Nagykorúvá érett a magyar mobiltelefon-piac. Az elmúlt év végére a mobiltelefon-tulajdonosok számának lakossághoz mért aránya (penetráció) elérte a 17 százalékot. Ez a szám már egyértelműen jelzi, a mobiltelefon mindennapi életünk része lett. A szolgáltatók ajánlatainak köszönhetően rendkívül széles lett az a kör, melynek elérhetővé vált a korábban az ára miatt még csak egy szűk réteg kiváltságának számító, hordozható telefon.
A fejlődés ilyen ívére senki sem számított. Az igazi gondot a telítődés okozta. A szakhatóság jószerivel lépéskényszerbe került 1998-ban, amikor kiderült: a sűrűbben lakott területeken, a csúcsidőben bizony egyre nehezebb szabad vonalat kapni. A szolgáltatók tehetetlenek voltak: a 900 megahertzes frekvenciasáv terhelhetősége véges, a fejlesztéshez új frekvenciatartomány megnyitását sürgették. A piac mérete, a mobilszolgáltatás iránti további fékezhetetlen igény és a várható bevétel is azt sürgette, hogy tovább kell szélesíteni a piacot. A lehetőséget az 1800 megahertzes frekvenciatartomány adta.
Az időközben felszabadított hullámsávot három részre osztották. Különösebb vita nélkül eldőlt, hogy kettőt a két, már működő GSM-szolgáltató kap meg, amelynek ezért bele kellett mennie a koncessziós szerződés módosításába, hogy lehetővé váljon a harmadik piaci szereplő megjelenése is a GSM-piacon. A lényeg az volt, hogy a két működő társaságnak át kellett engednie hálózatát a harmadik szereplőnek arra az időre, míg annak saját hálózata kiépül.
A belső roaming ugyan jelentős bevételeket is hoz a két országos lefedettséggel bíró vállalkozás számára, ám a cégek vonakodása némileg érthető volt, hiszen piaci ellenfelük sikerét segítették elő hálózatuk használatának engedélyezésével. Az új belépő piaci esélyeit a szaktárca azzal is javítani kívánta, hogy előírta: a Westel és a Pannon GSM csak a harmadik szereplő piaci indulása után egy évvel kezdheti meg szolgáltatását az 1800 megahertzes frekvencián. Az 1800-as tender győztese viszont azért, hogy teljes értékű szolgáltató lehessen, a győzelemmel együtt megkapta a korábban a Matáv gyors hálózatbővítését elősegítő, úgynevezett fix telepítésű rádiótelefonok (RLL) által korábban használt 900-as frekvenciát. A győztes számára pályázati feltétel volt, hogy az általa létrehozott társaságban 25 százalékos részvénycsomagot kell adnia két magyar társaságnak, az Antenna Hungáriának és a Magyar Postának.
A DCS-1800-as tendert a Vodafone-RWE Telliance konzorcium nyerte. A pályázat győztese igen hamar megegyezett a részletekről a két magyar partnerrel, és a Vodafone szolgáltatási néven működő V. R. A. M. Rt. a nyár végén elkezdte saját hálózatának kibővítését.
Még a világ vezető mobiltársaságának tartott, 32 millió előfizetővel rendelkező Vodafone vezetőit is meglepte az a gyorsaság, amellyel felkészültek a magyar piacon való elindulásra.
Csábítók és csábítottak Az új szolgáltató (a Vodafone) új piacra érkezett ugyan, de nem olyan piacra, ahol ne lettek volna jól képzett szakemberek. A Pannon és a Westel alkalmazásában több, a szakmában már öreg rókának számító munkatárs volt, aki – és ez nem titok – ajánlatot kapott az új szolgáltató által megbízott fejvadászcégektől. Kérdésünkre mind a Pannon GSM-nél, mind a Westelnél elmondták, hogy akadtak ugyan elvándorló szakemberek bizonyos stratégiai helyekről, ám pótlásuk nem okozott gondot. A hírek szerint az átcsábítás a Westel 900-at érintette jobban, az ügyfélszolgálatosok közül sokan az új szolgáltatónál folytatják szakmai pályafutásukat. |
Gyors hálózatépítések
A mindössze 4 hónap alatt kiépült alaphálózat 1999 novemberében már próbaüzem alatt volt, november 30-án pedig megkezdődött a kereskedelmi szolgáltatás is – mondta Michael Joseph, a Vodafone technikai igazgatója. A kezdet kezdetén csak Budapesten működött a társaságnak saját hálózata, a városhatáron kívül már a két versenytársét vette igénybe a társaság. Mára azonban Debrecen, Győr, Miskolc, Pécs, Szeged és Székesfehérvár, valamint az M1-es autópálya is a Vodafone saját hálózatával lefedett területeihez tartozik. A vállalat továbbra is kitart azon álláspontja mellett, hogy december végéig az ország lakosságának közel 90 százaléka a Vodafone saját hálózatán tud majd telefonálni. A fejlődés ütemére jellemző, hogy ekkora lefedettséget a koncessziós szerződés értelmében három év alatt kellene teljesítenie a társaságnak.
A vállalat indulásának hónapjában 20 ezer előfizetőt kívánt megszerezni, és ez sikerült is. További auditált adatok nem állnak rendelkezésre, ám a technikai igazgató nem hagyott kétséget afelől, hogy a Vodafone az év végéig a hazai mobilpiac 10 százalékának megszerzésére törekszik. Bár a Vodafone a belső roaming után fizetendő díjakat a szolgáltatás beindulásához szükséges befektetés részeként kezeli, ez jókora tétel a társaságnak. A cég a saját hálózat optimális kiépítése után szólhat majd bele még hatékonyabban az árversenybe.
A Vodafone jelenleg csak a főváros négy nagyobb üzletközpontjában rendelkezik saját kirendeltséggel, ám a disztribúciós hálózatot gyorsan kiépítik. A vállalat korábbi vezérigazgatója, Jeremy Forword az év elején úgy nyilatkozott, hogy a versenytársak aligha várják meg azt az időt, amíg a Vodafone hálózatának kiépítettsége eléri azt a szintet, amikor a szolgáltató már kizárólag az ügyfélszerzésre és a szolgáltatások minőségének javítására tud összpontosítani, ezért a Vodafone a kezdet kezdetétől aktív szereplője az ügyfélpiacnak. A cég üzletpolitikájának meghatározó része, hogy olyan új szolgáltatást nyújtsanak, amely eddig még ismeretlen volt a magyarországi mobil-előfizetők számára. A mai napig ez a társaság az egyetlen, amely egységes tarifát alkalmaz függetlenül attól, hogy hova irányul a hívás.
A Vodafone név megismertetésére szintén komoly összeget áldozott a társaság. A mobilcég az idén 8 millió dollárt költ reklámra – tájékoztatott Dianne Larsen kereskedelmi és marketingigazgató. A kampány első része a név piacra történő bevezetése volt. Ez volt az az időszak, amikor a "csapból is a Vodafone" folyt. Bár sokakban visszatetszést keltett a roppant intenzív reklámhadjárat, az össztűz mégis sikeres volt. Az elkövetkezendő időben csökkentik hirdetéseik intenzitását, a reklámokban folyamatosan a szolgáltatásokat ismertetik.
Európai versenypálya Az internetszolgáltatás versenyfeltételeit meghatározó európai és magyar szabályozás egyelőre nem ugyanabba az irányba halad. Az EU-ban – a brüsszeli Bizottság határozatainak megfelelően – elsősorban azzal próbálják élénkíteni a versenyt, hogy a telefonpiac domináns tényezőinek (főképp a volt vagy jelenlegi állami telefontársaságoknak) jelenlétét korlátozzák a kábeltévépiacon. E gyakorlat mögött az a filozófia rejlik, hogy az internethasználatot elsősorban a tarifák csökkenését és az infrastruktúra kiépülését gyorsító verseny ösztönözheti. A gyakran még tényleges monopolhelyzetet élvező telefonóriásokat viszont leginkább a kábelhálózat növekedése kényszeríti valódi versenyre – persze csak akkor, ha a telefonvonal és a kábelrendszer nem egyazon tulajdonosé. Az EU-ban a nemzeti telefontársaságok többsége (például a francia, a brit, az ír, a holland, a svéd, a norvég, a német) a Bizottság álláspontjának megfelelően kivonulóban van, illetve már ki is vonult a kábeltévépiacról. Magyarországon viszont a Matáv egyelőre zavartalanul terjeszkedhet a kábelpiacon, a kábelesek számára azonban jelenleg mind a telefonszolgáltatás, mind pedig az ország egyhatodán túlnyúló terjeszkedés tilos, vagyis éppen a monopóliumtulajdonos potenciális versenytársait szorítják szűk korlátok közé. |
Piacvezetőként tovább
Közvetetten jól jött a versenytárs reklámkampánya a másik két GSM-szolgáltatónak is. Mint azt Winkler János, a Westel 900 marketingvezérigazgató-helyettese elmondta, a Vodafone megjelenését közvetlenül még nem érzékelték, tehát az új vetélytárs révén nem nőttek meg az eddig is minimálisnak nevezhető leszakadási számok. Épp ellenkezőleg: a vetélytárs reklámkampánya révén még többen döntöttek úgy, hogy mobiltelefont vásárolnak, s közülük sokan nem az új, hanem a közelben elérhető mobilszolgáltatókat választották. Ennek is része volt abban, hogy március közepén a Westel egymilliomodik aktív előfizetőjét köszönthette. Winkler szerint az év végére a piac bővülése elérheti a 25 százalékot. A Westel továbbra is a piacvezető szerep megtartására törekszik, a GSM-előfizetések 55-56 százalékát szeretné magáénak tudni.
A vezérigazgató-helyettes szerint az árverseny óvatosan, de már a Vodafone piacra lépésével megindult. A Westel épp március elsejével csökkentette jelentősen díjcsomagjainak percdíjait. Azonban a vezérigazgató-helyettes a szolgáltatások díját illetően óv a túl vérmes reményektől. Álláspontja szerint, miután a magyar mobilpiac tarifái alacsonyak, aligha lehet fokozni az árversenyt.
Ez ellen szól az a tény is, hogy az újabb és újabb szolgáltatások bevezetése mind-mind beruházásigényes. A Westel számára rendkívül fontos a minőségi szolgáltatás, amit idehaza és külföldön is díjakkal ismerték el. A minőség jegyében igyekszik a vállalat minél jobb kapcsolatokat kialakítani stratégiai beszállító partnereivel, akikkel eddig még soha nem volt gondjuk.
A vezérigazgató-helyettes külön sikernek tartja, hogy az országban egyedül a Westel hálózatában forgalmazzák az Alcatel készülékeit.
A Westel számára óriási előnyt volt, hogy indulásakor a távközlési piacon vezetőnek számító társaságok segédkeztek – mondta Winkler János. Ám a piac különlegessége éppen az, hogy a fejlődés nem áll meg, új és új szereplők jelennek meg, amelyekkel lépést kell tartani. A MediaOne erre már nem volt képes, ezért volt kénytelen beolvadni az AT&T társaságba. A Matáv és tulajdonosai a Westel-cégek további fejlődését szavatolják – mondta a vezérigazgató-helyettes.
WAP-olhatunk A szolgáltatási piac egyik legújabb szegmense a WAP-szolgáltatás. Az internetre fellépni képes készülékek új csoportját alkotó Wireless Application Protokol (WAP)-szabványon alapuló telefonokat először 1999-ben, a hannoveri Ce-bit kiállításon mutatták be az új szabvány kifejlesztésében részt vevő, legnagyobb mobilgyártók. Az új technika lehetőséget ad arra, hogy a készülék használója szöveges információállományokat érhessen el a világhálón. A WAP azonban ma még behatározott lehetőségeket rejt: a behívható adatállomány a mobiltelefon kijelzőjének mérete miatt korlátozott, igaz, a lapok gördíthetősége jelentősen megnöveli az elraktározható információk mennyiségét. Ugyanakkor sávszélessége még nagyon messze van a vezetékes, bérelt vonali, illetve ISDN-szolgáltatások által nyújtott sávszélességtől. A WAP-telefonokon elérhető adatállományok előállítására vélhetően külön iparág szerveződik. A tartalomszolgáltatás ilyen módja ugyanis ugyanazt követeli meg, amivel a mobiltelefonok vezetékes társaik fölé nőttek: a bárhonnan elérhető, friss információt. Nem véletlen, hogy a világ hírügynökségei óriási lehetőséget látnak a WAP-ban, a kísérleti időszakban a CNN volt a fő hírszolgáltató, ugyanakkor Németországban a WAP indulásakor ott volt az első szolgáltatók között a Reuters is. A lehetőségek korlátlanok: a nem is távoli jövőben mobiltelefonunk egyetlen gombjának megnyomása elég lehet arra, hogy szobát foglaljunk egy távoli szállodában, és egy másik gomb segítségével egyetlen szó nélkül előállhat az a taxi is, amely arról a sarokról, ahol állunk, az általunk megadott címre visz majd. Magyarországon elsőként az év elejétől a Westel kínál WAP-szolgáltatást. A társaság az induláskor a korábban már sikerrel vizsgázott megapress szolgáltatásait kínálja rendszerén. Közlekedési és időjárási információk mellett programajánlót is talál a WAP-ra lépő ügyfél, illetve bekapcsolódhat a tőzsdefórum vitájába. Elérhetővé váltak a Westel akciós és szolgáltatási információi, illetve egy WAP-kereső is segít az eligazodásban. Az előfizető egy, az internetről már ismert link segítségével megismerheti azon tartalomszolgáltatók oldalait is, amelyekkel a Westelnek megállapodása van. A Pannon GSM március 3-án indította saját WAP-szolgáltatását. A társaság a híreket az MTI-től, a tőzsdeinformációkat a Fornax Rt.-től kapja. Az aktuális tartalom a társaság vezetői szerint negyedóránként frissül. A kulturális eseményekről és a szórakozási lehetőségekről a Pesti Est immár országosra bővülő hálózatának révén kaphatnak információt a Pannon-WAP igénybevevői. A Vodafone a célegyenesben tart saját WAP-szolgáltatásának kifejlesztésében, tárgyalásokat folytat a lehetséges szolgáltatókkal – tájékoztattak a társaságnál, ahol úgy vélik, az első félév során bizonyosan megkezdik majd a szolgáltatást. A magyar piacon a Westel és a Vodafone hálózatában két WAP-ra alkalmas készüléket kínálnak: a Nokia 7110-es és a Motorola Timeport P7389 százezer forint körüli áron kapható, igaz, a Westel a Motorola készüléket legutóbbi akciójában 70 ezer forintért hirdette. A Pannonnál a WAP-szolgáltatás beindulásának napjaiban nem lehetett WAP-telefont kapni, a leghűségesebb Pannon-előfizetőktől is 2-3 hetes türelmet kértek, amíg telefonjukhoz juthattak. Az árak itt is hasonlatosak a többi szolgáltatóéhoz. |
Az első a nyertes
Rendkívül sikeresnek ítéli meg az 1999. évet vállalata számára Suba János, a Pannon GSM PR-igazgatója is. A cég az elmúlt év folyamán 250 ezer új előfizetőt tudott bevonni a szolgáltatói körbe, ügyfeleinek száma 2000 márciusára elérte a 720 ezret. Suba szerint áttételesen a Pannonnak is jót tett a Vodafone év végi milliós kampánya, érezhetően nőtt a kereslet a Pannon-kirendeltségeken is.
A PR-igazgató az elmúlt évet az előfizetés nélküli kártyák és az SMS évének tartja. Az úgynevezett pre-bid technika révén sikerült az eddig nehezen elérhető rétegeket, az állandó jövedelemmel nem rendelkező fiatalokat és a hölgyeket is bevonni a szolgáltatásba. A Pannon előfizetőinek harmada már az előre vásárolt kártyákon kommunikál. Ugyanez a réteg az, amelyik felfedezte a rövid szöveges üzenetek nyújtotta lehetőségeket: a korábbi százezres nagyságrendről ugrásszerűen megnőtt az SMS-ek száma, csak december 31-én és január 1-jén 17,5 millió szöveges üzenetet közvetítettek a Pannon-központok.
A piac tavaly ősszel tapasztalhatta meg először, milyen is lehet a szabad verseny a Matáv monopóliumának lebomlása után. Az internetalapú telefonálás lehetőségét elsőként a PanTel jelentette be, majd október 6-án a Pannon vezette be elsőként a mobilszolgáltatók közül a +0 névre elkeresztelt szolgáltatását. A piac többi szereplője is azonnal mozdult, s harminc napon belül jószerével felére estek a nemzetközi telefontarifák úgy, hogy a Matáv is kénytelen volt csökkenteni díjait.
A mobilpiaci szereplők érzékelhetően nem tudnak sokkal egymás alá ígérni az árban – vélekedik a PR-igazgató, aki szerint a jövőben az ügyfelek a nyújtott szolgáltatások sokszínűsége alapján választanak majd szolgáltatót maguknak. A Pannon ebben élen akar járni, erre utalnak egyéb kedvezményei.
Más utakon halad az ország negyedik mobiltársasága. A Westel Rádiótelefon Kft. nem az ügyfelek számának növelésére helyezi a hangsúlyt, célja a már meglévő előfizetőinek mind magasabb szintű kiszolgálása – mondta Nagy Zoltán, a társaság PR- és reklámvezetője. A Westel 0660 tavaly jó évet zárt, továbbra is százezres ügyfélkörrel számolhat. A vállalat továbbra is a legolcsóbb tarifával dolgozik, s az analóg vonalak versenyhátránya egyre csökken. A társaság hálózatán immár működik a hívószámkijelzés és lehetőség van SMS küldésére is.
A harmadik generációs 450-es telefonok ténylegesen többet tudhatnak a ma piacon lévő rendszerek telefonjainál – állítja a PR-vezető. A vállalatot ebben két társaság segíti: a Qualcomm és a Lucent összefogásából új digitális rendszer születik, amelynek pilotprogramja várhatóan az év második felében elindul a Westel 0660 hálózatán.
A másik komoly ígéret a TETRA. A Westel 450 azon túl, hogy lényegében a TETRA által használt tartományban szolgáltat, a hálózat kiépítésében szerzett korábbi tapasztalatait is kamatoztatni kívánja a közeljövőben kiírásra kerülő tenderen.
Beszállítók: jó kapcsolat, nagy tervek A mobilszolgáltatók legfőbb beszállítói partnerei sem számítottak a piac hirtelen, a vártnál nagyobb bővülésére. Az óriási igény felülmúlta a gyártási elképzeléseket. Tavaly több alkalommal is előfordult, hogy az alultervezés következtében a tartozék- és alkatrész-beszállítói kör késve teljesített, s emiatt akadozott a készülékek szállítása. Magyarországot szerencsére elkerülte a világtrend, huzamosabb ideig egyetlen készülék sem hiányzott a szolgáltatók polcairól. A várakozásoktól kissé elmaradó eredményt ért el tavaly Magyarországon az Ericsson – tájékoztatta lapunkat Liptay Gabriella, a társaság kommunikációs igazgatója. Nem az előfizetői szám növekedési üteméről – az jobb volt, mint amire számítottak –, s nem is a szolgáltatókkal való jónak nevezhető kapcsolatról van szó, hanem arról, hogy az Ericssonnál a jelenleginél nagyobb felfutást vártak a T-sorozattól, konkrétan a T-28-as készüléktől. A Gfk Hungária által elvégzett felmérés szerint a használatban lévő mobiltelefonok 25-28 százaléka Ericsson-gyártmány. A vállalat az idén is a magyar piac 26 százalékát szeretné uralni. Az Ericsson is részese annak a fejlesztőcsoportnak, amely a WAP-technológiát kidolgozta, az Ericsson WAP-készülékeknek piacra dobása a második negyedévben várható. Piacon van viszont már a Nokia WAP-készüléke, sőt a cég legújabb fejlesztései kivétel nélkül WAP-alapúak lesznek. A társaság megítélése szerint nagyon jó évet zártak 1999-ben: megőrizték vezető szerepüket a telefonok piacán, s miután a Vodafone is a Nokiát választotta, piacvezető lett a hálózati berendezések terén is. Simai Anna, a társaság kommunikációs igazgatója szerint a Nokia kiemelkedően jó kapcsolatokat ápol valamennyi szolgáltatóval, ezt a jövőben is szeretnék megtartani. A Nokia a magyar szakemberek tudásának kamatoztatására több programot is elkezdett. Magyarországra helyezte egyik WAP-fejlesztési központját, míg Debrecenben a TETRA-program fejlesztésén dolgoznak a szakemberek. Simai Anna szerint a Nokia készül a magyarországi TETRA-pályázat kiírására is, a cég beszállítóként részt akar venni a magyar tenderen. Mindinkább felfut a gyártás a Nokia komáromi gyárában is. A jelenleg 3210-es telefonokat összeszerelő üzemben a tervek szerint az év végére ezer ember dolgozik majd. |