Változások a használtautó-piacon

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. április 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 24. számában (2000. április 1.)
Az idén január elsejétől megváltoztak a 3,5 tonna alatti össztömegű használt gépjárművek eladására vonatkozó szabályok. A rendelet értelmében megszűnt a 4 évesnél öregebb személyautók behozatali tilalma. Ugyanez a rendelet azonban azt is előírja, hogy csak olyan gépjárművek helyezhetők üzembe Magyarországon, amelyek műszaki állapota – azaz elhaladási zajuk és légszennyezésük – megfelel az európai normáknak.A jogalkotók célja ellentétes elemekből állt: a Kereskedelmi Világszervezettel (WTO) a kereskedelem liberalizációjáról kötött megállapodás értelmében a használtautó-behozatal adminisztratív korlátozását fel kell oldani, de a roncs, silány állapotú autókat környezetvédelmi megfontolásból tilos üzembe helyezni. A megoldás az EU rendelkezéseinek átvétele – némi magyaros kozmetikázás után.Az Unió már 1993-tól szigorú zaj- és környezetszennyezési normákhoz köti a gépjárművek forgalomba állítását, sőt 1996-ban tovább szigorította szabványát. (Nagyjából ennek felel meg a január elsején Magyarországon életbe lépett rendelet.) Mostantól ugyan már be lehet hozni 1996 előtt gyártott gépjárműveket is az országba, ám meg kell keresni azokat a márkákat, amelyek a típusbizonyítvány szerint megfelelnek a szigorú feltételeknek.Magyarán, aki felkészülés nélkül megy ki Svájcba, Hollandiába autót beszerezni, elég nagy kockázatot vállal. Mert lehet, hogy az általa választott típus az egyik legmodernebb a világon, mégis megbukik a hazai környezetvédelmi vizsgán. Pedig nem túl nagy fáradsággal be lehet szerezni azokat a fontosabb információkat, amelyek alapján eldönthetjük, hogy az adott típus teljesíti-e az oly magasra emelt követelményeket. A legegyszerűbb a Közlekedési Főfelügyelet internetes oldalát (www.kff.hu) felkeresni, hiszen ott táblázatszerűen szerepel, hogy a kiszemelt típus milyen motorral hozható be az országba.A tulajdonosra egyébként nem sok jó vár, ha járműve megbukik a vámolás előtti műszaki-környezetvédelmi vizsgálaton. Az elutasító határozat ugyan megfellebbezhető, de hiába. Ebben az esetben polgártársunk nem tehet mást, mint vagy visszaviteti a kocsit, ahonnan hozta, vagy elvámoltatja alkatrésznek. Járható út még az is, hogy felajánlja az államnak az elvámolhatatlan járművet. Ha a kocsi nem roncs, akkor a vámhivatal általában elfogadja a felajánlást, és később árverésen értékesíti a járművet.Az EU-ból származó katalizátoros kocsikra a vám mértéke: 1000-1600 köbcentis motor esetén 3,9 százalék, 4 év felett 12,9; 1600-2000 köbcenti fölött 6,9, 4 évnél régebbinél 15,9; 2000 köbcenti felett 12,9, 4 év felett 21,9 százalék.A vám mellett a katalizátorosoknál 1600 köbcentiig 10, e felett 20 százalék a fogyasztási adó. Külön költség a környezetvédelmi termékdíj: azaz a kocsi akkumulátorának, gumijának, légkonditöltő anyagának alapján számított költség. A fizetnivalók (vámérték, vám, fogyasztási adó, környezetvédelmi termékdíj) együttes értéke után 25 százalék áfát is felszámítanak. A magánimport többletköltsége így esetenként a vételár másfélszerese is lehet. Fontos tudni, hogy a magánimporttal beérkezett autókat egyedül a csepeli 7. számú vámhivatalban vámolják el. Nem lehet már ügyeskedni a fizetnivalóval sem, mert ha a számlán gyanús mértékű áraránytalanságot tapasztalnak a vámosok, akkor az Eurotax Schwacke katalógus értékei válnak mérvadóvá. Ráadásul, ha a trükközés gyanúja fölmerül, akár rendőrségi eljárás is indulhat vámértékcsalás miatt.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. április 1.) vegye figyelembe!