Motorkerékpár-eladások 1999-ben |
||||
---|---|---|---|---|
Helyezés | Márka | 1999 | 1998 | Az előző évhez képest (%) |
(db) | ||||
1. | Yamaha | 1003 | 577 | 173,8 |
2. | Suzuki | 871 | 566 | 153,9 |
3. | Honda | 488 | 280 | 174,3 |
4. | Piaggio | 252 | 392 | 64,3 |
5. | BMW | 69 | 43 | 160,5 |
6. | Harley-Davidson | 39 | 31 | 125,8 |
Összesen | 2722 | 1889 | 144,1 | |
Forrás: Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete, Magyar Suzuki Rt. |
Használt motorok, hiányzó alkatrészek
Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. április 1.) vegye figyelembe!
Megjelent a Cégvezetés (archív) 24. számában (2000. április 1.)
Nemcsak az autók piaca bővült, hanem a motorkerékpár-eladások is csúcsot döntöttek 1999-ben. A tavalyelőtti több mint 50 százalékos növekedést követően tavaly újabb 44 százalékkal több motorkerékpárt adtak el, tehát két év alatt szinte megduplázódott a hazai piac. A lista vezetője, a Yamaha 73 százalékkal növelte eladásait, a második helyen álló Suzuki 53 százalékkal, míg az autóeladások versenyében tavaly rossz évet zárt Honda a motorkerékpár-piacon 75 százalékkal növelte értékesítését. Egyedül a Piaggio esett vissza, de ez a cég kizárólag robogókat forgalmaz. A 2727 eladott kétkerekűből egyébként 1777 volt rendszámköteles motorkerékpár. Érdekes, hogy a legendás Harley- Davidson is 25 százalékkal növelte eladását. A Yamaha piacvezető szerepe elsősorban az 50 köbcentisek piacán elért sikerével magyarázható, hiszen minden harmadik, hazánkban eladott moped és robogó az ő terméke volt. Tavaly 139 darab versenymotort értékesítettek, ezek közül több mint százat a Yamaha. A Suzuki dobogós helyét elsősorban a hazai piacon legnépszerűbbnek bizonyult utcai sportmotor, a GSX-R 750-es sikerének köszönhette, valamint javította a statisztikáját a Magyar Postának flottában eladott 143 darab GN 125-ös motorkerékpár is.Magyarországon folyamatosan csökken a motorkerékpárok száma: 1986-ban 684 ezer regisztrált motorkerékpár és 500 ezer nem rendszámköteles segédmotor rótta az utakat. 1989-ben már csak 430 ezer nagymotort tartottak nyilván, 1998-ban 134 ezret, tavaly pedig százezret. Évente mindössze 2000 új motorkerékpár talál gazdára. Martinecz György, a Magyar Motorkerékpáros Szövetség főtitkára szerint a motorosok lassan eltűnnek a közutakról.Más a véleménye Borbás Sándornak, aki a Motor Centrumban motorkerékpárok javításával foglalkozik. Ő úgy találja: a motorozás napjainkban reneszánszát éli. Minthogy a márkakereskedők által kínált új gépek milliós árát kevesen tudják megfizetni, egyre nagyobb kereslet mutatkozik a használt, felújított motorok iránt. E piaci igény kielégítése jó néhány műhelynek ad megélhetést, azonban koránt sincs könnyű dolguk.Az 1990 után – az úgynevezett szürkeimport keretében – behozott nyugati, amerikai, illetve japán használt motorkerékpárok java része nem felel meg a hazai szabványoknak. Az előírások kontinensenként eltérőek. A motorgyártó nagyhatalmak (például Japán, az USA, Olaszország) belföldi használatra, illetve exportra más-más szabványok szerint készítik a járműveket. Az eltérés olykor mindössze néhány milliméteres méretkülönbségben vagy csupán az indexlámpa burájának színében rejlik (Amerikában piros, Európában sárga), az alkatrészek, elemek azonban mégsem csereszabatosak. Az európai használatra szánt japán motorok karosszériáját például gyárilag ellátják egy hamisíthatatlan, kidomborodó E jellel. Ha ez hiányzik a japán motorkerékpárról, az Magyarországon nem kaphat forgalmi engedélyt.Bár a konténerimportnak nevezett kereskedelem révén időről időre hozzáférhetőek a különféle típusú, bontásra váró motorok, az összehangoltság hiánya, a szabályozatlanság miatt megoldatlan az alkatrészellátás. A javítóműhelyeknek minden találékonyságukat latba kell vetniük, hogy a "paripákat" gazdáik (és a közlekedésrendészet) igényeinek megfelelővé varázsolják. Arra szakosodott kisiparosokkal egyedileg készíttetik el az elemeket, vagy több gyártmány, illetve típus részeiből raknak össze egy egész motort (például a Csepelt házasítják a Yamahával). Mivel a szervizek bontott anyagokból is csak relatíve drágán képesek megoldani a felújítást, a legtöbben a házilagos javítást, átalakítást választják. Ily módon nehézkes a motorkerékpárok újraélesztése, viszont a tulajdonosok által áhított, egyéni "arculatú" gépek jönnek létre.Tíz-egynéhány évvel ezelőtt a hazai utakon MZ motorkerékpárokból futott a legtöbb. (Manapság már szinte csak a pizzafutárok használják őket.) A piacon – ha nem is könnyen – most is beszerezhetők eredeti MZ-alkatrészek, azonban sokszoros áron, így azokat más, olcsóbban megvehető elemekkel próbálják helyettesíteni. Az utóbbi években a Yamahák a legkedveltebbek. Népszerűségük egyik oka, hogy rendkívül strapabíróak, hosszú életűek. (Sok, több százezer kilométert futott, 125 köbcentis Yamahát tartanak nyilván.) Az állami szektor megrendelői a BMW-ket és a Suzukikat részesítik előnyben. A legnagyobb teljesítményű BMW-ket a rendőrségnek adják el, a legtöbb Suzuki motorkerékpárt pedig a Magyar Posta vásárolja.A segédmotorok nem rendszámkötelesek, így mennyiségüket illetően nincsenek megbízható adatok. A nyilvántartás hiányából több hátrányuk származik a tulajdonosoknak: például járművüket nem vihetik ki az országból, még akkor sem, ha csupán néhány kilométeres túrát szeretnének tenni a szomszédos országban. A másik probléma az, hogy tulajdonosi jogukat semmilyen irat nem dokumentálja, így a hatóságok szinte soha nem akadnak az ellopott motorok, illetve a tolvajok nyomára.
Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. április 1.) vegye figyelembe!