Ha jő az év vége...

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. november 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 20. számában (1999. november 1.)

A karácsonyi ajándékozási időszak a kereskedelem nagy szezonja, olyan ünnep, amikor a fogyasztókon eluralkodik a vásárlási kedv. Az áruházak, hipermarketek, bevásárlóközpontok hatalmas pénznyelőkként működnek, ilyenkor nem egy üzletágban néhány hét alatt többhavi bevételre tesznek szert. A kereskedelemre egyébként is az a jellemző, hogy az év végi forgalom az év elejinek akár kétszerese is lehet.

Decemberi csúcs

A keresletet nem csupán az ünnepek közeledte élénkíti föl. Lendítőereje van annak is, hogy a legtöbb család kiheverte a tanítás megkezdésének csapásait. Ekkorra érkezik el az év végi jutalmak kifizetésének ideje, és év vége felé a vállalkozások is tisztábban látják anyagi lehetőségeiket.

Az olcsó piac az elmúlt két évtizedben a magyar fogyasztónak a KGST- (később a kínai) piac volt és maradt. Ezeken hamisított, "olyan, mintha" termékek kaphatók, minőségük nem a legjobb, viszont olcsók. Sokan csak ezt tudják megfizetni.

Hosszú évek csökkenése óta először tavaly bővült a kiskereskedelmi forgalom volumene, éves szinten 8,6 százalékkal, s az Országos Kereskedelmi Szövetség előrejelzései szerint az idén további 5 százalék körüli növekedés várható. KSH-adatok alapján megállapítható, hogy az igazi nagy bevásárlási időszak decemberben van – de persze a reklámhadjáratok jóval korábban megkezdődnek. Ezt igazolják az elmúlt három év utolsó három hónapjában mért kiskereskedelmi és vendéglátási bevételek. Tavaly októberben 252,7 és 363,7 milliárd; novemberben 253,4 és 363,1 milliárd; decemberben 294,7 és 443,7 milliárd forint körüli értékeket ért el a forgalom.

Az ajándékozás közterhei A kifizető által adott ajándék – néhány kivételtől eltekintve – adóköteles természetbeni juttatásként a magánszemély olyan bevételének számít, amelynek egésze jövedelem. A természetbeni juttatásból származó jövedelem után a kifizető 44 százalék adót köteles fizetni. Adómentes a munkáltató által a magánszemély nyugdíjba vonulásakor természetben adott egyszeri ajándék értékéből a 10 ezer forintot meg nem haladó összeg, továbbá a kifizető által állami és egyházi ünnephez, továbbá a családi eseményhez kapcsolódóan – legfeljebb évi három alkalommal – adott ajándék értékéből alkalmanként az 500 forintot meg nem haladó rész. Ugyancsak mentes az adóteher alól az az ajándék, amelyet a magánszemély a tevékenységével szoros összefüggésben üzleti, hivatali, diplomáciai esemény alkalmával reprezentáció címén kapott. A társasági adó tekintetében a hatályos jogszabályok úgy rendelkeznek, hogy a kifizető, illetve a munkáltató által adott ajándék értéke költségnek minősül. Ha a cég nem fizetett utána 44 százalékos szja-t, akkor az ilyen címen elszámolt, a gazdálkodó árbevételének 0,5 százalékát meghaladó összeg növeli a társasági adó alapját. A természetbeni juttatásként adózó ajándék – megfizetett adójával együtt – a vállalkozás érdekében adódó költségnek számít, amellyel az adóalapot nem kell növelni. Általános forgalmi adó csak termék ajándékozásához kapcsolódhat. Kis értékű – 500 forint alatti – ajándék átadásakor nem kell áfát fizetni, illetve a beszerzést terhelő vagy az előállításhoz kapcsolódó adó is levonható. Ha az ajándék értéke meghaladja az 500 forintot, az átadó nem igényelheti vissza az ajándék vásárlásakor megfizetett áfát, de az átadás miatt sem kell adót fizetnie. A társadalombiztosítási terhekre vonatkozóan a jogszabály kimondja: a foglalkoztató, illetve a társaság egyaránt adhat ajándékot az általa foglalkoztatott biztosítottnak. Ehhez járulékfizetési kötelezettség akkor kapcsolódik, ha az adott ajándék után a foglalkoztató személyi jövedelemadót fizet. A járulék alapja az ajándék beszerzési ára, illetve annak szokásos piaci értéke. Társasági – tagi – jogviszony esetében az adóköteles juttatás után a társaságnak 33 százalékos járulékot kell fizetnie, míg a biztosítottnál a kapott ajándék nem képez járulékalapot, mivel az természetbeni juttatás. Ajándékozás esetén a kifizetőnek – jelen esetben az ajándékozónak – tételes egészségügyi hozzájárulást is fizetnie kell, feltéve hogy más még nem fizette meg azt. A hozzájárulás összege a jogviszony fennállása alatt havi 3600, illetve napi 120 forint. P. Zs.

Üzletközpontok dicsősége

Az elmúlt években a hagyományos piacok mellett mind több a vevő a hipermarketekben és a bevásárlóközpontokban. Ez utóbbiakat a GfK Hungária Piackutató Intézet adatai szerint főképpen a módosabb vásárlók látogatják, összességében kevesebben, mint a többi kereskedelmi egységet, ám jóval többet költenek. A bevásárlóközpontok sajátos szociológiai hatást fejtenek ki, bizonyos ifjúsági csoportok második otthonává válnak. Sok helyütt átveszik az egykori művelődési házak szerepét, ahol az emberek találkozhattak egymással, beszélgethettek, műsorokat tekinthettek meg. Ezek a komplexumok nemcsak a kereskedelemben nyitottak új fejezetet, de átformálják a szórakozási és kulturális szokásokat is. Ezeken az újsütetű találkozóhelyeken állandóan szól a zene, minden mozgásban van, mindig történik valami. A színek, a hangkavalkád, az üzletek árukínálata a fővárosban és vidéken egyaránt becsalogatja az embereket. A vonzerőt növelik a gyermekeknek szóló programok, a show-műsorok, a multiplex mozik, a játéktermek, a korcsolyapályák és a divatbemutatók, amelyek év vége táján egyébként meg is szaporodnak.

Az üzletközpontok és hipermarketek térhódítását aggodalom is kíséri, tekintettel arra, hogy sok kisebb (családi) kereskedelmi vállalkozás került nehéz üzleti helyzetbe. De nem csak nekik okoz fejfájást a kereskedelem struktúrájának átrendeződése.

Az amúgy is magas belterületi bérleti díjakkal és parkolóhelyhiánnyal küzdő Keravill tapasztalata például az, hogy a náluk kiválasztott műszaki cikkeket a periférián épült hipermarketekben veszik meg, mert azok óriási forgalmuk révén alacsonyabb árréssel dolgoznak. Az átalakult vásárlói szokások miatt a családok még a villanykörtét is ott, heti nagybevásárlásaik alkalmával szerzik be. A bevásárlóközpontok a kereskedelmi forgalomból jelenleg több mint 8 százalékkal részesednek, ami a következő tíz évben akár meg is ötszöröződhet.

A fogyasztói árindex alakulása kiadási főcsoportonként (1990 = 100)
  élelmiszer ital ruházkodás tartós fogyasztási cikkek
1996 356,9 314,1 332,3 276,1
1997 419,4 373,5 394,4 299,6
1998 479,8 430,6 450,0 323,9
Forrás: KSH

Igényes választék

A karácsonyi rohamra a gyártók és a kereskedők egyaránt készülnek időzített termékkínálattal, nagyobb készletekkel és nyújtott nyitva tartással. Van persze olyan cég is, amelynél a karácsony – nyitvatartási szempontból – nem okoz változást. A Bonbon Hemingway 44 fővárosi édességboltjának jó része egész éven át a hét minden napján fogadja a vásárlókat. A társaság elnök-vezérigazgatója, Havas Pál szerint náluk is a negyedik negyedév a legerősebb, s a decemberi forgalom háromszorosa az év többi hónapjában elértnek. Egy nyugat-európai felmérésre hivatkozva elmondta, hogy az italgyártók a 2000. év miatt 6-7 százalékkal nagyobb keresletre számítanak.

Idehaza a Zwack Rt. például ez alkalomból díszkivitelű Unicumot és fütyülős barackpálinkát bocsát ki. A Bonbon Hemingway pedig négytagú, saját címkés, Siklósról származó minőségi borcsaládot hoz forgalomba. Emellett persze – árban is – a legszélesebb italválasztékot nyújtja, úgyhogy a belterületi boltokban akkor sem küldik el a vevőt, ha az éppen 12 éves, tölgyhordóban érlelt malt whiskyt kíván.

Ami az édességkínálatot illeti, a cég azzal képes felvenni a versenyt a hipermarketek alacsonyabb áraival, hogy bizonyos minőségi szint fölött szaloncukorból például a legszélesebb kínálatot nyújtja, s akiknek egy fajtából nem kell a félkilós gyári csomagolás, kisebb mennyiséget is kiszolgálnak. A vállalatok által cégajándékként rendelt egyedi ajándékkosarat, -csomagot bizonyos összeghatár fölött ingyen szállítják házhoz.

A vállalkozások éves nettó árbevételük 0,5 százalékáig terjedő reprezentációs keret terhére költhetnek nem személyre szóló ajándékra, ami után nem kell társasági adót fizetni. (Egy személyes ajándékot, mint amilyen például egy karóra, persze szja és tb-járulék is terhel, amit az ajándékozó vállalkozás fizet.) Az OREX Rt. tapasztalatai szerint egyre több vállalat ajándékoz dolgozóinak nemesfém ékszereket, évfordulós pecsétgyűrűket, az üzleti partnereknek pedig az íróasztali dísztárgyak és az apróbb arany ékszerek mellett márkás – elsősorban svájci – karórákat rendelnek.

A társaság novemberben és decemberben éves forgalmának 40 százalékát bonyolítja le, sőt a karácsony előtti néhány napban négy átlagos hónap árbevételét is elérik. Így a kibővített választékban nagyobb számban jelennek meg az értékesebb, színvonalasabb modellek, illetve a drágakövekkel, briliánssal díszített kollekciók. A kínálatban szerepel egyebek között fehérarany medál, amelyen a XXI. (század) feliratát brillek alkotják, illetve 2000-es véséssel ellátott ezüst keresztelőpohár.

Egyre terjedő szokás a karácsonyra időzített eljegyzés, és – nyugati példa alapján – az is, hogy a menyasszony a jegygyűrű mellé kísérőgyűrűt, a vőlegény pedig drága órát kap.

Szorító árverseny

A Kleider Bauer-hálózatot működtető Duna Divat Kft. az ünnepekre való tekintettel a hagyományos felsőruházati cikkek mellett több kiegészítőt is kínál. Megjelennek a Nyugat-Európa kedvelt bevásárlóutcáiban is látható pulóverek, a vasalást nem igénylő pamutingek, a vélhetően divatba jövő nappásított irhakabátok, s a Betty Barclay- és a Bianca-kollekció is szélesebb választékban kelleti magát a fogasokon.

Természetesen "2000" hímzésű nyakkendő is kapható, és a társaság a kereslet további élénkítése érdekében az ezüst- és az aranyvasárnapi hétvégén további meglepetésekkel várja a vásárlókat. Mert igaz, hogy ez az igazi szezon, mindenütt nagy a választék, ám a kereskedők semmit sem bíznak a véletlenre, és különféle akciókat is hirdetnek: biztos, ami biztos.

Tavaly ilyenkor az S&C Áruházlánc a piacon dúló árversenyhez igazodva az úgynevezett családi ajándékokat, a mosó- és mosogatógépeket, valamint a szórakoztatóelektronikai cikkeket a hipermarketek árszintjén kínálta, mivel azok fogyasztói árának emelkedése az infláció szintje alatt maradt. Az idei stratégia is a bevált receptet követi. Az S&C idei katalógusárai a fenti termékkörben hasonlóak, mint a hipermarketeké, de a társaság emellett előleg nélküli kamatmentes hitellel, valamint hetente más-más termék igen előnyös áron való árusításával is támogatja a vásárlást.

Minden áruházban a szokottnál is nagyobb játékkínálat várja a kicsiket, pontosabban szüleiket, s természetesen ismét lesznek "álomshopok", ahol minden egy helyen kapható a karácsonyi ajándékozáshoz, csomagoláshoz, díszítéshez.

Az Office Depot-nál az év utolsó négy hónapjában folyik be a teljes árbevétel 60 százaléka. Ennek bevezetője az iskolakezdés, lezárása pedig az év végi hajrá, amikor a nagyobb értékű berendezések beszerzése történik. Tekintettel arra, hogy az irodaszereken kívül bútorokat és különféle elektronikai berendezéseket is forgalmaznak, arra számítanak: az egyéni vásárlók náluk is sok, az otthoni dolgozó- vagy éppen a tanulószoba berendezéséhez tartozó cikket vásárolnak.

Akciópártiak és -ellenzők Egy nemrégiben készített felmérés szerint Magyarországon a vevők jó része szívesen megy oda, ahol akciós árakat hirdetnek. A GfK Piackutató Intézet vizsgálata rámutat: az érettségizetteket és a diplomásokat kevésbé vonzzák az árengedményes, illetve a nyereményt ígérő akciók, mint a szakmunkásképzőt vagy általános iskolát végzetteket. A válaszolók 15 százaléka véli úgy, hogy az akciók bosszantóak, mert pénzt csikarnak ki az emberekből, és arra ösztönzik őket, hogy olyan dolgokat is megvegyenek, amelyekre valójában nincs szükségük. További 18 százaléknyian ugyan vásárolnak akciós árukat, ám az engedményeket nem veszik komolyan. Egyötödnyien nem élnek az árengedményes vásárlási lehetőségekkel, bár nem is ellenzik azokat. A vásárlók majdnem felére érvényes viszont, hogy aki akciós árut vásárol, az pénzt kíván megtakarítani, vagy éppen valamit nyerni szeretne. A megkérdezettek nem egészen egyharmada szerint a márkatermékek csak árukban különböznek a többi árucikktől, minőségben viszont ugyanolyanok, ezért igyekeznek mindenből a legolcsóbbat megvenni. A márkatermékek jobb minőségét inkább a fiatalabb korosztályok ismerik el, az iskolázottságot tekintve pedig a középfokú végzettséggel rendelkezők az átlagot meghaladó mértékben hívei a márkáknak. Az előre eltervezett vásárlás a 40 éven felüliekre jobban jellemző, mint az ennél fiatalabbakra. A havi nettó 70 ezer forintnál többel gazdálkodó háztartások kevésbé vásárolnak terv szerint, mint az ennél kevesebből élő családok. A háztartási kiadások havi megtervezése legnagyobb mértékben jellemző az észak-magyarországiakra, illetve a háztartásbeliekre. A vásárlók egyötöde vezet listát arról, hogy mennyit költ háztartása fenntartására, s nagyjából ugyanennyien vannak azok, akik néha valamely "impulzus hatására" vesznek meg valamit, anélkül hogy szükségük lenne rá. A közép-kelet-európai térség vásárlói szokásaitól a magyarok legnagyobb mértékben abban különböznek, hogy a népesség mindössze 41 százaléka veszi az élelmiszert a számára legkényelmesebb boltban. A régió átlaga e tekintetben 66 százalék. P. Zs.
 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. november 1.) vegye figyelembe!