Elektronikus kereskedelem

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. október 1.) vegye figyelembe!

Megjelent a Cégvezetés (archív) 19. számában (1999. október 1.)

Az interneten, szinte a világháló megléte óta, elérhetőek különféle fizetős szolgáltatások. Az ötlet az Egyesült Államokban működő bankrendszerből ered. A lehetőség megteremtése egyszerű felismerésen alapul: a neten keresztül történő ügyintézés jelentősen hatékonyabb és költségtakarékosabb megoldás, mintha alkalmazottak végeznék. Az internetes tranzakciók biztonságát illetően megoszlik a világhálót használók véleménye, a tapasztalatok azt mutatják, hogy Magyarországon egyelőre a bizalmatlanság a jellemző. Számos szakember viszont állítja: az információvédelem céljára kidolgozott kódrendszereket csupán rendkívül fejlett technológia birtokában lehet feltörni.

Az elektronikus kereskedelem magyarországi térhódítását számos, egyelőre megoldatlan, probléma hátráltatja. Idesorolható többek között az a körülmény, hogy nincsen elfogadott szabvány az elektronikus aláírásra. A kódrendszernek számos változata létezik világszerte, ilyen például az ujjlenyomat-azonosítás, a lemezen bevitt kódok vagy éppen a szem retinájának gyors elemzésén alapuló azonosítás.

Mit vásárolnak az emberek a három legfejlettebb nyugati államban (Franciaország, Németország, Nagy-Britannia)?
Szoftver 8%
Hardver 20%
CD-lemez 17%
Könyv 15%
Ruházat 9%
CD-ROM 7%
Elektronikus cikkek 5%
Nyaralás 4%
Folyóirat 4%
Autóvideó 2-2%
Forrás: Intel

A gondok – a felhasználók szemléletén túl – alapvetően a hazai bankszektor magatartásában keresendők – véli Vaszary Zsolt, a Telnet Magyarország marketingigazgatója. A pénzintézetek közreműködése elengedhetetlen a fizetős szolgáltatások elterjedéséhez, így amíg azok nem ítélik megfelelőnek a hazai helyzetet, nem sok esély van az internetes kereskedelem meghonosodására. Magyarországon jelenleg közel 800 ezren használják rendszeresen a netet, a felhasználók számának növekedése vélhetően javítaná a jelenleg uralkodó helyzetet. A szakember úgy gondolja: amennyiben elérhetőek lennének különféle fizetős szolgáltatások, elképzelhető, hogy az elszigetelt – vidéki, megyeközponttól távol élő – rétegek, e lehetőség megteremtése után bekapcsolódnak a világhálóba. A fejlett gazdasággal rendelkező országokban erre már számos példa van. Egy-egy tranzakció során – legyen szó banki átutalásról vagy egyéb megbízásokról – napjainkban már alig használnak papírt. Az Egyesült Államokban akár a közüzemi számlákat vagy az adót is lehet interneten keresztül fizetni.

Az internetalapú kereskedelem világszerte, vállalkozói/fogyasztói (milliárd dollár)
1995 0,5/0,5
1996 0,8/0,7
1997 1,2/0,9
1998 25/12
1999 60/25
2000 140/30
2001 240/60
2002 450/100
Forrás: Netcraft

Még több év kell...

Magyarországon mintegy két évvel ezelőtt jelentek meg az internetes kereskedelem első formái, ezek eleinte tőzsdei adatokat, információkat, majd néhány tranzakció lebonyolítását jelentették különböző brókercégek közreműködésével. Hozzá kell azonban tenni: hazánkban egyelőre nincsen széles körben elfogadott mód az Interneten keresztül történő fizetésre. Az említett szolgáltatásokat megrendelők csekken vagy egyéb úton egyenlítik a számlát. Vaszary Zsolt véleménye szerint akár több évre is szükség lehet még ahhoz, hogy az on-line aukciósházak és az elektronikus kereskedelem különböző formái magyar realitássá váljanak.

Hasonló viszonyok jellemzik az adatbázisok működését is. Hazánkban léteznek ugyan ilyen jellegű szolgáltatások az interneten, a probléma csupán az, hogy túlnyomórészt elszigetelten és nehézkesen lehet elérni ezeket. A rendszer, gyorsasága miatt, az ellopott autók, személyes papírok nyilvántartásától kezdve számos területen nyújthatna egyszerű és hatékony segítséget.

Miért vásárolnak hálózaton a fogyasztók?
Kényelmes 56%
Csak ilyen úton kapható 16%
Takarékos 14%
Könnyű lebonyolítás 13%
Gyors 10%
Próbaképpen 5%
Csak így érhető el az információ 7%
Forrás: Intel
 

Figyelem! Kérjük, az értelmezésénél a megjelenés időpontját (1999. október 1.) vegye figyelembe!