Kis luxus

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. november 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 20. számában (1999. november 1.)

Minden jel arra vall, hogy az idei karácsony kiugróan magas bevételt produkál, esetleg értékesítési rekordot dönt a kereskedelemben. A közvélemény-kutatók adatai szerint ugyanis az idén az emberek elégedettebbek családjuk anyagi helyzetével, mint korábban, miközben az elégedetlenek aránya csökkent. A KSH gazdaságelemzői szerint ennek jegyében lassacskán átrendeződik a lakossági megtakarítások, illetve hiteltartozások szerkezete. A reálkeresetek növekednek, a megtakarításokon belül pedig jelentős arányeltolódás tapasztalható. Csökken a részvények súlya, növekszik viszont a banki – könnyebben mobilizálható – betétállomány, míg a hiteleken belül a fogyasztási kölcsönök felé billen a mérleg nyelve.

A háztartások pénzügyi vagyona alig fél év alatt 7,2 százalékos növekedést ért el. A piackutatók előrejelzése szerint a vásárlóerő tovább növekszik, s a fogyasztás is jelentősen átstrukturálódik. Már most érezhető az úgynevezett szabadidős fogyasztási kultúra térnyerése, amely szorosan kapcsolódik a turizmushoz, a szépség- és sportiparhoz. A tömegfogyasztás helyét mindinkább a minőségi igények kielégítésére alkalmas termékek veszik át.

Illatos kollekciók

Az iméntieket példázza a kisebb kiadással járó, ám klasszikus meglepetésnek számító kozmetikai termékek piacának bősége is. A kínálat ebben az árucsoportban egyszerűen zavarba ejtő. A hazai kozmetikai piacon másfél ezer cég tevékenykedik legálisan, háromnegyedük importőr. Közülük a húsz legnagyobbé az évi több mint 50 milliárdos piac 95 százaléka, de ebbe nem számítják bele a szinte átláthatatlan parfümértékesítési adatokat. (Egyébként a szürke-, illetve feketepiacon talál gazdára a kozmetikumok harmada-negyede, a parfümök terén az arány még ennél is nagyobb.) A legjelentősebb öt kozmetikai cég a magyar viszonyok között az Unilever, a Procter& Gamble, a Henkel, a L'Oréal és a Beiersdorf. A magyarországi piacon a közepes méretű cégek mezőnyébe tartozik a Colgate Palmolive, a Wella, valamint a Johnson&Johnson.

A kereslet leginkább a haj- és arcápolási készítmények iránt erősödik. Az utóbbiak közül a legdrágább kategória sokkal jobban fogy, mint a hagyományos, illetve olcsóbb cikkek. Egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a piacból az erősebb nem képviselői: ma már a férfiak majdnem háromnegyede használ rendszeresen valamilyen kozmetikumot. (Igaz, ezeket 60-70 százalékban ugyancsak a nők választják ki, illetve vásárolják meg.)

Karácsony táján a kozmetikai és szépészeti cikkek közül szinte minden kelendő, de igazi slágernek az utóbbi időben a dísz- és ajándékcsomagos kozmetikumok számítanak. Elsősorban az importáruk, hiszen a finomkozmetikai cikkekből meglehetősen szerény a hazai termékek köre.

Év vége táján leginkább a luxuskategóriába tartozó termékek, illetve márkák fogynak, többek között a Givenchy, a Kenzo, a Dior és a Chanel. Ezekből a parfümök, dezodorok, testápolók egyaránt igen keresettek, sokan az adott márka egész kollekciójára vevők.

Ajándék négy keréken

A gépjármű-kereskedők örömére karácsonytájt évről évre mind nagyobb számban jelentkeznek náluk azok, akik régi autójukat kívánják lecserélni, s azt az új kocsi árába beszámíttatni. Azt ugyan nem regisztrálják, ki veszi kifejezetten a fa alá az új autót, de a márkakereskedések jó részének az év utolsó két hónapja visszatérően kiugró forgalmat hoz, ami arra utal, hogy immár a kocsi is karácsonyi ajándék lett.

Az autókereskedők az idén karácsony nélkül sem panaszkodhatnak, mivel 1999 egyébként is rekordévnek ígérkezik. A szalonok nagy része már augusztus táján elérte a tavalyi egész éves forgalmat. A népszerűségi listát a "mi autónk" vezeti: elképzelhető, hogy az év végéig akár 30 ezer új Suzuki is gazdára talál. Töretlen az Opel, a Volkswagen, a Ford népszerűsége, csakúgy mint a Renault-é, és a Daewoo is felkerült a toplista első harmadába. A legkeresettebbek a kiskocsik, a Suzuki nélkül becsült, jóval 100 ezer darab felettire várható eladásoknak nagyjából a felét ez a kategória alkotja.

A lélektani határ állítólag a 3 millió forintos ár, az ez alatti kocsikra nemritkán heteket is várni kell. A Magyarországi Gépjárműimportőrök Egyesületének adatai szerint a preferenciák terén új trend alakult ki. Azok, akik korábban középkategóriájú modelleket vásároltak, átnyergeltek az alsóközéphez, a nagykategóriások pedig a közép felé kacsingatnak. A gyártók ugyanis olyan extrákat ajánlanak immár szériafelszerelésként, amelyek korábban a drágább, nagyobb kategóriájú kocsik tartozékai voltak.

Mozgásban az üzlet

A mobilitásra vágyók körében még két – adózás szempontjából a gépkocsikhoz hasonlóan jó befektetésnek minősülő – termék számít karácsonyi slágernek. Ezek egyike a mobiltelefon, amelyhez akár már 10 ezer forint körül is hozzá lehet jutni. Vannak persze csúcstechnológiát képviselő, 100 ezer forint feletti készülékek is. A mozgalmas életet kedvelők másik kedvelt ajándéka az utazás, ami jelenleg talán a legkönynyebben elszámolható költség az ajándékozni és ügyeskedni egyaránt hajlandók körében. Ráadásul az idei ünnep különlegesnek számít a tekintetben, hogy szilveszter másnapján már 2000-et írunk.

Az utazási irodák ajánlatában augusztus végén, szeptember elején megjelentek a karácsonyra, szilveszterre időzített utazások. Karácsony előtt és után évek óta sokan kelnek útra, noha ilyenkor általában drágábbak a repülőjegyek és a szállodák. A legfelkapottabb célállomások változatlanul a Maldív- és a Kanári-szigetek, Mauritius, Kenya, az Antillák és Izrael, s mind keresettebbek az úgynevezett all inclusive, azaz a korlátlan fogyasztást kínáló utak. (Ausztriában és Németországban már vagy egy évtizede ismert ez az egyösszegű befizetés ellenében korlátlan fogyasztást – többek között ingyen szaunát, masszázst, evést-ivást, teniszezést stb. – lehetővé tevő üdülés, amivel az utazó valóban a szabadság élményét kapja.) Ilyen ellátási forma fellelhető néhány hazai utazási iroda – például az Atlasz – ajánlatai között is.

Nálunk egyelőre azonban a hagyományos, de még így is borsos árú utak a keresettebbek. A Chemol-Travelnél például a millenniumi szilveszter Shalom Izrael elnevezéssel 200 ezer forintba kerül, s ugyanennyi az eilati üdülés is. A Viva Toursszal, amely kifejezetten egzotikus helyekre ajánl utakat, a Maldív-szigeteket és Dominikát 226 ezer forintért lehet megtekinteni, de szilveszterre választható mexikói, mauritiusi, thaiföldi út is. Szolidnak mondható az F&F Utazási Iroda alig több mint 80 ezer forintos isztambuli szilveszteri túrája, főképp ha a hatnapos út árát a mindössze négynapos, 183 ezer forintos amszterdami kirándulással vetjük össze. A Tan-Túra utazási iroda a karácsonyi dubai üdülésért négycsillagos szállodában 180 ezer forintot kér. Kenyában ekkor 250 ezerért tölthet el egy hetet a turista, míg az Egyesült Államok nyugati partvidékén 621 ezer forintért lehet pihenni pár napot. Az ITB Hellas ötnapos athéni kiruccanásért fejenként 124 ezer forintot számláz, a Neckermann pedig a legújabb slágerutak között számon tartott hawaii utazásért – 12 nap, karácsony és szilveszter egyaránt a meseszigeten – több mint 600 ezer forintot kér el fejenként.

Az adóellenőrök tapasztalata szerint egyre szélesebb azok köre, akik az efféle kiruccanást üzleti ügyeikkel kapcsolják össze, vagy legalábbis kísérletet tesznek arra, hogy hivatalos útként számolják el az üdülést. A cégek jó része ugyanis felismerte: ha megfelelően dokumentálja, számlákkal igazolja az utat, akkor azzal javadalmazhatja munkatársait. Gyakorlatilag nincs másra szükség, mint a megfelelő helyen kiválasztott konferenciára vagy továbbképzésre, oktatóprogramra, majd az utazásról s a költségekről szóló hivatalos számlákra. (Ma már a szervezés sem okozhat gondot, hiszen nem egy utazási iroda speialitásai közé tartozik a konferenciaturizmus szervezése.)

Csecsebecsék, régiségek

Ugyancsak az adókímélő, s családon belüli vagy céges ajándéknak egyaránt megfelelő termékek az exkluzív irodai kiegészítők, a márkás, több tízezer forintos írószerek. Újabban nagy a divatja a nemesfémből készült tollaknak, amelyeket újabban akár féldrágakövek is díszítenek. Úgy tűnik, egyelőre mégis a Parker a legnépszerűbb, bár mind nagyobb az igény a 30-40 ezer forintos Watermanok, illetve a klasszikus, az amerikai elnökök írószerének számító Cross tollak iránt. Ez utóbbiakból a 40-50 ezer forintos tűnik felkapottnak, bár 180 ezerért is találni belőlük.

Hasonló a helyzet az órák és az ékszerek esetében. Ezekből karácsony táján a szaküzletek akár a teljes éves forgalom harmadát is eladhatják. A kevésbé tehetősek inkább a görög, izraeli, olasz importtermékeket vásárolják, vagy – valószínűleg a fehér színű nemesfémek divatjának köszönhetően – az ezüstárukat preferálják. Ezekből gyakran nagyobb, de legalábbis vonzóbb a kínálat, mint az arany ékszerekből, amelyek többnyire klasszikus fazonokban kerülnek az üzletek pultjaira.

Mind nagyobb az érdeklődés az antik ékszerek iránt, a tehetősebbek kifejezetten régiségpártiak. A karácsony előtti aukciókon egyenesen hiánycikknek számítanak az ép, jó állapotú, szecessziós vagy art deco stílusú ékszerek.

Az év végi ünnepek táján egyébként is megszaporodnak az árverések. A piacvezetők közül évről évre rendez ilyet a BÁV, a Pless&Fox, a Belvárosi Aukciós Ház, a Polgár, a Kieselbach, a Mű-Terem és a Nagyházi Galéria. Sok az érdeklődő, annak ellenére, hogy az árverések többnyire árfelhajtó hatásúak. Ritka nagy szerencse kell ahhoz, hogy valaki licitálással olcsóbban jusson a hőn áhított tárgyhoz (vagy ahhoz hasonlóhoz), mint valamelyik bolti hétköznapon.

Karácsony felé közeledve amúgy is nagy a taktikázás a régiségkereskedők körében. Némelyek esküsznek rá: azok tudják a legtöbb holmit eladni, akik a lehető legkésőbb tartják a licitálást. Az utolsó pillanatig tartó vásárlási kedvet látszik igazolni, hogy a régiségkereskedők közül volt olyan, aki tavaly december 24-én délben alig tudta lehúzni a redőnyt, s a vevők szinte teljesen kiürítették a boltját. Ilyenkor el lehet adni szinte mindent. Nosztalgikus ajándék címszóval az év végi finisben így talált vevőre egy egyszerű, régi, ledugaszolt üveg is, "Bad Ischl-i levegő" felirattal...

Az antikvitások kedvelői számára vásárolt ajándékok között évről évre nő a régi könyvek ázsiója is. Szakértők szerint nemcsak azért, mert ezzel a meglepetéssel nem lehet nagyot hibázni, hanem azért is, mert a ritka, értékes könyvnek nem feltétlenül csak a gyűjtők örülnek. Ezen túl a patinás könyv ugyanúgy értékőrző, mint a régi bútor, az antik festmény, szőnyeg, ékszer.

A régiségek értékét az esztétikai, érzelmi, befektetési vagy gyűjtői szempontokon túl növelheti, hogy nagy részük adókímélő is lehet. Vállalkozóként, cégként az egyes műtárgyak vásárlására fordított összeg költségként számolható el. Az adóellenőr ugyanis a használati tárgyakat, bútorokat, szőnyegeket, lámpákat – függetlenül azok korától – kénytelen irodai berendezésként, eszközként elfogadni.

 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. november 1.) vegye figyelembe!