció területén a telefonszolgáltatók, elsősorban a mobilhálózatok kiépítését, az ingatlanszektorban pedig irodaépületek, hotelek építését, lakónegyedek kialakítását, kiépítését finanszírozzák e technikával. A legtöbb lengyel bank részt vesz a projektek finanszírozásában, de hatékonyságukat rontja a tőkeszegénységük. A bankok legtöbbször konzorciumokat hoznak létre, ám még így is csak a nagy, tőkeerős bankok képesek a nagyobb projektekbe beszállni. A beruházások nagy részét 20-30 százalékos saját erő felmutatása mellett, 1-2 év türelmi idő figyelembevételével és 10-15 éves futamidővel finanszírozzák.

A Bulgáriába irányuló külföldi tőkebefektetések a bolgár privatizáció előrehaladásától függenek. A megfelelő befektetési feltételek megteremtésével lehetőség nyílna a projektfinanszírozás gyakoribb alkalmazására is. Jelenleg az energiaszektor, a közlekedés és az önkormányzati befektetések területén megvalósítandó projektek a meghatározóak. Az Európai Unió és az Európai Beruházási Bank (EIB) is támogatja e területek fejlesztését.

Romániában a gazdaság – három év hanyatlás után – 2000-ben várhatóan kismértékben növekedni fog, ami elsősorban a felgyorsult privatizációnak köszönhető. Megkezdődött a túlsúlyos állami szektor leépítése, a külföldi tőke mind nagyobb mértékű bevonására törekszik a kormány, és a magánszektor fejlődéséhez szükséges rugalmas jogi keretek kidolgozása is gyorsul. A biztonságos befektetői környezet kialakítása mellett a román kormány további kedvezményekben részesíti a külföldi beruházókat (profitrepatriálás, adómentesség, vámkedvezmények stb.). Ezeket az intézkedéseket, folyamatokat ösztönzi az európai uniós követelményekhez való igazodás is. A nemzetközi intézmények támogatásait (EU, Világbank, EBRD) elsősorban az infrastrukturális, a telekommunikációs, a közüzemi (gáz, távfűtés, hulladékhasznosítás, vízellátás), az energetikai és a környezetvédelmi fejlesztések megvalósításához használják fel.

További lehetőségek rejlenek az ipari beruházásoknál, ahol az adott területen működő román céggel vegyesvállalat alapítása is célszerű. Számos előny származhat az együttműködésből: a partner helyismerete, kapcsolatai, eszközei, nyersanyagforrásai párosulnak a külföldi cég szakmai ismeretével, a menedzsment tapasztalataival és a gyártott termék piacának biztosításával.

A hazai projektfinanszírozási ügyletek jellemző paraméterei
projekt költség: 2-10 Mrd Ft
• nagy projektek esetén: 10-60 Mrd Ft
hitel részaránya: 60-80%
projekt társaság tulajdonosainak száma: 2-5
projektfinanszírozási hitel paraméterei
• futamidő: 7-15 év
• első törlesztés: 1,5-4 év
• kamat:  BUBOR/LIBOR/EURIBOR+0,7-2%
(futamidő alatt változik a pénzügyi mutatók függvényében)
• egyszeri jutalék: 0,7-2%
finanszírozó bankok száma ügyletekként: 1-3 (2-10 Mrd Ft projektköltség esetén)
4-20 (10 Mrd Ft projektköltség felett)
hitelügylet előterjesztésének időtartama: (szerződés aláírásáig) 3-6 hónap (6-12 hónap 10 Mrd Ft projektköltség felett)
tulajdonosi garancia: esetenként a beruházás költségtúllépésére
tulajdonosi pénzkivétel: pénzügyi mutatók függvényében, az üzemeltetési periódus 2. évétől

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. június 1.) vegye figyelembe!