Millenniumi csillogás

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. november 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 20. számában (1999. november 1.)

A nyár még októberre is tartogatott néhány derűs napot, aminek az öltözködési szakmában tevékenykedő gyártók és forgalmazók nem igazán örültek. Nagyon nehéz huszonhat fokban gyapjúkabátot, meleg zseníliapulóvert, egyéb őszi-téli holmit eladni. Az ősz és a tél persze a napok fordultával menthetetlenül beköszönt, de a jó időben addig is nehéz a vevőt a próbafülkébe becsalogatni.

A ruházati szakma számára az év nagyobbik fele nem volt túl sikeres: az árvíz, a belvíz, a szomszédos háború országrészeket zökkentett ki a megszokott kerékvágásból, szükségessé tette a vállalkozások és az ott lakók (családi) költségvetésének drasztikus átalakítását. Az idegenforgalom az év első felében szintén igen visszafogott volt, ami ugyancsak csökkentette a vásárlóerőt. Talán csak a napfogyatkozás és a Forma-1 hozott kis pezsgést az idegenforgalomban és a kereskedelmi életben.

Fogyasztói átlagárak (forintban)
  1997 1998 1999
Férfiöltöny 23 410 25 860 28 020
Férfiing 2 960 3 560 4 000
Női kabát 24 750 27 710 30 470
Női ruha 5 810 6 350 7 520
Forrás: KSH

Nehezíti a szakma helyzetét az Európa-szerte jellemző pangás, valamint az olcsó és egyre jobb minőségű távol-keleti és török áruk dömpingje is. Mindezek ellenére a kereskedők optimisták. Az év második felétől, főleg az év végi ünnepek idején megélénkülő vásárlási kedvtől várják a kereslet fellendülését. Az előző években is az volt a jellemző, hogy az év utolsó három hónapjára jutott az éves forgalom negyven százaléka.

A nagyobb gyártók és márkaképviseletek már a nyár elején kínálták partnereiknek az őszi-téli kollekciókat, amelyekben csaknem kivétel nélkül helyet kapott az úgynevezett millenniumi modellcsalád. Így a szezont uraló szürkék, feketék, bordók és padlizsánok mellett megjelenik kis pompa, kis csillogás is. Hiszen idén is lesz karácsony és sok év végi vállalati ünnepség, és jön a 2000. év, aminek megünneplése ugyancsak megfelelő ünnepi öltözetet kíván. Novemberben aztán megkezdődik a nagy bevásárlás...

Úri divat A férfidivatban az újdonság többnyire a részletekben rejlik. Ilyen a minőségi anyag – ez a téli szezonban többnyire a gyapjú, illetve a jó komfortérzetet adó gyapjúsztreccs –, a jó szabásvonal, és ilyenek a megfelelően megválasztott kiegészítők. Egy különleges ing, egy ízléses, az inggallér fazonjához és méretéhez illő nyakkendő mind-mind a jó megjelenés elengedhetetlen része. A férfiak öltözékében – amint a hölgyeknél – ugyancsak a szürke és a fekete a meghatározó szín, ezek mellett már csak a sötétkék árnyalatai jutnak szerephez. Ami a fazonokat illeti, a háromgombos öltönyök és zakók mellett a még ezeknél is magasabban záródó megoldások a legkedveltebbek. Ezek az öltözékek selyem nyakkendővel és finom inggel kiválóan alkalmasak az alkalmi összejövetelekre, partikra is. A szmokingot kedvelők ebben a szezonban a matt fényű, sálgalléros változatot viseljék, idén ez számít igazán divatosnak.

Mindenki másképp

Mára igen jelentős jövedelemkülönbségek alakultak ki az egyes társadalmi rétegek között. Ami egyeseknek természetes, az sokaknak egy életen át elérhetetlennek tűnik. Hosszú évek tapasztalata ennek ellenére azt mutatja, hogy ki kevesebb, ki több pénzzel, de nekiindul az ünnepi cirkusznak.

A kereskedelem adatai szerint azonban az év végi bevásárlási roham egyre később kezdődik, jóllehet a nagyobb üzletek már november elején ünnepi dekorációval és árukészlettel várják a vásárlót.

Másképp viselkednek a férfi és a női vásárlók. A nők már novemberben elkezdik feltérképezni a piacot, a kínálatot, majd módszeresen beszerzik az ajándékokat. A férfiak az ünnepek előtt néhány nappal esnek be egy-egy üzletbe, és "a pénz nem számít" felkiáltással bevásárolnak a kedvesnek vagy a hitvesnek. A többi ajándék beszerzése ugyanis a legtöbb családban a nő dolga.

Tekintettel arra, hogy az utóbbi években a ruházati termékek fogyasztói árindexe majd' ötszörösére emelkedett, az átlagjövedelem pedig 70 000 forint körül van, érthető, hogy az egy főre jutó ruházati fogyasztás egyharmaddal kevesebb, mint 1990-ben volt. Emiatt a nagyobb értékű ruházati termékek sok helyütt bekerültek a karácsonyi ajándékcsomagba. Jobb télikabát, igényesebb öltöny, kosztüm, táska egyszerre hasznos és szép ajándék – ajándékozónak és ajándékozottnak egyaránt. Csak a meglepetés marad el, hiszen ezeket a termékeket nem tanácsos leendő viselőjük távollétében megvásárolni.

A ruházati cikkek közül meglepetésként inkább a kisebb értékű kiegészítők kerülnek a fa alá. Ilyenek a hölgyeknek szánt kendők, sálak, kesztyűk, fehérneműk, az erősebb nem képviselőinek pedig a sálak, nyakkendők, ingek, pizsamák. E termékek esetében nők és férfiak, megengedve egy kis luxust, egyaránt könnyebben döntenek a szebb darabok mellett.

Az egy főre jutó fogyasztás alakulása (1990 = 100)
  Élelmiszer Ital Ruházkodás Tartós fogyasztási cikkek
1993 96 91,1 89,8 102,2
1994 93,6 90 88,3 111,8
1995 87,4 80,1 81,9 102,7
1996 86,3 77,1 76,2 98,9
1997 86,6 78,5 77,9 104
Forrás: KSH

Csata a fogyasztókért

A jó parkoló, a kellemes környezet, az egymás mellett sorakozó, különböző profilú üzletek és a szórakozási, pihenési lehetőségek egyre több embert csábítanak a plazákba. Bár a bevásárlóközpontok kétségtelenül sok vásárlót vonzanak, Budapesten és a nagyobb városokban a belvárosi üzletek is nagyobb forgalmat remélhetnek a karácsonyi bevásárlások idején.

A Kleider Bauer üzlethálózatában az átlagnál kicsit drágább, de márkás termékeket lehet vásárolni. A cég novembertől 127 ünnepi kirakattal és ünnepi kínálattal kínálja termékeit. Mint Mikes Gábor marketingvezető elmondta, tapasztalataik szerint a magyar vásárló visszafogottabb az ünneplésben, mint a pénzesebb nyugat-európai fogyasztó. Az ünnepléshez nem kell feltétlenül új ruha, s szilveszterre is csak kevesen szereznek be új estélyit.

A vállalati partikra, az év végi búcsúztatókra a résztvevők többnyire az irodai viselet alkalmi változatában érkeznek. Ennek kellékei az alkalmi blúzok, a különleges harisnyák, a fényes topok, a drágább ingek, a jól kiválasztott nyakkendők. Ennek megfelelően a Kleider Bauer ünnepi kínálatában a választék gerincét a kis feketeruha-variációk, a kissé férfias nadrágkosztümök és a sötét öltönyök mellett a csillogó topok, a kiegészítők, az elegáns nyakkendők és ingek alkotják. A szokásos karácsonyi beharangozás mellett a cég nem szervez különleges akciókat, az alkalmi hangulatot bőséges választékkal és néhány árukör akciós kínálatával teremtik meg.

Kiegészítők átlagárai 1999-ben
  Tól-ig árak
Női sál, kendő 1000-1800 Ft
Harisnyák 300-1600 Ft
Férfisálak 1200-2500 Ft
Nyakkendők 1200-4500 Ft
Forrás: MDI

Az Öltönyházban novemberre várják az ünnepi bevásárlás kezdetét, ami tapasztalataik szerint az év utolsó napjáig tart: ilyenkor megnő az eladott szmokingok és a sötét ünnepi együttesek száma. Itt az átlagár alatti és a drágább együttesek egyaránt megtalálhatók jó minőségben, angolos eleganciával és divatos fazonokban. Mivel egy telephelyen folyik a gyártás és az értékesítés, az üzlet folyamatosan követni tudja a fogyasztói igényeket, gyorsan tud reagálni az ízlés- és igénybeli változásokra. Az Öltönyház ünnepi kínálatában bővül a rendkívül sok variációt kínáló, közkedvelt mix and match kollekció alapanyag- és modellválasztéka. A hagyományos gyapjú mellett megjelenik a gyapjúsztreccs és a gyapjú by sztreccs, amely különösen kellemes viselet.

A Skála és a Centrum áruházak egyesüléséből létrejött S&C Áruházlánc huszonnégy budapesti és vidéki belvárosi üzletének mintegy hetvenezer négyzetméterén a kereskedés személyre szabottságával, szakértő eladókkal, tanácsadással, szükség esetén alakra igazítással igyekszik hozzásegíteni vásárlóit az ünnepi bevásárlás zökkenőmentes lebonyolításához. Az áruházlánc az év vége közeledtével igazi meglepetéssel is szolgál: elkezdte a Katarzis fantázianevet viselő új kollekció forgalmazását, amelyet a külföldön is jól ismert és sikeres divattervezőnő, Zób Kati tervezett. A márkás termékeket kezdetben három budapesti és öt vidéki üzletben kínálják. Az áruházlánc azt reméli, hogy az ünnepi bevásárlás sokakkal megismerteti és megszeretteti ezt a merész, nőies kollekciót, s kibővül az áruházlánc vevőköre a 35-55 év közötti, korszerű öltözködési igényekkel fellépő, jól szituált hölgyekkel és családtagjaikkal.

Az Aranypók a belvárosi üzletek mellett szinte minden nagy bevásárlóközpontban is ügyel a részletekre. Az üzlethálózat számára kiváló forgalmat hoz a karácsonyi bevásárlás, hiszen termékpalettáján csupa ajándéknak való szerepel. Így a többi megkérdezettel ellentétben, aki szolid értékbeni növekedésre számít az előző évhez képest, az Aranypók értékben és mennyiségben egyaránt jelentős növekedést prognosztizál. Tapasztalataik szerint egyedül a decemberi forgalom elérheti egy átlagos negyedév forgalmát. A vásárlókat az arany- és ezüstvasárnapi meglepetések mellett hosszabb nyitva tartással és igazi karácsonyi kínálattal várják. Ennek jegyében például tiszta selyem sálak, kendők és nyakkendők között válogathatunk, s a kínálatot kibővítették dobozos fehérneműkkel is.

Tapasztalt kereskedők szerint az jár jól, aki a bevásárlást már novemberben elkezdi: akkor már (és még) minden kulturált körülmények között kapható. Az előrelátóbbak így kevesebb stresszel készülhetnek az ünnepre, s talán marad idejük arra is, hogy szívüket is ünneplőbe öltöztessék, ha már a pénztárcájuk kiürült.

Szürkék és feketék bordóval és padlizsánnal Az év végén a divattal lépést tartó hölgyek szürkébe vagy feketébe öltöznek. A szezon slágerei a kis fekete ruhák rövid ujjas vagy ujjatlan változatban, hozzájuk illő hosszú zakóval, valamint a fekete, kissé férfias nadrágkosztümök. A már-már puritán együtteseket lurexből és fényes szaténból készült kiegészítők, gyöngyös, csillogó topok, felsők tehetik ünnepélyessé. Az utóbbi években a sálak és a kendők is az öltözék fontos kiegészítőivé váltak. Idén nagyon divatosak ezek fényesen csillogó, színátmenetes, elmosódott mintás és flokkolt, plüsshatású változatai. A szürkék mellett nagyon sok a bordó, a különféle zöld és barna. Az alkalmi megjelenéshez elengedhetetlen a lurexszel átszőtt bordó, szürke vagy fekete harisnya.
 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. november 1.) vegye figyelembe!