Csúcsdöntések és reformok
Sokan tartottak attól, hogy 1999 az autókereskedők fekete éve lesz. Nos, a pesszimistáknak nem lett igazuk, hiszen az esztendő autóértékesítési adatai cáfolják a félelmeket: a tavalyelőtti rekordév eredményeit is messze túlszárnyaló csúcs született az új autók piacán. A mintegy negyedével több eladással tavaly majd 130 ezer új autó talált gazdára, soha ennyit még nem értékesítettek a rendszerváltozás óta. (Mint emlékezetes, 1998-ban mintegy 30 százalékos volt a növekedés üteme, s a tavalyi évben ezt az intenzitást sikerült tartani.)Előnyben a kisautók
A magyarországi személyautó-piacon tovább erősítette vezető pozícióját a Magyar Suzuki Rt., amely 24 százalékos piaci részesedést mondhat magáénak. Egy év alatt hétezer darabbal növelte eladásait. A dobogó második s harmadik fokán sincs változás: az Opel és a Volkswagen stabilan őrzi piaci pozícióját. Míg az Opel esetében ez némi visszaesést takar, addig a Volkswagen majd 2,5 ezer darabbal több gépkocsit adott el 1999-ben, mint az azt megelőző évben. Persze minden relatív: hiszen bár az Opel nem tudta mindenben kihasználni a piac bővülését, addig a Volkswagen alkalmazkodott ugyan, de így is jóval elmarad riválisa üzleti sikerei mögött. A tavalyelőtti negyedik, a Ford két helyet visszaesett, kb. ugyanannyi autót tudott eladni 1999-ben, mint 1998-ban. Az "ismétlés" a hazai piacon kudarcnak számít.A Ford meggyengült pozícióját a lendületes kampányt folytató Fiat és a Daewoo vette át. Míg a Fiat 11,7 százalékkal tudta növelni eladásait, addig a dél-koreaiak egyharmadával javították eladási statisztikájukat. Az ázsiai gyártók – a Honda és a Mitsubishi kivételével – jó évet zártak tavaly: mindannyian az átlagot meghaladó mértékben növelték eladásaikat. Továbbra is a legnépszerűbb az ázsiai típusok közül a Toyota, amely elsősorban az év autójának választott Yarisszal és a szinte minden megbízhatósági tesztet vezető Corollával és Avensisszal érte el előkelő helyezését. A tavalyelőtti 10. helyét ismétlő Toyota 56, a szintén ragyogó évet zárt Nissan 34, s a megbízható Mazda 26 százalékkal növelte eladásait. A Honda 14. helye a listán visszaesés, hiszen 1998-hoz képest majd 300 kocsival kevesebbet adtak el. A forgalmazók elsősorban az alapárban feltűnően olcsó Accordtól várják a piaci pozíció erősödését, hiszen a megújult Accord pozitív tulajdonságaival még a szívükben más márkák iránt elkötelezettek elismerését is kiváltotta. 1999 a hazai Mitsubishi-forgalmazók szomorú éve volt, 971 darabos eladásukkal a 18. helyre estek vissza, 21 százalékkal csökkent a forgalmuk. A helyzet jobbrafordulását várják a forgalmazók attól az eladási kampánytól, amely lapunk megjelenésekor már javában tart. Az új kis Mitsubishi terepjáró – a hölgyeknek reklámozott, ám a férfiszíveket is megdobogtató Pinin – már a bemutatkozásakor népszerű lett.Lenyűgöző a ˘Skoda előretörése. A hazai piac a ˘Skoda szerelmesévé vált, hiszen a népszerű cseh gyár 68 százalékkal növelte magyarországi eladásait, köszönhetően a többszörösen megújult Feliciának és a valódi családi autóvá vált Octaviának. A ˘Skoda térnyerése a francia gyártókat szorította háttérbe, hiszen a Renault, amely majd 50 százalékkal növelte eladásait, épp hogy megelőzi a ˘Skodát, míg a Peugeot, amelynek eladásai 43 százalékkal nőttek, a 9. helyre szorult vissza. A Volkswagen-csoport spanyol reprezentánsa, a Seat 32 százalékos eladási növekedéssel már kiszorult az első tízből, ám figyelve a megújult Toledo árértékarányát, nem kell nagy jóstehetség ahhoz, hogy 2000 akár a Seat éve is lehet Magyarországon.Ha az 1999-es autóeladási listákat böngésszük, azt figyelhetjük meg, hogy elsősorban azok a márkák tudtak jelentős növekedést elérni, amelyek kínálatában fellelhető volt a kis kategóriás autó. Míg a Suzuki Swift, az Opel Corsa és a ˘Skoda Felicia már korábban is a magyar autópiac kedvelt darabja volt, addig a Peugeot 206, a Daewoo Matiz, a Toyota Yaris és a megújult Renault Clio megjelenése nagyot javított a márkaképviseletek eladási statisztikáin. Nyugodtan leszögezhetjük, hogy a magyar piac 1999-ben elsősorban a kisautót kereste, megszokottá vált a család második autója, s legtöbbször valamelyik kisautóra esett a választás. A márkakereskedők pontosan felmérték a hazai piac ilyen irányú igényeit, hiszen tavaly nemcsak a piacbővítés volt megfigyelhető, hanem az is, hogy a nagy népszerűségnek örvendő autóvásárlási akciók immár a kisautókra is kiterjedtek. Az akciózásban egyébként – talán nem véletlenül – a hazai gyártású Suzuki jár az élen, s ez meg is látszik eladási statisztikáikon. A múlt évben kikristályosodott, hogy milyen kisautót keres a hazai vásárló. A kocsi legyen feltűnő, vidám, takarékos, és legyen benne sok hely az utasoknak. Emlékezetes a Toyota Yaris tervezőjének az az örökbecsű mondása, miszerint egy gyönyörű szék mindig kényelmesebbnek tűnik, mint egy csúnya. Nem véletlen a Toyota Yaris világsikere. (Most sajnálhatjuk csak igazán, hogy a Toyota nem Magyarországra hozta azt az összeszerelő üzemet, amelyben a Yaris készül.) Szintén nem hanyagolható el a különböző közbeszerzési tenderek hatása sem, hiszen a flottavásárlások esetenként jelentős tételeket tesznek ki a márkák forgalmában. Az Opel, a Volkswagen, a Ford ennek is köszönheti töretlen népszerűségét.Megfigyelhető az is, hogy azok a márkák, amelyek új típussal tudtak tavaly előállni, jelentősen javítottak eladási statisztikáikon. A Peugeot 406-os modellje, az új Renault Megane, a megújult Opel Astra, a kicsinosodott Nissan Primera és az egyre kedveltebbé váló, fiatalos lendületű Daewoo Lanos jelentősen megnyomta az egyes márkák autóeladási számait. A hazai közönség figyelt az újra, bátran kipróbálta, s talán könnyedén meg is szerette.Például az Opel Az innovatív, kis fogyasztású "G90" volt a tavalyi Frankfurti Nemzetközi Autószalonon az Opel standjának egyik legfőbb látványossága. A 44 kW/60 lóerős, háromhengeres benzinmotorral felszerelt tanulmányautó kilométerenként mindössze 90 gramm CO2-t bocsát ki (G = 90). Ezzel a kibocsátás több mint egyharmaddal kevesebb az Európai Unióban a gyártók számára 2008-ban bevezetendő átlagos 140 gramm/km flottaértéknél. A kilométerenkénti 90 gramm CO2-kibocsátás mellett a gépkocsi az MVEG szabvány szerint 100 kilométeren mindössze 3,88 liter benzint fogyaszt. A tágas, négyülésű, Astra kategóriába tartozó gépkocsi esetében ezt a kivételesen kis fogyasztást az eredményezte, hogy új megoldásokkal csökkentették a gépkocsi tömegét, a légellenállási tényező (co) pedig mindössze 0,22. A G90 a belső tér tervezésében is újszerű megoldásokról tanúskodik, ez jelzi, hogy az Opel milyen stílusú karosszériát alakít ki a jövőben. Az autó biztos sikert arat majd, hiszen tervezői pontosan ismerik az európai kisautótrendeket. |
Az autódömping másik oldala
Természetesen nem csak a kisautók elterjedése volt 1999 jellemzője. A legtöbb autó – a világszerte eladott kocsik egyharmada – a kompakt kategóriában fogy el, nincs ez másként Magyarországon sem. A kompakt autók ennek köszönhetően már nem olcsó, igénytelen népautók, hanem kényelmes, kifogástalan minőségű, jól felszerelt járművek. Ebben a kategóriában a Volkswagen "kaszált" nagyot, hiszen a IV-es Golf és annak lépcsős hátú testvére, a Bora igazán minőségire sikeredett. Az autót ötféle motorral, háromféle felszereltséggel, számtalan variációban árulják – meglehetősen borsos áron. Az új Polo, melynek a közeljövőben várható lépcsős hátú megjelenése, szintén hamar népszerűvé vált a hazai piacon. A Volkswagen szerint e két típus a fiatalok autója, ráadásul ha a főnöknek elegáns luxusautója van, a feltörekvők nyugodtan beülhetnek egy Borába vagy egy Polóba.Továbbra is népszerűek a sportautók, bár áruk a csillagos égig emelkedett. Szinte minden jelentősebb márkaképviselet kínál sportautót, melyek közös jellemzője a kupéforma, s a szédületes hangú, szuperteljesítményű motor. Mi, magyarok különösen az Audi TT Roadsterjére lehetünk büszkék, mely Győrben készül. 225 lóerős turbómotorja jelen pillanatban a legerősebb hazai gyártású személygépkocsi-erőforrás.
Szintén kedveltek a terepjárók, melyek ma idehaza inkább a presztízs, mintsem a szórakozás kategóriájába tartoznak. Egy tanulmány szerint a terepjáró-tulajdonosok 80 százaléka sohasem hagyja el a szilárd utat, ezek az autók már amolyan luxusnak számítanak. A piac eme szegmensén a Suzuki, az Opel, a Mitsubishi, a Toyota, a Daihatsu, a Honda, a Nissan a főszereplő, de a Mercedes vagy a BMW rajongói is találnak maguknak megfelelőt – ha a pénztárcájuk megengedi.Millenniumi újdonságok
Természetesen a 2000-es év sem telhet el nagy autókiállítások nélkül. Mostanra már jó néhányon túl is vagyunk, hiszen a brüsszeli szép sikerrel zárult, míg a szokásos detroiti autóshow lenyűgöző újdonságaival nem csupán az autók szerelmeseinek jelentett maradandó élményt, s így volt ez Genfben is.A 78. brüsszeli autókiállítást január második felében rendezték meg, s az erős tengerentúli konkurencia ellenére is jó néhány márka számára emlékezetes marad. A Volvo Brüsszelben mutatta be V70-es újdonságát, a Toyota elhozta a szolidan átfésült, megfiatalított Corollát, a Mitsubishi egy sportterepjárót dobott piacra (Európában Pajero Sport, Japánban Challanger, míg az Egyesült Államokban Montero Sport néven vezette be). A Subaru átdolgozta szabadidő-autóját, s a kétliteres boxermotort most egy új Foresterbe helyezte. Szintén megújult a Toyota kisterepjárója, a Land Cruiser, s a Hyundai is Brüsszelre időzítette az új kisautóját, a Daewoo Matizra emlékeztető Prime-t.A legnagyobb észak-amerikai autóshow-n, a detroiti NAIAS 2000-en a sportos haszonjárművek és a lenyűgöző koncepcióautók ejtették ámulatba a nagyközönséget. A gyakran a mi európai szemünknek meghökkentő formájú, fantáziavilágú tanulmányautók, a brutális külsejű pick upok elsősorban az európaitól teljesen eltérő amerikai autóvásárlási szokásokkal magyarázhatók. E helyütt csak a legizgalmasabbakat említjük: közülük is kiemelkedik a Volkswagen új, AAC jelű koncepcióautója, mely miközben kívül pick up, belül luxuskategória. A General Motors, a Chrysler és a Ford közös óriáspavilont nyitott, ahol felvonultatták a márkák legnagyobb sikereit éppúgy, mint a futurisztikus csodákat. Szintén ámulatba ejtette a kiállítás közönségét az új Mercedes SLA, mely az A-osztály méreteit az SLR formájával ötvözi, miközben megtartotta lenyűgöző eleganciáját, sportosságát, kecsességét. A Chrysler a tavalyi PT után az idén a GT Cruiserrel jelentkezett, mely bennünket a Yaris "kockább" változatára emlékeztet, a régi Warsawával keresztezve. Hiába ironizálunk az amerikai piacon, tudomásul kell venni itt, Európában is, hogy a tengerentúlon is ádáz verseny folyik: nem véletlen, hogy a Ford oly boldog volt, miután megkapta az év észak-amerikai autója címet. Európában ez nem sikerült neki, mert itt egy japán márka lett a nyerő.
Autóeladások 1999-ben (db) |
||||
---|---|---|---|---|
Helyezés | Márka | 1999 | 1998 | Az előző évhez képest (%) |
1. | Suzuki | 31 929 | 24 834 | 128,6 |
2. | Opel | 19 555 | 8 159 | 128,1 |
3. | Volkswagen | 10 455 | 8 159 | 128,1 |
4. | Fiat | 7 775 | 6 962 | 111,7 |
5. | Daewoo | 7 752 | 5 869 | 132,1 |
6. | Ford | 7 649 | 7 595 | 100,7 |
7. | Renault | 7 514 | 5 100 | 147,3 |
8. | ĄSkoda | 5 951 | 3 543 | 168,0 |
9. | Peugeot | 5 655 | 3 933 | 143,8 |
10. | Toyota | 4 812 | 3 070 | 156,7 |
11. | Seat | 3 534 | 2 666 | 132,7 |
12. | Citroën | 3 064 | 2 553 | 120,0 |
13. | Nissan | 2 934 | 2 178 | 134,7 |
14. | Honda | 2 098 | 2 389 | 87,8 |
15. | Mazda | 1 275 | 1 010 | 126,2 |
16. | Audi | 1 182 | 1 102 | 107,3 |
17. | Volvo | 1 079 | 970 | 111,2 |
18. | Mitsubishi | 971 | 1 230 | 78,9 |
19. | Lada | 745 | 309 | 241,1 |
20. | Alfa Romeo | 648 | 735 | 88,2 |
21. | Kia | 643 | 305 | 210,8 |
22. | Mercedes | 518 | 485 | 106,8 |
23. | Rover | 514 | 433 | 118,7 |
24. | BMW | 510 | 346 | 147,4 |
25. | Hyundai | 214 | 206 | 103,9 |
26. | Saab | 202 | 222 | 91,0 |
27. | Chrysler | 178 | 216 | 82,4 |
28. | Land Rover | 144 | 102 | 141,2 |
29. | Lancia | 99 | 81 | 122,2 |
30. | Daihatsu | 94 | 115 | 81,7 |
31. | Subaru | 69 | 48 | 143,8 |
32. | Proton | 49 | 8 | 612,5 |
33. | Jaguar | 27 | n. a. | – |
34. | Ssangyong | 17 | 63 | 27,0 |
35. | Dacia | 0 | 6 | 0,0 |
36. | Maserati | 0 | 1 | 0,0 |
Összesen | 129 855 | 104055 | 124,8 | |
Forrás: Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete, Magyar Suzuki Rt. |