Cikkünkben azt mutatjuk be, hogy a vállalkozások eladásai hogyan oszlanak meg a különféle nagy piaci területek között, és milyen sajátosságai vannak a különböző felvevőpiacokon működő vállalkozásoknak. Megvizsgáljuk, hogy a beszállítói programok milyen igényeket támasztanak a vállalkozásokkal szemben, és a mikro- és kisvállalkozások mennyiben képesek azoknak megfelelni.
A vállalkozások általában nincsenek jelen minden piacon. Jelenlétük egyes vevői körökben nyomatékosabb, másokban kevésbé az. A vállalkozások 93 százaléka nem exportál, 80 százaléka nem értékesít közcélú szervezetnek, költségvetési vagy önkormányzati intézménynek, 43 százaléka nem vesz részt a vállalatközi értékesítési kapcsolatokban, és 30 százaléka nem értékesít a lakosságnak. Másfelől kizárólag a lakosságnak értékesít a vállalkozások 35 százaléka, más vállalkozásnak 20, közcélú szervezetnek 1 és a külföldnek szintén 1 százaléka. (Az adatok szinte teljesen megegyeztek a tavaszi és az őszi felméréskor.)
A vállalkozások nagy része persze egyszerre több piacon is értékesít. (Mindössze 25 vállalkozást találtunk, amely mind a négy piacnak résztvevője – a belföldi vállalkozások, a közcélú szervezetek, a lakosság és a külföld piacának. Ez valamivel több, mint a minta 1 százaléka.) Ha a minta elemeit úgy csoportosítjuk, hogy az adott vállalkozás értékesítése melyik piacon meghatározó, azaz melyik piacon haladja meg az 50 százalékot, akkor a következő megoszlást kapjuk: a vállalkozások 50 százalékának a lakosság, 39 százalékának más belföldi vállalkozás, 4 százalékának közcélú szervezet és 3 százalékának a külföld a legfőbb piaca. Nincs domináns piaca a vállalkozások 4 százalékának.
Munkamegosztás
A kisvállalkozások piaci kapcsolatai között kitüntetett szerepe van a más vállalkozásokhoz fűződő kapcsolatoknak. Gazdaságpolitikusok véleménye szerint a kis- és középvállalkozásoknak az a köre játssza a gazdaságban a legfontosabb szerepet, amely kapcsolódni tud a multinacionális vállalatok beszállítói hálózatához. További vizsgálatot és elemzést érdemel az a munkamegosztási, illetve piaci struktúra, amelyben a vállalkozások elhelyezkednek. Ez annak a vizsgálata, hogy a vállalkozások különböző funkciói (beszerzés, termelés, értékesítés, fejlesztés stb.) közül melyeket látnak el és melyeket nem. Török Ádám egy tanulmányában az ipar és a mezőgazdaság különböző munkamegosztási struktúráit vette számba az EU-integráció szempontjából. Szerinte a magyar kis- és középvállalkozások – munkamegosztási szerepük szerint – hat fő csoportra oszthatók aszerint, hogy az adott vállalkozás mennyire játszik aktív szerepet fő partnereivel fenntartott tartós munkamegosztási kapcsolataiban. Ez az egyes cégeknél a végtermék eladási árában képződött hozzáadott érték arányával mérhető.
Beszállítási lehetőségek A kilencvenes években hazánkba érkezett működő tőke elsősorban a jármű- és elektronikai iparban, és döntően összeszerelő üzemek formájában jelent meg. Ezekben az ágazatokban jelentős a részegységek, illetve alkatrészek iránti igény. Az Audi, a Ford, a General Motors, az Opel, illetve a General Electric, az Ericsson, az IBM, a Siemens, a Sony stb. beszerzései globálisan dőlnek el, a döntések alapja a minőség, a megbízhatóság, a szállítási határidő pontos betartása. Az 1997-ben született beszállítói célprogram a kis- és közepes vállalkozói szektor szereplőit állami, kormányzati támogatással olyan szintre kívánja hozni, hogy partnerei lehessenek a multinacionális cégeknek. A működő tőke eloszlásához igazodva alapvetően három – a járműalkatrész-gyártás, az elektronikaialkatrész-gyártás, valamint a műanyag-, illetve gumialkatrész-gyártás – területen preferáltak a beszállítások. Míg egyes iparágak kiemelését sokan nem helyeslik, addig abban nagyobb az egyetértés – többek között a multikat" tömörítő Nemzetközi Vállalatok Magyarországi Társasága is ezt képviseli –, hogy állami feladat a potenciális beszállító vállalkozások segítése. Egyes, erősen érdekmotivált becslések szerint a kör beszállítójává válásához 4-5 milliárd dollárra lenne szükség. Jelenleg a Gazdaságfejlesztési Célelőirányzatból (GFC), az OMFB a Központi Műszaki Fejlesztési Alapból (KMÜFA), az MVA forrásaiból támogatják anyagilag a beszállítóvá váló kis- és közepes vállalkozásokat. A háttériparon belül meghatározó szerepe van a megközelítőleg 350, autóalkatrész-gyártással foglalkozó vállalkozásnak. míg Japánban egy első vonalbeli alkatrész-beszállító átlagosan 900 főt foglalkoztat, Nyugat-Európában pedig 270-et, addig Magyarországon az átlagos foglalkoztatottság csak 150-200 fő között mozog. A legjelentősebb magyar beszállítói hátteret a Magyar Suzuki Rt. építette ki. 1998-ban 40 magyar céggel állt kapcsolatban, amelyek együttesen a gépkocsi értékének 29 százalékát állították elő. Ehhez járul a házon belüli hozzáadott érték, így a gépkocsi értékének mintegy 55 százaléka már hazai munka eredménye. A svéd Electrolux az összes közvetlen anyagbeszerzéshez viszonyítva 38 százaléknyi részt magyar beszállítóktól vásárolt. A többi multi beszerzéseiben a hazai tulajdonú beszállítók kisebb súlyt képviselnek. Ugyanakkor nagy számban jöttek Magyarországra külföldi beszállító vállalatok is. Felmérések szerint országosan a személyautó-alkatrészeket gyártó kis- és középvállalatok felének külföldi a többségi tulajdonosa. |
Az első két típus bérmunkát végez.
- A passzív bérmunkázó cég a megrendelői által szállított anyagokat felhasználva termel. A megrendelő a cég kizárólagos vagy csaknem kizárólagos vásárlója. Gyártóberendezéseik egy részét gyakran a megrendelőktől bérli. Ez a vállalkozáscsoport önállóan aligha képes megmaradni a piacon. A passzív bérmunka jövedelemtermelő képessége ugyanis igen alacsony. Ez pedig nem teszi lehetővé a saját kutatási-fejlesztési bázis kiépítéséhez, illetve az önálló termékekkel való piaci megjelenéshez szükséges tőkefelhalmozást.
- Az aktív bérmunkázó cégek még a megrendelő által küldött anyagokat dolgozzák fel anélkül, hogy az anyagok tulajdonukba kerülnének. A feldolgozási technológia megválasztásában, a műszaki paraméterek kialakításában azonban már van szerepük, és versenyképességük függ a szakképzettségtől is. A vállalkozások általában saját berendezéseiket használják a gyártáshoz, és jövedelmezőségük is viszonylag magasabb. Ez azonban csak arra elegendő, hogy valamelyest önálló marketinget folytassanak, és megengedhessék maguknak azt, hogy a foglalkoztatottak létszámát ne szorosan a kapacitáskihasználtsághoz igazodva változtassák. Önálló K+F-re viszont többnyire itt sem telik.
További két típus a passzív és az aktív beszállítók csoportja.
- A passzív beszállítók már a minimálisnál több alkuerővel rendelkeznek, és elsősorban saját anyagokkal dolgoznak. Ezek beszerzésében viszont egyre jobban kötik őket a megrendelők által szabott szigorú követelmények, amelyek teljesítése viszont ezeket a kapcsolatokat tartósabbá is teszi. Ezek a vállalkozások követik megrendelőik igényeit, önálló termékfejlesztés híján nincsenek saját konstrukcióik. Mindig fenyegeti őket az a veszély, hogy a piacon az adott alkatrészből vagy félkész termékből új konstrukció jelenik meg, amelyet ők csak aránylag hosszabb alkalmazkodási (tanulási) idő alatt tudnak produkálni.
- Az aktív beszállítókat kezdeményezőszerepük és ezek fejlesztési háttere különbözteti meg az előző csoporttól. Ezeket nemcsak saját fejlesztési bázisuk, hanem a megrendelőikkel való folyamatos kapcsolattartás, szorosabb technológiai együttműködés is jellemzi. Az aktív beszállítók egyike-másika esetleg a végtermék továbbfejlesztésében is közreműködhet.
A következő két vállalkozástípus a magyar iparban még ritka. A szolgáltatóágazatokban ez a piacon versenyző vállalkozások két alaptípusa, ott viszont a mikrointegráció gyakran igen erős technikai összefonódást követel meg (például hálózatok összekapcsolását), ami már hosszú időre egymásra utalja az együttműködő vállalkozásokat. Az önálló fejlesztésre képes vállalkozások fontos jellemzője az önálló – ám nem feltétlenül a szervezeten belüli – K+F bázis vagy háttér (például egy egyetemi tanszék). Ide még nem elsősorban a végtermékgyártó cégek, de már olyan alkatrész- és félkésztermék-gyártók sorolhatók, amelyek saját fejlesztési bázisuknak köszönhetően nincsenek túlzottan kiszolgáltatva legfontosabb vásárlóiknak. Végül a hatodik típus a végtermékek piacán önállóan is versenyképes vállalkozás.
Kérdések A kisvállalkozások piaci kapcsolatairól a Kisvállalkozás-fejlesztési Intézet 1998-ban készített, kétezer vállalkozásra kiterjedő, reprezentatív kérdőíves vizsgálataiból kaptunk információkat. Az egyik kérdésben arra kértük a válaszolókat, hogy mondják meg: értékesítésük milyen százalékos arányban oszlik meg belföldi vállalkozások (gazdasági társaságok, egyéni vállalkozások, szövetkezetek), közcélú szervezetek (önkormányzat, iskola, hivatalok, kórház, alapítvány, közhasznú társaság stb.), a lakosság (magánszemélyek) és a külföldi vevők között, vagyis értékesítésük mekkora hányadát exportálták. |
Félreértett fogalmak
A mindenkori gazdaságpolitika a kisvállalkozások kapcsán mindig erősíteni kívánja a vállalatközi munkamegosztást, amit a szakirodalom hol kooperációnak, hol háttériparnak, hol – mint mostanság – beszállítói kapcsolatoknak nevez és a kisvállalkozások fejlődése kiemelt területének tekint. Román Zoltán már évekkel ezelőtt felhívta arra a figyelmet, hogy a beszállítói kapcsolatok félreértése e fogalom leszűkítése a kisvállalkozásokra. Szám szerint a beszállítók túlnyomó része a kis- és középvállalatok közül kerül ki, de a beszállítókat e vállalati körrel még a feldolgozóipart nézve is téves azonosítani. Sok magyar dokumentum kizárólag beszállítói szerepüket hangsúlyozva foglal állást a kis- és középvállalati szektor erősítése mellett. Ez számításon kívül hagyja, hogy
- igen jelentős a nagyvállalati beszállítások súlya;
- igen sok kis- és középvállalat termelésében a végtermékek gyártása és a beszállítás hasonló súlyt képvisel;
- és végül sok kis- és középvállalat nem beszállítói szerepben lép a piacra.
A beszállítói kapcsolatokban a felek nem egyenrangúak, hanem az egyik fél, a megrendelő előnyösebb helyzetben van, az együttműködés minden lényeges feltételét diktálhatja. Rendkívül szigorú, a termékre, a termelési folyamatra, a termelési folyamat szervezésére és irányítására vonatkozó előírásokat érvényesít, amit a beszállítónak nemcsak teljesítenie, de dokumentálnia, sőt több millió forintért minősíttetnie, hitelesíttetnie is kell. A megrendelő ragaszkodik a leszállított termék megfelelő minőségéhez. A minőségen túl a megrendelő mind mennyiségben, mind időben pontosan ütemezett szállításokat vár. Ugyancsak a megrendelő diktálja az átvételi árat, vagyis nem a beszállító definiálja azt önköltsége és kalkulált haszna alapján, hanem fordítva: a megrendelő kiszámítja, hogy neki mennyibe kerülne az adott alkatrész gyártása és ennél kisebb átvételi árat érvényesít. Sőt ezt az árat évről évre még csökkenti is. Emellett a beszállítóknak vállalniuk kell azt is, hogy a szállítást követően csak 30-60 nap után jutnak pénzükhöz, mert a megrendelő nem fizet azonnal. Mivel a vevő pontosan ismeri a beszállító termelési körülményeit, ezért a beszállításokon az árbevétel 5-10 százalékát meghaladó nyereséget nem lehet elérni. Emiatt a beszállító gyakran arra utalt, hogy fejlesztéseit a megrendelő finanszírozza részben vagy egészben. Mindezek miatt a néhány fős, kis forgalmú cégnek szinte lehetetlen nagy vevő beszállítójává válnia" – olvasható a beszállítói kapcsolatok elősegítése érdekében az Ipari Minisztérium által 1996-ban kiadott Beszállítói célprogram" című anyagban.
A létszám szerint különböző nagyságú vállalkozások megoszlása a piaci jelenlét szerint | |||||
---|---|---|---|---|---|
Lakosság | Más vállalkozás | Közcélú szervezet | Export | Végösszeg | |
Alkalmazott nélküli vállalkozás | 61,0 | 34,2 | 3,0 | 1,7 | 100,0 |
Mikrovállalkozás | 50,6 | 42,1 | 4,6 | 2,6 | 100,0 |
Kisvállalkozás | 40,6 | 49,3 | 6,1 | 3,9 | 100,0 |
Közepes és nagyvállalkozás | 38,0 | 50,0 | 4,0 | 8,0 | 100,0 |
Átlag | 51,7 | 41,2 | 4,4 | 2,7 | 100,0 |
Nagyvállalati utódok új szerepben
A beszállítói programok tehát a vállalkozásoknak eleve csak szűkebb csoportját célozhatják meg, azokat, amelyek a feldolgozóiparban tevékenykednek, és végtermékek előállítása mellett, vagy kizárólag alkatrészeket, részegységeket gyártanak. A mikro- és kisvállalkozásoknak csak mintegy 11-13 százaléka működik a feldolgozóiparban, és ezeknek csak egy része képes vagy hajlandó beszállítói tevékenységre, tehát e programok jelentőségét a kisvállalkozói szféra egésze szempontjából nem szabad túlbecsülni.
Ma a beszállításban potenciálisan érintett vállalkozások termékeinek minősége és a szállítások ütemezése nem felel meg a szigorú minőségi és ütemezési követelményeket támasztó, jórészt külföldi tulajdonú nagyvállalatoknak. A kisvállalkozások egyik előnye rugalmasságuk, amely éppen kicsinységükből fakad. A beszállítói szerep pedig azt igényli, hogy a kisvállalkozások ne csak nagyvállalati mintákat követve működjenek, hanem emellett még mondjanak le döntési autonómiájuk, függetlenségük jelentős részéről, cserébe a viszonylag kevéssé jövedelmező, gyakran finanszírozási nehézségeket okozó, ám hosszú távon biztosnak tűnő kapcsolat reményében. Ezt a hazai vállalkozások közül bizonnyal inkább a termelőkapacitásokkal és többé-kevésbé megfelelő termelési kultúrával rendelkező, de a piacképes termékeket nélkülöző, kapacitáskihasználatlansággal küzdő, a nagyvállalati szervezet szétbomlása nyomán alakult kis-, közepes és nagyszervezetek képesek vállalni. Az eddigi tapasztalatok messzemenően igazolják a feltételezést. A beszállítók között jobbára egykori nagyvállalatok szerepelnek, mint például a Bakony Művek Rt., az MMG Automatika Művek, az IMA, a Kaloplasztik és a Salglas, illetve a Videoton mellett nemzetközi beszállítók leányvállalatai, amelyek a versenyképes viszonyok miatt telepedtek le itt a kilencvenes években.
Igaz, a multinacionális vállalatok szokásos beszállítói rendszerei piramisszerűen épülnek fel, a végső összeszerelők alatt a közvetlen beszállítók állnak. A piramison lefelé haladva a kisebb vállalkozások aránya növekszik. A harmadik-negyedik szinten már döntően kis- és közepes vállalkozások találhatók.
Mintánk lehetőséget ad a beszállító vállalkozások arányának durva becslésére. Ha feltételezzük, hogy beszállítók csak a feldolgozóiparban működnek, és ezek a mikrovállalkozásoknál nagyobb, más vállalkozásnak értékesítő vállalkozások, amelyek csak közbülső, továbbfeldolgozásra szánt terméket állítanak elő, akkor a feldolgozóipari vállalkozások minimum 19, maximum 24 százaléka, a teljes minta körülbelül 1 százaléka tekinthető beszállítónak. Vagyis a beszállítói kapcsolatok a hazai vállalkozások közti értékesítési kapcsolatok töredékét alkotják és alkothatják még a kisvállalkozások felső, 10 főnél többet foglalkoztató csoportjában is. Ezért megkockáztatható az az állítás, hogy a beszállítói programok – hasonlóan a kockázatitőke-társaságokról szóló törvényhez – a kisvállalkozások fejlesztésére hivatkozva inkább az egykori nagyvállalatok burkolt támogatását szolgálják.
Ezért is figyelemre méltóak azok a vélemények, amelyek szerint a beszállítói kapcsolatok mellett más prioritásokat is meg kellene fogalmazni a kisvállalkozások fejlesztését célzó programokban. Enyedi György szerint a multinacionális vállalatok beruházásai és az ezeknek történő beszállítások mellett a gazdaság fejlődéséhez szükség van azoknak az ágazatoknak a kibontakoztatására, amelyek belülről és alulról építkeznek, amelyekhez elégséges a hazai tőke, amelyekhez nem kell nagyon drága technológia, amelyek kiváló felkészültségű szakembereket foglalkoztatnak, végezetül amelyek termékeire van vevő a világpiacon is. Ezeket az ágazatokat a legfrissebb nemzetközi – elsősorban európai – szakirodalom alacsony technológiájú ágazatoknak nevezi. Ilyenek például a divat-, a bútor-, a játékipar, néhány élelmiszer-ipari ágazat. Ezek az ágazatok persze csak akkor képesek boldogulni, ha az említett anyagi-technikai feltételeken kívül rendelkezésükre áll a megfelelően képzett munkaerő. De minden megyében vannak olyan városok, olyan gócpontok, ahol efféle üzemek létrehozhatók. Nemcsak az iparban, hanem a mezőgazdaságban is. Támogatás persze ehhez is kell, ... (de) inkább attól tartok, hogy e pénzeszközök hasznosítására néhány helyütt és ágazatban nem lesz elegendő vállalkozó."
A vállalkozói vélemények szóródása piactípusonként | |||||
---|---|---|---|---|---|
Lakosság | Belföldi vállalkozás | Közcélú szervezet | Export | Különbség | |
Árbevétel alakulása idén | –4,1 | 20,3 | 26,4 | 16,4 | 24,4 |
A vállalkozás saját helyzetének megítélése jelenleg | –10,2 | 9,3 | 16,7 | 27,3 | 19,5 |
Értékesítési lehetőségei jelenleg | –6,4 | 10,6 | 27,8 | 21,8 | 17,0 |
A vállalkozásból kivehető jövedelem idén | –7,5 | 9,2 | 9,7 | 1,8 | 16,7 |
Kapacitásainak kihasználtsága | –6,8 | 9,3 | 9,7 | 23,6 | 16,1 |
A vállalkozás kilátásai a következő fél évben | 2,2 | 15,7 | 11,1 | 25,5 | 13,5 |
Eredményesség értékelése tavaly | 43,3 | 56,4 | 55,6 | 50,9 | 13,1 |
Eredményesség alakulása idén | 50,7 | 63,5 | 68,1 | 54,5 | 12,8 |
A gazdaság általános megítélése jelenleg | –35,5 | –24,5 | –5,6 | –18,2 | 11,0 |
Fizetőképesség értékelése a következő fél évben | –1 | 6,9 | –1,4 | 3,6 | 7,9 |
A foglalkoztatottak számának alakulása idén | 2,9 | 10,1 | 6,9 | 30,9 | 7,2 |
A gazdaság kilátásai a következő fél évben | 2,1 | 7,4 | 36,1 | 3,6 | 5,3 |
Fizetőképesség alakulása jelenleg | 63,9 | 65,3 | 63,9 | 63,6 | 1,4 |
Átlag | 9,7 | 19,3 | 21,6 | 23,5 | 9,6 |
Különbség a piacok között
Vizsgáljuk meg a következőkben, hogy a különböző piacokon tevékenykedő vállalkozások helyzetértékelése és jövőképe milyen mértékben tér el egymástól! Ennek kapcsán azonban figyelembe kell venni, hogy a közcélú szervezetek piacán mindössze 72, az exportpiacokon 55 vállalkozás tevékenykedik, vagyis kevés ahhoz, hogy túl határozottan fogalmazzuk meg állításainkat. Ezért azokat a vállalkozásokat hasonlítjuk össze, amelyeknek a lakosság és más belföldi vállalkozás a legfontosabb piacuk, de közöljük a másik két aggregátum számait is anélkül, hogy külön elemeznénk azokat.
A mellékelt táblázat bal oszlopában a kérdőív kérdései szerepelnek rövidített formában. A kérdések az alábbi sémát követik: várhatóan hogy alakul 1998-ban az előző évhez képest a vállalkozás árbevétele? Nő, változatlan marad, vagy csökken? A kérdőívek feldolgozása során az egyes kérdésekre adott nő", jó", javuló" válaszok és az ugyanezen kérdésekre adott csökken", rossz", romlik" válaszok százalékos arányának különbségét értékeltük. (Például a lakossági piacon működő vállalkozók 20,5 százaléka növekvő, 24,6 százaléka csökkenő árbevételre számít 1998-ban. A két érték különbsége -4,1. Ha a különbség pozitív, akkor a jó", javuló" válaszok aránya meghaladta a rossz", romlik" válaszokét. Ha a különbség negatív, akkor éppen fordítva, akkor a rossz", romlik" válaszok aránya volt nagyobb. A számok nagysága is kifejező, a kérdések pontértékeinek értelmes összehasonlítását teszi lehetővé.) Az utolsó oszlopban a vállalkozói és a lakossági piacok vállalkozói értékelésének különbsége szerepel különbség" fejléc alatt. Ez a szám kérdésenként más és más, attól függően, hogy a különböző vállalkozói csoportok értékelései mennyire esnek egybe vagy távol egymástól. Ebben az oszlopban minél nagyobb pozitív szám szerepel, annál nagyobb a távolság a két vállalkozói kategória között. A táblázat sorait a különbség" oszlopban szereplő értékek nagysága szerint rendeztük sorba.
Állításaink erősségét illetően további óvatosságra int, hogy a lakossági piacon működő vállalkozások kivételével az átlagértékek közel esnek egymáshoz, vagyis csak a lakossági és egyéb piacú vállalkozások között vannak igazán markáns különbségek a csoportok között. Egészében, a válaszok átlagértékei alapján a jobb kilátásokkal rendelkező vállalkozásoknak a belföldi (valamint a külföldi és a közcélú) szervezetek piacain tevékenykedő vállalkozások tekinthetők, míg a rosszabb kilátásokról a lakossági piacokon működők számoltak be. Különösen eltér a lakossági piacon tevékenykedők és a többi csoport értékelése árbevételük, vállalkozásuk helyzete, értékesítési lehetőségeik, a vállalkozásból kivehető jövedelmek, kapacitáskihasználtságuk megítélése tekintetében. A kérdés az, hogy mi jellemzi a lakossági és a vállalkozásközi piacokon működő szervezeteket?
Ágazatok szerint a lakossági piacokon tevékenykedő vállalkozások súlya az átlagosnál nagyobb a kereskedelemben, a vendéglátásban és az oktatásban, a belföldi vállalkozások piacán működőké az ingatlanügyek, a feldolgozóipar és az építőipar ágazatokban, valamint a szállításban.
A vállalkozások értékesítési piacai a vállalkozások növekedéshez való viszonya alapján (%) | ||||
---|---|---|---|---|
Növekvő | Inkább növekvő | Nem növekvő | Átlag | |
Lakosság | 28,5 | 41,2 | 57,4 | 48,0 |
Belföldi vállalkozás | 58,2 | 49,7 | 36,4 | 43,9 |
Közcélú szervezet | 6,1 | 5,9 | 4,6 | 5,3 |
Export | 7,3 | 3,2 | 1,6 | 2,8 |
Összesen | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
Piacfelosztás – méret szerint
A lakossági piacokon kiemelkedően nagy arányban működnek egyéni vállalkozások, a vállalati piacokon viszont a társas vállalkozások dominálnak. A társas vállalkozások jogi formája is összefüggésben áll a piacokkal. Az egyszeres könyvvitelt vezető, jogi személyiség nélküli vállalkozások: a közkereseti és betéti társaságok inkább a lakossági piacokon, a kettős könyvvitelt vezető jogi személyiségű társaságok: a kft.-k, részvénytársaságok, szövetkezetek inkább a belföldi vállalkozások piacán működnek.
A lakossági piacokon tevékenykedő vállalkozások mind létszám, mind árbevétel szerint kisebbek, mint a többi piacon tevékenykedők. Az alábbi táblázat jól mutatja, hogy az alkalmazott nélküli vállalkozások és mikrovállalkozások fő piaca a lakosság, míg az ennél nagyobbaké más belföldi vállalkozás.
Másutt (Cégvezetés 1998/11. szám) bemutattuk azt is, hogy a növekvő és nem növekvő vállalkozások domináns piacai is mások. Előbbiek inkább más belföldi vállalkozások piacain, utóbbiak a lakossági piacokon aktívabbak.
Az adatok szerint tehát a kisebb, többnyire egyéni vállalkozások a lakossági, a nagyobb, többnyire társas vállalkozások pedig a belföldi vállalatközi piacon tevékenykednek. A lakossági piacokon működő vállalkozások elégedetlenebbek helyzetükkel, és rosszabbnak ítélik gazdálkodásuk kilátásait, mint a belföldi vállalkozások piacán működők. Ez elsősorban a gazdasági környezet különbségeivel magyarázható. Jól ismert, hogy az egyéni vállalkozások többnyire a személyi jövedelemadózás, a társas vállalkozások a társasági adózás szabályai szerint adóznak. Az adózási forma olyan, a kisvállalkozásokra kívülről ható tényező, amely a jövedelempolitika preferenciáit is tükrözi. Az adószabályok évenkénti változtatásai az egyéni és társas vállalkozások egymáshoz viszonyított, relatív helyzetét módosítják. 1995 és 1997 között a stabilizációs gazdaságpolitika a jövedelemtulajdonosi pozícióknak az államháztartás és a lakosság rovására, a vállalkozások javára történő módosítását tűzte ki célul és hajtotta végre. A statisztika a háztartási szféra részeként kezeli a személyi jövedelemadót fizető egyéni vállalkozásokat. 1995-től a lakossági fogyasztás visszafogásának eszköze a reálbérek csökkentése mellett az szja hatálya alá tartozó vállalkozások jövedelmeinek és költségeinek nagyságára ható szabályok együttes változtatása volt. Ennek következtében az egyéni vállalkozások jövedelmei csökkentek (túl a lakossági kereslet visszaesésén). Vagyis a vállalkozásoknak az a csoportja, amely más vállalkozások számára értékesített, bővülő, a lakosságnak értékesítő csoportja viszont szűkülő kereslettel találkozott. Emellett az előbbiek rendelkezésére álló jövedelem nőtt, az utóbbiaké csökkent. Tehát az elmúlt években relatíve rosszabb helyzetbe a lakossági piacokon működő egyéni vállalkozások kerültek, míg a belföldi vállalkozások piacán jelen lévő társas vállalkozások a kereslet bővülésében és az adózásban rejlő előnyöket is realizálhatták. Miután a lakossági piacokon – amint láttuk – nagyobb részben egyéni vállalkozások, a belföldi vállalkozások piacán nagyobb részben társas vállalkozások működnek, ezért a vállalkozások gazdasági helyzetének különbségei kielégítően megmagyarázzák a vállalkozások helyzetértékeléseinek és várakozásainak különbségeit.
A vállalkozások jogi státusa piaconként | ||||
---|---|---|---|---|
Lakosság | Belföldi vállalkozás | Közcélú szervezet | Export | |
Egyéni vállalkozás | 52,3 | 25,0 | 31,9 | 21,8 |
Társas vállalkozás | 47,7 | 75,0 | 58,1 | 78,2 |