Irodaszerdivat

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. június 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 26. számában (2000. június 1.)

A papír- és írószer-kereskedelem radikálisan átalakult az elmúlt tíz év alatt – állítja dr. Kovács Endre, a Kes Trade Kft. tulajdonosa. A multinacionális cégek megjelenésével, a nagy bevásárlóközpontok megnyitásával a jó minőségű író- és irodaszerek korábban elképzelhetetlenül gazdag választéka tárult, illetve tárul a vásárlók elé, miközben egyre több kis üzlet kénytelen lehúzni a redőnyt. Régen a vállalatok irodaszer-ellátását a gondnokságok oldották meg. A mai cégek nem tartanak fenn gondnokságot, a beszerzést mással is megbízott dolgozók végzik, akiknek nincs idejük arra, hogy a különböző termékfajták után a város egymástól távoli pontjain kutassanak. A versenyképes kereskedőknek minden olyan terméket kínálniuk kell, amire az irodákban szükség lehet, a szűkebb értelemben vett irodaszereken kívül például tisztítószereket, üdítőitalokat is, teljesíteniük kell megrendelőik speciális kívánságait, és az árut házhoz kell szállítaniuk.

A papír-, író- és irodaszerszakmában régebben nem beszéltek divattrendekről, manapság azonban – csakúgy, mint a ruha- vagy az autóiparban – két-három évenként más-más szín- és formavilág hódít. Mind a cégek körében, mind a magánszférában egyre több vásárló igényli a jó minőségű, tetszetős külsejű, divatos irodaszereket. 1990 körül közkedvelt újdonságoknak számítottak a színes, tarka iratrendezők, majd később a Miki egérrel és más rajzfilmfigurákkal tarkított mappák, irattartók, füzetek, tolltartók. Ezek ma már eladhatatlanok, éppen úgy, mint a legutóbbi típusoknál nagyobb méretű flopik vagy a nehézkes tűző-, vágó- és lyukasztógépek. A formatervezők időről időre új termékcsaládokkal jelennek meg a piacon, amelyek egységes színvilágukkal, vonalvezetésükkel eleganciát, a cég arculatához igazodó enteriőrt varázsolnak az irodákba, majd amilyen gyorsan megjelentek, ugyanolyan gyorsan el is tűnnek a boltokból. A legutóbbi frankfurti Paperworld kiállításon és vásáron nem mutattak be különösebb újdonságokat, a termékek inkább a divatirányzatok követésével vonták magukra a figyelmet.

A színek világa

A cégek egy része hagyományosan egyes gyártók termékcsaládjaihoz, más része az évek óta megszokott színekhez ragaszkodik. Ha például fekete vagy piros iratrendezőket használ, a füzetek, mappák, telefontartók, monitortartók, műanyag tálcák és egyéb irodai kellékek közül is pirosat, illetve feketét választ. Az örök divat fekete mellett mostanság a szürke és az acélkék hódít. Közkedveltek, bár az elmúlt időkhöz képest kevésbé divatosak a fiókos karton iratszekrénykék, amelyek csak funkciójukat tekintve hasonlítanak néhány évvel ezelőtt árusított társaikra, a design, a színek azóta már mások.

Újdonságnak számítanak az átlátszó, élénk színű, hordozható műanyag irattáskák. A fényes, feltűnő színű foldereket főként a fiatal(os), mozgékony menedzserek vásárolják, míg az átlátszatlan, matt, szürkés, kékes, elegáns típusokat inkább a "komoly" cégvezetők részesítik előnyben. Az írószerek kínálatában szintén akadnak kisebb változások. Ismét divatosak a fa- és fémtollak, a fekete és a kék különböző árnyalatai. Néhány évvel ezelőtt reneszánszukat élték a töltőtollak. Ma korántsem olyan keresettek már, de ajándékként mostanság is szép számmal vásárolnak töltőtollat a cégek és a magánszemélyek is.

A toll örök ajándék. Személyes, illetve cégünnepek alkalmából, reklámhordozóként, szóróajándékként előszeretettel választják. A kereskedők rendkívül gazdag választékot kínálnak mind az olcsó, 100 forint alatti vagy néhány száz forintos, mind a márkás, több százezer forintos, illetve milliós értékű tollakból. Természetesen egy "filléres" műanyag toll nem hasonlítható össze a kisebb vagyont érő aranytollakkal, mégis határozott követelmény, hogy a tucatáru is esztétikus legyen, a cégeknek ne kelljen szégyenkezniük, ha ügyfeleiknek, partnereiknek átnyújtják ajándékként. Elterjedt szokás a tollak gravírozása, ami nemcsak személyessé, de mutatóssá is teszi az ajándékot.

Környezetbarát anyagok

Az író- és irodaszer-kereskedők munkája olykor az ékszerészekéhez hasonlatos – vallja Kovács Endre. Tudniuk kell, kinek, milyen alkalomra, milyen értékű ajándékot kíván vásárolni a vevő, a megajándékozandó hölgy-e, avagy úr, és milyen viszony fűzi az ügyfélhez. Csak mindezek ismeretében segíthetnek a legmegfelelőbb tárgy kiválasztásában. Magyarországon Parker tollakból adják el a legtöbbet, de az összes vezető gyártó termékei megtalálhatók. A kereskedők szerint az a legszerencsésebb, ha a vásárlók a cégek teljes kínálatát láthatják. A drága, exkluzív tollak nem tartoznak a naponta keresett árucikkek közé, de némelyik vevőnek éppen azok tetszenek meg.

Újdonság a különféle speciális markerek megjelenése, amelyekkel például röntgenfilmre, különleges anyagokra is készíthetünk tartós feliratokat, továbbá a hibajavítók és a ragasztók rendkívül széles választéka. A most meghonosodó termékek nem csöpögnek, nem maszatolnak, nem mérgezők, környezetbarát anyagokból készülnek, és minden próbát kiállnak.

Az elegáns határidőnaplók, fali- és zsebnaptárak, noteszek, menedzserkalkulátorok iránt időről időre fokozott kereslet mutatkozik. A piacon mindenféle színű és méretű, jó minőségű papírra nyomott, szép kivitelezésű, ízléses, bőr- és műbőr kötésű naptár, zsebkönyv megtalálható, amelyek fontos, naponta szükséges közérdekű információkat is tartalmaznak. A naptárak, mappák szintén a kedvelt ajándéktárgyak közé tartoznak.

Kiválasztásukban hasznos tanácsokkal segíthetnek a kereskedők: felkészültségük alapján tudják, mely alkalmakra, kinek, milyen színű, milyen "felszereltségű" naptárat, mappát illik adni. Elegáns ajándék például a zsebes mappa, amelyben hozzá illő színű tollat, apró kalkulátort, sőt – hölgyek számára – kisméretű tükröt is elhelyeznek.

Rohamosan terjed a különféle etikettek használata. A rendkívül változatos méretű, színű és formájú címkék 25-ös, 50-es, 100-as csomagolásban kaphatók. A vizuális kultúra fejlődésének köszönhetően ma már nem csupán a praktikus író- és irodaszereket, hanem a jó minőségű, különleges papírokat is keresik a vevők.

Digitális fényképező

Kovács Endre a legnagyobb jelentőségű újdonságnak a digitális fényképezőgépet tartja. Elterjedése minden szakma számára új perspektívát jelent, hiszen – jó minőségű nyomtatókkal együtt használva – színvonalas vizuális anyagok előállítására alkalmas. Ha egy cég korábban prospektust akart megjelentetni a tevékenységéről, nyomdai szolgáltatást vett igénybe. A kiadványok gyakran nehézkesen készültek, és nem a kívánt minőségben. Manapság egy digitális fényképezőgép és egy nem különösebben extra számítógépes háttér segítségével saját maga el tudja készíteni a termék-, illetve cégismertetőt, és a képanyagot is néhány perc alatt megjelentetheti az interneten. Bármely iparágban, szolgáltatóágazatban tevékenykedik is egy cég, a lehetőség mindenképpen hasznos számára. Ezen a területen a jövőben várhatóan exponenciálisan megugranak majd az igények.

Itthon egyelőre csak a cégek szűk körében, de érzékelhetően terjed a puritán, rusztikus, természetes anyagokkal berendezett, illetve felszerelt irodák iránti igény. A természetbarát tulajdonosok szívesen választanak különböző méretű, tárolásra és dekorálásra egyaránt alkalmas, fedeles, füllel ellátott dobozokat. Ez idő tájt a festetlen, natúr színű, spárgafül segítségével hordozható dobozok keresettek, amelyek papírból, illetve nádból, háncsból készülnek. Míg Nyugat-Európában évek óta egyre nagyobb keletje van az újrahasznosított papírból készült termékeknek, Magyarországon sajnos csak igen kevesen, egy-két multinacionális cég képviselői óhajtanak újrahasznosított anyagokból gyártott irodaszereket vásárolni.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. június 1.) vegye figyelembe!