A köznapi gondolkodásban befektetésnek az olyan pénzkihelyezés számít, amikor más használja megtakarításainkat és ezért díjat – kamatot, hozamot – fizet. Vannak, akik a spekulációs jellegű – leginkább tőzsdei – ügyleteket tekintik igazi befektetéseknek. A statisztika szerte a világon a befektetések között tartja nyilván az életbiztosítások díjtartalékát is. Miután a nyugdíjbiztosítások olyan speciális életbiztosítások, amelyeknél a biztosítási esemény a biztosított nyugdíjba vonulása, az előbbi elv szerint ezeket is a befektetések közé soroljuk. Nem feledkezhetünk meg arról a haszonról sem, amelyek a saját cégünkből való osztalék kivételét jelentik. Összeállításunk a személyi jövedelemadó-törvény alapján készült, vagyis az abban foglalt sorrendben mutatjuk be az egyes befektetési eszközöket és a hozzájuk kapcsolódó adószabályokat.
Nyugdíjpénztári befizetések kedvezménye
Aki magánnyugdíjpénztár tagja – ez év augusztus végén járt le a szabadon választható belépés határideje –, az majdani nyugdíjának egynegyed részét kapja e pénztártól. A pénztárban jelenleg a fizetések 6 százaléka gyűlik, és ezek összegeiből, illetve hozamaiból képződik az a tőke, amely visszakerül a tagokhoz. Az említett egynegyed rész lehet több is, ha a pénztár jól forgatja a befizetéseket. Ha viszont kevesebb lenne, akkor a közös garanciaalapból, illetve végső soron az állami költségvetésből az egynegyed részt megkapja a pénztártag. A befektetések szempontjából ezek a pénztárak összességükben fontosak, ugyanis előzetes számítások szerint húsz év múlva annyi tőke halmozódik fel ezekben, amennyi kiteszi az akkorra várható nemzeti össztermék (GDP) felét. Miután a pénztárak tőkéjük egy részét biztonságos befektetésekben helyezik el, így ezek lesznek az állam legnagyobb hitelezői (mint állampapírt vásárlók). A szerepük tehát rendkívül felértékelődik.
Az idén a magánnyugdíjpénztárba befizetett tagdíj 25 százaléka vonható le a személyi jövedelemadóból. Jövőre ez 30 százalékra emelkedik. Emellett léteznek a kiegészítő nyugdíjbiztosítást adó önkéntes, kölcsönös nyugdíjpénztárak is. Az idén az ezekbe történt befizetés fele vonható le az szja-ból, jövőre viszont már csak 30 százalék. Mind az idén, mind pedig a jövő évben ez utóbbi pénztárnál létezik egy 100 ezer forintos felső adókedvezményi limit. Ebbe beletartozik az önkéntes, kölcsönös kiegészítő egészségpénztárba, illetve önsegélyező pénztárba befizetett összeg után járó kedvezmény is. E pénztárbefizetések után az idén 25 százalék, jövőre 30 százalék kedvezmény vehető igénybe.
A lakáscélú kedvezmények nem változnak jövőre sem. A 90/1987. (XII. 29.) pénzügyminisztériumi (PM) rendelet alapján bankban elhelyezett lakás célú megtakarítás – amit mindig elkülönítetten kezel a pénzintézet – után legfeljebb évi 60 ezer forint betét 20 százaléka (tehát 12 ezer forint) kedvezmény jár. Ha a kedvezménnyel kombinált betét felvétele után a pénzt nem lakás célra fordítja a megtakarító, akkor az igénybe vett adókedvezményt vissza kell fizetnie.
Az üzleti élet- és nyugdíjbiztosítások éves díjának 20 százaléka vonható le a személyi jövedelemadóból. Ha valakinek több szerződése van, akkor is legfeljebb évi 50 ezer forint biztosítási adókedvezményt vehet igénybe. Az adókedvezmény azt illeti meg, aki az élet- vagy nyugdíjbiztosítás szerződője. Szerződőnek az számít, aki a díjat fizeti. Az szja-törvény megengedi azt is, hogy ha a biztosított nem a szerződő, akkor is a szerződő vehesse igénybe az adókedvezményt. Az ilyen szerződéseknek azonban a szerződéskötéstől számítva legalább tízéves futamidejűeknek kell lenniük vagy pedig élethossziglan kell szólniuk. Miután a biztosítók előszeretettel kombinálják az életbiztosításokat baleseti és betegségi biztosítással is, így a törvény rendezi az ilyen szerződések után járó adókedvezményeket is. Ha a kiegészítő kockázatok után fizetendő díjrész nem több, mint a teljes biztosítási díj 10 százaléka, akkor az egész biztosítási díj után számítható az adókedvezmény. Ha a baleseti és betegségi kockázat díja magasabb a teljes biztosítási díj 10 százalékénál, akkor a díjat meg kell osztani, és csak az életbiztosítás után fizetendő díj lehet az alapja az adókedvezménynek.
Befektetési adóhitel
Sajátos adókedvezmény a befektetési adóhitel. A magyar tőkepiac kialakulásakor – egészen a 90-es évek közepéig – aki befektetési céllal értékpapírokat vásárolt, az e célra fordított összeg meghatározott részét leírhatta az adójából. Ennek csak az volt a feltétele, hogy megszabott ideig – 3 évig – meg kellett tartania a papírt. A befektetők mozgásterét ez a szabály korlátozta, ezért szerették volna elérni, hogy ne az adott papírt, hanem a befektetésre költött pénz mennyiségét vegye figyelembe az állam, vagyis lehessen adni-venni a részvényeket, kötvényeket. Az állam viszont úgy vélte, jobban jár, ha a befektetési kedvezményt hitelként adja az embereknek; vagyis ha valaki növeli a befektetésállományát, akkor a növekmény 20 százaléka – de legfeljebb 200 ezer forint – leírható az adóból. Ez az adókedvezmény azonban nem ajándék, mivel ha a befektetésállomány csökken, akkor az igénybe vett adókedvezményt – befektetési adóhitelt – vissza kell fizetni. Ezek a szabályok érvényesek az idén és alkalmazni kell őket jövőre is. Az ilyen befektetéseket tőkeszámlán kell tartani, és az azt vezető brókercég ad igazolást a befektetésállomány változásáról. Nem kerülhet tőkeszámlára az olyan befektetés, amelyhez a magánszemély – közvetlenül vagy közvetve – kárpótlási jegy beszámításával jutott. Ugyanez a szabály vonatkozik arra, ha jegyzéskor kölcsönt, részletfizetést lehetett igénybe venni. Ez utóbbi esetben azonban a tiltás csak az értékpapír teljes kifizetéséig tart.
1999 elejétől külön szabály vonatkozik a befektetési alapok által kibocsátott befektetési jegyekre. Ezek után azért ad kedvezményt az állam, mert majdnem hasonlóan kockázatosak, mint a részvények vagy a vállalati kötvények. Ha a befektetési alap zömében állampapírt tart a portfóliójában, akkor a kockázat lecsökken és elveszik a kedvezmény indoka. Ezért a törvény előírja: ha a törvény által az azonnali fizetőképesség biztosításához kötelezően előírt állampapír arányát – a befektetési alap tárcájában – 20 százalékponttal meghaladja az állampapír állománya, akkor a többlet nem számít bele a befektetésállományba. Ez azonban a befektető által amúgy is nehezen követhető, és nincs is szükség a számbavételre, ugyanis ez az alap kezelőjének a dolga.
Ingatlan, kamat, osztalék
Sokan vásárolnak ingatlant befektetési céllal. Eladáskor adózni kell a vételár után. Az adó alapja a vételár csökkentett összege, hiszen a megszerzésre fordított pénzt, illetve a beruházásokat is le lehet vonni a vételárból. A maradék összeg a vásárlástól számított öt évig egészében adóköteles, mégpedig 20 százalékos kulccsal. A hatodik évtől minden évben 10 százalékkal csökken az adó alapja, így a tizenötödik évben jut el nullára. Vagyis ennyi időt kell várnia annak, aki adómentesen akar kiszállni egy ingatlanbefektetésből (feltéve, hogy magánszemély az illető).
A kamat adója látszólag könnyen elintézhető, hiszen azt a törvény nulla kulccsal adóztatja. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy a nulla bármikor helyettesíthető más számmal. A kamat fogalmába azonban nem csak a takarékbetét, a takaréklevél vagy a devizabetét kamata tartozik. Az szja-törvény idesorolja a nyilvánosan forgalomba hozott hitelviszonyt megtestesítő – tehát kötvény jellegű – értékpapírok hozamát is. A hozamot tágan kell érteni, ideértendő az az árfolyamnyereség is, amely akkor keletkezik, ha a papírt névérték alatt – diszkontáron – hozták forgalomba, de lejáratkor névértéken váltják vissza. Szintén kamatnak minősül a befektetési jegy hozama, illetve a másodlagos forgalmazás során a hozam helyett elért árfolyamnyereség. A magánszemély által nyújtott hitel (kölcsön) kamata akkor számít az adózás szempontjából, ha a szerződéskötés időpontjában érvényes jegybanki alapkamatot legfeljebb 5 százalékkal haladja meg. A jövő év elejétől hatályba lépő módosítás szintén kamatjövedelemnek minősíti a biztosítási szerződéshez fűződő maradékjogból származó jövedelmet. E körbe az életbiztosítással kapcsolatos néhány bevétel számít: például ha a biztosító visszavásárolja a biztosítottól a kötvényt annak lejárta előtt, illetve ha kötvénykölcsönt vesz fel az illető.
Az osztalék után a személyi jövedelemadó 20, illetve 35 százalék. Ha valaki egy cégbe fekteti a pénzét, akkor abból normálisan" legfeljebb a jegybanki alapkamat kétszeresével számított osztalék jöhet ki, legalábbis az állam okoskodása szerint. Ha ennél több osztalék keletkezik a cégben, és azt a tulajdonosok kiveszik, akkor nem kedvezményesen, hanem magasabb kulccsal kell adózni. Az első esetben, amikor a cég saját tőkéjét megszorozzuk az osztalékkivételi év első napján érvényes jegybanki alapkamat duplájával, az így kapott összeg 20 százaléka az adó. Az e fölötti osztalék adója viszont 35 százalék.
Árfolyamnyereség: nettó módon számítva
Az árfolyamnyereség röviden azt jelenti, hogy drágábban adjuk el az értékpapírt, mint amennyiért vásároltuk. Ha a különbözetből levonjuk a járulékos költségeket – amely a vételkor és az eladáskor a brókernek fizetett összeget jelenti –, akkor megkapjuk az adóalapot. Ez az adó 20 százalék, de az, aki tőkeszámlán tartja a befektetéseit, és árfolyamnyereséget ezek után ér el, annak nem kell adót fizetnie.
A tőzsdei határidős opciós ügyletek adója is 20 százalék. Itt a definíciót kissé átfogalmazza a mostani törvénymódosítás, de a lényeget nem érinti. E szerint tőzsdei határidős ügyletből számító bevétel a magánszemély – nem egyéni vállalkozói minőségében – tőzsdei határidős termékre kötött határidős ügyletének bevétele, valamint a tőzsdei és az elszámolóházi szabályok szerinti összetett tőzsdei ügyletből származó bevéte. Az ügyletet alkotó részügyletek bevételét és veszteségét egymással szembeállítva nettó módon kell meghatározni. Az ilyen ügyletek bevételének a tőzsdei opciós kiírásból, vagy tőzsdei opciós termék adásvételéből származó bevételt kell tekinteni. Új lesz viszont a jövő év elejétől az, hogy a tőzsdei opciós ügyletek szabályait kell alkalmazni az Állami Pénz- és Tőkepiaci Felügyelet által engedélyezett, a tőzsdei ügyletnek megfelelő, tőzsdén kívüli ügyletből származó jövedelemre is. Ennek azonban az a feltétele, hogy bárki azonos feltételekkel köthessen ilyen ügyleteket.
Végül szólni kell a társas vállalkozásokba adózatlanul befektetett jövedelem kivonásáról. Ezekre az árfolyamnyereségnél ismertetett szabályokat kell alkalmazni. E körbe tartoznak egyebek mellett az átalakulás során juttatott szövetkezeti üzletrészek, részjegyek, az ügyvédi kamara vagyonából az átalakulás során juttatott vagyon, az MRP keretében szerzett részvény (üzletrész) is.
N. G.A befektetési eszközök adózása | ||
---|---|---|
Eszköz | Az adó mértéke | |
1999 | 2000 | |
Magán-nyugdíjpénztári tagdíj | a befizetés 25 százaléka 30 százalék | |
Önkéntes kiegészítő nyugdíjbiztosítás | a befizetés 50 százaléka (max. 100 ezer forint) | 30 százalék (max. 100 ezer forint) |
Lakáscélú betét | évi max. 60 ezer forint 20 százaléka | ua. |
Üzleti élet- és nyugdíjbiztosítás | az éves díj 20 százaléka, max. 50 ezer forint | ua. |
Befektetési adóhitel | a befektetésállomány növekedményének 20 százaléka max. 200 ezer forint | ua. |
Ingatlaneladás | adóalap: a vételár csökkentendő a ráfordításokkal – az adó ennek 20 százaléka, de a 6. évtől az adóalap évi 10 százalékkal csökken | ua. |
Kamatjövedelem (takarékbetét, kötvény, befektetési jegy stb.) | 0 | 0 |
Osztalék | 20, illetve 35 százalék | ua. |
Árfolyamnyereség | 20 százalék, de a tőkeszámlán lévő befektetés 0 százalék | ua. |
Tőzsdei határidős opciós ügyletek | 20 százalék | ua., de kiterjesztve a tőzsdén kívüli opciós ügyletekre is |
Társas vállalkozásba adózatlanul befektetett jövedelem kivonása | mint az árfolyamnyereségnél | ua. |