A Gazdasági Minisztérium a tervezett időpontnál valamivel később hirdette meg az idei első pályázatait, melyek révén a kis- és középvállalkozások támogatáshoz juthatnak. Ezúttal négy nagy célelőirányzat forrásai nyíltak meg – közöttük van a 2000-ben életre hívott Kis- és Középvállalkozói Célelőirányzat is. Sokan kíványcsiak arra, vajon a mostani pályázati rendszer – a hangsúlyáthelyezésekkel együtt – valóban fordulatot jelent-e a szektor támogatásában.
A Gazdasági Minisztérium (GM) az idén különféle célelőirányzataiból mintegy 35 milliárd forint, pályázat útján elnyerhető támogatást adhat a vállalkozásoknak. Az idén debütál a Kis- és Középvállalkozói Célelőirányzat (KKC), amely 5,3 milliárd forint költségvetési pénzt és 1,8 milliárd forint PHARE-támogatást tartalmaz. Ezt a kormány a vállalkozások működési feltételeinek közvetlen javítására, a beszállítói program támogatására, a piaci helyzet, a versenyképesség javítására, valamit egy új, kisvállalkozói kölcsönprogram finanszírozására fordítja. Ez utóbbi azt jelenti, hogy a mikrohitel felső határának sokszor emlegetett 3 millió forintra való felemelésén túl, azt – új elemként – a KKC forrásaiból támogatva, 10-15 millió forintra egészíthetnék ki a kereskedelmi bankok.
A Gazdaságfejlesztési Célelőirányzat (GFC) 17,2 milliárd forintból gazdálkodhat. Ezt a pénzt befektetés- és beruházásösztönzésre, az ipari parkok és a logisztika fejlesztésének támogatására, az energiatakarékosság ösztönzésére, kereskedelemfejlesztésre s egyéb vállalkozói képességek javítására, valamint a kollektív befektetések és az export ösztönzésére kívánja fordítani a tárca.
A kis- és középvállalkozások részesedése a támogatásokból, 1999 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Összes foglalkoztatottak száma fő | Gazdaságfejlesztési pályázat | Minőségbiztosítási rendszerek bevezetése | Kereskedelemfejlesztési pályázat | |||
szerződés db | támogatás millió Ft | szerződés db | támogatás millió Ft | szerződés db | támogatás millió Ft | |
1-9 | 10 | 1578,60 | 232 | 152,88 | 72 | 51,03 |
10-49 | 8 | 942,00 | 575 | 502,22 | 92 | 55,00 |
50-249 | 13 | 1097,51 | 233 | 272,60 | 81 | 54,16 |
Összesen | 31 | 3618,11 | 1040 | 927,70 | 245 | 160,19 |
250 fő felett | 39 | 6032,60 | 35 | 48,30 | 23 | 20,25 |
Mindösszesen | 70 | 9650,71 | 1075 | 976,00 | 268 | 180,44 |
Összesenből KKV (%) | 44,29 | 37,49 | 96,74 | 95,05 | 91,42 | 88,78 |
Forrás: GM |
Stratégiai cél a foglalkoztatás elősegítése
A Turisztikai Célelőirányzat (TC) eredeti kerete 6,3 milliárd forint, ami – a kedvező tavalyi idegenforgalmi adatok figyelembevételével – több mint kétszeresére bővülhet, a KKC keretéből átcsoportosítandó összegek és a jövő évi költségvetési források terhére felhasználható pénzek révén. (Mindezt abban a reményben kínálta föl a tárca, hogy az idén is fennmarad a turizmus kedvező eredménye. Jövőre így elérhető, hogy a büdzsében ennyivel nagyobb támogatást kapjon a terület – így nem kell tehát visszafizetni" az idén előre felhasználni kívánt támogatási összeget.) A TC forrásait különféle beruházások támogatására, a gyógyturizmus, a vízi turizmus és a szálláshely-szolgáltatások fejlesztésére, továbbá a Magyar Turizmus Rt. működtetésére kívánják fordítani.
Az Aktív Foglalkoztatási Célok (AFC) blokkja 2,6 milliárd forint megpályázható támogatást tartalmaz. A pénz legnagyobb részét a kis- és középvállalkozások beruházásaihoz kapcsolódó munkahelyteremtésre szánják. Az AFC célkitűzései között a gazdaságilag legkedvezőtlenebb helyzetű megyék támogatása kiemelt helyen szerepel, a GFC-ből támogatott munkahelyteremtő beruházások ösztönzésével együtt.
A feladatokhoz konkrét összegeket is hozzárendelt a minisztérium, ám a gazdálkodók számára ezek nem bírnak különösebb jelentőséggel, mert csupán stratégiai irányokat jelölnek ki. (E számok tehát nem a konkrét pályázatok keretösszegei.)
A GFC tavalyi felhasználása A Gazdasági Minisztérium kezelésébe tartozó célelőirányzatok közül – összegét és gazdasági hatását tekintve – a Gazdaságfejlesztési Célelőirányzat a legjelentősebb. A támogatási célok belső struktúrájában az előző évekhez képest jelentős átrendeződést mutatott, hogy az 1998-as összeg több mint kétszeresére, 7,5 milliárd forintra növekedett a befektetések ösztönzésére fordítható pénz. A kis- és közepes vállalkozások fejlesztésére szánt forrás pedig közel 30 százalékkal nőtt, és megközelítette az 5,5 milliárd forintot. A gazdaságfejlesztési pályázat – amely a befektetésösztönzést is magában foglalja – alapvető célja a korszerű technológiák meghonosítása, a vállalatközi kooperáció, a beszállítói kapcsolatok erősítése, a működő tőke modernizációs szerepének erősítése, valamint a modern beruházásokon keresztül a kutatás-fejlesztés, innováció közvetett támogatása. E pályázat keretében tavaly 9,7 milliárd forint támogatási igénnyel 70 pályázatot fogadott el a Gazdaságfejlesztési Tárcaközi Bizottság. Következésképpen a GM számításai szerint 70 milliárd forint értékű beruházás valósul, illetve valósult meg, amelyek révén öt év alatt 685 milliárd forint értékű versenyképes többletárualap keletkezik. Ebből 640 milliárd forintot tesz ki – a pályázók üzleti tervei szerint – az exportárualap. A gazdaságfejlesztési pályázati összeg több mint kétharmadát a 250-nél több alkalmazottat foglalkoztató cégek kapták, amelyek között több multi, így például az Audi, a Philips, a Siemens, az IBM is megtalálható. A 250 fősnél kisebb cégek összesen 3,62 milliárd támogatást kaptak ebből a forrásból. A gazdaságfejlesztési pályázati rendszer keretében tavaly odaítélt támogatások döntő része – a pályázat alapvető céljainak megfelelően – a külpiacon is versenyképes ágazatokban hasznosult. A híradás-technikai gépek gyártásában 12 pályázat 2,857 milliárd forint, a villamosipari gépgyártás területén 10 pályázat 2,137 milliárd, az export egyik húzóágazatának számító gépgyártásban 10 pályázat 1,323 milliárd forint támogatást nyert el. E három területen hasznosult az odaítélt 9,65 milliárd forintnak összesen 65,5 százaléka. A kereskedelemfejlesztési pályázat révén tavaly 268 szerződéshez 180,44 millió forint támogatást nyújtott a tárca. Az összeg döntő része a mikro-, kis- és közepes vállalkozásokhoz került, ami a pályázat jellegéből adódik. A kereskedelemfejlesztési pályázat célja a magyar vállalkozások és termékeik külpiacra jutásának támogatása. Ennek megfelelően a GM például a külföldi kiállításokon való részvételt, termékismertetők előállítását segítette elő, illetve külföldi vállalati képviseletek létrehozásához, kiállító- és bemutatótermek bérleti díjához járult hozzá. A minőségbiztosítási rendszerek bevezetésének támogatását célzó pályázat keretében az EU-normáknak megfelelő ISO 9000, QS 9000 minőségbiztosítási, valamint az ISO 14000 környezetirányítási rendszerek meghonosítását segítették, elsődlegesen kis- és közepes méretű vállalkozások körében. Az 1075 támogatási szerződés 976 millió forintra vonatkozott, ebből 502 millió forint a 10-49 fő közötti méretkategóriában talált gazdára. Az ipari parkok infrastruktúrájának fejlesztésére kiírt pályázat keretében tavaly 8 aspiráns nyert el 1,262 milliárd forintot, amelyhez a GFC 528,5 millió forintot, az FVM kezelésében lévő Vidékfejlesztési Célelőirányzat 733,6 millió forintot adott. (Ez a tender foglalta magában tavaly a parkokhoz kapcsolódó logisztikai fejlesztések támogatását is.) A monitoringadatok szerint ma az országban összesen 688 vállalkozás működik a parkokban, amely közel 60 ezer főt foglalkoztat, éves árbevételük pedig 870 milliárd forint. Az ipari parkokban ténykedő cégek beruházásainak értéke a GM összesítése szerint 345 milliárd forint. A kis- és középvállalkozások beruházási hiteleinek kamattámogatására kiírt pályázatra az 50 főnél kevesebbet foglalkoztató cégek jelentkezhettek. A beruházás jellegétől függően a jegybanki alapkamat 25-70 százalékának megfelelő kamattámogatást kaphattak, négy évre. A GM 418 pályázathoz 2,22 milliárd forint odaítéléséről döntött. A megkötött 353 szerződésre tavaly időarányosan 588,6 millió forint jutott. A pályázat során előnyben részesültek a beszállítói, integrátori tevékenységet végző, illetve az azt fejlesztő feldolgozóipari vállalkozások: e kör pályázhatott a legmagasabb, a jegybanki alapkamat 70 százalékát kitevő támogatásra. T. É. |
Meghirdették az első pályázatokat
A GM február végén hirdette meg az első gazdaságfejlesztési pályázatait. Közülük a Gazdaságfejlesztési Célelőirányzatból finanszírozott tenderre a honi gazdaság versenyképességének javulásához hozzájáruló, nemzetközileg verseny- és piacképes, nagy hozzáadott-értékű termelőkapacitásokat létesítő, növelő, legalább 50 millió forintos beruházások támogatásáért jelentkezhetnek a vállalkozások. A vissza nem térítendő támogatás a beruházási költségek 20 százaléka, legfeljebb 100 millió forint, 3 milliárd forintnál nagyobb értékű beruházás esetén pedig maximálisan 200 millió forint lehet. A termelésbővítő beruházással összefüggő importlízing esetén kamatmentes részletfizetési kedvezmény kérhető.
A minőség- és környezetirányítási pályázati rendszer keretében az ISO 9001:2000 és ISO 14000:1996 minőség- és környezetirányítási rendszerek, a QS 9000 és a VDA6 járműipari minőségbiztosítási rendszerek, valamint az AQAP 110, 120 NATO-követelményeknek megfelelő minőségbiztosítási rendszerek kialakításához, bevezetéséhez és tanúsíttatásához kaphatnak vissza nem térítendő támogatást a vállalkozások. Ez a költségek 50 százalékáig terjedhet, maximuma pedig az állandó foglalkoztatottak számának függvényében 0,6 – 1,4 millió forint lehet.
A kereskedelemfejlesztési pályázat célja a beszállítóvá válás és a hozzáadott-érték növelésének elősegítése, ha azok a munkahelyteremtést, illetve -megőrzést szolgálják. E felhívás révén külföldi kiállításokon, hazai előállítású, saját termékekkel történő részvételhez, továbbá bizonyos marketingeszközök készíttetéséhez, hirdetések külföldi szaklapokban történő megjelentetéséhez vissza nem térítendő támogatást igényelhetnek a feldolgozóipari vállalkozások. (E három pályázatra október 31-ig folyamatosan lehet jelentkezni – ám az utóbbi tender később – forráshiány esetén – felfüggeszthető.)
Az Aktív Foglalkoztatási Célok (AFC) előirányzata keretében eddig egy kiírás jelent meg. Támogatandó a minőségi termékek gyártására alkalmas, új beruházások révén tartós foglalkoztatást biztosító, gazdasági szerkezetátalakítást elősegítő korszerű munkahelyek létrehozása. Ezen a tenderen csak az kaphat pénzt, aki a GFC keretében is támogatást nyert. A szükséges műszaki berendezések, gyártóeszközök, technológiák és immatierális javak beszerzésével kapcsolatos, igazolt költségekhez adható vissza nem térítendő támogatás, illetve kamatmentes kölcsön is. Összege munkahelyenként 1-1,5 millió forint, de pályázatonként legfeljebb 100 millió forint.
A Gazdasági Minisztérium célelőirányzataiból nyújtott támogatások megoszlása, 1999 (millió Ft) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Megnevezés | Gazdaságfejlesztési Célelőirányzat | Turisztikai Célelőirányzat | Piaci Intervenciós Célelőirányzat | Aktív Foglalkoztatási Célok | Egyéb* | Összesen |
Baranya megye | 733,7 | 123,1 | 856,8 | |||
Bács-Kiskun megye | 524,8 | 103,1 | 50,0 | 677,9 | ||
Békés megye | 500,0 | 43,2 | 10,0 | 553,2 | ||
Borsod-Abaúj-Zemplén m. | 1 983,0 | 47,2 | 382,0 | 2 412,2 | ||
Csongrád megye | 754,7 | 89,9 | 844,6 | |||
Fejér megye | 582,1 | 10,2 | 592,3 | |||
Győr-Moson-Sopron m. | 673,2 | 116,0 | 59,2 | 848,4 | ||
Hajdú-Bihar megye | 270,3 | 175,2 | 445,5 | |||
Heves megye | 938,6 | 46,7 | 3,6 | 988,9 | ||
Jász-Nagykun-Szolnok m. | 1 255,9 | 63,9 | 17,0 | 1 336,8 | ||
Komárom-Esztergom m. | 586,6 | 37,5 | 624,1 | |||
Nógrád megye | 343,4 | 10,5 | 130,0 | 483,9 | ||
Pest megye | 1 118,3 | 77,7 | 51,0 | 1 247,0 | ||
Somogy megye | 215,6 | 121,9 | 337,5 | |||
Szabolcs-Szatmár-Bereg m. | 1 648,7 | 60,8 | 235,0 | 42,0 | 1 986,5 | |
Tolna megye | 305,8 | 33,8 | 50,0 | 389,6 | ||
Vas megye | 360,1 | 52,1 | 412,2 | |||
Veszprém megye | 254,3 | 85,7 | 340,0 | |||
Zala megye | 318,8 | 123,1 | 80,0 | 521,9 | ||
Vidék összesen | 13 367,9 | 1421,6 | 485,2 | 624,6 | 15 899,3 | |
Budapest | 2 831,1 | 393,6 | 30,0 | 3 254,7 | ||
Összesen | 16 199,0 | 1815,2 | 515,2 | 624,6 | 19 154,0 | |
Közvetlenül területhez nem köthető felhasználás | 2 988,0 | 4560,2 | 52,0 | 7 600,2 | ||
Mindösszesen | 19 187,0 | 6375,4 | 515,2 | 624,6 | 52,0 | 26 754,2 |
Megjegyzés: a Turisztikai Célelőirányzatnál a közvetlenül területhez nem köthető felhasználás marketingtevékenységet jelent (országos kiadványok, kiállítások, hirdetések, külképviseletek stb.) Piaci intervenciós célelőirányzatnál Pest megye adata: szén terítése 45 M Ft + felvilágosító kampány 6 M Ft (napfogyatkozással kapcsolatban) * Fogyasztóvédelmi társadalmi szervezetek (32,4 M Ft) és békéltetőtestületek (19,6 M Ft) támogatása (Budapesten és 19 megyében együtt) Forrás: GM |
Kis- és Középvállalkozói Célelőirányzat
A tárca lapzártánkig hat olyan pályázatot hirdetett meg, mely révén a Kis- és Középvállalkozói Célelőirányzat (KKC) forrásaiból támogatást nyerhetnek a vállalkozások.
Az idén a KKC keretében hirdette meg a GM a kis- és középvállalkozások hagyományos kamattámogatási programját, amit tavaly még a GFC-ből finanszíroztak. Ez a forrás a feldolgozóipari, építőipari, műszaki kutatás-fejlesztési, számítástechnikai, franchise-rendszerű szolgáltatási, turisztikai vagy logisztikai tevékenységek megkezdéséhez, fejlesztéséhez, illetve beszerzési társaságok tevékenységének bővítéséhez vehető igénybe. A 250 fősnél kisebb, legfeljebb 4 milliárd forint nettó árbevételű vagy 2,7 milliárd forint mérlegfőösszegű vállalkozások vehetik igénybe, maximálisan 100 millió forint hitelhez. A kamattámogatás az első két évben a mindenkori jegybanki alapkamat 40 százaléka, a második két évben annak 30 százaléka. A termékeiknek legalább felére beszállítói vagy vásárlói szándéknyilatkozattal rendelkező cégek évente csökkenő mértékű – 50-50-40-30 százalékos – kamattámogatást kapnak, az elmaradott megyék vállalkozói ennél 10 százalékponttal több támogatásban részesülnek. Csak olyan vállalkozások igényelhetik, melyek a konstrukcióban részt vevő 35 hitelintézet vagy az integrált takarékszövetkezetek valamelyikétől hitelígérvénnyel, illetve kölcsönszerződéssel rendelkeznek.
A kisvállalkozások pénzügyi lízingjéhez kapcsolódó támogatás e gazdálkodók versenyképességének javulását szolgáló technológiai fejlesztéseit hivatott előmozdítani. Az 50 fősnél kisebb, maximálisan 700 millió forint nettó árbevétellel vagy 500 millió forint mérlegfőösszeggel rendelkező vállalkozások igényelhetik. E határok azonosak a Pénzügyminisztérium által kezelt egykori kamattámogatási konstrukcióéval, amelyet még korábban átvett az akkori gazdasági tárca (Ipari, Kereskedelmi és Idegenforgalmi Minisztérium).
A támogatás a feldolgozóipari, építőipari vagy számítástechnikai kapacitásfejlesztést, a gyártási technológia korszerűsítését, bővítését, a gépek beszerzését szolgáló lízinghez igényelhető, ha azok megfelelnek a környezetvédelmi előírásoknak. A legfeljebb 48 hónapos futamidejű konstrukció alapesetben a jegybanki alapkamat 30 százalékát nyújtja, ám beszállítói vagy vásárlói szándéknyilatkozat birtokában 50 százalékos kiemelt támogatás igényelhető, ami az öt legelmaradottabb megyében további 10 százalékkal növekszik. Azok igényelhetik, akik a részt vevő 50 hitelintézet, regionális fejlesztési társaság vagy azok lízingcégeinek valamelyikével lízingszerződést kötöttek.
A gazdaságfejlesztési pályázati rendszerben elfogadott beruházási célú projektek, 1999 | ||||
---|---|---|---|---|
Ágazat | Pályázat (db) | Támogatás (millió Ft) | Megoszlás (%) | |
01 | Vegyes gazdálkodás | 1 | 23,20 | 0,2 |
15 | Élelmiszer és italok gyártása | 3 | 203,00 | 2,1 |
FVM felügyelet | 4 | 226,20 | 2,3 | |
17 | Textíliák gyártása | 2 | 34,60 | 0,4 |
18 | Ruházati termékek gyártása | 2 | 4,80 | 0,0 |
20 | Fafeldolgozás | 1 | 45,00 | 0,5 |
24 | Gyógyszergyártás | 1 | 200,00 | 2,1 |
25 | Műanyag termékek gyártása | 5 | 638,21 | 6,6 |
26 | Nemfém ásványi termékek gyártása | 3 | 300,60 | 3,1 |
27 | Alumíniumkohászat | 2 | 241,70 | 2,5 |
28 | Fémmegmunkálás | 6 | 691,20 | 7,2 |
29 | Gépgyártás | 10 | 1323,70 | 13,7 |
30 | Számítógépgyártás | 1 | 400,00 | 4,1 |
31 | Villamosipari gépek gyártása | 10 | 2137,70 | 22,2 |
32 | Híradástechnikai gépek gyártása | 12 | 2857,80 | 29,6 |
33 | Mérőműszergyártás | 1 | 2,70 | 0,0 |
34 | Közúti gépjármű gyártása | 1 | 101,00 | 1,0 |
35 | Vízi jármű gyártása | 1 | 29,30 | 0,3 |
36 | Bútorgyártás | 1 | 19,40 | 0,2 |
17-36 | GM ipar | 59 | 9027,71 | 93,5 |
45 | Építési szakipar | 1 | 42,40 | 0,4 |
51 | Nagykereskedelem | 2 | 162,50 | 1,7 |
55 | Szálláshely-szolgáltatás | 2 | 132,40 | 1,4 |
70 | Ingatlankezelés | 1 | 16,00 | 0,2 |
74 | Szakmai, tervezési tanácsadás | 1 | 43,50 | 0,5 |
Mindösszesen | 70 | 9650,71 | 100,00 | |
Forrás: GM |
A működőképesség is javításra szorul
A vállalkozások működési feltételeinek javítását célzó feladatok ellátásának támogatására kiírt pályázatra olyan szervezetek vagy konzorciumok jelentkezhetnek, amelyek rendszeres üzleti, szakmai kapcsolatban állnak a kis- és középvállalkozásokkal, s alkalmasak arra, hogy színvonalas, strukturált szolgáltatásokat nyújtsanak. A pályázat keretében legfeljebb 10 millió forint egyszeri, vissza nem térítendő támogatás nyerhető. Ezzel a GM segíteni kívánja a képzést, tanácsadást, információszolgáltatást, és -közvetítést, rendezvények, kiállítások és vásárok szervezését, kiadványok megjelentetését, EU-információs központok fejlesztését.
Az integrátori beszállítói program tanácsadói feladatai ellátásának támogatására kiírt pályázatra olyan szervezetek vagy konzorciumok jelentkezhetnek, amelyek rendszeres üzleti és szakmai kapcsolatban állnak kisvállalkozásokkal, képesek a beszállítói kör támogatására, vagy a beszállítást segítő forrásszervezésre, pénzügyi konstrukciók kidolgozására. E pályázat révén egyszeri vissza nem térítendő támogatás nyerhető, esetenként 10 millió forintos felső határral.
A KKC-ből finanszírozott, turisztikai kis- és középvállalkozások gyógyturisztikai és szállásfejlesztő beruházásainak a támogatására indított pályázat keretében legalább 10 millió, legfeljebb 175 millió forint vissza nem térítendő támogatást ad a tárca e beruházási ráfordítások legfeljebb 30 százaléka erejéig. (A támogatás a költségvetésből elnyert egyéb támogatásokkal együtt sem haladhatja meg a fejlesztési költségek 50 százalékát.) A pályázaton azok a szövetkezetek, gazdasági társaságok, közhasznú társaságok, jogi személyek vállalatai, egyéni vállalkozók, egyesületek, köztestületek, alapítványok jelentkezhetnek, amelyek legfeljebb 250 főt foglalkoztatnak, éves nettó árbevételük nem haladja meg a 4 milliárdot, mérlegfőösszegük pedig a 2,7 milliárd forintot.
Néhány héttel a háziorvosi praxistörvény elfogadása után a GM már pályázatot hirdetett a praxisprivatizációt segítő kamattámogatásra. Az anyagi segítséget a háziorvosi vagy fogorvosi tevékenységet folytató kisvállalkozások igényelhetik, maximálisan öt év futamidővel, 2 év türelmi idő mellett.
Pályázat a praxisprivatizációhoz
A vállalkozásoknak 25 százalék saját forrást kell felmutatniuk a kedvezményes hitelhez, amely a jegybanki alapkamat arányában meghatározott támogatást tartalmaz. Ennek mértéke fokozatosan csökken; önkormányzati tulajdonban lévő gép, műszer, berendezés megvásárlása esetén 70-től 40 százalékig, egyéb forrásból történő beszerzés esetén pedig 60-tól 30 százalékig. A pályázat benyújtásának feltétele a konstrukcióban részt vevő 35 bank, takarékszövetkezet valamelyikétől kapott hitelígérvény vagy kölcsönszerződés. (A pályázatokról a szakmai bizottság havonta dönt.)
A KKC keretébe tartozó kész pályázatokat a Magyar Vállalkozásfejlesztési Közhasznú Társaság címére (1024 Budapest, Margit körút 43-45.) kell elküldeni.
Itt említendő meg a GM, valamint a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium közös, iparipark-infrastruktúra és iparipark-szolgáltatás fejlesztését támogató pályázata is, amelyre kizárólag Ipari Park" címet viselő szervezetek jelentkezhetnek. A konstrukció vissza nem térítendő támogatást nyújt. Iparipark-alapinfrastruktúra beruházásához a GFC-ből a költségek 20 százalékáig, legfeljebb 100 millió forint (3 milliárd forintnál nagyobb beruházás esetén maximum 200 millió forint), a Területfejlesztési Célelőirányzatból (TFC) pedig a beruházási költségek 30 százaléka nyerhető el támogatásként. Logisztikai célú invesztíciókhoz csak a GFC-ből kapható támogatás, a rendszertervek kidolgozásának költségeihez pedig a kiadások 50 százalékáig nyerhető, legfeljebb 10 millió forint vissza nem térítendő támogatás. E pályázatok legkésőbb augusztus 31-ig nyújthatók be.
A kamat- és a lízingtámogatási, illetve a háziorvosi praxisprivatizációt segítő pályázatra november 10-ig, a többiekre pedig október végéig folyamatosan lehet jelentkezni.
Valamennyi pályázat esetében a kizáró tényezők között szerepel, ha adott gazdálkodó már megkezdte a beruházást, ha a beruházás kizárólag ingatlan, üzletrész vásárlására irányul vagy – szálláshely-szolgáltatás kivételével – építést céloz, továbbá ha csőd- vagy felszámolási eljárás indult a vállalkozó ellen, illetve amennyiben 60 napot meghaladó köztartozása van.
A pályázati tudnivalók a GM www.gm.hu internet címen tölthetők le. A szükséges űrlapok és a részletes ismertetők a Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Kht. (ITDH) könyvesboltjában (1051 Budapest, Dorottya u. 4.) és regionális képviseleteinél, valamint a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara regionális szervezeteinél – a fővárosban a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) irodáiban – kaphatók, díjmentesen. A TC pályázati anyagai a Tourinform-irodákban is, a kamattámogatások űrlapjai és útmutatói pedig a konstrukcióban részt vevő bankoknál, takarékszövetkezeteknél is elkérhetők.
Központi iroda az ügyintézéshez
A GM – vezetőinek nyilatkozatai szerint – csökkenti a pályázatokhoz kapcsolódó adminisztrációt, s egyszerűsíti a döntéshozatalt. Ennek jegyében a tárca a közeljövőben központi irodát hoz létre, ahol valamennyi pályázat ügyeit intézik majd. A vállalkozások teljes körű szolgáltatásra számíthatnak a támogatásokkal kapcsolatban: beszerezhetik az űrlapokat és útmutatókat, megkapják a szükséges információkat, tanácsokat, s végül a kész pályázatokat is benyújthatják. Szakemberek véleménye szerint egyetlen ilyen központi iroda nehezen láthatná el a kijelölt feladatokat, hiszen a négy célelőirányzat (a KKC, a GFC, a TC, illetve az AFC) eltérő területeket fed le, amelyek más-más speciális ismereteket igényelnek – s a szakemberek a GM különféle főosztályain dolgoznak. Az űrlapok kiadása és az elkészített pályázatok befogadása azonban, az általános tanácsadással együtt, különösebb gond nélkül megoldható a központi irodában.
Egy minapi bejelentés szerint a jövőben az újonnan létrehozott Magyar Vállalkozásfejlesztési Közhasznú Társaságot kívánja megbízni a tárca a pályázatok adminisztratív lebonyolításával s az ezzel kapcsolatos tájékoztatással.
A puding próbája...
A legnagyobb kérdés persze az, hogy hatékonyabb lesz-e a támogatás rendszere, s a kis- és középvállalkozások valóban hozzájuthatnak-e a költségvetés kedvezményes hiteleihez. E pénzeket ugyanis korábban jórészt azok vették fel, akik megfelelő hitelképességgel, tőkeerővel rendelkeztek, nagyobb összegű hitelt igényeltek – vagyis nem a mikro- és kisvállalkozások, hanem inkább a közepes méretűek. Nos, az új támogatási rendszer eredményességét tekintve egyelőre nem lehetnek információk, de az érdeklődés jócskán felülmúlja a korábbi évekét.
A KKC kamattámogatási programjának paraméterei hasonlóak a GFC-ből finanszírozott korábbi kamattámogatással, a pénzügyilízing-konstrukció feltételei pedig az egykori pénzügyminisztériumi 500 millió forintos" kamattámogatásra emlékeztetnek. Nem valószínűsíthető, hogy a hitelek kedvezményezettjeinek összetétele jelentősebben megváltozna.
Vállalkozói észrevételek szerint az idén jelentősen megnőtt a vissza nem térítendő támogatások aránya, és nagy hangsúlyt kapott a feldolgozóipar (ami a beszállítói tevékenység, illetve a mezőgazdaság fejlesztése szempontjából valóban fontos). Bár a BKIK éppen a korábbi tapasztalatok alapján alakította át saját, vissza nem térítendő támogatásait kedvezményes hitelre – ma mégsem lehet előre megítélni, hogy a honi gazdaság szempontjából összességében előnyös-e a vissza nem térítendő támogatási formák előtérbe helyezése.
Más szakemberek úgy tapasztalták, hogy az egészen kicsi vállalkozások azért jutnak nehezen kedvezményes hitelhez, mert nem tudják pályázataikat megfelelő színvonalon elkészíteni. Számukra a vállalkozói gondolkodás elsajátítása lenne az alapvető, s e kezdeti lépés után következhetne a jó üzleti terv elkészítése, végül a pályázat megírása, megfelelő piaci elemzésekre, bevétel-kiadási tervekre építve. A gazdaságfejlesztés szempontjából hasznos lehet ugyanakkor, hogy a GM pályázatainak egy részére a vállalkozásokat támogató, azok felkészítését végző szervezetek is jelentkezhetnek. Ez ugyanis hozzájárulhat az előbb említett hitelfelvételi problémák megoldásához is.
A visszatérítendő támogatási formák kamatfeltételei – a jegybanki alapkamat százalékában | |||||
---|---|---|---|---|---|
Türelmi idő | Kis- és középvállalkozások fejlesztését segítő kamattámogatás (%) | Háziorvosi praxis privatizációját segítő kamattámogatás (%) | Kis- és középvállalkozások pénzügyi lízingjéhez kapcsolódó támogatás | ||
A1 | B1 | A2 | B2 | ||
Maximum 2 év | Maximum 2 év | ||||
1. év | 40 | 50 | 70 | 60 | Általánosan 30% Kiemelt, 50%-os ha szándéknyilatkozat rögzíti, hogy valamely termelővállalat megvásárolja a vállalkozás által előállított terméket, szolgáltatások legalább 50%-át. |
2. év | 40 | 50 | 60 | 50 | |
3. év | 30 | 40 | 50 | 40 | |
4. év | 30 | 30 | 40 | 30 | |
5. év | – | – | 40 | 30 | |
Valamennyi konstrukció keretében 10 százalékponttal nagyobb támogatás igényelhető a Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Nógrád, Somogy és a Békés megyéből érkező pályázatokra.
A1 Alapesetben. |