Kezdetben volt a táska. Ma van a szivarzsebben elférő, cigarettásdoboz méretű és súlyú telefon. Az első mobilokkal csak telefonálni lehetett, a maiakkal is lehet telefonálni, de sokukkal lehet adatot továbbítani vagy lehívni távolról, számolni, írni, táblázatot szerkeszteni. A várakozások szerint hamarosan lesz (vagy talán már van is) olyan telefon, amelyet hanggal lehet aktivizálni, azaz például meg lehet kérni – szigorúan udvariasan –, hogy hívja fel ezt vagy azt a számot...
Eldobható készülékek
A számtalan beépített és beígért szolgáltatás több csoportra osztható. Vannak olyan szolgáltatások, olyan készülékek, amelyek csak a telefonáláshoz kellenek, a hívások kezdeményezését vagy fogadását könnyítik meg, és vannak olyan szolgáltatások, amelyekre a csak telefonálni akaró előfizetőnek semmi szüksége sincs. Drozdy Győző, a Pannon GSM egyik vezetője nemrégiben úgy vélekedett, hogy a mobilok között lassan lesznek sokat tudó, drága és még drágább készülékek, és lesznek filléres, netán eldobható telefonok. A fejlődés szerinte hasonlatos a számológépekéhez, amelyek egykor négy funkcióval is kincsnek számítottak, mára pedig vagy többet tudnak, mint egy számítógép, vagy azt sem tudjuk, honnan van az éppen az íróasztalunkon heverő darab.
A telefon és a számológép közötti párhuzamot mutatja az is, hogy ma már sok telefon tartalmaz alapműveletes számológépet, órát, játékot stb. Mindez nem nagy technikai trükk – és aligha ezek az amúgy igen hasznos és jól használható szolgáltatások határozzák meg egy telefon árát, értékét. A globalizálódó, mobilizálódó életben fontos lehet az állandó elérhetőség, de az is, hogy legyen megzavarhatatlan magánélet. Ezért született olyan Ericsson telefon, amely akár két számmal is tud(na) működni (ha a magyarországi szolgáltatók ehhez partnerek lennének), és lehetőséget adna az egyik szám kikapcsolására, automatikus átirányítására, miközben a másik tovább él. A Nokia válasza (a hívó fél ma már természetes azonosítása mellett) az a szolgáltatás, amely a különböző hívók jelölésére és elkülönítésére szolgál, azaz egyik csoportnak a hívást éppen megengedi, a másiknak pedig nem.
A mobilrádiótelefon-előfizetők száma világrészenként – 1997 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Világrész | Mobilrádiótelefon-előfizetők | ||||
Száma (ezer) | éves átlagos növekedése |
100 lakosra jutó aránya |
Az összes telefonelőfizető %-ában |
||
1996 | 1997 | ||||
Afrika | 1 149,2 | 1 941,4 | 29,5 | 0,26 | 11,5 |
Amerika | 54 078,6 | 54 976,0 | 0,8 | 7,05 | 18,8 |
Ázsia | 46 324,3 | 68 081,5 | 21,2 | 1,96 | |
Európa | 35 914,0 | 51 728,7 | 20,0 | 6,51 | 15,6 |
Magyarország | 473,1 | 706,0 | 48,6 | 6,88 | 18,1 |
Óceánia | 4 324,1 | 5 638,7 | 14,2 | 19,36 | 32,6 |
Világ | 141 790,2 | 182 366,3 | 13,4 | 3,12 | 19,1 |
Forrás: ITU |
A telefonok kettőssége megjelenik a dual készülékekben is, amelyek egyidejűleg képesek a 900-as és a 1800 MHz-es, vagy több más hálózat használatára. Innen már csak egy lépés – az Iridium megjelenése után különösen – az univerzális telefon, ami minden hálózaton tud működni – de erre már tényleg csak annak van egyelőre szüksége, aki sokat utazik, és főleg egzotikus, de nem turisztikailag fontos helyekre.
Készülékházasság
Nyilvánvaló és praktikus lehetőség a vezetékes hálózathoz kapcsolódó vezeték nélküli (cordless) telefon és a valódi mobil házassága, de e csoportba tartozik a számítógép, a menedzserkalkulátor és a telefon együttélése is. Ez utóbbira több megoldás is született már.
A Nokia egybeépítette a telefont és a számítógépet (Communicator), az Ericsson a Palm Topot és a telefont házasította infrával működő, a telefonra csatolható modemmel, a Nokia magát a modemet építette a telefonba, és több cég is kijött már a telefonálásra alkalmatlan, de adattovábbításra annál alkalmasabb PC-be, LapTopba dugható (PCMCI) kártyatelefonnal.
A Motorola a közelmúltban Budapesten is bemutatta két kártyahelyes telefonját, amelyben a telefont a kártyaolvasóval házasította össze, ideális lehetőséget teremtve ezzel az elektronikus kereskedelemhez, feltölthető (bank)kártyák, illetve az előre fizetett szolgáltatások igénybevételéhez.
A telefonok közötti versenyben persze egyéb szempontok is szerepet játszanak. Ezek között megint csak vannak ésszerű tételek – készenléti idő, beszélgetési idő, méret, súly – és presztízstényezők. Utóbbiak közé sorolható a csillogóan ezüstös, szinte ékszer jellegű megjelenés, vagy jelenleg az egyéb előnyök helyett inkább csak díszítő funkciót betöltő színes kijelző.
A kicsinyítés korlátai
A telefonok kicsinyítésének egyébként a kezelhetőség, a funkcionalitás szab gátat. Könnyebb ugyanis még lehet egy telefon, de a mai kis Ericssonnál vagy Motorola StarTacnél sokkal kisebb (a kissé utópisztikus, fogba, fülbe, szemüvegkeretbe, netán az agyba épített telefonok ötletétől eltekinteve) már aligha lehet, többek között a száj és a fül közti távolság miatt. A még nyomogatható és kezelhető méretű gombok iránti igény ugyancsak a méretcsökkentést gátló tényező, miként az is, hogy legyen (jól) látható a kijelző. Mindezen szempontok különösen fontosak, ha egy mobilt nemcsak telefonálásra, hanem SMS (GSM rövid szöveges üzenet) küldésre vagy fogadásra is használni akarunk, hiszen ilyenkor igen jól jön a három-négy soros kijelző, vagy a telefonhoz kapcsolható vagy azzal egybeépített számítógép. Ilyen kiépítettség valóban mobil irodává varázsolhatja zsebünket, autónkat vagy táskánkat – hiszen fogadhatunk és küldhetünk faxot vagy e-mailt, barangolhatunk az Interneten, és persze telefonálhatunk bárhol, ahol van kellő térerő.
Gy. M.Személyhívási körkép
A vezetékes és cellás vagy mobiltelefónia magyarországi sikertörténete mellett az eddigi egyetlen igazi kudarc a személyhíváshoz kapcsolódik. Az első magyarországi személyhívó (pager) társaság az analóg jellegű Operator Hungaria Rt. volt, majd az évtized közepén megalakult a két ERMES rendszerű koncessziós társaság: az EasyCall és az EuroHívó. Az Operator mintegy 18 ezer előfizetőre tett szert pályafutása során, a két lényegesen korszerűbb és elvben több lehetőséget kínáló társaság viszont ennek csak a töredékére – pedig az ő várakozásaik százezres előfizetői táborról szóltak.
A magyarországi személyhívópiac az idén alaposan átrendeződött. Az EasyCall bekebelezte az Operatort, az EuroHívó tulajdonosi körében döntő, de nem publikált változások következtek be, és a hírek szerint a társaság többségi magyar tulajdonba került. A változásoktól önmagában nem lett nagyobb az előfizetői tábor, viszont az EasyCall és az EuroHívó most azt tervezi, hogy – külön-külön társaságként ugyan, de – egyesíti hálózatát és ügyfélszolgálatát, jelentősen lefaragva ezzel költségeikből. Az összesen mintegy 30 ezer előfizetővel rendelkező két – immár szorosan együttműködő – társaság a gazdaságosabb közös működés mellett új szolgáltatások bevezetésében, 100 ezres előfizetői szám elérésében bízik.