Egészen pontos, naprakész adatokat sohasem közölnek magukról a mobiltelefon-társaságok, az aktuális piaci helyzetet jobbára csak megbecsülni lehet. A Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium legutóbb tavaly szeptember 30-án lezárt, teljes körű regisztrációja szerint a Westel 900-nak 736 933, a Pannon GSM-nek 557 000, a Westel 450-nek pedig 99 108 előfizetője volt. Ez összesen csaknem 1,4 millió ügyfél. A GSM-társaságok az elmúlt év utolsó negyedében 100-120 ezerrel bővíthették előfizetőik táborát. Decemberben új szolgáltatóként megjelent a Vodafone, és egyetlen hónap alatt 20 ezer előfizetőt szerzett.
Portugáliában, ahol bő másfél esztendővel ezelőtt jelent meg a harmadik GSM mobilszolgáltató, 100 lakosra 17 készülék jutott, ami egyetlen esztendő leforgása alatt megkétszereződött. Ott az egy főre jutó nemzeti jövedelem meghaladja a 12 ezer dollárt. Nálunk a fizetőképes kereslet jóval kisebb, a fejlődés várható dinamizmusa a szakértők szerint a portugálénál valamivel szerényebb lesz.
Hármas holtversenyben
Megint elkezdődött a "legek" háborúja a mobilpiacon. Hogy melyik társaság mikor és miben a legolcsóbb, azt minden előfizetőnek magának kell eldöntenie, hiszen ő ismerheti a legjobban fogyasztói-telefonálói szokásait. Tarifaügyben a Pannon GSM hirdetéseiben azt állítja, hogy nemzetközi hívásokban a legolcsóbb, a Westel meg – egyebek között – arra büszke, hogy nem emel árakat, ami még hatszázalékos infláció mellett is árcsökkentésnek minősül. A Pannon már tavaly ősztől, a Westel most januártól vezette be a másodpercalapú tarifaszámítást. A Vodafone meg illeszkedik a sorba: hasonló tarifákkal indul, másodperceket számol, jó minőséget és odafigyelést ígér a fogyasztóknak.
A Westel 900 már korábban ingyenessé tette a hívások első három másodpercét. Ez a gyakorlatban anynyit jelent, hogy a híváskezdeményezés – vagy a nagyon rövid, pár szavas beszélgetés – nem kerül pénzébe az előfizetőnek.
Tavaly decembertől alkalmazza a Westel az internetalapú nemzetközi hívást, amellyel egységesen 100 forint alatti tarifáért lehet az Egyesült Államokkal, Kanadával és egész Európával beszélgetni. A távolságtól független beszélgetési díj így a helyi díjakkal versenyképes szolgáltatást kínál az előfizetőknek. A Dominó kártyák újratöltése és az ingyenes SMS-indítás további előnyt jelent. A cég az idén tovább fejleszti tartalomszolgáltatásait, azon munkálkodik, hogy ezeknél is elérhetők legyenek az internet lehetőségei. Erre ad módot a WAP-technika (Wireless Application Protocol), amelynek kísérletei már folynak. A WAP-technika esélyt ad arra, hogy mobiltelefonnal is ugyanúgy tudjunk elektronikus kereskedelmet vagy különféle bankszolgáltatást igénybe venni, mint a vezetékes telefonnal. Csak a kapcsolat sebessége lesz valamivel kisebb, de már ezen is dolgoznak a fejlesztők. Jelentős sikereket értek el eddig is az úgynevezett GPRS, vagyis a csomagkapcsolt átviteli technológia alkalmazásával.
A Westel átlagos árszínvonala valamivel magasabb ugyan, mint a Pannoné, de nagyobb a csomagválasztéka. Amióta a Pannon bevezette internetes, PluszNulla nevű nemzetközi szolgáltatását az 1-es és 2-es európai díjzónában, valamint a 3-as zónában (például USA, Kanada, Brazília, Oroszország), ez a telefontársaság kínálja a legalacsonyabb beszélgetési díjakat utólag fizető ügyfeleinek (az előre fizetett kártyásoknak nem). A ritkábban hívott égtájaknál, a 4-es és az 5-ös zónában valamivel jobb a Westel, a 6-osban viszont megint a Pannon vezet.
Új szolgáltató – régi árak
A Vodafone minden téren egy paraszthajszállal alatta vagy fölötte van a versenytársak tarifáinak. A cég indulásakor meglepetést keltett, hogy előfizetéssel kombinált készülékakciót egyáltalán nem vezetett be. Kedvezményes árú telefonhoz csak az előre fizetett kártyát vásárlók jutnak. Három előfizetéses és egy kártyás felhasználói csomag közül választhatnak a leendő ügyfelek. Az internetes nemzetközi hívások a Vodafone előfizetői számára még nem olcsóbbak, mint versenytársaié. Igaz, az induláskor meghirdetett árakat átmenetinek ígéri a társaság, attól függően, hogy a Westel és a Pannon mikor és mennyivel csökkenti árait.
Állja a versenyt a Westel Kft.
A főtulajdonos Matáv legutóbbi, 1999. szeptember végén nyilvánosságra hozott tőzsdei jelentése szerint 99108 előfizetője volt a Westel Rádiótelefon Kft.-nek, 7,3 százalékkal több, mint egy esztendővel korábban. Ez ugyan meg sem közelíti a GSM-hálózatokon elért fejlődés ütemét, mégis szolidan megbízhatónak mondható.
Annak ellenére, hogy egyre nagyobb a GSM-piac felől érkező nyomás, a cég tavaly is elő tudott rukkolni némi újdonsággal. Az év elejétől folyamatos fejlesztésekkel készítette elő a rövid üzenetek küldésének lehetőségét ügyfelei számára. Ennek eredményeképpen a társaság szakembereinek a világon elsőként sikerült megoldaniuk, hogy a 450 megahertzes frekvencián működő NMT-rendszerben nyújtott SMS-szolgáltatás más GSM-hálózatokkal is képes legyen kommunikálni, tehát a különböző hálózatok között rövid szöveges üzeneteket lehet küldeni és fogadni. A rendszer lehetővé teszi a rövid üzenetek faxkészülékre küldését is. Ugyancsak a Westel Kft.-nél végrehajtott fejlesztéseknek köszönhető, hogy tavaly több korszerű, értéknövelt szolgáltatás is elérhetővé vált a 0660-as rendszerben, ilyen volt például a hívószámkijelzés. A korábbi kísérleti üzem befejezése után decemberben már "élesben" volt használható a 0660 táviratszolgáltatás, ráadásul nemcsak a rendszeren belül, hanem a Westel 900 GSM ügyfeleinek is. Mivel az SMS nem szerves része az NMT-hálózatnak, külön SMS-központot kellett beiktatni a rendszerbe. Ennek szoftverjét a Westel Kft. szakemberei fejlesztették ki. Az SMS-központot a CGM nevű holland cég szállította. Hamarosan megszülethet a megállapodás a szolgáltatás kiterjesztéséről a Pannon GSM és a Vodafone társasággal is.
Új lehetőségek a Tetrával
A lapokban napvilágot látott hírek szerint elképzelhető, hogy a készenléti Tetra mobiltelefon-hálózat kiépítésére készülő (és magát már a nyertes székében látó) Antenna Hungária stratégiai szövetséget köt a majdani szolgáltatás beindításához szükséges 450 megahertzes frekvencián szolgáltató mobiltelefon-társasággal. A rendkívül korszerű analóg hálózat ugyanis tökéletesen megfelelne – és kellőképp olcsón lenne működtethető – a Tetra-rendszer számára. Igaz, a Tetra igazi terepe a 410-430-as frekvenciatartomány, az ennek felhasználásával megtakarítható költségek szempontjából a szövetség mégis nagy jelentőségű lenne. Ráadásul a gyorsan bővülő GSM-piac árnyékában ez biztos jövőt garantálna a társaságnak.
Innovációs vetélkedő
Az 1999-ben Magyar Innovációs Nagydíjjal kitüntetett mobiltelefon-társaság, a Westel 900 GSM Rt. fejlődésének gyors ütemét jelzi, hogy az előző évihez képest körülbelül 50 százalékkal tudta bővíteni ügyfeleinek körét. A cégnek ma 51 százalékban a tőzsdén lévő Matáv a tulajdonosa (ez 2001 végére már 100 százalékos lesz). A Matáv szeptember végi jelentése szerint a mobiltársaság tevékenységéből származó konszolidált bevételek 31,9 százalékkal emelkedtek az előző év hasonló időszakához képest és elérték az 59,6 milliárd forintot.
Az előre fizetett kártyák felhasználói tették ki éves szinten a Westel 900 ügyfélszám nettó növekményének 28 százalékát, illetve az időszak végén az összes GSM-előfizetők 16 százalékát.
Elkerülendő az árverseny
Sugár András, a Westel 900 vezérigazgatója nem fél attól, hogy az új GSM-szolgáltató megjelenése megingatná cége pozícióit. Szerinte ugyanis a frontáttörést nem a mobilszolgáltatók közötti árháború, hanem a mobil- és a vezetékes társaságok internetalkalmazásának sebessége és minősége határozza majd meg. A hazai mobilszolgáltatók ugyanis kettős szorításban manővereznek, amikor tarifáikat kialakítják. Az európai árakat tekintve a hazai díjak alacsonyak, a további jelentős árcsökkenés a szolgáltatók gazdaságos működését veszélyeztetné.
Ugyanakkor, ha a belföldi és az európai árszínvonalat a vásárlóerőhöz viszonyítjuk, a magyar tarifák mégsem olyan alacsonyak. Sugár szerint tehát nem az árakon múlik a piaci pozíció megszerzése, illetve megőrzése, hanem a minőségen. A vetélkedőt mindenekelőtt az innováció dönti el.
Hasonló véleményen van Björn Flakstad, a Pannon GSM vezérigazgatója is. A tavaly év végén csaknem 580 ezer előfizetőnek szolgáltató társaság vezetője azonban nem kíván nyilatkozni a jelenleg idehaza kialakuló versenyről. Sőt, egyelőre még arról sem szívesen beszél – a cégnél egyébként más sem –, hogy milyen volt a Pannon tavalyi tevékenységének üzleti eredménye. Az biztosan tudható, hogy a hirdetések terén igencsak rákapcsolt az elmúlt év vége felé a társaság, ami erősen megcsapolhatta a várt nyereséget.
Az is igaz persze, hogy a rendkívül gyorsan növekvő Westel 900-zal mostanában nemcsak lépést tud tartani a Pannon, hanem úgy tűnik, kezdi ledolgozni korábbi, jelentős hátrányát. Szakértők szerint a trend az idén is jól érzékelhető lesz.
Vodafone, az új hang
Minden kétséget kizáróan ma azt lehet állítani, hogy Magyarországon az előfizetőknek a Vodafone nyújtja a legtöbbet a mobiltelefon-társaságok közül. A harmadik GSM-szolgáltató nagy erőkkel építi ki magának és már működteti is 1800-as hálózatát, s emellett mindent tud, amit a másik két versenytárs, hiszen az ő 900 MHz-es hálózatukat is használhatja az előírások szerint. És ez a tendernek megfelelően így lesz 2004 közepéig. Eközben pedig a versenytársak 2000 decembere előtt nem indíthatják el kereskedelmi szolgáltatásukat az 1800 megahertzes frekvencián.
Jeremy Forword, a Vodafone vezérigazgatója az üzleti tervekről csak annyit árult el, hogy cége szeretné 2000 végéig megszerezni a piac 10 százalékát. A tavaly decemberi indulás első két hete után már több mint 20 ezer előfizető választotta a társaságot. Becslések szerint az idén kétmilliósra duzzadhat a mobiltelefonálók tábora. Merészebb számítások szerint ez a szám megközelítheti akár a 2,5 milliót is. Az új telefontársaságnak tehát annyi ügyfelet kell gyűjtenie egy esztendő leforgása alatt, mint amennyit hazai elődei két-három év során szereztek meg.
A Vodafone a koncessziós díjon felül, amely már önmagában is meghaladta a 200 millió dollárt, saját GSM-hálózatának építésére legalább ugyanennyit költ. Emellett jelentős összegeket fordít disztribúciós hálózatának és szolgáltatási hátterének kialakítására.
Ez év tavaszáig a Vodafone valamennyi megyeszékhelyen, a Balaton környékén, valamint az M1-es, M5-ös és az M7-es autópályák mentén és a fővárosban jelen lesz. Az ígéretek szerint 2000 végére saját hálózatával 83 százalékos lefedettséget ér majd el.