A hazai autópiac

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. április 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 24. számában (2000. április 1.)

 Csúcsdöntések és reformok

Sokan tartottak attól, hogy 1999 az autókereskedők fekete éve lesz. Nos, a pesszimistáknak nem lett igazuk, hiszen az esztendő autóértékesítési adatai cáfolják a félelmeket: a tavalyelőtti rekordév eredményeit is messze túlszárnyaló csúcs született az új autók piacán. A mintegy negyedével több eladással tavaly majd 130 ezer új autó talált gazdára, soha ennyit még nem értékesítettek a rendszerváltozás óta. (Mint emlékezetes, 1998-ban mintegy 30 százalékos volt a növekedés üteme, s a tavalyi évben ezt az intenzitást sikerült tartani.)

Előnyben a kisautók

A magyarországi személyautó-piacon tovább erősítette vezető pozícióját a Magyar Suzuki Rt., amely 24 százalékos piaci részesedést mondhat magáénak. Egy év alatt hétezer darabbal növelte eladásait. A dobogó második s harmadik fokán sincs változás: az Opel és a Volkswagen stabilan őrzi piaci pozícióját. Míg az Opel esetében ez némi visszaesést takar, addig a Volkswagen majd 2,5 ezer darabbal több gépkocsit adott el 1999-ben, mint az azt megelőző évben. Persze minden relatív: hiszen bár az Opel nem tudta mindenben kihasználni a piac bővülését, addig a Volkswagen alkalmazkodott ugyan, de így is jóval elmarad riválisa üzleti sikerei mögött. A tavalyelőtti negyedik, a Ford két helyet visszaesett, kb. ugyanannyi autót tudott eladni 1999-ben, mint 1998-ban. Az "ismétlés" a hazai piacon kudarcnak számít.A Ford meggyengült pozícióját a lendületes kampányt folytató Fiat és a Daewoo vette át. Míg a Fiat 11,7 százalékkal tudta növelni eladásait, addig a dél-koreaiak egyharmadával javították eladási statisztikájukat. Az ázsiai gyártók – a Honda és a Mitsubishi kivételével – jó évet zártak tavaly: mindannyian az átlagot meghaladó mértékben növelték eladásaikat. Továbbra is a legnépszerűbb az ázsiai típusok közül a Toyota, amely elsősorban az év autójának választott Yarisszal és a szinte minden megbízhatósági tesztet vezető Corollával és Avensisszal érte el előkelő helyezését. A tavalyelőtti 10. helyét ismétlő Toyota 56, a szintén ragyogó évet zárt Nissan 34, s a megbízható Mazda 26 százalékkal növelte eladásait. A Honda 14. helye a listán visszaesés, hiszen 1998-hoz képest majd 300 kocsival kevesebbet adtak el. A forgalmazók elsősorban az alapárban feltűnően olcsó Accordtól várják a piaci pozíció erősödését, hiszen a megújult Accord pozitív tulajdonságaival még a szívükben más márkák iránt elkötelezettek elismerését is kiváltotta. 1999 a hazai Mitsubishi-forgalmazók szomorú éve volt, 971 darabos eladásukkal a 18. helyre estek vissza, 21 százalékkal csökkent a forgalmuk. A helyzet jobbrafordulását várják a forgalmazók attól az eladási kampánytól, amely lapunk megjelenésekor már javában tart. Az új kis Mitsubishi terepjáró – a hölgyeknek reklámozott, ám a férfiszíveket is megdobogtató Pinin – már a bemutatkozásakor népszerű lett.Lenyűgöző a ˘Skoda előretörése. A hazai piac a ˘Skoda szerelmesévé vált, hiszen a népszerű cseh gyár 68 százalékkal növelte magyarországi eladásait, köszönhetően a többszörösen megújult Feliciának és a valódi családi autóvá vált Octaviának. A ˘Skoda térnyerése a francia gyártókat szorította háttérbe, hiszen a Renault, amely majd 50 százalékkal növelte eladásait, épp hogy megelőzi a ˘Skodát, míg a Peugeot, amelynek eladásai 43 százalékkal nőttek, a 9. helyre szorult vissza. A Volkswagen-csoport spanyol reprezentánsa, a Seat 32 százalékos eladási növekedéssel már kiszorult az első tízből, ám figyelve a megújult Toledo árértékarányát, nem kell nagy jóstehetség ahhoz, hogy 2000 akár a Seat éve is lehet Magyarországon.Ha az 1999-es autóeladási listákat böngésszük, azt figyelhetjük meg, hogy elsősorban azok a márkák tudtak jelentős növekedést elérni, amelyek kínálatában fellelhető volt a kis kategóriás autó. Míg a Suzuki Swift, az Opel Corsa és a ˘Skoda Felicia már korábban is a magyar autópiac kedvelt darabja volt, addig a Peugeot 206, a Daewoo Matiz, a Toyota Yaris és a megújult Renault Clio megjelenése nagyot javított a márkaképviseletek eladási statisztikáin. Nyugodtan leszögezhetjük, hogy a magyar piac 1999-ben elsősorban a kisautót kereste, megszokottá vált a család második autója, s legtöbbször valamelyik kisautóra esett a választás. A márkakereskedők pontosan felmérték a hazai piac ilyen irányú igényeit, hiszen tavaly nemcsak a piacbővítés volt megfigyelhető, hanem az is, hogy a nagy népszerűségnek örvendő autóvásárlási akciók immár a kisautókra is kiterjedtek. Az akciózásban egyébként – talán nem véletlenül – a hazai gyártású Suzuki jár az élen, s ez meg is látszik eladási statisztikáikon. A múlt évben kikristályosodott, hogy milyen kisautót keres a hazai vásárló. A kocsi legyen feltűnő, vidám, takarékos, és legyen benne sok hely az utasoknak. Emlékezetes a Toyota Yaris tervezőjének az az örökbecsű mondása, miszerint egy gyönyörű szék mindig kényelmesebbnek tűnik, mint egy csúnya. Nem véletlen a Toyota Yaris világsikere. (Most sajnálhatjuk csak igazán, hogy a Toyota nem Magyarországra hozta azt az összeszerelő üzemet, amelyben a Yaris készül.) Szintén nem hanyagolható el a különböző közbeszerzési tenderek hatása sem, hiszen a flottavásárlások esetenként jelentős tételeket tesznek ki a márkák forgalmában. Az Opel, a Volkswagen, a Ford ennek is köszönheti töretlen népszerűségét.Megfigyelhető az is, hogy azok a márkák, amelyek új típussal tudtak tavaly előállni, jelentősen javítottak eladási statisztikáikon. A Peugeot 406-os modellje, az új Renault Megane, a megújult Opel Astra, a kicsinosodott Nissan Primera és az egyre kedveltebbé váló, fiatalos lendületű Daewoo Lanos jelentősen megnyomta az egyes márkák autóeladási számait. A hazai közönség figyelt az újra, bátran kipróbálta, s talán könnyedén meg is szerette.
Például az Opel Az innovatív, kis fogyasztású "G90" volt a tavalyi Frankfurti Nemzetközi Autószalonon az Opel standjának egyik legfőbb látványossága. A 44 kW/60 lóerős, háromhengeres benzinmotorral felszerelt tanulmányautó kilométerenként mindössze 90 gramm CO2-t bocsát ki (G = 90). Ezzel a kibocsátás több mint egyharmaddal kevesebb az Európai Unióban a gyártók számára 2008-ban bevezetendő átlagos 140 gramm/km flottaértéknél. A kilométerenkénti 90 gramm CO2-kibocsátás mellett a gépkocsi az MVEG szabvány szerint 100 kilométeren mindössze 3,88 liter benzint fogyaszt. A tágas, négyülésű, Astra kategóriába tartozó gépkocsi esetében ezt a kivételesen kis fogyasztást az eredményezte, hogy új megoldásokkal csökkentették a gépkocsi tömegét, a légellenállási tényező (co) pedig mindössze 0,22. A G90 a belső tér tervezésében is újszerű megoldásokról tanúskodik, ez jelzi, hogy az Opel milyen stílusú karosszériát alakít ki a jövőben. Az autó biztos sikert arat majd, hiszen tervezői pontosan ismerik az európai kisautótrendeket.

Az autódömping másik oldala

Természetesen nem csak a kisautók elterjedése volt 1999 jellemzője. A legtöbb autó – a világszerte eladott kocsik egyharmada – a kompakt kategóriában fogy el, nincs ez másként Magyarországon sem. A kompakt autók ennek köszönhetően már nem olcsó, igénytelen népautók, hanem kényelmes, kifogástalan minőségű, jól felszerelt járművek. Ebben a kategóriában a Volkswagen "kaszált" nagyot, hiszen a IV-es Golf és annak lépcsős hátú testvére, a Bora igazán minőségire sikeredett. Az autót ötféle motorral, háromféle felszereltséggel, számtalan variációban árulják – meglehetősen borsos áron. Az új Polo, melynek a közeljövőben várható lépcsős hátú megjelenése, szintén hamar népszerűvé vált a hazai piacon. A Volkswagen szerint e két típus a fiatalok autója, ráadásul ha a főnöknek elegáns luxusautója van, a feltörekvők nyugodtan beülhetnek egy Borába vagy egy Polóba.

Továbbra is népszerűek a sportautók, bár áruk a csillagos égig emelkedett. Szinte minden jelentősebb márkaképviselet kínál sportautót, melyek közös jellemzője a kupéforma, s a szédületes hangú, szuperteljesítményű motor. Mi, magyarok különösen az Audi TT Roadsterjére lehetünk büszkék, mely Győrben készül. 225 lóerős turbómotorja jelen pillanatban a legerősebb hazai gyártású személygépkocsi-erőforrás.

Szintén kedveltek a terepjárók, melyek ma idehaza inkább a presztízs, mintsem a szórakozás kategóriájába tartoznak. Egy tanulmány szerint a terepjáró-tulajdonosok 80 százaléka sohasem hagyja el a szilárd utat, ezek az autók már amolyan luxusnak számítanak. A piac eme szegmensén a Suzuki, az Opel, a Mitsubishi, a Toyota, a Daihatsu, a Honda, a Nissan a főszereplő, de a Mercedes vagy a BMW rajongói is találnak maguknak megfelelőt – ha a pénztárcájuk megengedi.

Millenniumi újdonságok

Természetesen a 2000-es év sem telhet el nagy autókiállítások nélkül. Mostanra már jó néhányon túl is vagyunk, hiszen a brüsszeli szép sikerrel zárult, míg a szokásos detroiti autóshow lenyűgöző újdonságaival nem csupán az autók szerelmeseinek jelentett maradandó élményt, s így volt ez Genfben is.A 78. brüsszeli autókiállítást január második felében rendezték meg, s az erős tengerentúli konkurencia ellenére is jó néhány márka számára emlékezetes marad. A Volvo Brüsszelben mutatta be V70-es újdonságát, a Toyota elhozta a szolidan átfésült, megfiatalított Corollát, a Mitsubishi egy sportterepjárót dobott piacra (Európában Pajero Sport, Japánban Challanger, míg az Egyesült Államokban Montero Sport néven vezette be). A Subaru átdolgozta szabadidő-autóját, s a kétliteres boxermotort most egy új Foresterbe helyezte. Szintén megújult a Toyota kisterepjárója, a Land Cruiser, s a Hyundai is Brüsszelre időzítette az új kisautóját, a Daewoo Matizra emlékeztető Prime-t.A legnagyobb észak-amerikai autóshow-n, a detroiti NAIAS 2000-en a sportos haszonjárművek és a lenyűgöző koncepcióautók ejtették ámulatba a nagyközönséget. A gyakran a mi európai szemünknek meghökkentő formájú, fantáziavilágú tanulmányautók, a brutális külsejű pick upok elsősorban az európaitól teljesen eltérő amerikai autóvásárlási szokásokkal magyarázhatók. E helyütt csak a legizgalmasabbakat említjük: közülük is kiemelkedik a Volkswagen új, AAC jelű koncepcióautója, mely miközben kívül pick up, belül luxuskategória. A General Motors, a Chrysler és a Ford közös óriáspavilont nyitott, ahol felvonultatták a márkák legnagyobb sikereit éppúgy, mint a futurisztikus csodákat. Szintén ámulatba ejtette a kiállítás közönségét az új Mercedes SLA, mely az A-osztály méreteit az SLR formájával ötvözi, miközben megtartotta lenyűgöző eleganciáját, sportosságát, kecsességét. A Chrysler a tavalyi PT után az idén a GT Cruiserrel jelentkezett, mely bennünket a Yaris "kockább" változatára emlékeztet, a régi Warsawával keresztezve. Hiába ironizálunk az amerikai piacon, tudomásul kell venni itt, Európában is, hogy a tengerentúlon is ádáz verseny folyik: nem véletlen, hogy a Ford oly boldog volt, miután megkapta az év észak-amerikai autója címet. Európában ez nem sikerült neki, mert itt egy japán márka lett a nyerő.

Autóeladások 1999-ben (db)

Helyezés Márka 1999 1998 Az előző évhez képest (%)
1. Suzuki 31 929 24 834 128,6
2. Opel 19 555 8 159 128,1
3. Volkswagen 10 455 8 159 128,1
4. Fiat 7 775 6 962 111,7
5. Daewoo 7 752 5 869 132,1
6. Ford 7 649 7 595 100,7
7. Renault 7 514 5 100 147,3
8. ĄSkoda 5 951 3 543 168,0
9. Peugeot 5 655 3 933 143,8
10. Toyota 4 812 3 070 156,7
11. Seat 3 534 2 666 132,7
12. Citroën 3 064 2 553 120,0
13. Nissan 2 934 2 178 134,7
14. Honda 2 098 2 389 87,8
15. Mazda 1 275 1 010 126,2
16. Audi 1 182 1 102 107,3
17. Volvo 1 079 970 111,2
18. Mitsubishi 971 1 230 78,9
19. Lada 745 309 241,1
20. Alfa Romeo 648 735 88,2
21. Kia 643 305 210,8
22. Mercedes 518 485 106,8
23. Rover 514 433 118,7
24. BMW 510 346 147,4
25. Hyundai 214 206 103,9
26. Saab 202 222 91,0
27. Chrysler 178 216 82,4
28. Land Rover 144 102 141,2
29. Lancia 99 81 122,2
30. Daihatsu 94 115 81,7
31. Subaru 69 48 143,8
32. Proton 49 8 612,5
33. Jaguar 27 n. a. -
34. Ssangyong 17 63 27,0
35. Dacia 0 6 0,0
36. Maserati 0 1 0,0
Összesen   129 855 104055  124,8
Forrás: Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete, Magyar Suzuki Rt.

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (2000. április 1.) vegye figyelembe!