SAP: Kiemelt iparágak
Sokan mondják, hogy a SAP gyakran úgy ér el sikereket, hogy annak alapjait nem helyi döntések képezik. Szandtner Tibor, a közvetlen értékesítés vezetője az ellenpéldák közül a Kereskedelmi és Hitelbankot, a Dunántúli Regionális Vízműveket vagy az Antenna Hungáriát emeli ki, hozzátéve: tavaly sok kisvállalatnál is megkezdődött a SAP gyors bevezetése előre konfigurált megoldással. A SAP Hungary számára kiemelt ágazatnak számít az olajipar, a vegyipar, a gyógyszeripar és a távközlés, jelentős felhasználói a közművállalatok, a pénzintézetek, a kereskedelem, a fogyasztási cikkeket gyártó szektor, az autóipar, a csúcstechnológiai ipar, a média, valamint az államigazgatás és a közigazgatás.A SAP tavaly jelentős stratégiaváltást hajtott végre világszerte: vállalatirányítási rendszerek fejlesztőjéből elektronikus kereskedelmet támogató céggé vált. Az elektronikus kereskedelem különlegessége, hogy minden vállalat minden vállalattal és minden potenciális fogyasztóval kapcsolatba kerülhet az interneten keresztül, ami új üzleti folyamatokat eredményez. A SAP vezető szerepet kíván betölteni ezeknek a merőben új üzleti folyamatoknak az informatikai támogatásában, miközben megőrzi hagyományos pozícióit a vállalatirányítási rendszerek, az ügyfélkapcsolat-menedzsment, az adattárház-megoldások, az adatbányászat és az alkalmazáskiszolgálás területén is.Compaq: Minden ötödik itthoni PC
Bár a 2000. év problémájával összefüggésbe hozott, felfokozott kereslet végül nem jellemezte a magyar PC-piacot 1999 negyedik negyedévében, az október és december közötti időszakban összesen 72 236 darab személyi számítógép talált gazdára Magyarországon hivatalos csatornákon keresztül. Ez 57,5 százalékkal haladja meg a harmadik negyedévi adatot – derül ki az IDC (International Data Corporation) legújabb, negyedik negyedévre vonatkozó jelentéséből. Az adatok szerint a személyi számítógépek értékesítése az előző év hasonló időszakához viszonyítva mintegy 16 százalékkal emelkedett, tartva a már megszokott mérsékelt növekedési ütemet.A világ legtöbb számítógépét gyártó Compaq magyarországi leányvállalata 13 782 értékesített darabbal és 19,1 százalékos PC-piaci részesedéssel immár egymás után a hetedik negyedévben tartja első helyét. A három legnagyobb versenytárs együttes növekedését (IBM + HP + Dell: 62,4 százalék) is felülmúlja a Compaqé (68,4), az értékesített mennyiség tekintetében pedig a három említett márka együtt ért el akkora eredményt, mint a Compaq Beck György vezette hazai leányvállalata.Ami az asztali gépeket illeti, ma Magyarországon minden ötödik eladott PC Compaq-gyártmány, a hordozható számítógépek gyártói között pedig 17,7 százalékos részesedéssel a második helyen szerepel, noha e termékek piaca csupán 6 százalékkal bővült tavaly.Ugyanakkor a szerverek területén a Compaq a negyedik negyedévben elmaradt a kitűzött tervtől. Ennek egyik oka az időszakra prognosztizált nagyobb beszerzések elhalasztása, illetve az a tény, hogy a cég január 31-ére időzítette az új szervercsalád bejelentését és az új árstratégia elindítását.A Compaq Magyarország 35 401 darabos értékesítéssel és 18 százalékos piaci részesedéssel megtartotta piacvezető pozícióját; a 42,1 százalékos növekedés mintegy ötszöröse a teljes PC-piac 8,9 százalékos növekedésének.SAS: Lemorzsolódás nélkül
Harminc százalék fölötti bevételnövekedést ért el tavaly Magyarországon a SAS Institute – hallottuk Musza István igazgatótól. A több mint félmilliárd forint árbevétel jelentős része a banki-biztosítói szektorból, az államigazgatásból, a távközlésből és a szállítmányozási vállalatoktól származott. Az igazgató szerint az Y2K elmúltával nagyobb kereslet várható az adattárházi, adatbányászati megoldások iránt. Az idén – amellett, hogy szeretnék elérni az 1 milliárd forintos forgalmat – igyekeznek kiterjeszteni tevékenységüket a közszolgáltatókra és az ipar más szereplőire is. Ebben a pénzügyi konszolidációs, riportkészítő megoldások mellett nagy szerep jutna a CRM (Customer Relation Management) rendszereknek.Napjaink egyik leggyorsabban fejlődő ágazata vitathatatlanul a telekommunikáció. Az ügyfelek igényeinek és viselkedésének megértése létfontosságú mind a már megalapozott, mind pedig az új piaci résztvevők számára. A korábbi monopolhelyzetet élvező cégek gyakran adnak árengedményeket rendszeres hívások és árukapcsolás formájában. Az újabb cégek oly módon kívánják megragadni a lehetőségeket, hogy testreszabott termékeket és szolgáltatásokat kínálnak. Ám bármilyen stratégiát követ egy cég ügyfeleinek megszerzése és megtartása érdekében, csakis az ügyfeleket jól ismerve tudja hatékonyan alkalmazni azt. A SAS Institute egyedülálló fejlesztése az ügyfelek lemorzsolódási valószínűségének felismerésére, előrejelzésére és megértésére szolgáló Churn Managament Solution for Telecommunications. Ez a szoftver a CRM Knowledge Solutions sorozat első tagja, amely integrálható a SAS Institute egyéb tudásalapú rendszereihez, így valamennyi CRM-tevékenységnél elemzi az ügyfelek lemorzsolódását, és szavatolja, hogy a vállalatok felismerjék az ügyfélkörükben rejlő valódi lehetőségeket.Musza István elmondta: a tavaly indult Master's Club program keretében az egyetemi hallgatók bevonásával folyik a jelenleg mintegy húsz főből álló magyarországi csapat építése; ám ez a csoport 1999-ben már el is nyerte a legjobb kelet-európai leányvállalatnak járó elismerést.Generációváltás Másfél gigahertz sebességű processzort mutatott be Andy Grove, az Intel elnöke a cég Palm Springs-i fejlesztői fórumán. A Willamette kódnéven fejlesztett 32 bites architektúrájú csip a Pentium III-as szériát váltja majd fel. Az Intel az év második felében dobja piacra első 1 gigahertzes Pentium III és Willamette processzorait. Még az év első felében megjelennek a 900 megahertzes Pentium III és Xeon processzorok, továbbá a 600 megahertzes Celeron lapkák. A második félévben 700 megahertzre emelkedik az új Celeronok sebessége, ekkor mutatják be a Timna kódnevű, integrált grafikus processzorral és memóriakontrollerrel ellátott következő generációs Celeron processzort. |
Oracle: Az adottság megvan
Míg más, internetes alkalmazásokkal foglalkozó cégek kénytelenek voltak veszteségeket elkönyvelni, az Oracle Corporation részvényeinek értéke tavaly az utolsó három hónapban több mint megháromszorozódott. Laufer Tamás, a magyar leányvállalat vezérigazgatója szerint ez is jelzi: az Oracle e-business stratégiája bevált. Hagyományos termékei, az adatbázis-kezelők mellett új területnek számít a CRM (Customer Relationship Management), ám a vállalat ezen a piacon is átvette a vezetést. Amellett, hogy megtartotta kiemelkedő pozícióját az adatbázisok piacán, az Oracle Hungary célja, hogy tovább erősítse helyzetét az ERP (Enterprise Resource Planning), azaz vállalatirányítási, erőforrás-gazdálkodási alkalmazások frontján is. A vezérigazgató sikeres projektjeik közé sorolja a Bábolna Rt.-nél, a Hungarocamionnál vagy a Vodafone-nál bevezetett rendszereket. Az adattárházi rendszerek közül az Országos Egészségbiztosítási Pénztárnál kezdtek projekteket, távközlési cégekkel pedig jelenleg is folynak tárgyalások.Tavaly közel 7 milliárd forintos bevételt könyvelt el a magyar leányvállalat. Forgalma a legutóbbi lezárt félévben 40 százalékkal nőtt az előző évhez képest (az Oracle-nél a pénzügyi év júniustól májusig tart).Az idei tervnek egyértelműen az e-business a központja. Biztató jel, hogy egyre több hazai nagyvállalat fontolgatja korábbi, pont-pont közötti EDI-kapcsolatának internetes business-to-business kapcsolattá alakítását. Ennek infrastrukturális alapjait a távközlési cégek mára lényegében megteremtették, s a jogi feltételek sem késhetnek már sokáig. Laufer Tamás szerint az elektronikus üzletet meg kell különböztetni az elektronikus kereskedelemtől, amely csak egy szelete annak. Az Oracle Magyarország azonban mind a business-to-business, mind a business-to-consumer megoldások megvalósításában az élen akar járni. Például egy speciális webes beszerzési termékük segítségével a vállalatok aukciókat tarthatnak, optimalizálhatják beszerzéseiket. A cég az adattárház-, CRM- és vállalatirányítási alkalmazások mellett erőteljesen jelen van a pénzügyi-számviteli, logisztikai alkalmazások piacán is.MATÁVCOM: Közel egymilliárd
További három évig Bedő Erik látja el a MATÁVCOM vezérigazgatói teendőit – jelentették be február végén. A vezető pozíció meghosszabbítása a többi közt az elmúlt év során elért kedvező üzleti eredményeknek is betudható. Az elmúlt évben a cég adózás előtti eredménye megközelítette az egymilliárd forintot, a magyar számvitel szerint több mint megduplázta ezzel az 1998-as esztendőben elért nyereséget. (Ezek konszolidált adatok, a leányvállalatok adatait is beleértve.)Az 1999-es üzleti évben két meghatározó projekt emelkedik ki a cég teljesítményéből. Az egyik a Westend City Center teljes telekommunikációs rendszerének kiépítése, a másik pedig a DÉDÁSZ-nak végzett informatikai munka volt.Bedő Erik szerint a legnagyobb árbevételt még mindig az alközponti piacon realizálják, ahol a cégnek vezető szerepe van. Ám a társaság minden esetben a minőségi szolgáltatásoknak köszönheti megrendeléseit a szoros piaci versenyben, és nem annak, hogy áron alul adja szolgáltatásait. A 2000. év egyik legjelentősebb, mintegy 90 millió forintos projektje Miskolc három legnagyobb kórháza informatikai rendszerének kiépítése lesz – mondta a vezérigazgató.Graphisoft: Áprilisban a tőzsdén
Várhatóan áprilisban vezetik be a Budapesti Értéktőzsdére az építészeti szoftverekkel foglalkozó Graphisoft Rt. részvényeit. A cég a bevezetéskor új papírok kibocsátását nem tervezi, s közölték azt is, hogy tőkeellátottsága elegendő lesz jövőbeni üzleti tervei megvalósítására, s éppen ezért nincs szüksége újabb forrásokra. A meglévő részvények bevezetését alapvetően azért határozták el, hogy kielégítsék a feltörekvő piacokon befektetni szándékozó egyesült államokbeli és európai pénzalapok, illetve a magyar kisbefektetők megnövekedett igényeit. A Graphisoft részvényeivel 1998 júniusa óta kereskednek a frankfurti tőzsdén.Az előzetes adatok szerint a cég 1999 negyedik negyedévében 8,5 millió euró bevételt ért el, szemben az 1998-as 6,8 millió euróval. A nettó eredmény 1,9 millió euróról 2,3 millióra nőtt. A múlt év egészében a Graphisoft árbevétele 25,7 millió euró volt, 14 százalékkal több, mint az előző évben. Éves szinten ugyanakkor a nettó eredmény az 1998. évi 6,6 millió euróról 5,6 millióra csökkent. Az építészeti szoftverek piacán a világ élvonalába tartozó vállalat bevételeinek kétharmada Európából származik. Az ArchiCAD integrált építészeti program kifejlesztője 1999-ben rendkívüli intenzitással fektetett be új termékekbe, és a beruházások hatása a cég korábbi tájékoztatása szerint az idei év eredményében mutatkozik majd meg.
Novell: Erős kézzel
A január 31-én véget ért első pénzügyi negyedévére a Novell Inc. 316 millió dolláros bevételt jelentett – 11 százalékkal többet az 1999-es pénzügyi év első negyedévének 286 milliójánál. A negyedév nettó nyeresége 45 millió dollár volt, 55 százalékkal több a megelőző év azonos időszakának 29 millió dollárjánál.A Novell szorosra fogta a kiadásokat az első negyedév során, amely hagyományosan a cég leggyengébb időszaka. A működési költségek 5 millió dollárral csökkentek 1999 negyedik pénzügyi negyedévéhez képest. Az első pénzügyi negyedév működési haszna 15 százalékos volt.Tavaly augusztus 19-én a Novell igazgatótanácsa 500 millió dolláros keretet hagyott jóvá egy 2000. október 31-ig tartó részvény-visszavásárlási programra. A jóváhagyás óta eltelt két pénzügyi negyedévben a cég 288 millió dollárt költött 13 millió részvény megvásárlására és a forgalomból való kivonására.Míg az Egyesült Államok 166 millió dollárral részesedett a bevételekből az első negyedévben, az Európa-Közép-Kelet-Afrika régió bevétele 99 millió dollárt, az ázsiai-csendes-óceáni régióé 27 millió dollárt tett ki. Az erős november és december után januárban némi lassulás következett be, mivel a vásárlók az új évre való átállással voltak elfoglalva.Az e-üzletet a Novell központi kérdésként kezeli a 2000. pénzügyi évben. A CNN és az AltaVista több millió objektumos eDirectory-alkalmazásai jelzik a Novell kezdeti lépéseit az internetes tartalomszolgáltatók által definiált piaci szegmensben. E hónapokban a Novell hét fontos terméket szállított, közöttük a NetWare 5.1-et és a Novell Internet Messaging Systemet. A cég tizenegyre növelte azon OEM-ek számát, amelyekhez megvásárolta az Internet Caching System (ICS) licencét – a legfrissebb egyezmény a Fujitsu Siemensszel köttetett. A Compaq és a Dell – az első OEM-ek, amelyek ICS-alapú termékekkel álltak elő – neves vásárlókat gyűjtöttek maguknak, például az AT&T-t, a Datek Online-t, a Teliscant, a Sara Lee-t és a Perot Systemst.A Novell szándéka, hogy hálózati szolgáltatások új generációját hozza létre, amellyel – a szoftvergyártó, tanácsadó és rendszerintegrátor cégekkel kialakított partnerkapcsolatain keresztül – segíti vásárlóit abban, hogy üzleti folyamataikat az interneten keresztül intézhessék. Mindemellett a cég aktívan terjeszkedik az internetes piac még új területein. Megannyi más között a Novell elektronikus kereskedelmi, személyazonosság-felügyeleti, a szolgáltatás minőségét biztosító, irányelvalapú felügyeleti, gyorsítótár-felügyeleti és nyilvános kulcsú titkosítási funkciókat ellátó új termékeket tervez piacra dobni a 2000. pénzügyi év végéig – tudtuk meg Jekler Rudolf PR- és marketing-tanácsadótól.IBM: Láthatóbbá tenni
Az IBM Magyarország tavalyi teljes árbevételének közel a felét a szolgáltatási üzletág adta – emeli ki Kertész Gábor marketing- és kommunikációs igazgató, egyszersmind jelezve az idei célokat is: mind a szolgáltatási, mind pedig az egyéb értéknövelő tevékenységekben szeretnék láthatóbbá tenni a cég piaci jelenlétét. Figyelemre méltó, hogy viszonteladóik forgalma az előző évhez képest 50 százalékkal nőtt, de jobb eredményt ért el a cég mind a nagyszámítógépek, mind pedig az RS/6000-esek értékesítésében is. Szintén nőtt az eladott PC-s szerverek száma. Az idén minden szerverkategóriában szeretnék tovább növelni részesedésüket.
Ami az IBM hagyományos szoftvereit illeti, a 2000. év minden bizonnyal a DB2 adatbázis-kezelő éve lesz, de az 1998-as adatokhoz képest jelentősen megnőtt az eladott Lotus-licencek száma is. A cég az elektronikus üzleti megoldások fejlesztésében konkrét hazai eredményekkel büszkélkedhet: IBM-eszközökön fejlesztették a könyvesboltok, nyomdák, kiadók közötti kapcsolatrendszert gyökeresen átalakító elektronikus üzleti (business-to-business) alkalmazást, a Sunbooksot. Korábban a hazai könyvkereskedelmet kuszaság, a boltok számára láthatatlan elfekvő készletek sokasága jellemezte. A Novotrade fővállalkozásában megvalósuló projektet ebben az évben fejezik be.Köztudott, hogy Székesfehérváron merevlemezgyártó üzemet működtet az IBM, azt azonban kevesebben tudják, hogy legnagyobb kapacitású háttértároló rendszerét, a Sharkot csakis Vácott állítják elő.Az igazgató szerint a 2000. évben az IBM Magyarországi Kft. a termékekhez, technológiákhoz hozzáadott értékeket szeretné növelni, előtérbe helyezve azokat az elektronikus kereskedelmi megoldásokat, amelyek fontos referenciaként szolgálnak a további piacnyeréshez.Az ICL mértékével Európa egyik legnagyobb Windows 2000 rendszerintegrátora, a brit ICL a Microsofttal közösen tesztelte a Windows 2000 internetes kereskedelmi alkalmazásokban mutatott teljesítményét. A cél az volt, hogy ellenőrizzék, mennyire felel meg az új operációs rendszer az egyre nagyobb terhelésnek kitett e-kereskedelmi webhelyek, például bevásárlóközpontok, tartalomszolgáltatók követelményeinek. A Microsoft Windows 2000-et minden tesztben a Microsoft Windows NT4-gyel hasonlították össze. Az eredmények: A Microsoft Windows 2000 webszerver 50 százalékkal több vásárlót volt képes kiszolgálni, mint a Microsoft Windows NT4 webszerver. A bevásárlóközpont 5400 vásárló egyidejű kiszolgálását (potenciálisan azonban 10 000-et) végezte el úgy, hogy 1 másodperc alatti válaszidőt produkált. Az 5400 vevő egyidejű kiszolgálása egy munkanapra kivetítve 7,5 millió tranzakciót jelent, míg 10 000 vevő egyidejű kiszolgálása napi több mint 14 millió tranzakciónak felel meg. A számítógépgyártóból történt átalakulás után az ICL jelenleg az elektronikus kereskedelem, a vállalati alkalmazások, valamint az informatikai implementációk és erőforrás-kihelyezés módszereire összpontosít. A londoni székhelyű cég a Fujitsu kizárólagos tulajdonú vállalataként 2000-ben tervezi megjelenését a londoni tőzsdén. |